..: Zábřeh na Moravě - Šumperk elektricky :..

stanice Šumperk, nástupiště, foto: SŽDC Šumperk — Dne 3. května 2010 byla slavnostně ukončena stavba s názvem Elektrizace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Stavba, zahrnující především vybudování trakčního vedení pro napájecí stejnosměrnou soustavu 3 kV a rekonstrukci železničního spodku a svršku, byla oficiálně zahájena 1. června 2008. Schválené náklady projektu činí necelých 1 755 milionů korun, z toho necelými 1 209 miliony přispěla Evropská unie. Část vlaků přitom jezdí do Šumperka v elektrické trakci již od začátku nového jízdního řádu; České dráhy ovšem zatím nedisponují dostatkem vhodných elektrických vozidel, což v některých případech vede k zajímavým kombinacím elektrických a dieselových vozidel, a to i na jednom vlaku. Dopravce chce odpovídající vozidla pořídit a nasadit do roku 2014.

Protihluková stěna Postřelmov, foto: SŽDCDokončení úseku ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, dlouhého 13 460 metrů, přineslo kromě elektrifikace 22 350 metrů kolejí i mírné zvýšení traťové rychlosti z někdejších 70 až 80 km/h na dnešních 80 až 100 km/h. Rekonstruována byla zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení s použitím 16 700 metrů traťového a 14 250 metrů optického kabelu. To mimo jiné prospělo i bezpečnosti provozu. Poprvé na síti SŽDC zde byla použita návěstidla na bázi LED místo klasických žárovek. Po dobu jejich ověřovacího provozu je maximální povolená rychlost snížena na 80 km/h. Zkušební provoz potrvá minimálně do konce září 2010. Řízení provozu dnes probíhá dálkově, proto se zrušilo několik pracovních míst a klesly mzdové náklady.

Došlo na rekonstrukci dvanácti mostů a patnácti propustků, které jsou nyní dimenzovány pro třídu zatížitelnosti D4. Pěší se mohou těšit na dva vyměněné přechody. Rekonstrukce zasáhla též 12 silničních přejezdů, přejezdových zabezpečovacích zařízení bylo realizováno 13. V duchu dlouhodobých snah Správy železniční dopravní cesty byl jeden přejezd zrušen.

zastávka Zábřeh na Moravě, rozpracované nástupiště a protihluková stěna, foto: SŽDC Šumperk, motorový vůz řady 831, foto: Ic 540 Šumperk, Regionova, foto: Ic 540

V částech trati vedených zástavbou vznikly protihlukové stěny v celkové délce 2 423 metrů a na 21 objektech byla provedena individuální protihluková opatření, především výměna oken. Dále vyrostla nová nástupiště s výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice v železničních stanicích Postřelmov, Bludov a Šumperk. V Postřelmově je zajištěn mimoúrovňový přístup k nástupišti pomocí nově vybudovaného podchodu. V Šumperku došlo i na rekonstrukci výpravní budovy. Obnovy se dočkalo 29 výhybek, u 42 byla provedena instalace elektrického ohřevu.

Šumperk, rekonstrukce staniční budovy, foto: Ic 540 Vzhledem k nedostatku vhodných vozidel Českých drah se na trati můžeme setkat s velmi extravagantním, až bizarním řazením vlaků. Jde především o vlaky kategorie Os (13005, 13009), ale třeba i Sp 1647 a R 1402 někdy působí přinejmenším zvláštně. Tato řešení nejenže nepůsobí dobře, ale také zvyšuje provozní náklady (pomineme-li návoz hnacího vozidla na jiný vlak), spojené s vedením dieselových vozidel „pod dráty“, nebo neúměrou počtu hnacích vozidel k délce vlaku. Nesmíme také zapomenout na to, že se zde provozují nejstarší motoráky v pravidelném provozu u nás (řada 831), které pochází z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty – [1], [2]


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 10.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.05.2010 (23:53)  
Lo Wang: ta rakvicka mi neda spat :)
Tohle jezdi plne!
http://www.zelpage.cz/razeni/10/vlaky/cd-1403
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
10.05.2010 (23:49)  
Lo Wang: trochu mimo, kolego. V dalkove doprave je naopak dominantni spise Jesenik. Je neprijatelne zrusit prime vlaky Brno/Olomouc-Jesenik. Dale je zapotrebi zajistit Jesenicku i prime vlaky do Zabru jako prestup na/z Prahu. Prestup v Bludove je skutecne k nicemu. Praxe ukazuje to, co pise kolega mira. Rakvicka s jednim vozem - paneboze, jel jsi s tim nekdy vubec?
Naopak prime vlaky CT-Olc jsou zbytecne. Mozna jeden par ve spicce tam a zpet, jinak staci prestup.

Jak jsem psal nize - po eletrifikaci neexistuje zatim rozumny provozni koncept pro tuto oblast.
10.05.2010 (22:34)  
mira - pro tyto cestující ponechali (dle mého soudu opět zbytečně) některé takty rychlíků do Jeseníku. Co mohu já soudit pro změnu ze svých zkušeností, počet cestujících na Šumperk a Jeseník je obdobný a podle mě nemá cenu tahat celou soupravu do Jeseníka. Jako možný kompromis bych viděl rozdělení vlaku v Bludově, ale asi by to bylo zbytečné komplikování. Pokud by se zajistil rozumný přestup na sp (taková rakvička s jedním vozem), myslím, že by to bylo rozumné.
registrovaný uživatel mira 
10.05.2010 (22:03)  
No já třeba za negativum důsledků elektrizace považuju přesměrování některých Sp místo do/z Jeseníku do/ze Šumperka. Konkrétně třeba Sp1703,Sp1708, u kterých většina cestujících přesedá na poloprázdé šumperské rychlíky v Zábřehu. Takže je opravdu logické, když jede 50 lidí od Jeseníku a musí se přizpůsobit 10 lidem jedoucím ze Šumperku. Teda aspoň to tak bývalo v zimě o víkendech, kdy jsem se vracel z lyžování.
10.05.2010 (21:35)  
Railpic: Prdel si nedělám, sám jsem říkal, že je to pomalé, mohl bys číst lépe. Napůl je podle mě v pořádku i vzhledem k těm R/Sp Šumperk - Olomouc, které jsou tam navíc k osobákům. Ale o tom nemá smysl se přít, máme na to prostě jiný názor... Ono z Lanškrouna a okolí taky jezdí do Olomouce nezanedbatelné množství lidí, ale podle tebe má právo na přímé spojení asi jen Šumperk. Ještě další možností, pro tebe přijatelnější a celkově asi nejlepší, je spojování/rozpojování elektrických vozů nebo jednotek v Zábřehu. Na tom bychom se snad už shodnout mohli.
10.05.2010 (21:21)  
Doomlukas: nevím, jestli si tady ze všech jen děláš p...l, nebo to myslíš vážně. Jako že lidi ze Šumperka můžou úplně v klidu do Olomouce přímýma osobákama přes Uničov??? Smiř se laskavě s tím, že rameno Šumperk-Zábřeh-Mohelnice-Olomouc je v porovnání s osobním ramenem Třebová-Zábřeh-Olomouc naprosto dominantní. Konečně po desítkách let tady budou vlaky jezdit tak, jak potřebují lidi, a ne jak to bylo provozně výhodné. Ani žádné půl napůl nepřipadá v úvahu, pár lidí jako ty se prostě musí přizpůsobit tisícům. Jiná věc jsou přípoje a naprosto zmršený jízdní řád Šumperk-Zábřeh-Olomouc s pobyty v Zábřehu stejně nutícími lidi přestupovat.
10.05.2010 (20:59)  
Nerozumím, jak může někdo spojovat elektrifikaci a jízdní řád. To, že daly ČD na trať ČT - Zábřeh Regionovy s elektrifikací přímo nesouvisí. Souvisí to s tím, že ČD usoudily, že bude přínosnější vést vlaky do Šumperka než ČT (což je fakt, protože mezi Rudolticemi a Zábřehem byla náhoda, když se někdo ve vlaku objevil). Taktéž chápu zajíždění R do Špk místo Jeseníka. Je hloupost napsat, že jezdí vlaky v úseku Zábřeh - Šumperk poloprázdné. Naprosto vyhovující řešení je přípoj v Bludově na některý spěšný vlak.
10.05.2010 (20:53)  
doomlukas: No tak z Šumperka do Olomouce vždy jezdily přímé vlaky přes Uničov. V zastávkové podobě pomalé, ale když nezastavují všude, tak jsou celkem obstojně použitelné...
No už nejezdí, protože většina vlaků má přestup v Uničově. Jinak malé srovnání:
Os Špk - Olo přes Zábřeh 55 minut
Os Špk - Olo přes Uničov 1:30 h
Sp Špk - Olo přes Uničov 1:05 h

A ty přímé osobní vlaky Šumperk - Přerov jsou dnes stejně k prdu, když stojí půl hodiny v Zábřehu.
To máte pravdu, ale to není fyzická vlastnost těch vlaků, ale pouze "chyba" v GVD. Příští rok to může být jinak. Je nesmysl obhajovat přímé vlaky do ČT s tím že vlaky do Špk v Zábřeze půl hodiny stojí.
registrovaný uživatel Kubajz 
10.05.2010 (20:40)  
Mam pocit ze jednim z hlavnich duvodu proc se elektrifikovalo prave tady bude v tom cisle 1209 (prispevek EU). Sumperk je jeden z nejchudsich regionu u nas, takze je jednodussi takovy projekt prodat do EU. Na projekty jako je trat Praha-Letiste by se asi z EU tahali penizky daleko hure.
10.05.2010 (20:37)  
R 929 Bradlo: No tak z Šumperka do Olomouce vždy jezdily přímé vlaky přes Uničov. V zastávkové podobě pomalé, ale když nezastavují všude, tak jsou celkem obstojně použitelné... A jestli sis nevšiml, tak s mirou jsme navrhovali kompromisní hodinový takt z Olomouce do Zábřeha a dál střídavě do Šumperka a České Třebové. Navíc z Šumperka do Olomouce jezdí i přímé spěšné vlaky a rychlíky. A ty přímé osobní vlaky Šumperk - Přerov jsou dnes stejně k prdu, když stojí půl hodiny v Zábřehu.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko