..: Cheb nebo Domažlice? Koridory do Německa čeká přehodnocení :..

754.027, R 352 Jan Hus, Vejprnice, foto: Špáňa Cheb/Domažlice — Přes čtyři roky trvala modernizace úseku Planá u Mariánských lázní – Cheb, který se nachází na TEN–T koridoru a také 3. národním tranzitním koridoru. Generální oprava trati, která nepomůže rapidně zvýšit cestovní rychlost vlaků, ale zlepšit kapacitu trati a únosnost pro nákladní vlaky, byla během šesti let provedena především s výhledem pokračování od Plzně přes Cheb do Marktredwitz a německého vnitrozemí. Ačkoliv tak byla vnímána vzájemná česko–německá dohoda z období roku 2005, na severu Bavorska se stavět nebude. Bývalý český ministr dopravy Vít Bárta a jeho bavorský protějšek Martin Zeil jasně označili spojnici Prahy a Mnichova přes Domažlice za prioritu. Pro realizaci tohoto nového koridoru chybí dvě věci – zařazení do sítě TEN–T a finanční podpora ze strany německé spolkové vlády.

Diskutuje se o ničem menším, než o 140 km dlouhé novostavbě trati, kterou už přes deset let v Praze i Mnichově znají pod názvem Donau–Moldau–Bahn (DMB). Dvoukolejná elektrifikovaná trať s rychlostním parametrem 160 až 200 km/h pro klasické soupravy by v nové stopě spojila Plzeň, Domažlice a Regensburg, zatímco současná neelektrifikovaná jednokolejka by nadále sloužila pro regionální dopravu. Ačkoliv je tato trasa již v současnosti využívána pro mezinárodní osobní i nákladní dopravu, nedostala se dosud na seznam mezinárodních koridorů TEN–T. Bez toho bude poměrně těžké získat potřebné finance na výstavbu. Ostatně v současnosti je podpora projektu DMB čistě mediální — superkoncepce, pokud ještě platí, posunula tuto stavbu až za rok 2025. Německá spolková vláda podle deníku MittelBayerische v tomto koridoru také prioritu nevidí. Jen na německé straně se hovoří o nákladech 400 milionů eur (10 mld. korun).

Po vynaložení 13,28 mld. korun, z toho 5,3 mld. korun získaných z eurofondů, má ČR opravený koridor mezi Chebem a Plzní. Ve výstavbě je úsek mezi Berounem a Plzní. Kdy se ho podaří skutečně napojit na evropskou koridorovou síť, je zatím nejisté.

DMB je zatím nejistá, plzeňský uzel ano

Jeden z problematických bodů české železniční sítě je také železniční stanice Plzeň hl.n., na jehož opravu vypsala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) tendr za 1,5 mld. korun. „Stavba je velmi důležitá především pro dokončení propojení takzvané chebské části koridoru s pražskou. Děláme vše pro to, aby se začalo stavět v letošním druhém pololetí,“ uvedl pro E15 mluvčí správy Tomáš Drvota. A nejde jen o koridor, ale také interoperabilitu moderních hnacích vozidel. I v této stanici je zatím zapovězena jízda vlastní silou pro zkoušené lokomotivy Škoda 109E. Na vině jsou zastaralé kolejové obvody, které provoz ve stanici zabezpečují. Na jednu z největších zakázek roku, která by se mohla spustit už o letošních prázdninách, by mohla navázat také soutěž na úsek Plzeň – Rokycany zahrnující tunel v Ejpovicích za 8,5 mld. korun.

Zdroj: Mittelbayerische, Ministerstvo dopravy ČR, Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje ČR do roku 2025, Lidové noviny, E15


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 30.5.2011 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Bavorsko /Bayern Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
05.06.2011 (19:16)  
bartik09:
A otazka pro lidi, ktery maj stejne nazor jako 240.005. Myslite ze by vic lidi uvitalo Praha - Brno za 90 minut (tzn prumerna rychlost: 140 kmh, maximalni: 200) s cenou cca 300 korun, nebo za 60 minut (200/300) s cenou 600 korun?
Určitě by to chtělo provést nějaké nějaké reprezentativní dotazování (tzv. stated response).
05.06.2011 (19:14)  
ceskolipak:
o opravdové VRT s rychlostí 300-350 Km/h určené jen pro speciální vozidla
To rozhodně ne - klasiky na 160 či 200 (Sp, R) pomohou zlepšit využití této poměrně nákladné stavby.
05.06.2011 (19:13)  
SYN:
Nemohl by tu někdo hodit hrubé odhady stavebních nákladů
O nákladech na přeložky konvenčních tratí nevím, ale co se VRT týče, zkuste se podívat sem
http://drahy.fd.cvut.cz/archiv/CEDOP_Petr_Slegr_Netechnicke_obtize_pripravy_VRT.pdf
případně sem
http://www.cedop.info/1231/prezentace-z-konference-vysokorychlostni-zeleznice-2011/
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
05.06.2011 (18:24)  
Ad bartik09

Veřejná doprava je vždycky ztrátová. Jde jen o to, zda jsme těch 150 miliard za nedostavěný (!) I. koridor investovali smysluplně.
Staví se asi 15 let a mnoho staveb je v nedohlednu.

V souvislosti s VRT objevují mýty:

Výstavba VRT je drahá. Ano je, ale levnější než dálnice. VRT jsou v přímém směru, zatímco současné koridory jsou např. v relaci Praha-Brno minimálně o 50 km delší.

VRT vozidla jsou drahá. Ano jsou, ale na jeden den v raleci Praha-Brno při cestovní době 1 hodina potřebujeme méně souprav než při současné cestovní době cca 3 hodiny (+ přepřahání na nekapacitních nádražích).

Provoz VRT vozidel je drahý. Ano je, ale stejně při rychlosti 270 km/h jako při 160 km/h. Jenže my máme úseky 140 km/h pak brždění na 100 km/h, zase rozjezd na 160 km/h brždění na 100 km... a tak je to stále. Současné koridory neumožňují plynulou rychlost...

200 km dlouhá VRT Praha-Brno by zkrátila jízdu o 2 hodiny, což je hodnota časové úspory, kterou nikdy nedosáhneme v celé délce I. koridoru od Děčína po Břeclav.

----------------------------------------------------
Zamyslete se, co modernizace/optimalizace koridoru Praha-Brno přinesla ??

Stejnou cestovní rychlost Kolín-Brno (2:20) jako před 15 lety via Havlíčkův Brod !!!

Pokud se nebude investovat do VRT, celá Evropa nás prostě obejde. Berlin-Praha-Wien. Munchen-Praha-Waršava. Význam a rentabilita těch našich flekovaných koridorů v mezinárodní dopravě ještě více upadne..
registrovaný uživatel petr1 
05.06.2011 (17:57)  
Podle mě VRT tratě můžou mít v ČR budoucnost. Jejich cena není astronomická...jsou drahé, ale srovnatelná s cenou dálnice, a když vezmeme v úvahu, že potřebujeme cca 400-500km VRT v celé republice, tak je to o politickém rozhodnutí. Do koridorů jsme za 20 let vložili prostředky, které by stačily na cca 3/4 této VRT sítě, takže to není zas tak nereálné.
Ohledně nákladů provozu vysokorychlostních vlaků se to má tak, že sice jsou energeticky náročnější, dopravní cesta je taky dražší, ale zase je třetinová potřeba vozidel a personálu a údržba která je sice dražší ve výsledku vyjde přibližně stejně jako u normálního rychlíku. Takže ve výsledku není vyšší cena jízdenky ve VRT vlaku dána vyšími provozními náklady, ale tím, že lidé jsou ochotni za rychlost připlatit.
Pokud železnice chce uspět v konkurenčním boji se silniční dopravou, tak musí něco nabídnout navíc. Což cestovní rychlost 25 km/hod na lokálce v 810 není, ale cestovní rychlost 250km, pohodlná moderní jednotka už může být.
05.06.2011 (16:22)  
Kdyz si soused koupi novy auto na leasing, tak si ho taky pobezite koupit? To ze ruzny zeme stavej VRT na dluh (a troufam si rict ze i provozujou na dluh, i kdyz nemam zadny konkretni udaje) jeste neznamena, ze to musime udelat taky. I kdyz uznavam, ze by mozna stalo za uvahu to na dluh postavit, protoze az za 10 let jako stat zbankrotujeme, tak tezko nekdo prijede ty koleje odmontovat...

A otazka pro lidi, ktery maj stejne nazor jako 240.005. Myslite ze by vic lidi uvitalo Praha - Brno za 90 minut (tzn prumerna rychlost: 140 kmh, maximalni: 200) s cenou cca 300 korun, nebo za 60 minut (200/300) s cenou 600 korun? (rekl bych ze vyssi rychlost s sebou ponese vyssi spotrebu a vyssi naklady na provoz)
05.06.2011 (14:10)  
ale VRT Bude v Maroku, Polsku, Portugalsku, Íránu, Indii... a u nás?

Ve Španělsku je postaveno 2000 km, staví se 2000 km a je vyprojektováno dalších 2000 km...
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
05.06.2011 (14:05)  
Ano VRT bude, ale abychom se její dokončení také dožili..

Mají jí i malé země typu Belgie, Rakousko, Švýcarsko.. U nás všechno špatně, mělo se začít před 10 lety.

Vždyť i onen kýžený směr Berlin-Praha-Vídeň nás brzo obejde po VRT v Rakousku a Německu !

PS. Vždyť ještě za 10 let určitě nebude na stávajících koridorech ani dořešen uzel Brno, Třebová, tunely Nelahozeves a další...
05.06.2011 (13:51)  
nj, ale VRT BUDE, snad i brzo;), ona se již "měla začít stavět včera"
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
05.06.2011 (13:42)  
Ad 240.025 čtěte pořádně...

PS.
" Pavel Halla, tiskový mluvčí SŽDC, k tomu pro Želpage dodal: "Věc je ve stádiu územně—technické studie a investičního záměru. O VRT není zatím zcela rozhodnuto. Pokud bude rozhodnuto o VRT, bude zajištěna interoperabilita a odstraněny největší poklesy rychlosti (Havlíčkův Brod — Golčův Jeníkov), pokud VRT nebude, bude trať v úseku Kolín — Havlíčkův Brod výrazněji přestavěna."
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko