Skuteč — V pondělí 2. května proběhlo jednání na radnici ve Skutči mezi starosty okresu Chrudim a krajem. Hlavní položkou programu byla optimalizace veřejné hromadné dopravy, zejména neobjednání osobních vlaků na trati 261 v pracovní dny v úseku mezi Žďárcem u Skutče a Pustou Kamenicí společně s jejich nahrazením autobusy. Na tom se zástupci kraje s představiteli zasažených obcí shodli. V létě roku 2010 provedená racionalizace trati, do níž Správa železniční dopravní cesty investovala nemalé peníze, tak působí trochu nekoncepčně. Pardubický kraj však ušetří až šest milionů korun za vyrovnávání prokazatelné ztráty dopravci České dráhy. Společnost OREDO, která v Královéhradeckém a Pardubickém krají působí jako organizátor regionální dopravy - tedy veřejné silniční a drážní dopravy na objednávku krajů, již představila rámcový návrh návaznosti nově zavedených autobusových linek na železniční spoje, ze kterého vyplývá celkové zlepšení dopravní obsluhy dotčeného území.
V současné době je v jízdním řádu na úsek Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice zavedeno deset párů osobních vlaků ve všední dny a osm páru o víkendu. Pardubický kraj se z důvodu úspor rozhodl nahradit většinu vlaků autobusy. Na trati tak zůstanou pouze spěšné turistické vlaky zavedené výhradně o víkendech. Od příštího roku budou moci cestující využívat tři nové autobusové linky. První z nich spojí Žďárec u Skutče a Pustou Kamenici, druhá pojede v trase mezi Skutčí, Prosečí a Borovou a třetí zajistí spojení Borové, Krouny a Hlinska. Dojde k celkovému zrychlení a zlepšení spojení, autobusy budou v Pusté Kamenici navazovat na vlakové spoje ze Svitav a napojí centra Skutče a Chrástu na rychlé vlaky na trati 238 z Žďárce u Skutče do Pardubic. Od nového grafikonu by zároveň měla poběhnout integrace tarifu v Pardubickém kraji, což umožní cestování s více dopravci na jednu jízdenku. Jediná obec, které změna zhorší dopravní obslužnost je Čachnov. Vlaky ji ovšem nemohou obsloužit z toho důvodu, že by pak nestíhaly přípoje ve Svitavách.
OREDO již návrhy nových jízdních řádů představil zástupcům obcí. Ti s návrhem vesměs souhlasí, ale požadují čas na připomínkování a drobné úpravy. „Jsem velmi rád, že jsme si dnes ve Skutči odsouhlasili koncepci optimalizace veřejné dopravy, což nám otevřelo prostor pro další práci na tomto projektu,“ komentoval při odchodu výsledek jednání spokojený náměstek hejtmana Pardubického kraje.
Zdroj: Pardubický kraj, ŽelPage
Nebodaj by to neodsúhlasili keď sa im povie, že autobusy budú jazdiť do centra, každé 2 hodiny a v Pustej Kamenici bude nadväznosť na vlaky. To prvé je snáď pravda, ale čo občania čo to majú do centra ďaleko. A že ich v Skutču nie je málo. Ďalšia vec je, že autobus je v kraji ten najmenej spoľahlivý. Hlavne v zime. A prípoje sú kde? Áno správne. Hodinové meškanie je bežné a nie je výnimkou, že autobus nejde vôbec. Keď nejde vlak môžete zavolať na informácie a opýtať sa. U autobusu sa nedozviete nič. Ďalšia vec je tá, že v Pustej Kamenici nadväznosť na vlaky jednoducho nebude. Zastávky autobusu a vlaku sú od seba vzdialené "iba" 500 metrov.
A to nehovorím o tom, že ľudia absolútne netušia že im v autobuse nebude platiť Senior pas, KMB, traťové cestovné lístky a že tým čo majú IN-kartu sa cestovanie predraží, pretože obyčajné cestovné Iredo je vyššie ako zákaznícke ČD.
Obce odsúhlasili .. a obyčajný ľudia sa nedozvedia opäť nič. Ďalšou vecou je to, že medzi Poličkou a Svitavami bude vlak prechádzať a zároveň pôjde autobus, ktorý má oproti vlaku o 15 minút dlhší jazdný čas. Jednoduchým výpočtom zistíme, že nebude prípoj v Poličke na vlak z Pustej Kamenice alebo na rýchliky do Brna / Prahy vo Svitavách. Opäť zhoršenie spojenia.
To, že obce schválili změnu dopravního řešení v podstatě znamená dobře odvedenou práci Oreda.
Nebo to taky může znamenat, že obcím byla přislíbena část z těch uspořených 6 milionů.
Vždyť ten úředník povolil opravu v dobré víře, že provoz vlaků bude realizován minimálně do rozpadu nesmrtelných šukafonů a jejich derivátů.
Místo dobré víry si to ten úředník měl radši ověřit jako v případě tratě do Nového Jičína.
Tragikou v ČR je dlouhodobé plánovaní investic do infrastruktury. Dělají se všemožné psí kusy na lokálkách, ale na tratě celostátního významu, kde osobní doprava narostla o více než 100 % oproti roku 1989 se nešáhne.
Flexaretista: Neexistuje-li dlouhodobá koncepce dopravy, nemůžeme hovořit o pochybení při správě veřejného majetku. Vždyť ten úředník povolil opravu v dobré víře, že provoz vlaků bude realizován minimálně do rozpadu nesmrtelných šukafonů a jejich derivátů.
Navíc, když své oko zaměříme na jízdní řád na trati Pardubice-Hlinsko a Žďárec u Sk.-Skuteč a dále, tak to rozum moc nebere. Žádný takt a některé vlaky navíc krátkém intervalu a na druhou stranu velké mezery. I to je jeden z důvodů, proč vlaková doprava stojí tolik peněz. Vzbuzuje to ve mně dojem, že napřed někdo objednal chaotickou dopravu, aby později mohl doložit, jak je vlaková doprava drahá a málo významná.
FRK
OREDO a jeho novodobé manažery/rádce by měli nakopat do...
Pardubický kraj příjde o vše, návštěvníky to začne, využíváním VHD bude pokračovat, příjdou škrty v busech a propouštěním ve službách díky omezení turismu...atd...
Takhle to vždy začíná/začalo...
No ti manažeři samozřejmě za tento stav nemůžou, dostali za úkol spočítat to své. Nikoliv vše v celém kraji.
Smutná realita a chybí už jen výmluva na Kalouska od nějakého oranžového chytráka ze současného vedení kraje při obhajobě těchto kroků/přihřívání si polívčičky. Uf.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.