..: Po více než 13 letech 33 nových motorových vozů pro ČD :..

RS1, Špičák, foto: yThomas_ČT Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.

První motorové vozy s klimatizací

Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.

Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.

Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Další výběrová řízení budou následovat

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:

  • nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
  • nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
  • nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací

Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 9.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
09.02.2010 (10:39)  
mic: No tak pokud budou chytří, budou to takto dělat s novými vozy (každý je pro 70 lidí, 810 pro 55). Pokud ne, hrozí to, co jste napsal. Bohužel přestupy se dnes hojně uplatňují i tam, kde je to zcela zbytečné, a kde to zase zbytečné není, udělá se pro jistotu nepřípoj... Uvidíme.

Ážetďák: Jen k tomu autobusu ještě připočtěme dobu jízdy MHD na Černý Most, která může být kratší, pro většinu území Prahy ovšem delší než cesta na - byť dnes poměrně od MHD odloučené, ale zas vlaky dostupné - hlavní nádraží. Aby bylo srovnání přesnější. I když je jasné, že bez drážní dálnice to nikdy nebude spravedlivě srovnatelné.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
09.02.2010 (10:24)  
M 474 003: Nu nevím, ale mě se to rozdělení na sólo motorové vozy a pak vícečlánkové jednotky docela zamlouvá. Tam kde je třeba malá kapacita sólo vůz stačí a než spřahovat mootorový vůz s přívesným vozem je určitě lepší forma vícečlánkových jednotek, což zajisté přinese mimo jiné vyšší komfort pro cestující. Mezivozový přechod je u jednotek lépe vyřešen než klacické mezivozové spjení s návalky.. Nemluvím o nutnosti objíždět soupravu v koncových stanicích..
09.02.2010 (10:14)  
240.025:
Nešiř paniku a čti ten k-report aspoň pozorně. Na jihu se z ROP předpokládá financování nových vozidel na štreky ČB - ČV a ČB - ST.

Neznáte někdo harmonogram vyhlašování výzev ROP NUTS II Jihovýchod a Severovýchod? V jaké fázi se aktuálně nacházejí programy podpory železničních vozidel (je už vypsaná výzva, je uzavřené přijímání žádostí?, bylo už vyhodnoceno?)?
09.02.2010 (9:39)  
To Jurik:
Aby bylo spojení Liberce s Prahou vlakem atraktivní, musela by se jízdní doba zkrátit alespoň na úroveň autobusu, což v současných železničních trasách absolutně nehrozí. O ceně jízdného už vůbec nemá cenu diskutovat.
registrovaný uživatel Snickers  mail  
09.02.2010 (9:22)  
Jurik: Liberec s Prahou je spojen dálnicí (tedy rychlostní silnicí) tam se to asi čd nevyplatí:-) Tím chci říct ,že kdyby byla dálnice z Hradce do Ostravy tak vlaky Praha- Ostrava taky nebudou tak lukrativní. Dneska když sednu do auta a chci jet do Ostravy , tak musim přes brno a to někdy ani nedojedu.
registrovaný uživatel Jurik 
09.02.2010 (9:16)  
Po pyšné princezně, princezně se zlatou hvězdou, tří oříšcích pro popelku tu máme další pohádku. Stejně jako těch 100 ojetých vozů u nás nikdy neuvidíme, tak o těhle mašinách si také můžeme jenom přečíst v knížce.

Je hezké spojit Liberec s Frýdlantem, a co takhle někdy (asi v daleké sci-fi budoucnocti) kvalitně, a rychlým spojením bez přestupu, spojit Liberec s Prahou ?
registrovaný uživatel Snickers  mail  
09.02.2010 (8:59)  
Hezká pohádka. Kdyby to náhodou vyšlo, tak mají ve škodovce zase co dělat:-)
registrovaný uživatel mic 
09.02.2010 (8:55)  
Jé, teď mi ještě došel ten Frýdlant. Takže lidi ze všech tří konců budou muset přestupovat. No to je terno. Vždyť se přímo nabízí na takové tratě poslat 3x81O a postupně rozpojovat/spojovat. Vytvořilo by se přímé spojení Lb se třemi lokálkami a do Černousů by nejezdilo zbytečné Trio. Pokud budeme nutit lidi přestupovat, tak budou chtít přímý autobus a nebo vlezou rovnou do aut.
registrovaný uživatel mic 
09.02.2010 (8:49)  
To plánované nasazení na Vysočině se mi nějak nezdá. Proč nevyužít "přirozené vícesystémovosti" motoráku a neposlat ho na relace typu HB- Nové Město (místo Křižanova) a HB-Pelhřimov(místo Počátků).Rovna tak se nabízí trasa KH-Světlá spíše než Světlá-HB. Tam bych ponechal něco kapacitnějšího, než motorák pro 70 lidí. No nic. Stejně ty stroje zatím nejsou, tak se nechám překvapit, co nakonec na nábřeží vymyslí.
09.02.2010 (8:41)  
Tak ať to vyjde, to je potěšující zpráva, například v Jihočeském kraji nic nebude. Ale měla by přijít "nová řada HM152"
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko