..: Chrudimsko: obce odsouhlasily změny v dopravě :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.

V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.

OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 3.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6 ... 11      Zpráv na stránku:   
05.05.2011 (10:38)  
Ušatá:
To, co nedávno předvedlo MD, samozřejmě nelze nazývat strategií či koncepcí. A už vůbec ne "super". Otázkou tedy je, kdo zaplatí ty odborníky na nejméně pár měsíců, aby si v klidu sedli a vytvořili něco, nad čím už se dá vést konstruktivní veřejná debata.

Jinak s Vámi v zásadě souhlasím, snad až na Vaši vizi busů:
Bez páteřních autobusových linek se zcela neobejdeme - namátkou třeba Ústí n.O./Česká Třebová - Litomyšl - Polička. V mezilehlých obcích stavět pouze na znamení, nezajíždět mimo hlavní silnici, důsledný hodinový takt 5-22 atd.
05.05.2011 (10:32)  
doomlukas:
A pomocí telefonu si můžu třeba snadno zjistit polohu vlaku, což u busu nejde...
A co GPS? Já mám dojem, že technicky to jde.
05.05.2011 (10:30)  
doomlukas (ad tranzit na 261):
Trocha tvrdých čísel (IDOS):

Polička - Chrudim:
vlak asi 1:40
bus (zastávkový!) 1:10

Svitavy - Havlíčkův Brod:
R přes Brno i Os přes Poličku dnes oboje přibližně 3:45,
přičemž v Poličce je přes 30 min čekání.

Ano, zde by to vycházelo rychleji, ale přepravní vztahy mezi Poličkou a HB jsou řádově menší než mezi Poličkou a Pardubicemi či třeba Brnem. Navíc obecně by to kombinací bus - vlak nemělo trvat déle.
05.05.2011 (10:17)  
doomlukas:
Co se týče tratě 024, přesvědčil jste mě, že je potřeba řešit obsluhu těchto míst vlakem (nicméně ne nutně každou hodinu). O Dřevotvaru jsem třeba nevěděl.
Jen doufám, že jste příslušné podklady poslal také na OREDO.

Závlekem do Skutče myslím úsek Vrbatův Kostelec - Žďárec - Skuteč. Ano, žst. Skuteč je blízko centra, ale ruku na srdce - kdo bude denně dojíždět do Pardubic takovouto oklikou?
Pokud byste našel prostředky pro úpravu tohoto závleku na rychlost 80 a hodinový takt rychlé linky ze Skutče, pak se o tom dá hovořit.

Na železnici je přehlednost nabídky největší a asi to tak i zůstane...
Jediný rozdíl oproti busům jsou koleje, které nás v krajině neomylně dovedou k zastávce/stanici. V MHD se hovoří o městotvorném efektu u tramvaje či trolejbusu.
To je vše.
Přehlednou nabídku mohou mít i busy, viz třeba
http://www.postauto.ch/pag-startseite/pag-taeglich-unterwegs/pag-fahrplan-und-linienverkehr/pag-liniennetze/pag-nat-liniennetzplan-zentralschweiz.htm
05.05.2011 (3:54)  
A jeeště jsem zapomněl na ti rkreační dopravu. ta je tam kupodivu silná po celý rok nejen o víkendech, alei v zimě pro běžky a lyže, ale i o prázdninách. právě z Čachnova na oba směry bývá dost vysoký nástup a stávalo se, že valk byl přeplněný a skoro nepobíral.Tam jde o to, že to nemůže být několik párů denně, ale aby tam lidé jezdili, musí těch spojů být minimálně 8 - 10, musí se jezdit denně o prázdninách, v zimních měsících při sněhu, denně v okrajových měsících sezony - květen, červen, září, říjen, hodně se jezdí na houby, chaty atd. Čili celkově naprostá pitomost tu dopravu tredukovat. Ona potřebuje naopak rozšířit, trať technicky a rychlostně trochu upravit - ta rychlost se tam zvyšovat relativně levně dá. Chce to také nové nebo lépe situované zastávky a napoajení busů z okolí a všech těch malých sídel k vlaku. Ta organizace dopravy je utná úplně jinak, rozhodně ne podle OREDA a ty peníze, co Oredo stojí by bylo lepší dát do posílení spojů a tras.
A zajímá někoho i poměrně silná frekvence z Krouny a do ní, ale i v té Skutči? Těch busových spojů by muselo být velmi mnoho, včetně více tras. Ale to už by zase bylo podstatně dražší a pro cestující stejně nevýhodné.
05.05.2011 (3:45)  
Už tady větši na věcí byla řečena, ale přeci jen bych něco dodal nebo zdůraznil. Hlavní podstatou je to, že neexistuje celostátní koncepce dopravy - veřejné osobní i nákladní, která by brala v úvahu vše komplexně a z toho se něco vyvodilo. Schází koncepce železnice a stanovení její úlohy. prostě čím řidší bude síť, tím méně bude využívaná. Železnice vždy musí tvořit relativně rychlou a pohodlnou a svým způsobem i komfortní dopravu. Na to vš ale potřebuj určitou hustotu sítě a rozhodně to nemůže být tak jako u ÚK, kde by vlastně zůstala trať 170, 140, 130, 090 a možná 114 a jinak nic. Tím už nikdo nepojede i přes supernávaznou dopravu busy, protože zvolí a bude chtít rovnou přímé autobusy nebo pojede autem. Opět nutné zdůraznit že i při supernových autobusech není v nich doprava příjemná a pro lidi (aspoň většinu) atraktivní a žádaná. Role autobusu je skutečně vymést okolní obce, zastavit v nich i několikrát a dovézt k vlaku. Ty nápady dlouhých pomalých bus linek nebo k tomu ještě dálkových jsou pitomostí a kde to zatím bylo nebo je, veřejná doprava upadá. Sám patřím k těm, že kde jede jen bus, tam nejedu - nespolehlivé, nepohodlné, není celorepublikové jízdné včetně síťových jízdenek, není prostor, WC, voda, problémy se zavazadly, koly, taškami a já nevím co. To, že jezdí vůbec málo lidí, že není nákladní doprav, že je VD drahá, je právě vinou špatné koncepce a neochoty počítat.
Prostě schází od odpovědného státu skutečně objektivní vyhodnocení ceny, nákladů a škod z dopravních systémů Už jsem to tu uváděl k nelibosti řady lidiček (M, rpet a jiní), že silniční doprava stojí tuto zemi ročně stovky miliard a řada nákladaů a škod se nehradí, zbytek ze státního rozpočtu, obcí, krajů atd. A všichni "ekonomové" jsou kupodivu spokojeni. Bohužel o odbornících a ekonomice tu nelze mluvit, jde pouze o určité osobní zájmy, ambice, teorie.
Dále k ceně. 92 Kč za km je samozřejmě nesmysl. To je možná zprůměrovaná cena železniční dopravy v kraji, nikoliv třeba cena 810 na trati 261. V tom je i plat ředitele ČD, ztráty z hlavních tratí atp. jak jsem uváděl, provoz autobusu je cenově srovnatelný s busem. Bus však dnes nemá do své ceny započítány všechny náklady jako vlak, takže vychází teoreticky levněji a to nemůže trvat do nekonečna. zřej mě tonastane až se zruší a vytrhají tratě. Samozřejmě s rostoucí silniční dopravou rostou dost rychle náklady na údržbu a opravy silnic, rovněž zimní provz je sesakramentsky drahý. bez propočtů a alternativ nelze nic stanovit. To, co děla OREDO a zástupci kraje je dost neodpovědné a neperspektivní.
Trať je jednoznačně páteřní a nezajišťujue jen místní spojení. Obsazenost tam bývá dost vysoká, o víkendech a prázdninách či dalších letních měsících velmi vysoká. Znám to. Jsou tam i vztahy Polička Skuteč, Chrudim, Pardubice, stejně jako ze Svitav, ale i na HB, Hlinsko atd. Prostě tento systém vyžene lidi celkově z veřejné dopravy. To už nemluvě vůbec o dálkových trasách na Prahu, Brno atd. pro někoho se to asi zdá absurdní ale je to tak. Co třeba na to, že na trati Kopidlno - Bousov - Bakov jezdili pravidelně studenti a dojíždějící v trasách Lípa - Jičín, HK, NB Lb a další. Divné, že? na co přešli asi nyní? Oredo tam vykazovalo i počet cestující hve vlaku 0 - 1 a skutečnost tam byla většinou 15- 38 - osobně jsem počítal a sledoval -So a Ne v posledních letech, když se ostat ní doprava zlikvidovala. Dnes už tam kloudně nejezdí ani ty busy a So a ne skoro nic. takže všichni v autech. A to je zřejmě cílem.
Navíc cílem VD by měla celoplošná oblsuha, protože jinak cestující nebudoí a to tímto způsobem dosáhnout nelze.
04.05.2011 (12:42)  
Oto: Toho druhého odkazu jsem si nevšiml, nějak jsem to považoval za jeden, takže moje chyba... Asi by to šlo i v mém telefonu (musel bych si tedy do něj asi pořídit operu nebo firefox, jestli to jde), ale zadarmo bych to neměl.
registrovaný uživatel Oto 
04.05.2011 (12:37)  
doomlukas: kdybyste si pořádně přečetl odkaz, na kerý reagujete, tak byste zjistil, že to z mobilu jde.

Ta stránka je ve zjednodušeném HTML pro mobily (XHTML-MP). Přímo ve WAPu (WML) asi ne, ale to dnes už téměř nikdo nepoužívá. I můj 7 let starý mobil umí XHTML-MP.
04.05.2011 (12:12)  
Jiří Hovorka: Na webu mi to je ale celkem čerta platné, když jsem v "terénu". Nebo to jde taky zadarmo v telefonu prostřednictvím WAPu jako u vlaků?
04.05.2011 (11:59)  
doomlukas - aktuální odjezdy autobusů na webu taky existují, když se chce. viz http://idsjmk.jrbrno.cz/ nebo http://www.idsjmk.cz/wap.aspx
  1 2 3 4 5 6 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko