Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.
V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.
OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage
To, co nedávno předvedlo MD, samozřejmě nelze nazývat strategií či koncepcí. A už vůbec ne "super". Otázkou tedy je, kdo zaplatí ty odborníky na nejméně pár měsíců, aby si v klidu sedli a vytvořili něco, nad čím už se dá vést konstruktivní veřejná debata.
Jinak s Vámi v zásadě souhlasím, snad až na Vaši vizi busů:
Bez páteřních autobusových linek se zcela neobejdeme - namátkou třeba Ústí n.O./Česká Třebová - Litomyšl - Polička. V mezilehlých obcích stavět pouze na znamení, nezajíždět mimo hlavní silnici, důsledný hodinový takt 5-22 atd.
A pomocí telefonu si můžu třeba snadno zjistit polohu vlaku, což u busu nejde...
A co GPS? Já mám dojem, že technicky to jde.
Trocha tvrdých čísel (IDOS):
Polička - Chrudim:
vlak asi 1:40
bus (zastávkový!) 1:10
Svitavy - Havlíčkův Brod:
R přes Brno i Os přes Poličku dnes oboje přibližně 3:45,
přičemž v Poličce je přes 30 min čekání.
Ano, zde by to vycházelo rychleji, ale přepravní vztahy mezi Poličkou a HB jsou řádově menší než mezi Poličkou a Pardubicemi či třeba Brnem. Navíc obecně by to kombinací bus - vlak nemělo trvat déle.
Co se týče tratě 024, přesvědčil jste mě, že je potřeba řešit obsluhu těchto míst vlakem (nicméně ne nutně každou hodinu). O Dřevotvaru jsem třeba nevěděl.
Jen doufám, že jste příslušné podklady poslal také na OREDO.
Závlekem do Skutče myslím úsek Vrbatův Kostelec - Žďárec - Skuteč. Ano, žst. Skuteč je blízko centra, ale ruku na srdce - kdo bude denně dojíždět do Pardubic takovouto oklikou?
Pokud byste našel prostředky pro úpravu tohoto závleku na rychlost 80 a hodinový takt rychlé linky ze Skutče, pak se o tom dá hovořit.
Na železnici je přehlednost nabídky největší a asi to tak i zůstane...
Jediný rozdíl oproti busům jsou koleje, které nás v krajině neomylně dovedou k zastávce/stanici. V MHD se hovoří o městotvorném efektu u tramvaje či trolejbusu.
To je vše.
Přehlednou nabídku mohou mít i busy, viz třeba
http://www.postauto.ch/pag-startseite/pag-taeglich-unterwegs/pag-fahrplan-und-linienverkehr/pag-liniennetze/pag-nat-liniennetzplan-zentralschweiz.htm
A zajímá někoho i poměrně silná frekvence z Krouny a do ní, ale i v té Skutči? Těch busových spojů by muselo být velmi mnoho, včetně více tras. Ale to už by zase bylo podstatně dražší a pro cestující stejně nevýhodné.
Prostě schází od odpovědného státu skutečně objektivní vyhodnocení ceny, nákladů a škod z dopravních systémů Už jsem to tu uváděl k nelibosti řady lidiček (M, rpet a jiní), že silniční doprava stojí tuto zemi ročně stovky miliard a řada nákladaů a škod se nehradí, zbytek ze státního rozpočtu, obcí, krajů atd. A všichni "ekonomové" jsou kupodivu spokojeni. Bohužel o odbornících a ekonomice tu nelze mluvit, jde pouze o určité osobní zájmy, ambice, teorie.
Dále k ceně. 92 Kč za km je samozřejmě nesmysl. To je možná zprůměrovaná cena železniční dopravy v kraji, nikoliv třeba cena 810 na trati 261. V tom je i plat ředitele ČD, ztráty z hlavních tratí atp. jak jsem uváděl, provoz autobusu je cenově srovnatelný s busem. Bus však dnes nemá do své ceny započítány všechny náklady jako vlak, takže vychází teoreticky levněji a to nemůže trvat do nekonečna. zřej mě tonastane až se zruší a vytrhají tratě. Samozřejmě s rostoucí silniční dopravou rostou dost rychle náklady na údržbu a opravy silnic, rovněž zimní provz je sesakramentsky drahý. bez propočtů a alternativ nelze nic stanovit. To, co děla OREDO a zástupci kraje je dost neodpovědné a neperspektivní.
Trať je jednoznačně páteřní a nezajišťujue jen místní spojení. Obsazenost tam bývá dost vysoká, o víkendech a prázdninách či dalších letních měsících velmi vysoká. Znám to. Jsou tam i vztahy Polička Skuteč, Chrudim, Pardubice, stejně jako ze Svitav, ale i na HB, Hlinsko atd. Prostě tento systém vyžene lidi celkově z veřejné dopravy. To už nemluvě vůbec o dálkových trasách na Prahu, Brno atd. pro někoho se to asi zdá absurdní ale je to tak. Co třeba na to, že na trati Kopidlno - Bousov - Bakov jezdili pravidelně studenti a dojíždějící v trasách Lípa - Jičín, HK, NB Lb a další. Divné, že? na co přešli asi nyní? Oredo tam vykazovalo i počet cestující hve vlaku 0 - 1 a skutečnost tam byla většinou 15- 38 - osobně jsem počítal a sledoval -So a Ne v posledních letech, když se ostat ní doprava zlikvidovala. Dnes už tam kloudně nejezdí ani ty busy a So a ne skoro nic. takže všichni v autech. A to je zřejmě cílem.
Navíc cílem VD by měla celoplošná oblsuha, protože jinak cestující nebudoí a to tímto způsobem dosáhnout nelze.
Ta stránka je ve zjednodušeném HTML pro mobily (XHTML-MP). Přímo ve WAPu (WML) asi ne, ale to dnes už téměř nikdo nepoužívá. I můj 7 let starý mobil umí XHTML-MP.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.