..: Chrudimsko: obce odsouhlasily změny v dopravě :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.

V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.

OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.

Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage


Matouš Vinš Poslat mail autorovi | 3.5.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
09.05.2011 (11:55)  
doomlukas:
Ten pahýl, který má zatím zbýt, už nemůže mít takovou funkčnost a využitelnost jako oboustranně napojená trať.
Polička 8800 obyv.
Svitavy 17000 obyv.
(ČSÚ, k 1.1.2010)

Pokud je mi to známo, Oredo se tam v rámci svých omezených možností snaží o takt na železnici. Nechápu tedy, proč by měla tato část tratě postupně zaniknout.
09.05.2011 (11:52)  
turista:
Ale tady jsme v ČR, takže to bude tak, že se zruší v části trasy vlak, autobus zavedou nešikovně, s příšernými přestupy a nulovou tarifní integrací, lidi si nezvyknou, tudíž tím nikdo jezdit nebude a za rok se to zhodnotí a obojí zruší.
Máte bohužel v řadě případů pravdu.
Ale to nemůže být argument pro suplování autobusových relací vlakem.
Na to nemají ani nejbohatší země, natož ČR.

Je třeba tlačit i na kvalitu autobusové nabídky.
(já vím, autobusových šotoušů je míň...)

Mladí si koupí jedno auto na člena rodiny, což finančně neunesou a přestěhují se do města rovnou. A staří nebudou jezdit nikam a časem umřou, takže je po problému.
Demagogie. Pokud jsou mladí chudí, stačí jim ojetina nenáročná na údržbu a trocha plánování, aby si vystačili s jedním autem.
Vesnice samozřejmě částečně vymřou - otázka, co s tím, už přesahuje rámec dopravního inženýrství. VD sice má obsluhovat venkov, ale proboha ne každou osadu o 10 domech, z toho 5 trvale obydlených. Na to taky nikdy nebudeme mít...
09.05.2011 (11:47)  
doomlukas:
To ale není zrovna hodně a hlavně o prázdninách turisté zdaleka nejezdí jen o víkendu...
Přesvědčte funkcionáře dopravce, aby neškudlili s vlakokilometry.
Ty tři páry o víkendu nemusí být přáním Oreda, ale spíš "maximem možného".

I dálková doprava mezi velkými městy se dá dělat jen pomocí autobusů (Praha-Liberec).
V rozvojových zemích to takhle také funguje. Dokonce tam stavějí i metro chudých - "Bus Rapid Transit".
Naštěstí jsme v (stále ještě poměrně bohaté) Evropě.
Hodinový takt na "5. koridoru" mezi Prahou a Libercem by jistě převedl část lidí z aut do vlaků, a výsledný přepravní proud by se již zvládal busem velmi obtížně. Na lokálkách, kde je celková přepravní poptávka řádově nižší, to tak ale zpravidla nefunguje. Pokud na takové lokálce tedy neleží město typu Litomyšl či Rychnov nad Kněžnou...

Kdyby na tu trať byla při přijatelně kvalitní nabídce směrována frekvence typu Polička-Pardubice, Svitavy - Polička - Havlíčkův Brod apod., zas tak málo cestujících by tam nebylo...
Přijatelně kvalitní nabídka - já si pod tím představím hodinový takt (v zásadě možný, i když záleží na možnostech křižování), ale hlavně cestovní rychlost cca 50 km/h, což by znamenalo traťovou rychlost 80 km/h. A obávám se, že v ČR existují desítky potřebnějších relací, kde je třeba výrazně modernizovat (někdy i vystavět) železniční trať. Třeba do toho Liberce...
09.05.2011 (11:38)  
Ušatá - 07.05. 5:31:
S Vašimi názory co do koncepce VD většinou souhlasím.
Nicméně podle mě trochu přeceňujete úlohu železnice. I já ji mám rád, ale držme se prosím skutečných silných i slabých stránek tohoto druhu dopravy.

Silniční doprava má pak spíš doplňkovou funkci a klíčovou pouze u speciálních druhů přeprav, kdy je problém je zajistit po kolejích.
Doplňkovou ano, ve smyslu hierarchie nabídky - shodneme se v tom, že železnice má být páteř.
Nicméně autobusové linky jsou právě ty potůčky, které napájejí řeku - železnici. V některých oblastech, kde je tratí málo, nebo jsou z dnešního pohledu beznadějně trasovány, autobusy pravděpodobně sumou svých přepravních výkonů železnici překonají (přestože ve vlaku by mělo sedět vídí než v autobusu).

Nevypadá to na to, že se toto naplňuje?????Je to zrůdné a o něčem to svědčí.
Ano, jsou různé zájmy a vlivy. Ale nebuďte zase příliš paranoidní. Většina politiků se alespoň slovně vymezuje proti zácpám na silnicích a dálnicích. A právě na relacích, kde vznikají, má veřejná doprava největší příležitost k rozvoji.

Prostě lidé jezdí různě, za různým účelem.
Tesat do kamene.
Kde je těchto lidí obecně málo, tam to má VD velmi, velmi těžké. V určitých případech mohou pomoci poptávkové autobusy, ale velmi záleží právě na každém konkrétním případě a navrženém řešení.

trvám si na tom, že autobus je tu opravdu jen na místní krátké spoje, optimální doba přepravy v něm tak do 15 minut.
Asi se shodneme v tom, že na relacích typu Praha - Brno, i přes veškerou mnohdy úspěšnou snahu jistých dopravců o kulturu cestování, není autobus tím pravým ořechovým.
Nechápu ale, jak jste došel k odhadu "do 15 minut". Můžete to prosím trochu rozvést?

nějaká docházka pěšky na stanici mně zas tak nevadí, pokud nejdu v nepříjemném prostředí
Je otázka, zda patříte k většině. Já se domnívám, že ne. Respektive popojít takových 200 m k dobré nabídce není pro většinu lidí problém, ale kilometr či dva? Denně za každého počasí?

A jak tu byl zmínka , že třeba autobus trasu jede hodinu a čtvrt a vlak třeba hodinu a půl, tak vždy pojedu totéž raději vlakem právě kvůli pohodlí a komfortu.
Na tohle vsadili Švýcaři a vyšlo jim to. Ale opět záleží vždy na konkrétním případě.

Už desítky let se buduje a obnovuje silnič ní doprava a na železnici se kašle. Kde je tedy vina?
I na straně nádražáků či odborníků, že většinou nemají odvahu navrhnout něco "na výši doby", ale chtějí pouze více peněz na železnici. Já jsem rovněž pro více peněz, ale cíleně - ne pro jejich vyhazování oknem (do určitých kapes?) na sabotáže typu odsun Brna.
registrovaný uživatel EMD 
08.05.2011 (15:08)  
Polička - Hlinsko vlakem jede šotoušultrazzz či hodně chudý režista... ale kraj/MD dělá VEŘEJNOU DOPRAVU pro běžné občany... evidentně to stále někdo ještě nepochopil...
07.05.2011 (5:31)  
Celá diskuse je poněkud roztříštěná a vyjadřuje pouze mnoho názorů, ale těžko z toho udělat nějaký závěr, natož kvalitní veřejnou dopravu, podloženou argumenty ze všech stran - tedy v komplexu.
- v prvé řadě jde vždy o dopravu nejen místní, ale i celostátní a to musí organizace dopravy vždy zajišťovat, musí tedy pokrýt jak dojížďky mezi ibcemi, tak napojení a propojení center. Kraje řeší jen dopravu svoji a proto se těžko něco dá udělat, zaplatit. V tom se Kalousek šeredně mýlí, když chce po krajích organizaci a platbu za regionální dopravu. To musí být provázanost státu s kraji a obcemi. Spíš bych to viděl na garanci státu celkově, ve spolupráci a dohodě s karji a obcemi za účasti odborníků a veřejnosti. Stejně ty peníze jdou z jednoho místa a nás všech. Takže je to jedno.
- Pak musí být i zajištěna celoplošná obsluha ČR. Někteří s tím nesouhlasí, ale to by pak vše ztrácelo smysl. proč někde doprava ano a někde ne? někdo bue povinen jezdit autem, i když toho není schopen a jinde budou mít výhodu dopravy všichni? To není rovnost občanů ve státě a vede to jedině k vysídlování míst a s tím související problémy v krajině, zaměstnanosti, funkci území atp.
- Pokud jsme se už dostali až sem, pak ptřichází základní problém. Co vlastně chceme? A tom musí být podstatou! jako chceme dopravu? Víme co kolik stojí skutečně, co má jaké dopady, a proto podle toho se organizuje a projektuje celkově doprava? Nic takového neexistuje a proto je to ode zdi ke zdi. Železnice má jednoznačně své výhody v úspornosti provozu, šetrnosti na prostředí, krajinu, zdraví, vzduch, spotřebu energií atd. Má pohodlí, lepší vybavení, bezpečnosgt, menší problémy sklimatickými vlivy. Funkci bude splňovat zejména tehdy, pokud bude intenzivně využívána jak pro nákladní, tak osobní dopravu. To vš lze zajistit kvalitním a odborným sestavením územního plánu, respektování všech znalostí. Silniční doprava má pak spíš doplňkovou funkci a klíčovou pouze u speciálních druhů přeprav, kdy je problém je zajistit po kolejích. Opět se asi mnohým líbit nebude, ale bohužel, ufinancování a technické zvládnutí silniční dopravy už v současném, anto ještě vyšším rozsahu je jen zbožnou sci fi, kterou platíme všichni a silniční doprav si hradí jen část nákladů, a to velmi malých. Důvody jsem uváděl již dříve i s čísly.
Čili shrnuto, musí se říct, co chceme a podle toho a na základě jasných argumentů a pravidel dopravu organizovat a držet tuto koncepci po celou dobu, dokud se nezrealizuje. A to že se toto neděje, je zásaadní chybou a nespraví to ani kraj, ani OREDO a hlavně se těmito postupy nic neušetří, akorát se opravdu zlikviduje veřejná doprava jako celek a dojde na slova některých politiků a podobných tvorů z kuloárů, kteří měli pronést, že veřejná doprava je přežitek a je potřeba ji eliminovat, je potřeba zlikvidovat železnici opět jako celek a přežitek a zavést autobusový systém jako základ, ale pouze jen v počtu pár spojů ve všední dny pro dojížďky zejména naúřady a k soudům, ostatní má být věcí lidí a ti si musí dopravu zajistit sami způsobem jakým uznají za vhodné!!!!!
Nevypadá to na to, že se toto naplňuje?????Je to zrůdné a o něčem to svědčí. Já se jen ptám, proč ted by měl stát platit silnice a starat se odopravu osobními auty, zvlášť když to stojí ještě více??!!
Nastává tu i otázka, na c tedy mámestát a za co platíme politiky na co platíme daně. To to tedy můžeme zrušit všechno.
- Dále je to otázka počtu spojů. jak tu byla námitka, kdo třeba bude jezdit odpoledne na výlety, tak to je špatná úvaha. prostě má-li občan mít motivaci k užití veřejné dopravy, pak musí ta doprava mít takovou četnost, aby se vyplatilo na ni jít. A to už interval nad dvě hodiny, nebo omezení jízd třeba jen na všední dny nebo naopak jen víkendy znemožňuje. Prostě lidé jezdí různě, za různým účelem.
- za další - autobus nemá nahrazovat vlak a valk autobus. trvám si na tom, že autobus je tu opravdu jen na místní krátké spoje, optimální doba přepravy v něm tak do 15 minut. Já sám patřím mezi ty, kteří do autobusu nevlezou, pokud nutně ne musí a nejezdím ani rád autem ,protože ani v tom nedspatřuji nějakou výhodu či pohodlí. nějaká docházka pěšky na stanici mně zas tak nevadí, pokud nejdu v nepříjemném prostředí. A jak tu byl zmínka , že třeba autobus trasu jede hodinu a čtvrt a vlak třeba hodinu a půl, tak vždy pojedu totéž raději vlakem právě kvůli pohodlí a komfortu. Námitka, že tratě jsou pomalé nebo vozidla nevhodná je irelevantní. kdo udělal něci pro to, aby to bylo jinak? Už desítky let se buduje a obnovuje silnič ní doprava a na železnici se kašle. Kde je tedy vina? kdo udělal nekde chybu? Čili nápravastavu by kměla být úplně někde jinde a zase jsme u toho předchozího, co vlastně chceme? Binec, špínu, rozvrat krajiny nebo příjemný, zdravý byť i ne třeba nejpohodlnější život?? A kde jsou ta porovnání a varinaty? zatím je to jen diktát a i ekonomický a jiný diletantismus,s čímž se nadá smiřovat.
- Proto jsou i zcela nerelevatní úvahy, zda má smyls vlakové spojení Polička - Hlinsko nebo ne. tenvlak v té trase plní úplně jiný účel a spojuje úplně jiná sídla než ten autobus. Chybou by bylo, kdyby jely v souběžné trase.
- a poslední. penez je v této zemi dost. proč tedy nemají být na kvalitní veřejnou dopravu? Pak Kalousek a další možná neumějí počítat, možná neznají dostatek čísel, kde jim peníze utíkají a neví třeba jaké daňové odpustky jsou v silniční dopravě. tady jak jsem zjistil jsou dokonce větší než jsem uváděl atěch 5 miliard ročně je snad minimum, ale údajně to MF ČR nějak nesleduej. Ale to je asi jen pomluva nebo čirá náhoda.
06.05.2011 (10:32)  
doomlukas - relace Polička-Hlinsko jednoznačně vítězí bus. Je bez přestupu, je rychlejší, jede kratší trasu. Takže tu máme jasně definováno, že mezi Hlinskem a Poličkou je zbytečné vlak objednávat, neboť autobusová doprava má všechna + (kratší, rychlejší, novější vozidla, bez přestupu...). Když objednavatel nadefinuje, že v busu musí být místo na minimálně dva kočárky, tak i matky s dětmi nemají problém. Jedině snad cyklisté, kteří snad těch 30 km k nejbližším kolejím ujedou vlastními silami.

Polička-Hlinsko
bus: 28 km, 35 min.
vlak: 49 km, 86 min.
06.05.2011 (9:50)  
Ad doomlukas: Konečně začínáte brát v úvahu fyzikální zákony a chování normálních lidí. Chválím!!!

A doufám, že jste se do idosu podíval i u té relace Polička - Hlinsko. Tam těch cestujících je možná 5krát více, ale pořád je to strašně málo, navíc je bus 3krát rychlejší než vlak.
06.05.2011 (8:01)  
ekoter: Nevím, jestli jsi mě pochopil. Relace Hlinsko-Polička je na železnici asi součástí čeho? Neříkám proboha, že jezdí plno lidí zrovna ze Svitav do Havlíčkova Brodu, udal jsem to jen jako možný směr využití tratě 261. Myslel jsem tím i různé mezilehlé relace jako třeba právě Polička-Hlinsko (už vidím námitku, že je to vlakem moc dlouhé) a další. A v této debatě už snad defitivně končím, nemá smysl k tomu dále něco říkat, stejně se tam doprava nejspíš zastaví a myslím, že to povede k zastavení pravidelného každodenního provozu na celé trati 261 a nemusí to trvat tak dlouho. Zbývající část tratě jde nahradit autobusem stejně snadno jako úsek Pustá Kamenice - Žďárec u Skutče... Ten pahýl, který má zatím zbýt, už nemůže mít takovou funkčnost a využitelnost jako oboustranně napojená trať.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
06.05.2011 (7:25)  
turista: Právě zrovna důchodce radši zvolí vlak, protože sleva plus zdraví. 1.5 hodiny v autobuse bez záchodu není zrovna to, po čem každý starý člověk touží.
Nevím, podle čeho tak soudíte, ale musím říct, že na moje příbuzné v důchodovém věku to absolutně neplatí. Byl jsem poučen, že důchodcovské cestování po Praze spočívá v tom, že si sednete do jedné tramvaje/autobusu a jedete celou cestu, i když trvá třeba hodinu, a kdybyste mezitím použili dvě trasy metra, tak to bude dvakrát rychlejší. Strašákem je hlavně přestup. Prostě když už se jednou vysápu do dopravního prostředku, tak tam chci zůstat celou cestu. Důchodci v mé rodině by rozhodně z Vámi nabízených možností volili přímý autobus.
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko