..: Po více než 13 letech 33 nových motorových vozů pro ČD :..

RS1, Špičák, foto: yThomas_ČT Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.

První motorové vozy s klimatizací

Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.

Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.

Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Další výběrová řízení budou následovat

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:

  • nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
  • nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
  • nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací

Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 9.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
09.02.2010 (15:25)  
SMall42: Podívejte se na autobusové dopravce - třeba ČSAD. Novější autobusy se zpravidla objevují na dálkových a vytíženějších trasách. Asi u ČSAD vědí, proč to dělají...
registrovaný uživatel SMall42  mail  
09.02.2010 (15:13)  
Cestující: možná ne. Pravidelně dojíždějící cestující jsou základní skupinou zákazníků, a ti využívají hlavně regionální spoje. Nevím, která taktika je lepší.

Musíme si taky všimnout, že stovka vozů měla být sehnána, ale se "něco" nepodařilo.
09.02.2010 (15:10)  
cestující, ano souhlasím, kdyby byl po mně, peníze větší obnos peněz by šel do dálkovky, a meší do regionálky.

Bude se do těchto nově pořízených vozů, aplikovat
lak/interiér podle Najbrt vzoru?
09.02.2010 (15:08)  
Když připustíme, že ČD ty vlaky skutečně nakoupí (no i ve Sportce se dá vyhrát, takže tu šance je), tak bude v některých krajích kvalitnější vozový park na regionálních spojích než na rychlíkových. Nakonec třeba z Berouna do Prahy můžete jet novým Elefantem nebo starou rychlíkovou koženkou.

Nemělo by se začínat s obměnou vozového parku spíše u dálkových spojů?
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
09.02.2010 (12:29)  
Jestli jsem to pochopil správně, tak na Vysočině budou na elektrizovaných tratích jezdit nové, ale motorové vozy/soupravy? Nebylo by lepší v relacích HB-Křižanov, HB - Jihlava-Počátky využít právě nízkopodlažní 2-3 vozové elektrické jednotky?
09.02.2010 (11:55)  
Povídám povídám pohádku, že pes přeskočil hromádku. Povídám povídám druhou, že teče voda struhou. Povídám povídám třetí, že za peci spali děti.

Dokud nebudous stát na perónu připravené k vyjetí beru to jako čistou teorii a spekulaci.
09.02.2010 (11:44)  
No jo, tak snad to PRAS do toho roku 2019, kdy končí smlouvy stihne.
09.02.2010 (11:28)  
Na hranicích krajů se nebude přestupovat, protože spoje si budou navzájem ujíždět. Každý kraj si objedná spoje podle sebe a návaznost do ostatních krajů ho nebude zajímat. Kdo bude chtít do sousedního kraje, bude muset do centra, přejet rychlíkem a pak zase osobním kam potřebuje.
09.02.2010 (11:21)  
Ale nechci za každou cenu všechno kritizovat, cokoliv nového na naše koleje je samozřejmě pozitivní. Dotaz: to budou jezdit vlaky jen na zmíněných ramenech, nebo je šance že se kraje domluví a nebude se muset na "hranicích" přestupovat (a pojede to třeba přímo např. do Jindřichova Hradce)?
09.02.2010 (11:18)  
No také se mi zdá divné dělat výběrová řízení pro jednotlivé kraje zvlášť, když by pak měly ČD provozovat vozidla od různých výrobců...pro velkou síťovou firmu se mi zdá dost výhodné výhodné využít unifikaci (respektive modulární stavbu s maximální úrovní unifikace). Navíc by velká zakázka stlačit ceny, případně i za následný servis od výrobce. Ale třeba to stejně bude všechno dodávat Škoda holding a bude to splněno :-) Jinak jsme tu nedávno diskutovali o cenách PESA, a jednodílnou v Polsku prý kopovali asi za 25-35 mil, tak se mi zda pres 50 mil dost... Pravidlené ježdění s dieselem pod dráty se mi tedy z principu taky dost zajídá :-( Když jsme u Škody, tak by to podle mě vyřešila jednodílná verze toho jednopodlsžního elefanta. Existují i hybrydní jednotky a po nabídce p. Jančury mluvilo se tu hodně mluvilo akumulátorech...
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko