..: Zábřeh na Moravě - Šumperk elektricky :..

stanice Šumperk, nástupiště, foto: SŽDC Šumperk — Dne 3. května 2010 byla slavnostně ukončena stavba s názvem Elektrizace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Stavba, zahrnující především vybudování trakčního vedení pro napájecí stejnosměrnou soustavu 3 kV a rekonstrukci železničního spodku a svršku, byla oficiálně zahájena 1. června 2008. Schválené náklady projektu činí necelých 1 755 milionů korun, z toho necelými 1 209 miliony přispěla Evropská unie. Část vlaků přitom jezdí do Šumperka v elektrické trakci již od začátku nového jízdního řádu; České dráhy ovšem zatím nedisponují dostatkem vhodných elektrických vozidel, což v některých případech vede k zajímavým kombinacím elektrických a dieselových vozidel, a to i na jednom vlaku. Dopravce chce odpovídající vozidla pořídit a nasadit do roku 2014.

Protihluková stěna Postřelmov, foto: SŽDCDokončení úseku ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, dlouhého 13 460 metrů, přineslo kromě elektrifikace 22 350 metrů kolejí i mírné zvýšení traťové rychlosti z někdejších 70 až 80 km/h na dnešních 80 až 100 km/h. Rekonstruována byla zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení s použitím 16 700 metrů traťového a 14 250 metrů optického kabelu. To mimo jiné prospělo i bezpečnosti provozu. Poprvé na síti SŽDC zde byla použita návěstidla na bázi LED místo klasických žárovek. Po dobu jejich ověřovacího provozu je maximální povolená rychlost snížena na 80 km/h. Zkušební provoz potrvá minimálně do konce září 2010. Řízení provozu dnes probíhá dálkově, proto se zrušilo několik pracovních míst a klesly mzdové náklady.

Došlo na rekonstrukci dvanácti mostů a patnácti propustků, které jsou nyní dimenzovány pro třídu zatížitelnosti D4. Pěší se mohou těšit na dva vyměněné přechody. Rekonstrukce zasáhla též 12 silničních přejezdů, přejezdových zabezpečovacích zařízení bylo realizováno 13. V duchu dlouhodobých snah Správy železniční dopravní cesty byl jeden přejezd zrušen.

zastávka Zábřeh na Moravě, rozpracované nástupiště a protihluková stěna, foto: SŽDC Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

V částech trati vedených zástavbou vznikly protihlukové stěny v celkové délce 2 423 metrů a na 21 objektech byla provedena individuální protihluková opatření, především výměna oken. Dále vyrostla nová nástupiště s výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice v železničních stanicích Postřelmov, Bludov a Šumperk. V Postřelmově je zajištěn mimoúrovňový přístup k nástupišti pomocí nově vybudovaného podchodu. V Šumperku došlo i na rekonstrukci výpravní budovy. Obnovy se dočkalo 29 výhybek, u 42 byla provedena instalace elektrického ohřevu.

Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Vzhledem k nedostatku vhodných vozidel Českých drah se na trati můžeme setkat s velmi extravagantním, až bizarním řazením vlaků. Jde především o vlaky kategorie Os (13005, 13009), ale třeba i Sp 1647 a R 1402 někdy působí přinejmenším zvláštně. Tato řešení nejenže nepůsobí dobře, ale také zvyšuje provozní náklady (pomineme-li návoz hnacího vozidla na jiný vlak), spojené s vedením dieselových vozidel „pod dráty“, nebo neúměrou počtu hnacích vozidel k délce vlaku. Nesmíme také zapomenout na to, že se zde provozují nejstarší motoráky v pravidelném provozu u nás (řada 831), které pochází z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty – [1], [2]


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.05.2010 (14:25)  
Není v Šumperku náhodou ŽOS a neopravují se tam elektrická vozidla? V Praze taky tramvaj nemusela jezdit k nádraží Zličín, mohl tam jezdit vlak z Hlavního, ale protože tam bylo ČKD tak se dotáhla tramvaj až tam.
Jinak neexistence čtyřnápravových elektrických vozů 443 a 543 o kterých se "uvažuje" od roku 1986 mně štve taky. Proč v roce 1903 mohl mít elekrtický vlak jeden vůz se dvěma stanovišti a dnes musí mít nejméně 3 vozy?
registrovaný uživatel SYN 
10.05.2010 (14:13)  
Nojo, jenom jestli to náhodou není tak že se udělala velká oprava trati a zabzař. spojená místy se zvýšením rychlosti, a když už se to dělalo tak se s tím svezla i ta elektrifikace, ne? Bez ní by se nejspíš až tak moc neušetřilo...

S těmi nevhodnými vozidly (za o dost menší částku než stála reko) to bude vcelku tak, ale holt to jde každé z jiné kapsy takže "možná jednou"...
10.05.2010 (14:04)  
naroznej: Jistě že bylo. Podle mě by celkem stačilo ze Zábřeha do Šumperka nasadit desira nebo jiné moderní motorové jednotky a bylo by... Ale u nás to holt takhle chodí. Udělá se velká a ani ne příliš potřebná infrastrukturní stavba a potom tam ani není s čím jezdit. A nanejvýš potřebné stavby jako třeba Praha - letiště/Kladno se jen odkládají a odkládají...
10.05.2010 (14:01)  
doomlukas:
Díky. Akorát dost dobře nechápu , proč se sypaly miliardy zrovna do tohoto úseku. Nebylo by to někde jinde přínosnější ?
10.05.2010 (13:38)  
naroznej: Cestujících v jednotlivých vlacích tam moc není, protože počet vlaků dalece převyšuje tamní poptávku. Půlhodinový takt Os doplněný o dvou- až čtyřhodinový takt R/Sp je přece jen na tamní poměry příliš. Nákladní doprava bohužel téměř nestojí za řeč a odehrává se v motorové trakci. Podle Spony jezdí ze Zábřeha do Šumperka dva pravidelné nákladní vlaky za den, v opačném směru jeden. Pochybuji, že tam jezdí ještě něco navíc.
10.05.2010 (13:15)  
Jak moc je využívaná tato trať ?? Nemyslím počty vlaků , ale cestujících a nákladů .
registrovaný uživatel mira 
10.05.2010 (12:48)  
JP: Ale to jsem přece napsal, že tam co jezdí regionovy by ty žabotlamy být mohly. Já jsem jenom nechtěl aby jezdily na celým ramenu, protože mají třeba V-max 100km/h
10.05.2010 (12:45)  
mira: Jo, takhle bych to navrhoval taky, ale pro olomoucký kraj je asi nepřijatelné jezdit do sousedního znepřáteleného pardubického kraje... Uměle a nelogicky vytvořený pardubický kraj se teď rovněž od prosince podobně izoluje i od královéhradeckého kraje v Doudlebách, když tam bylo roztrženo rameno Letohrad - Hradec Králové...
10.05.2010 (12:43)  
mira) Nezamyslice - Prostějov - Olomouc je, pokud se nepletu, separátní linka. Tam je nasazení 451 naprosto bez efektu na další linky. U Šumperk - Zábřeh na Moravě taky nejede vše až do Nezamyslic přes Přerov, jsou tam i "kraťasy" jen po Zábřeh a tam jezíd Regíny. Tak proč místo nich nedat žabotlam?
registrovaný uživatel mira 
10.05.2010 (12:37)  
doomlukas: No to převedení os ze Zábru do ČT na regionovy mě taky štve, já zase když jedu z Přerova tak abych přestupoval v Ol, pak v Zábřehu a ještě všude čekal jak blbec. POdle mě by bylo lepší kdyby se třeba střídlaly os tak že jeden do ŠPk a druhej do ČT, mezi Ol a zbr by byl hodinovej takt a ty díry do špk by mohly nahradit třeba i ty žabotlamy nebo regionovy jako doteď.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko