Šumperk — Dne 3. května 2010 byla slavnostně ukončena stavba s názvem Elektrizace trati Zábřeh na Moravě - Šumperk. Stavba, zahrnující především vybudování trakčního vedení pro napájecí stejnosměrnou soustavu 3 kV a rekonstrukci železničního spodku a svršku, byla oficiálně zahájena 1. června 2008. Schválené náklady projektu činí necelých 1 755 milionů korun, z toho necelými 1 209 miliony přispěla Evropská unie. Část vlaků přitom jezdí do Šumperka v elektrické trakci již od začátku nového jízdního řádu; České dráhy ovšem zatím nedisponují dostatkem vhodných elektrických vozidel, což v některých případech vede k zajímavým kombinacím elektrických a dieselových vozidel, a to i na jednom vlaku. Dopravce chce odpovídající vozidla pořídit a nasadit do roku 2014.
Dokončení úseku ze Zábřehu na Moravě do Šumperka, dlouhého 13 460 metrů, přineslo kromě elektrifikace 22 350 metrů kolejí i mírné zvýšení traťové rychlosti z někdejších 70 až 80 km/h na dnešních 80 až 100 km/h. Rekonstruována byla zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení s použitím 16 700 metrů traťového a 14 250 metrů optického kabelu. To mimo jiné prospělo i bezpečnosti provozu. Poprvé na síti SŽDC zde byla použita návěstidla na bázi LED místo klasických žárovek. Po dobu jejich ověřovacího provozu je maximální povolená rychlost snížena na 80 km/h. Zkušební provoz potrvá minimálně do konce září 2010. Řízení provozu dnes probíhá dálkově, proto se zrušilo několik pracovních míst a klesly mzdové náklady.
Došlo na rekonstrukci dvanácti mostů a patnácti propustků, které jsou nyní dimenzovány pro třídu zatížitelnosti D4. Pěší se mohou těšit na dva vyměněné přechody. Rekonstrukce zasáhla též 12 silničních přejezdů, přejezdových zabezpečovacích zařízení bylo realizováno 13. V duchu dlouhodobých snah Správy železniční dopravní cesty byl jeden přejezd zrušen.
V částech trati vedených zástavbou vznikly protihlukové stěny v celkové délce 2 423 metrů a na 21 objektech byla provedena individuální protihluková opatření, především výměna oken. Dále vyrostla nová nástupiště s výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice v železničních stanicích Postřelmov, Bludov a Šumperk. V Postřelmově je zajištěn mimoúrovňový přístup k nástupišti pomocí nově vybudovaného podchodu. V Šumperku došlo i na rekonstrukci výpravní budovy. Obnovy se dočkalo 29 výhybek, u 42 byla provedena instalace elektrického ohřevu.
Vzhledem k nedostatku vhodných vozidel Českých drah se na trati můžeme setkat s velmi extravagantním, až bizarním řazením vlaků. Jde především o vlaky kategorie Os (13005, 13009), ale třeba i Sp 1647 a R 1402 někdy působí přinejmenším zvláštně. Tato řešení nejenže nepůsobí dobře, ale také zvyšuje provozní náklady (pomineme-li návoz hnacího vozidla na jiný vlak), spojené s vedením dieselových vozidel „pod dráty“, nebo neúměrou počtu hnacích vozidel k délce vlaku. Nesmíme také zapomenout na to, že se zde provozují nejstarší motoráky v pravidelném provozu u nás (řada 831), které pochází z přelomu 40. a 50. let minulého století.
PS: pokud by někdo namítal, že nejsou 8xx, dovoluji si upozornit na existenci operativního leasingu (viz Jančura) a nebo v nejhorším systém "Švejk", který by v kopcích Branné měl rozhodně větší opodstatnění, než tam, kde je teď. Rekreační vlaky lze snadno posílit.
Jinak relace Zábřeh - Šumperk hodně zeslábla oproti situaci pár let zpátky, kdy pomalu nestačily soupravy typu 5*810. Jednak je to samozřejmě dáno o něco větším počtem spojů, ale myslím že hlavní roli v této příměstské dopravě hraje cena a stav vozového parku (železnice vs. busy) a vzdálenost nádraží v Zábřeze od centra města, respektive rozsáhlejší bytové zástavby.
Vytizenost vlaku signalizuji i nasazene soupravy. Vetsina jich je tri-peti vozovych a prazdno rozhodne neni!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.