..: Vánoční dárek? České dráhy: Ano, máme zájem o railjety! :..

ČD railjet, foto: Spiritdesign, nátěr: flegisPraha — Již letos na jaře jsme vás informovali, že České dráhy hodlají jít v dálkové dopravě cestou netrakčních jednotek. Později nás generální ředitel Českých drah Petr Žaluda informoval na přednášce FD ČVUT o tom, že přímo jednají s ÖBB o převzetí celkem šestnácti souprav railjet, které rakouský dopravce převzít nechce. Již dříve jsme přinesli informaci o tom, že transakce bude velmi záležet nejen na schopnosti Českých drah zafinancovat ji, ale zejména na tom, jestli bude možné soupravy nakoupit přímo od ÖBB bez výběrového řízení. Nyní, na konci roku, nabral děj rychlý spád.

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavian Před několika desítkami hodin jsme přinesli informaci, že ÖBB definitivně posledních 16 souprav nepřevezmou a ve středu v odpoledních hodinách potvrdil na rozhlasové stanici ČRo1 Radiožurnál generální ředitel Českých drah, že jejich zájem o tyto soupravy trvá. (Nutno také podotknout, že dle moderátora pocházejí jeho informace z jistého železničního webu a ŽelPage byla první, kdo o tomto zájmu informoval včetně případné kupní ceny.) Z diskuze dále vyplynulo, že jedna souprava by vyšla ČD na zhruba 271 milionů korun (38,7 milionů za vůz), načež bylo potvrzeno, že celkových 4,5 miliardy korun za všech šestnáct souprav by v roce 2011 nemělo být pro České dráhy problém, pokud se jim to celkově ekonomicky vyplatí.

Budoucnost dálkové dopravy Českých drah?, foto: Dennis HűbschV případě úspěchu by tak všechny mezinárodní dálkové spoje ČD byly vedeny výhradně soupravami zcela nových vozů. Dále v pořadu zaznělo, že generální ředitel Žaluda byl začátkem prosince spolu se dvěma náměstky jednat s rakouskou stranou ve Vídni. Hlavním bodem jednání bylo, zda–li je dle právních norem možné nakoupit tyto vlaky přímo od ÖBB. Na jednu stranu sice na takovéto podmínce už kdysi padl zájem o vozy Bimz německých drah, na stranu druhou se tentokrát jedná o jiný případ. Zatímco "Bimzy" nešlo jen tak koupit přímo, protože nebyla zajištěna nejnižší možná cena a později muselo být vyhlášeno VŘ, které skončilo fiaskem, protože jeden uchazeč požadoval neakceptovatelnou cenu a druhý nevhodné vozy; v tomto případě byly railjety (což je obchodní značka pro soupravy Siemens Viaggio Comfort) řádně vysoutěženy ÖBB a případný odkup Českými drahami by měl tedy mít garantováno, že se jedná o nejnižší možnou nabídku. V každém případě bude zajímavé, jak tento nákup dopadne a doufáme, že neskončí neúspěchem jako v případě ojetých vozů.

Zdroj: Český rozhlas Radiožurnál


JiříK. | 23.12.2010 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   
23.12.2010 (13:07)  
Miroslav Zikmund: Do Prahy jezdí už i taurusy PKP Intercity... Těch je celkem 10 a samozřejmě můžou jezdit i po druhém koridoru.
23.12.2010 (13:05)  
SYN: Railjet nic zvláštního pro spojení s lokomotivou nemá, takže je to klasika - UIC zásuvky, vzduch, CZE.
23.12.2010 (12:59)  
Miroslav Zikmund: A další? třeba Poláci? na hl.n. jsem býky v barvách PKP IC ještě v létě vídal...
23.12.2010 (12:55)  
SYN : jenže na české koleje přes Břeclav může akorát 5 nebo 6 Taurů a to ještě ne všude. Např. při odklonu přes Nymburk musí jet Taurus jako tažené vozidlo ...
registrovaný uživatel SYN 
23.12.2010 (12:51)  
František: jasné, úpravy budou pravděpodobně na úrovni SW, ale nemůžu si bejt jistej zda RJ nepoužívá i víc než jen standartní UIC zásuvky (vzduch, napájení, ovládání).
S tím jednosměrným ježděním zajímavá myšlenka (pomiňme teď zda by to brzdilo, topilo atd.) ale trošku nepoužitelná ježto by se pak musela buď celá souprava otočit nebo by se jim v cílovém místě poněkud Cimrmanovsky hromadily :)
23.12.2010 (12:50)  
SYN: Já myslím, že by se žádné velké úpravy 380 dělat nemusely, protože už z výroby jsou uzpůsobené pro ovládání z řídicího vozu. A railjet v podstatě není nic jiného než souprava osobních vozů s řídicím vozem. Jinak myslím, že nějaké vlaky z Rakouska by v rámci vyrovnávky výkonů stále vozily taurusy a 380 stejně zatím zdaleka není tolik, aby mohly vozit všechno.

Railjety by byly samozřejmě super a měl bych velkou radost, kdyby to vyšlo, ale zatím to beru spíše s rezervou, u ČD se dá s jistotou počítat jen se stále dalšími regiošuky... :-! Ta nedávná výběrová řízení na nové elektrické a motorové jednotky taky nějak váznou...
23.12.2010 (12:48)  
Say: Wow
23.12.2010 (12:46)  
Woiciech Xaver: Ono nejde ani tak o to poslat Pendolina na méně významné výkony, nýbrž o to využít co nejvíce jejich možnost naklápění, což na draze narovnané trati, kde jezdí teď, není splněno. Směr Praha - Plzeň - Cheb by byl vzhledem k mírnějším úpravám tratě optimální, podobně Praha - České Budějovice - Linz nebo Praha - Ústí nad Labem - Dresden.

SYN: Teoreticky by to mohl jezdit s čímkoli, co si s tím bude rozumět, vždyť je to jen "mrtvá" souprava vozů. Jde jen o to, aby řídící vůz "mluvil stejným jazykem". Jednosměrně by to pak šlo i se starými lokomotivami.
registrovaný uživatel Tomáš180  mail  
23.12.2010 (12:40)  
Ne, tohle opravdu není žert. Ostatně si můžete zmíněný rozhovor poslechnout v audioarchivu Českého rozhlasu. Petr Žaluda mluvil i o dalších zajímavých věcech, jako například případná spolupráce s nastupujícím Regiojetem.
registrovaný uživatel SYN 
23.12.2010 (12:40)  
Zpočátku by to zcela jistě musely vozit taurusy, aspoň u vlaků překračujících hranice... I kdyby nakrásně 380 dostala brzo papíry, a byly provedeny patřičné úpravy pro to aby si s RJ rozuměly (nevím zda by se upravovaly obě strany nebo jen jedna, která? Bránily by pak případně provedené úpravy použití jinému?), pořád ještě tu máme fakt že 380 ještě nemá ani české papíry, natož aby mohla uvažovat o německých a rakouských...
Ale i v současnosti si ČD taurusy půjčuje, takže by to až takový problém být neměl ne?
  1 ... 17 18 19 20 21      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko