..: Chrudimsko: obce odsouhlasily změny v dopravě :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.

V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.

OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 3.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
05.05.2011 (22:11)  
Ad doomlukas: Člověče, vzpamatujte se, relace Svitavy - HB je totální nesmysl. Podíval jste se vůbec do IDOSu, zda tam jezdí autobus? Podívejte se na intenzity na webu ŘSD - u Hlinska na I/34 2600 osobních vozidel za den, z toho tak 50% Hlinsko - Polička a 30% z Hlinska do vesnic. A ze zbytku nějaký malinký podíl bude mít ta Vaše důležitá tranzitní relace.
A pokud je tam těch turistů tolik, že jim to nestačí 3krát za den, tak jim mohou obce něco přiobjednat.
05.05.2011 (21:58)  
...z Poličky do Pardubic by přes Svitavy nejel snad ani důchodce s režijkou, těšící se dobrému zdraví...

Tak to je teda vtipný - důchodce zítra v pátek ve 12h:
1) Vlakem přes Svitavy, 1h32m, cena 62 Kč
2) Vlakem přes Ždárec, 2h04m, cena 47 Kč
3) Busem přímo, 1h29m, cena 62 Kč
Račte dále srovnat pravidelnost nabídky.

Právě zrovna důchodce radši zvolí vlak, protože sleva plus zdraví. 1.5 hodiny v autobuse bez záchodu není zrovna to, po čem každý starý člověk touží.

Já věřím, že vhodnou kombinací busu a vlaku uděláte teoreticky mnoho. Ale tady jsme v ČR, takže to bude tak, že se zruší v části trasy vlak, autobus zavedou nešikovně, s příšernými přestupy a nulovou tarifní integrací, lidi si nezvyknou, tudíž tím nikdo jezdit nebude a za rok se to zhodnotí a obojí zruší.

Mladí si koupí jedno auto na člena rodiny, což finančně neunesou a přestěhují se do města rovnou. A staří nebudou jezdit nikam a časem umřou, takže je po problému.
05.05.2011 (17:47)  
Jiří Hovorka: Tou povedenou integrací na Chrudimsku myslíš tu současnou? Mně moc povedená nepřijde, ale zas nějak dopodrobna jsem se s ní neseznamoval, vycházím z toho, jak špatně se mi tam na výletě cestovalo... Souhlas několika představitelů obcí bych nepovažoval za důkaz toho, že se to v okolí tratě 261 povedlo. Jde navíc jen o vyjádření představitelů obcí, kterých se přímo týká zastavení dopravy, vyjádření třeba Poličky nebo Borové k dispozici nejsou, s nimi se to neprojednávalo...
Připomínky mám a spojil jsem se aspoň s představiteli Jamného a Těchonína, protože trať 024 a přilehlá oblast je mi nejbližší. Návrh na jinou obsluhu území mám taky. Jestli je levnější nevím. Jestli se postupuje jen podle toho, co je z krátkodobého a jednostranného pohledu "nejlevnější" (tj. z pohledu prokazatelné ztráty, u níž je ale taky zřejmé, že by mohla být jinde), tak to potěš koště...
05.05.2011 (17:34)  
Michal Drábek:
Vždyť tam také mají být 3 páry vlaků o víkendu.
To ale není zrovna hodně a hlavně o prázdninách turisté zdaleka nejezdí jen o víkendu...

Nebo se skutečně ranní dojížďka do kloubového autobusu nevejde
Ano, dojížďka se do autobusu vejde. O tom jsme už mluvili, takhle by šlo v ČR nahradit většinu vlaků... I dálková doprava mezi velkými městy se dá dělat jen pomocí autobusů (Praha-Liberec). Já nejsem přesvědčený o tom, že bus je z komplexního pohledu vždy o tolik levnější a výhodnější než vlak.

Co se tranzitu týče, byl bych rád, kdybyste mi vysvětlil, kde se berou ty davy cestujících
Kdyby na tu trať byla při přijatelně kvalitní nabídce směrována frekvence typu Polička-Pardubice, Svitavy - Polička - Havlíčkův Brod apod., zas tak málo cestujících by tam nebylo...
05.05.2011 (16:57)  
doomlukas - jsou oblasti, kde se integrace povede poměrně dobře (Náchodsko, Chrudimsko), jinde se nepovede. Proto není dobré házet vše do jednoho pytle. Ve zdejší diskuzi se bavíme o 261, kde podle souhlasů představitelů obcí se integrace povedla. Připomínky k dopravnímu řešení jiných oblastí můžete zaslat na Oredo, krajský úřad, či příslušné obci. Nejsou-li Vaše argumenty zcela mimo nebo příliš obecné, určitě máte šanci uspět. Neuspějete-li, tak potom žurnalisté se toho rádi ujmou. Takže máte-li návrh levnější obsluhu území, sem s ním. Většina z nás se ráda poučí, co se dělá špatně.
05.05.2011 (16:48)  
doomlukas:
Třeba přeprava kol je vlakem mnohem jednodušší...
Vždyť tam také mají být 3 páry vlaků o víkendu. Proto také nechápu vaše sýčkování o vytrhání kolejí.

Neříkám, že tam má být po celý den na celé trati hodinový takt...
A není ve všední den tedy levnější autobus? Nebo se skutečně ranní dojížďka do kloubového autobusu nevejde, ale během dne skoro nikdo nejezdí?

Jde i o tu tranzitní a turistickou roli tratě 261, na které se tedy neshodneme
Turistickou roli nezpochybňuji.
Co se tranzitu týče, byl bych rád, kdybyste mi vysvětlil, kde se berou ty davy cestujících, dychtících po pohodlné přepravě třeba ze Svitav do Havlíčkova Brodu.

K číslům mimo ČSÚ bohužel přístup nemám (a mnohá ani nejsou změřena!), ale mám pocit, že mezi městy o velikosti jednotek (deseti)tisíců obyvatel, která spolu přímo nesousedí, jsou přepravní vztahy velmi malé - řekněme desítky až stovky lidí denně, přičemž přes 90% stejně jede autem. To asi nebude ta pravá cílová skupina pro veřejnou dopravu.

Vypadá to ale, že moc čistá hra se tady nehraje.
Ve veřejné dopravě obecně rozhodně ne. Ale odborníci z Oreda a podobných organnizací opravdu nejsou těmi, kteří sedí na veřejných penězích. Oni se spíš snaží vytřískat maximální užitek z těch drobtů, které jim panstvo miloszivě hodilo pod stůl...
05.05.2011 (14:51)  
Michal Drábek: Komu, kromě nádražáků a šotoušů by ta trať ještě chyběla.
Třeba tustistům...? Třeba přeprava kol je vlakem mnohem jednodušší, u busů prakticky není možná kromě nějakých cyklobusů, kterých ale stejně nemůže být moc. Mnohým místním by chyběla určitě taky, nejen šotoušům a nádražákům.

Ale hodinový takt na trati 261 v úseku Žďárec - Polička si nějak nedovedu představit.
Neříkám, že tam má být po celý den na celé trati hodinový takt...

Tedy další tvrdá čísla - počty obyvatel obcí
Jde i o tu tranzitní a turistickou roli tratě 261, na které se tedy neshodneme, nejen o obce podél tratě... Kroucení kolem Skutče mi nějak tragické nepřijde.

Ostatně OREDO by možná provoz na této trati nerušilo, kdyby nemělo na krku nůž ve formě omezených peněz a sumy vlkm.
To nevím, kdo/co přesně za tím stojí a co je pravým důvodem... Vypadá to ale, že moc čistá hra se tady nehraje.

Jiří Hovorka-dodatek: Martínek navíc hrál jednu z hlavních rolí v té lumpárně z prosince 2009, kterou upekly kraje s ČD, takže o to méně důveryhodný pro mě ten náš nelogicky a nesmyslně vzniklý kraj je (nelogicky a nesmylně proto, že přirozeně tady vždy byly jedny východní Čechy, a ne rozdělené na pardubické a hradecké Čechy, což přináší jen zbytečné problémy)...
05.05.2011 (14:23)  
Jiří Hovorka: OREDO a kraj pro mě vůbec nejsou zárukou toho, že jejich rozhodnutí jsou správná... Vidím spíše polovičatá řešení spíchnutá horkou jehlou bez dostatečné znalosti místních podmínek (třeba tratě 024 a 025).
05.05.2011 (14:14)  
Tedy další tvrdá čísla - počty obyvatel obcí (ČSÚ, k 1.1.2010):
Borová 980. Roztažená do asi 4 km a napojená přímou silnicí 34, která téměř nevede osídlením, na Hlinsko.
Pustá Kamenice 338
Krouna 1388
Zbytek darmo počítat, navíc neleží u trati.
Skuteč 5300, ale tragické kroucení tratě dokola.
Ostatně OREDO by možná provoz na této trati nerušilo, kdyby nemělo na krku nůž ve formě omezených peněz a sumy vlkm.

Chrudim 23323
Pardubice 90077
Hradec Králové 94493,
ale na "rychlou půlhodinu" z jakéhosi podivného důvodu nárok nemají.
05.05.2011 (14:05)  
doomlukas:
Jinak obecně s vámi souhlasím, že "potůčky napájejí řeku". Ale hodinový takt na trati 261 v úseku Žďárec - Polička si nějak nedovedu představit.
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko