..: Komentář: Česmad zahajuje kampaň proti "železniční lobby" :..

814 Zdirec nad Doubravou, foto: Ondra Malek Komentář — Právě v době, kdy se v řadě regionů vyvažuje objednávka regionálních spojů mezi autobusy a vlaky na mnoha menších kratších relacích, zahájilo sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia boj proti "ztrátové a neekologické železniční dopravě". Operuje přitom konkrétními čísly, u nichž ale zpravidla chybí metodika výpočtu. Došlo ovšem i na silná slova, tak se nelze nezeptat o čí zájem se tu jedná?

Kampaň bude podle Česmadu sdělovat veřejnosti, že státní dotace na kilometr jízdy vlaku jsou šestkrát vyšší než v případě "ekologičtějšího a v drtivé většině pohodlnějšího autobusu". Konkrétně zazněla čísla 102 (vlak) x 17 Kč (autobus) na kilometr, ačkoliv dotace za vlakokilometr je pro jednotlivé kraje rozdílná a navíc průměrem, který je schopný financovat jak lokálky obsluhované motorovým vozem, tak spoje provozované elektrickými jednotkami. Argumentem, útočícím na "domnělou ekologičnost vlaku", je uváděná spotřebu 2,6 l/osobokilometr u železnice, proti 0,6 - 0,9 l u autobusu. Na tomto porovnání je pozoruhodné, že nespecifikuje, o jaké palivo se jedná a zda obsahuje ekvivalentní přepočet pro elektrifikované tratě, a také to, že pro autobus je uváděn poměrně velkorysý rozsah, zatímco pro vlak konkrétní číslo. Opět bez upřesnění, jak k němu Česmad došel a s pozoruhodným dovětkem, že ačkoliv je uváděná spotřeba u vlaku až čtyřikrát vyšší, tak produkuje prý jen dvakrát více CO2 na kilometr (při spalování fosilních paliv se zvyšují emise CO2 přímo úměrně k rostoucí spotřebě).

Jednoduchým jazykem sepsaná argumentace postrádá řadu důležitých vstupních fakt, zato však oplývá pofiderními tvrzeními a jednoznačně, úderně formulovanými závěry. Svou věrohodností tak trochu připomíná i nedávnou mediální válku Česmadu proti zákazu dálničního předjíždění pro kamiony, jejímž hlavním oficiálním argumentem, často opakovaným mluvčím Česmadu Martinem Felixem, byly kamiony, ploužící se za slabými aviemi v dálničních stoupáních. V té době se avie v dálkové dopravě, potažmo na dálnicích již prakticky nevyskytovaly, jak potvrzuje systematické osobní pozorování autora tohoto textu. Nejpozoruhodnější je ovšem pojem "železniční lobby", který zní právě od Česmadu nanejvýš úsměvně. Přesto tiskovou zprávu bez hlubšího rozboru vstupních dat otiskla řada důležitých médií. S rezervou je také nutné brát pózu Česmadu, který sám sebe staví do role ochránce veřejných financí, nedlouho poté, co bránil zvýšení mýtného pro těžká silniční vozidla.

Zdroj: Česmad Bohemia


NIcKON Poslat mail autorovi | 9.11.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu ČR Královéhradecký ČR Středočeský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   
10.11.2011 (21:04)  
Auta stojí, vlaky taky
registrovaný uživatel Keprt 
10.11.2011 (20:47)  
Hubitel: nejsme v nějakém zásadním sporu, jen si dovolím upozornit, že po VRT můžou jezdit i náklady.
10.11.2011 (18:52)  
František: možná je to tady ode mne kacířská myšlenka, ale já bych byl asi spíš proti stavbě dalších VRT, teda hlavně tady u nás, nebo v dalších východních zemích, vždyť kolik kilometrů konvenčních železnic s rychlostí 200 km/h navíc by se mohlo modernizovat za ty peníze, za které by se vybudovalo pár kilometrů nové VRT, přitom po konvenčních železnicích můžou jezdit nákladní i osobní vlaky a řekl bych proto, že jsou mnohem efektivnější... vždyť kolik stojí obyčejná vlaková jízdenka do vídně a kolik by pak stála jízdenka do vysokorychlostního vlaku? a kdo by si ji tady kupoval? vždyť na to nemáme peníze! ani na stavbu ani na ty jízdenky... a celé by to byla jen investice do osobní dopravy, přitom tou nejsilnější stránkou železnice je přece nákladní doprava
10.11.2011 (16:44)  
hubitel: Celkem souhlas, až na tu zmínku o rychlosti. Nejezdí po silnicích spousta zbytečných aut náhodou také proto, že cesta vlakem je až příliš pomalá oproti silnici? Nezpůsobí náhodou zvýšení cestovní rychlosti na silnici naopak zájem o další cesty po ní? Zejména v osobní dopravě bych se toho obával, železniční síť je v tomto velice zaostalá (vlastně ani nemá své "dálnice" - VRT, po místních tratích se jezdí často poloviční rychlostí oproti místním cestám). Také pomalá přeprava nákladů není optimální, protože i když náklad sám třeba tolik nespěchá (ale přesto musí být někde v přesný čas!), znamená zbytečně dlouhá jízda vlaku vyšší náklady na personál i na odpisy strojů a zařízení, nemluvě o mnohdy nedostatečné kapacitě pro průjezd více vlaků (když už má přejít zátěž ze silnic).
10.11.2011 (16:15)  
každá taková kampaň založená spíš na emocích než na realitě je špatná, ať ji dělá kdokoliv... před pár lety jsem četl v jednom časopise docela dlouhou analýzu právě o soupeření mezi železnicí a silnicí, byla bez emocí a moc zajímavá, jeden ze závěrů byl asi tenhle (dle mojí paměti): "Silniční dopravci nejsou pro železnici nepřítelem, ale partnerem, který železniční firmy přivede tam, kam koleje nevedou", a to platí i naopak, i pro silniční dopravu by měla být železnice partnerem, který odvede z přetížených silnic těžké náklady a spoustu zbytečných aut, nemá smysl aby se železnice snažila svojí rychlostí předehnat silnici, protože to stejně většinou nejde, ale po železnici by mělo putovat co nejvíc nákladu a lidí, aby jízda po silnici byla ještě rychlejší a klidnější... dokud tu ale budou mít hlavní slovo takovéhle sdružení kamioňáků, tak budeme mít pořád plné silnice, špatný vzduch, nervy v kýblu a na železnici prázdné koleje
registrovaný uživatel Honza  mail  
10.11.2011 (15:40)  
naroznej: to nebude 10 let, tak 5 možná.
10.11.2011 (15:22)  
Nákladní dopravu po kolejích už se jim podařilo úspěšně zlikvidovat...důsledek toho,že jim po celou dobu v týhle posraný zemi každej jenom ustupuje

Tu nikdo nezlikvidoval. Zlikvidovala se sama. Tím , že nedokázala držet krok. Každou chvíli vyhrožují odboráři stávkou (slyšel jste někdy , že by se to samé dělo u silničních dopravců) , jednání se silničním dopravcem pro mě jako pro speditéra je daleko jednodušší , než jednat s železničním dopravcem. Je to něco podobného , jako kdybyste se nesnažil o to , aby Váš obchod byl lepší a lepší a proto prohrál boj s nějakým konkurentem.

[iStačilo by jim započíst do nákladů všechny ty škody při nehodách][/i]
Škody jsou záležitostí pojišťoven. Ty daňové poplatníky zajímat nemusejí.

Apropo , v minulosti proběhla řada reklamních akcí ČD , které útočily na kamiony a všichni jste to brali , že to je normální. Proč teď takový posun ?

Zrovna jsem si vzpomněl na jeden bilboard starý cca 10 let:
"AUTA STOJÍ , VLAKY JEDOU" . Je to docela úsměvné , když si člověk uvědomí , že dnes v zimě je spolehlivější auto na silnici než vlak na kolejích. Díky tomu , že nemá kdo vymetat výhybky.
10.11.2011 (14:57)  
Nektery nastvany lidi chapu,jsem taky z toho nastvany,ale ciste teoreticky si taky muzem udelat nejakou studii atd.
registrovaný uživatel M 
10.11.2011 (12:00)  
Ano, Drahosi, diky za ukazkovy priklad te vyvazene komunikace a argumentu:-)
PS: Kdyby ses unavoval pred tim vyblitkem i cist, tak by ses dozvedel, ze jsem (i) to jejich prohlaseni prirovnal k DU nactileteho...
10.11.2011 (11:05)  
Drahos Svestka: Neni az takovej problem, ze nekdo mele zamerne nesmysly. Mnohem horsi je, kdyz tomu lidi uveri. To plati obecne, ne jen o jednom prohlaseni CESMADU. Zaroven taky plati, ze nikdo nemuze lidem za to, ze sou liny a blby...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko