Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.
První motorové vozy s klimatizací
Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.
Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.
Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.
Plánované nasazení nových motorových vozů
- Liberecký kraj
- Liberec - Frýdlant
- Liberec - Tanvald - Harrachov
- Vysočina
- Havlíčkův Brod - Křižanov
- Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
- Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
- Jihlava - Třebíč
Další výběrová řízení budou následovat
České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:
- nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
- nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
- nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací
Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.
Zdroj: České dráhy
Nějak jsem nepochopil myšlenku příspěvku. Moderní autobus příláká dostatek nových cestujících, ale moderní rychlík ne?
Z Berouna se dá ale také jet starým žabotlamem, nebo rychlíkovým m-zetem.... To jen tak pro narovnání toho, kdo se má líp, jestli "dálkoví" cestující, nebo "místní".
Viz Sim. Navíc žabotlamy určitě skončí dříve než koženky, takže se lépe budou mít místní, což nemá příliš logiku. (Ne že bych jim to nepřál.)
Chápu dobře, že spíš využíváte R ? Já zase Os...
O to přece nejde, kdo čím jezdí (i když přiznávám, více času trávím v rychlících), ale spíše o to, že půlhodina ve starším osobáku se dá přežít, ale dvě, tři hodiny v přetopené/nevytopené kožence už jsou moc.
Ono je to relativní. Pro obyvatele sídliště Černý most by cesta na hlavní nádraží znamenala čas navíc. a na Liberec a Českou Lípu se jezdí i z Florence, navíc cesta z Florence na Černý most metrem zabere přibližně stejnou dobu, jako pěší přesun z Masaryčky na Hlavní, pokud náhodou nesedíte v invalidním vozíku.
Nízkopodlažnímu vozidlu pro 70 osob přesně odpovídá Stadlerovic RS1. Klíčovou otázkou je, zda pan Stadler bude ten hodný strýček, který pro Liberec prodá jedno vozidlo za cca 3 125 000 CHF (uvažovaný kurz 18 Kč / CHF) a pro Vysočinu za cca 2 975 000 CHF ...
Ne každý jezdí jen z Radotína (hranice civilizace nejsou hranicemi Prahy) a ne každý jezdí každodenně dvě hodiny "obyčejným" R. Různí lidé, různé priority, bohužel jen jedna hromádka, tak co s tím chcete dělat?
Jaka je pravdepodobnost, ze se v Radotine trefim na zabu? A jak to vychazi u rychliku v hodinovem taktu, kdyz ctyri z nich vezou slusne vozy (1x emzety, 2x Arriva a 1x eecka) a na zbytku jsou nejvetsim luxusem 2 vozy Bp jedouci jednou za 4 hodiny?
Ono jde ale o neco trosku jineho, nez cim kdo casteji jezdi. Pokud mam stravit pul hodiny v trolejbusu, je mi vcelku jedno (a nejsem duchodce), jestli prijede moderni nizkopodlazni vozidlo, nebo neco co s trochou nadsazky pamatuje jeste Krizika. Ale jestli mam v necem stravit pul dne na ceste, uz se budu zajimat o komfort.
A ve vlaku je to stejny. Pokud na trase Praha-Plzen stravim dve hodiny ve vlaku, uz me zajima, co je to za vlak. Pokud pojedu ze Smichova do Radotina, klidne at jede zaba, pokud me doveze vcas.
Nicmene je zde krasne videt, co je pro drahu motivujici... priliv cestujicich to neni, o ten se mohly starat uz davno. Neplneni podminek smlouvy s kraji je zrejme podstatne lepsi bubak, nez jednotlive stiznosti cestujicich, ktere se daji odbyt skutecne vyrcenymi slovy jedne pruvodci "Budte radi ze sedite!".
Jen se (jak uz jsem psal dole) obavam, ze to proste skonci jako obvykle. Vypise se vyberove rizeni, pak se pro nesplneni podminek zrusi a pak prijde nabidka ze SkodaWerke na "reginu s pantografem". Na zaklade toho si draha uvedomi, ze vlastne chteli jezdit s motorem pod draty a velmi ochotne pristoupi na podminky jedineho a nejlepsiho dodavatele, protoze jim preci timto aktivnim pristupem usetri spoustu penez. Nikdo jiny totiz neprijde s napadem jezdit pod draty s pantografem - bodejt by prisel, kdyz to v podminkach neni :-)
No existují hybridní jednotky. Ale nedivil bych se, kdyby se finančně nevyplatily. Pak je škoda, že je třeba EU nějak nepodporuje. Vůbec by bylo dobré podporovat elektrifikaci a dále nějak zvýhodňovat elektrický provoz, případně znevýhodňovat el. provoz pod dráty. Na relaci Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky (-Jindř.Hr.) je pak jasná jedině elektrika, spalovací motor mě tam opravdu irituje.
Nová vozidla: když lze na regionální vozidla získat dotace a na dálkové ne, pak to samozřejmě má logiku. Jinak bych taky spíše investoval do dálkové dopravy. Je to jen pocit, ale řekl bych že při špatné kvalitě budou cestující dříve opouštět tu dálkovou, že na každodením dojíždění hromadnou dopravou jsou prostě více závislí. Regionální busy souběžné z vlakem lez prostě přestat dotovat a zaniknou (taky se o tom teď dost mluví), autem denodenně do práce už je často luxus... Ve větších městech o pohodlí v MHD ve špičkách nemůže být řeč, i když je to supermoderní tramvaj ale stojíte na jedné noze...a stejně je přeplněno. Taky se v regionálních spojích obvykle tráví méně času.
Jak už jsem zde psal, tak jestli po krizi půjde ekonomický vývoj u nás správným směrem a bude se investovat do dálnic aspoň jako dosud, tak za těch deset let budou humanizovaná Béčka jezdit leda tak prázdná...
Nemělo by se začínat s obměnou vozového parku spíše u dálkových spojů?
Z Berouna se dá ale také jet starým žabotlamem, nebo rychlíkovým m-zetem.... To jen tak pro narovnání toho, kdo se má líp, jestli "dálkoví" cestující, nebo "místní".
Někde se s tou obměnou začít muselo, přirozeně u toho co je už dávno za hranicí životnosti, možná i rozpadu.
Chápu dobře, že spíš využíváte R ? Já zase Os...
Na ty nemůžeš použít peníze z ROPů. A jsou placeny z jiné kapsy...
Nebylo by lepší v relacích HB-Křižanov, HB - Jihlava-Počátky využít právě nízkopodlažní 2-3 vozové elektrické jednotky?
Co když budu chtít zajet z Křižanova do VelMezu? Co když budu chtít pokračovat ze Světlé do Zruče, jako spoj HB-Zruč? Na to je potřeba myslet. Vozidla nezávislé trakce se momentálně hodí více a jsou lacinější. Nehledě na to, že menší jednotky mohu spřahovat podle aktuální potřeby. Kapacitnější elektrika by se uplatnila jen na relaci Brod- Jihlava. Jinde je to bez šance na vyžití.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.