Brno — Obyvatelé Jihomoravského kraje budou mít důvod k radosti. Hejtman kraje Michal Hašek v aktuálním čísle časopisu Železničář potvrdil, že kraj získá moderní regionální vozidla. Do dvou let hodlají České dráhy do nových vozidel investovat celkem 850 milionů korun. Půjde o sedm jednopodlažních dvousystémových elektrických jednotek. Pět souprav bude v trojvozovém provedení a dvě v provedení dvouvozovém. S jejich nasazením se počítá na vytížené lince S2 IDS JMK na trase Křenovice – Brno – Letovice. Cestující v Jihomoravském kraji se tak konečně dočkají v regionální dopravě nízkopodlažních a plně klimatizovaných souprav; doposud byly jedinými nízkopodlažními vozidly rekonstruované motorové jednotky Regionova. Na střídavém elektrickém systému jsou v ČR schváleny jednotky Stadler FLIRT, které si v úpravě pro dálkovou dopravu pořídila také společnost Rapid Express. Do úvahy přichází i jednotka Škoda 7Ev, která by v době soutěže již měla být zaváděna do provozu u ČD, a to i ve dvousystémovém provedení.
Zdroj: Železničář (PDF), ŽelPage
Myslím, že je nejvyšší čas hledat náhradu za 560ky, aby to nedopadlo jako s žabákama.
JiříK: Nechtěl bych bejt hnidopich ale pokud dobře koukám tak 471 má 310 míst k sezení (jednička plus dvojka), slovenská 671 pak 307 výhradně ve druhé třídě. Takže těch 320 sedících by se dalo narvat možná tak leda do čistě stejnosměrné verze v provedená "celá dvojka", ale ta zase nepojede v Brně (vlastní silou)...
Ohledně kapacity nových jednotek Škody se odmítám bavit v konkrétních číslech dokud je to celé jen na papíře, ještě nejezdí ani prototyp a změna vnitřního uspořádání je úplně klidně možná... takže 240 beru jako orientační hodnotu, plus mínus.
Honza: podotknu že šestivozová 560 má ovšem prakticky dvě půlky vozu "plané" (zabírá trafo+motor) takže pasažérům dostupná kapacita odpovídá pětivozové "klasice"...
Ostatně 560 měly být taky 3 vozové.
Ano, nebo také Regionova. (to vše na vložených, posilových spojích).
Což je mimochodem další argument PROTI elektrizaci jakékoliv další tratě (nejen) v Jihomoravském kraji - dopravce nemá dostatek elektrických vozidel ani na všechny Os vlaky jezdící po elektrizovaných tratích (tzn. linky S2 a S3 IDS JMK).
A (po vhodném spojení dvou- a tří-vozových souprv) nové elektrické jednotky to moc nevytrhnou.
Ale - za daleko menší peníze by se dalo i u stávajících souprav 242 + 4 x Bdmtee dosáhnout většího pohodlí, nízkopodlažnosti a zjednodušení provozních podmínek - nové sedačky v Bdmtee s větší roztečí (to už se u některých vozidel stalo), a nízkopodlažní řídicí vůz (třeba i s oddílem 1. třídy?), zjednodušující obracení souprav v konečných stanicích.
Něco takového tu mělo být už dávno, bez ohledu na jakékoliv uvažování o pořízení nových elektrických jednotek.
Čtvrthodinového špičkového intervalu v odpolední špičce v relacích Brno - Blansko, Brno - Adamov a Brno - Skalice nad Svitavou by šlo dosáhnout i snadněji než zdvojnásobením počtu Os vlaků.
Stačí, aby odpolední rychlíky Brno - ČT - Praha zastavily i v Adamově (čas na to mají - odjíždějí z Brna o 3 minuty dříve než dopolední rychlíky), a aby se zavedly posilové špičkové Sp vlaky (např. v trase Brno - Česká Třebová) jedoucí z Brna v čase asi X:16, zastavující mezi Brnem a Skalicí n/S. ve stejných stanicích jako rychlík.
Nejvíc lidí jezdí v relaci Sokolnice - Brno - Blansko (město). Za obě krajní stanice jedou soupravy už víceméně prázdné. Do Blanska je současná sestava 560 kapacitně ideální, ba dokonce mnohdy nestačí a lidé jedou "na stojáka". Interval na 15 minut by teoreticky zkrátit šlo (autoblok), ale znamenalo by to zabití trati pro nákladní dopravu, která by se tam prostě nevešla (podívejte se na ranní situaci na Břeclav - Brno, kde je občas nutno zasekat Os, aby NEx projel aspoň v přijatelném čase). A vzhledem k tomu, že se zvažuje převod některých nákladních vlaků z Vysočiny přes Českou Třebovou, tak by to moc příjemné nebylo.
Spíš si myslím, že dojde na spojování těch jednopodlažních...uvidíme.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.