..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel snoopy 
18.12.2011 (1:16)  
sim: a zkuste to same prepocitat, pokud potrebujete prevezt cca 20 osob ...
Ale pro autobus a 810 to tam přece přibližně máte! Pro autobus je 50% míst K SEZENÍ přesně 20 osob, pro 810 je to 27. Pro ostatní lze snadno dopočítat.

Petr Šimral:
Obávám se, že zaměňujete obsazenost spoje s počtem obsazených míst k sezení. Já jsem výpočet prováděl pro 100% resp. 50% obsazených míst K SEZENÍ, což může odpovídat cca Vašim 25% obsazenosti spoje, u autobusu možná 1/3. Ke spotřebě: v citovaném zdroji http://www.mdcr-vyzkum-infobanka.cz/DownloadFile/12773.aspx je uváděn jakýsi průměr, se kterým jsem také počítal. V zájmu objektivity byste neměl u autobusu počítat s vysoce podprůměrnou spotřebou (25 l/100km) a u 810-010 naopak s nadprůměrnou (50 l/100km).
registrovaný uživatel M 
24.11.2011 (13:50)  
Chjo... 150 busu na dalnici denne by se mozna poznalo, ale za podminky, ze by jely jako konvoj... Kdyby jely po treba 20 minutach, tak by to na jednu cesty z Brna do Prahy melo tak "zasadni" dopad, ze by ridic auta predjel o 2 (slovy: dva) autobusy navic.*
Ja tedy 2x az 4x tydne na D1 nejsem, ale kdybych byl, tak vim zcela jiste, ze 2 autobusu navic si behem 200 kilometru nevsimnu v zadnem pripade...

*A to pocitam s prumernou rychlosti 120 kmh, coz je na D1 pomerne obtizne dosazitelna rychlost, pokud tedy nejedete hodne vecer nebo nejste diskuter idnesu...
registrovaný uživatel optus 
24.11.2011 (7:58)  
Ad: RO-LA: Páteční a nedělní zákaz sám o sobě nebude motivovat dopravce využívat ROLU. Tam by musel přijít také faktor cey mýtného, kdy by ve dnech před dnem pracovního volna/klidu a ve dnech pracovního volna/klidu před pracovním dnem bylo navýšeno mýtné o několik desítek procent.
registrovaný uživatel optus 
24.11.2011 (7:52)  
NUMO: Dřív než zhodnotíš, že +40 busů je "Kvapka v mori" tak si ověř místní situaci. Záměrně jsem vybral Otrokovice - Vizovice, kde je silnice velmi přetížená a Zlínu chybí obchvat. Těch +150 busů na dálnici je jen přibližná kapacita Praha - Ostrava, pokud bys k tomu přidal kapacitu vlaků v relaci Praha - Brno - Břeclav, Praha - Jihlava... Asi by toho bylo mnohem víc a stačí jeden nepozorný řidič a celá dálnice stojí několik hodin - viz. včerejší nehoda 5 kamionů u Humpolce... Nevim jak často se pohybuješ po D1, já minimálně 2-4 týdně a musím říct, že takových 150 busů bys už poznal...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
24.11.2011 (7:13)  
Flexaretista: Máme tu už nějakou dobu zavedené páteční (a tuším i nedělní) zákazy pro většinu kamionů. Napadlo vůbec někoho na dráze, že zrovna tohle je segment, který by si zasloužil pozornost?
On je to hezký nápad, ale je na vážné zamyšlení, jestli by se kvůli tomu pátku a neděli vyplatilo vybudovat a udržovat potřebnou infrastrukturu – parkoviště, rampy, vozy apod. Pokud se nedařilo po otevření hranic udržet přeshraniční RoLu, tak se obávám, že ne.
registrovaný uživatel M 
24.11.2011 (1:27)  
numo - tak, ale prijde mi, ze se mnohym tvuj prispevek nezobrazi. Neco podobneho jsem psal uz "onehdy" a stejne treba Flexaretista napise, ze zajimavy byl pro speditery mohl byt nedelni vlak. Jako mozna by zajimavy byl, ale pokud by tech vlaku nebylo tak 20, tak by to na pocet aut na dalnici nemelo skoro vliv...
registrovaný uživatel numo 
23.11.2011 (0:43)  
optus: ono sa to da aj otocit: 40 busov za den znamena povedzme jeden za plus-minus stvrt hodiny, co je odhadom menej ako percento z kapacity dvojpruhovej cesty.

Spominanych 150 busov denne na dialnici je tiez kvapka v mori a nie 'samy bus'. Najvytazenejsim bratislavskym mostom prejde denne v spolu 4 pruhoch vyse 100 000 vozidiel.

Natlacit na existujucu trat dalsie tri-styri vlaky za hodinu je oproti tomu povedal by som netrivialny problem.
registrovaný uživatel optus 
21.11.2011 (14:55)  
Flexaretista: Mé úvahy spíše směřují k tomu, že pokud by se stalo, že se budou rušit ať už reginální či dálkové vlakové spoje díky nižším nákladům a cestující se pak tím pádem budou přepravovat autobusy a silnice budou ještě více přetížené než jsou dnes. Čili, pokud má ČESMAD pravdu v nákladech na BUS vs. Vlak pak by nejprve měli bojovat za zkvalitnění silnic na všech úrovních, tedy od dálnic a po silnice II. a III. tříd aby případný nápor byly schopny pojmout. Poměrně jednoduchými počty dojdeme k tomu, že např. mezi Prahou a Ostravou jede 17 párů vlaků + 5 párů RegioJetu. Při obsazenosti cca 350 osob / spoj dojdeme k závěru, že by nad rámec nynějšího vytížení D1 tam muselo přibýt 154 autobusů (50os/bus) v obou směrech… Kdybychom přidali ještě spoje do Brna a Břeclavi, tak bude na dálnici D1 samý bus…
V regionální přepravě bude situace obdobná. Za vzor si vezmu trať 331 Otrokovice – Vizovice, kde silnice I/49 je už tak velmi vytížená tak přesunem výkonu z kolejí na silnici by znamenalo, že by na této silnici bylo o nějakých 40 busů denně více… (počítám 50 lidí na vlak v průměru, za den tam jede 33 párů). Závěrem zopakuji. Nechápu postup Česmadu, kdy brojí proti kolejím, ale kdyby došlo na jejich slova tak to nejsou dle mého názoru schopni zvládnout.
21.11.2011 (0:28)  
optus: pokud je řeč o regionální dopravě, tak se bojím, že jste vedle. Dokud bude na dráze standardem kvality 810ka nebo její modernizovaná verze, tak se o komfortu ve vlaku příliš nedá mluvit. Jet třeba tou 810kou naplněnou na 80-100% kapacity těch 50 km, to je dnes podle mě rozhodně větší utrpení, než jet 50 km podobně obsazeným busem.
21.11.2011 (0:23)  
úvahy o tom, jak dostat kamion na koleje mě přiměly ještě k jedné myšlence. Máme tu už nějakou dobu zavedené páteční (a tuším i nedělní) zákazy pro většinu kamionů. Napadlo vůbec někoho na dráze, že zrovna tohle je segment, který by si zasloužil pozornost? Takový pravidelný speciální kamionovlak Břeclav - Ústí nad Labem nebo Ostrava - Plzeň v tyhle dny by mohl být pro speditéry zajímavá věc.
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko