..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel optus 
20.11.2011 (12:54)  
HEH: ČESMAD sice může argumentovat nižší spotřebou autobusů, ale celkem mě překvapuje tvrzení:"V dritivé většině pohodlnější autobus".... myslím si že:
1. Stav našich silnic II. a III. tříd je podstatně horší než stav většiny našich lokálek - takže odklon výkonů osobní přepravy z lokálních tratí na tyto silnice by vyžadovaly investice do infrastruktury a pokud se toto započítá do nákladů na BUS vs. vlak... tak to už nebude takový rozdíl
2. Vytíženost silnic I. tř a dálnic je tak vysoká, že další odklon železniční osobní dopravy na silnice by vedl spíš ke kolapsu. Osobně si nedovedu představitk, že bych jel busem na nějakou delší vzdálenost než 50km....

Takže o pohodlí nemůže být ani řeč....

Ať si ČESMAD radši hledí kamionů....
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
15.11.2011 (11:48)  
ad Snoopy: dovolím si nesouhlasit.
Spotřeba 810 --> 40 l/100 km.
Obsazení: průměrné obsazení dle ČD je 25%. Spotřeba na 100 oskm tedy je: 2,9 l/100 oskm
Spotřeba 810 + 010 --> 50 l/100 km.
Na 100 oskm --> 1,81 l/100 oskm.
Autobus: spotřeba 25 litrů na 100 km, průměrné obsazení 40%. Spotřeba je 1,39 l /100 oskm.

Takže ČESMAD nelže více, než je v této zemi obvyklé.
registrovaný uživatel Sim 
15.11.2011 (11:44)  
snoopy > a zkuste to same prepocitat, pokud potrebujete prevezt cca 20 osob ...
registrovaný uživatel snoopy 
15.11.2011 (0:28)  
Takže abychom shrnuli odhad spotřeby na 100 osobokilometrů: dle zde zveřejněných údajů vychází při obsazenosti 100% resp. 50% míst k sezení přibližně následovně:
- 810: 0,55 resp. 1,1
- 810/010: 0,35 resp. 0,7
- Karosa C934: 0,8 resp. 1,5
- rychlíková souprava 854/054/954: 0,5 resp. 1,0
Zdroj údajů o spotřebě: jilous a http://www.mdcr-vyzkum-infobanka.cz/DownloadFile/12773.aspx
Takže ČESMAD je zcela mimo.
14.11.2011 (20:08)  
Zajímavé. Nezapomeňte na to že ČD má nasmlouvanou cenu za litr nafry už delší dobu.
I auta mají rozdílnou spotřebu podle provozu dalnice vs. město.
Škoda vyrobila Tryhydrobus. Ale na koleje tuto těžkou 100% ekologickou technologii neprosadila (i když aspoň rekuperaci máji nové tram a loko)
Je jasná neůměra počtu cestujících a spotřeby. Do 810 se vleze i 70 stojících školáku a vedle po silnici může jet dokonce rychlejší autobus na LPG s dvěma babkama na tržiště a bude to neekologičtější přeprava. Řekl bych že dopravu využívá cca 99% protože musí. Prace, škola, výlet. Dělají to pravidelně či nepravidelně. Ale podle zisku musí být o tom záznamy. Tak bych překryl grafy nákladu na provoz busu a vlaku. A kde by byl bus výhodnější tak bych koleje hodil do železa a podporoval ekologizaci a modernizaci autobusu. A naopak. Nebo to nakombinoval ve špičce vlak a večerní hodiny miniautobusy.
Nejlepší to fakt bylo za Rakouska Uherska. Soukromník budoval nebo rušil podle nabídky a poptávky. Buďme upřímní a nechme dohady řešit Dopravní Fakulty a nezaujaté kontorlní společnosti.
Jen tak mě napadá a Žluté autobusy dostávají dotaci? 17kč na km a dostávají víc když vozí lidi po dálnici za kterou musí taky platit?
registrovaný uživatel M 
14.11.2011 (17:57)  
KarelF - solidni kravina. Nebo jakoze uzasna myslenka, prakticky resitelna s "otaznickem"...
Podle scitani dopravy (uz starsiho) jezdi po D1 na Vysocine asi 5 nakladaku za minutu v jednom smeru. Na jeden vlak se tech kamionu vejde asi 50. Aby z D1 zmizela polovina kamionu (pozn.: u Prahy by zmizela jen tretina), tak by ten vlak musel z Breclavi vyjizdet kazdych 20 minut.
Hluk v mestech asi moc neklesne, protoze zatimco dalnice pres Breclav nebo Brno vicemene nevede, tak zeleznice ano. Ale budiz.
Zpet k tomu casu. Rekneme, ze by tam ten vlak prijel za 6 hodin. Podle vseho sci-fi, ale budiz. Dale predpokladejme, ze nakladka kazdeho jednotliveho vlaku probehne "ihned". Rekneme, ze na zeleznici neni pro takove mozstvi vlaku misto pres den, takze prvni vlak by mohl vyjet az v 21:00 a v cili by mel byt v 6:00. Pri (asi nerealnych) sesti hodinach cesty to pro odjezd vyclenuje 3 hodiny. Tri hodiny, behem kterych by se muselo odbavit 3600 kamionu, tzn. 72 vlaku, tzn. 24 vlaku za hodinu, tzn. odjezdy vlaku by byly v intervalu dve a pul minuty. Pro tohle by ten "terminal" CD Cargo musel mit rozmery tak od Lanzhota az po Zajeci pocitam a na trat by se uz nevesel zadny jiny vlak. Ani nakladni, ani osobni.
Dalnice by se pak samozrejme musely stavet dal, protoze u Prahy by tyhle vlaky (jakkoliv je to utopisticky scenar) odcerpaly pouze jednu tretinu nakladnich aut, "nic vic". Zadny stat nedokaze fungovat bez dalnic, Cesko je co se dalnic tyce tezce zaostale (ano, i co se zeleznicni infrastruktury tyce).

Takze to Karlovo zasneni je sice uzasna myslenka (stejne uzasna, jako to rypnuti), jeji zcela zasadni potiz spociva ovsem v tom, ze autori tehle myslenek maji pocit, ze se to vyresi tak, ze vecer se vypravi tri vlaky, na ktere se nalozi vsechny kamiony a diky tomu bude uplne prazdna dalnice, kterou vlastne bude mozne zrusit a dopravu vratit na silnice prvni tridy...
A misto Temelina by stacilo, kdyby kazdej vecer slapal dvacet minut na rotopedu vyrabejicim elektrinu...
13.11.2011 (21:51)  
spotřeba u nákladního automobilu nebo autobusu samozřejmě udat jde, ale jsou na to dost komplikované metodiky, srovnávat je potřeba vždy podle konkrétní položky konkrétní metodiky, a dokládá se to zpravidla jen na požadavek kupujícího nebo zadavatele. Ale jde to.

Všechno jde spočítat či zjistit . Když si to někdo přeje. Je to zase jen fyzika. Ale běžně v technických datech se to neuvádí , protože obrovský rozptyl hodnot by nebyl vypovídající.
Taky nidko nikde v technických datech neuvádí spotřebu lokomotiv či letadel. Tam může být rozptyl ještě větší
13.11.2011 (19:36)  
naroznej: spotřeba u nákladního automobilu nebo autobusu samozřejmě udat jde, ale jsou na to dost komplikované metodiky, srovnávat je potřeba vždy podle konkrétní položky konkrétní metodiky, a dokládá se to zpravidla jen na požadavek kupujícího nebo zadavatele. Ale jde to.
13.11.2011 (17:20)  
Lukáš Koukal:
Jestli má kraj požadavek příhlášku do VŘ na 5 let staré busy tak proč nevyřadí nabídku od dopravce , který tyto busy nemá. To nemá logiku.

Syn:
Dle mého názoru je ta spotřeba hrozně rozdílná. Něco jiného asi bude , pokud pojede 810 na rovinaté trati 20 km konstatní rychlostí bez zastavení a něco jiného , pojede-li na horské lokálce a bude zastavovat každý kilometr. Výrobce nákladních aut Vám taky nikde neudává spotřebu. A dle vlastních zkušeností vím , že ta spotřeba u jedné té samé soupravy může být 25 ltr anebo také 55 ltr.

O tom co je v zájmu daňového poplatníka lze polemizovat. Zda je lepší obrovská a nevyužitá nabídka v osobní dopravě , která stojí miliardy anebo menší a lacinější (a efektivnější) nabídka , ale na druhou stranu méně kamionů na silnici a tím pádem bezpečnější a volnější silnice.
Já si myslím , že v zájmu daňového poplatníka je lepší varianta č.2
registrovaný uživatel numo 
13.11.2011 (16:11)  
Ono redukovat to na spotrebu je as z oboch stran nevhodne. Tych otazok ja tam spusta a seriozna analyza by urcite zaujimala aj mna:

- kolko vychadza cena udrzby infrastruktury prepocitana na cas a na objem prepravy?
- je lacnejsie rozsirit kapacitu ciest, alebo trati?
- kolko % terajsej cestnej prepravy je vobec mozne preniest na trate
- aka je cena jedneho autobusu prepocitana na prepravny vykon pocas zivotnosti v porovnani s cenou vozna/lokomotivy/jednotky?
- aka je ekologicka zataz pri vyrobe jedneho aj druheho?
- kolko ludi je potrebne platit na prepraveny osobokilometer? Ak vezmem CD a ich pocet zamestnancov, dostanem sa k nejakym 170000 osobokm na zamestnanca a rok. Toto by napriklad autobusar spravil s priemernou obsadenostou tak 3 ludi...

Cesmad haji svoje zaujmy. Na rade by mali byt obhajcovia kolajovej dopravy s vlastnymi cislami. Bohuzial v clanku, pod ktorym je tato diskusia, je faktickych argumentov este menej, ako v tom vyleve Cesmadu.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko