..: Po více než 13 letech 33 nových motorových vozů pro ČD :..

RS1, Špičák, foto: yThomas_ČT Vysočina, Liberecký kraj — České dráhy vypsaly v pondělí 8. února dvě výběrová řízení na dodávku celkem 33 nových nízkopodlažních motorových vozů. Po více než 13 letech tak České dráhy pořizují zcela nová vozidla nezávislé trakce pro regionální dopravu. Poslední nové motorové vozy, řadu 843, přebíraly ČD v roce 1997. Nově poptávané motorové vozy budou určeny pro zajišťění regionální dopravy v Libereckém kraji (16 kusů) a Kraji Vysočina (17 kusů). Jejich nákup je výsledkem závazku Českých drah k modernizaci vozového parku v těchto krajích vzniklého v souvislosti s podpisem dlouhodobých smluv na provozování regionální osobní železniční dopravy.

První motorové vozy s klimatizací

Všech 33 vozů má mít kapacitu cca 70 míst k sezení a maximální rychlost mezi 100 a 120 km/h. Kromě klimatizace a bezbariérového WC s uzavřeným systémem v nízkopodlažní části, by měly mít vozy také prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky, lyže apod. U vozů pro Liberecký kraj jsou však požadovány přísnější parametry pro zdolávání horských tratí, proto je jejich odhadovaná cena vyšší, než u vozů pro Vysočinu.

Hodnota kontraktu pro Liberecký kraj se odhaduje na 900 milionů Kč, tedy zhruba 56,25 milionů za jeden vůz. V Kraji Vysočina je odhadovaná cena 880 milionů a cena jednoho vozu je tak přibližně 51,76 milionu. České dráhy se snaží část peněz na tyto vozy získat z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Díky němu by mohly ČD získat zhruba 300 milionů korun na vozidla určená pro Liberecký kraj a 220 milionů na vozidla určená pro Vysočinu. Částka odpovídá 40 % ceny těchto vlaků, zbytek peněz tak budou ČD financovat z vlastních zdrojů. Navíc ne všechny vozy budou takto financovány. Například na Vysočině se bude jednat jen o 13 vozů. Zbylé 4 vozy koupí dráhy ze svých zdrojů, k čemuž se také smluvně zavázaly při podpisu dlouhodobých smluv. Vozidla by měla být dodána v rozmezí 20 až 29 měsíců od podepsání smluv, tedy koncem roku 2011.

Mezi vozidla, která by odpovídala zadaným parametrům, patří například vozy RegioShuttle švýcarského Stadleru, nebo vozy SA131 – SA134 polské Pesy. Prvně jmenovaný RegioShuttle navíc nedávno zmiňoval v rozhovoru pro Želpage sám náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek. Další možností je, že se přihlásí některý z výrobců, který takovéto vozidlo nemá doposud ve svém portfoliu.

Plánované nasazení nových motorových vozů

  • Liberecký kraj
    • Liberec - Frýdlant
    • Liberec - Tanvald - Harrachov
  • Vysočina
    • Havlíčkův Brod - Křižanov
    • Havlíčkův Brod - Světlá nad Sázavou
    • Havlíčkův Brod - Jihlava - Počátky
    • Jihlava - Třebíč

Další výběrová řízení budou následovat

Vizualizace nové jednopatrové nízkopodlažní elektrické jednotky Škoda, foto: Škoda TRANSPORTATION České dráhy také v nejbližší době vypíší výběrová řízení na vozidla pro další kraje. Nákup nových motorových vozů se v nejbližší době plánuje například pro provoz v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Kromě motorových vozů hodlají České dráhy také vypsat výběrová řízení na nákup nových elektrických jednotek. Celkem dráhy počítají se 3 základními typy vlaků:

  • nízkopodlažní motorový vůz o kapacitě cca 70 míst a rychlosti 100 až 120 km/h
  • nízkopodlažní dvouvozová motorová jednotka o kapacitě cca 120 míst a rychlosti cca 120 km/h
  • nízkopodlažní jednoposchoďová elektrická jednotka modifikovaná podle určení pro jednotlivé regiony s různým počtem vozů (obvykle od 3 do 5 vozů), kapacitou od 160 do 320 míst, rychlostí do 160 km/h a různými systémy napájení, resp. jejich kombinací

Poslední dva typy vozidel v současné době připravují do výroby také tuzemští výrobci železničních osobních vozidel. Lze ale předpokládat, že o tyto lukrativní zakázky v řádech miliard korun budou mít zájem i výrobci ze zahraničí.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 9.2.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Liberecký ČR Vysočina


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
09.02.2010 (22:15)  
Pavel Z : Ano, po dlouhých letech vypadá, že už snad skončí.

A pak bude nastolena otázka čím se bude jezdit ... když se odporoučí ešusy. Na peršinkové "pantografy" není dostatek pater ... Pendolinem dvojitý ešus kapacitně nenahradíte ...

Než něco zlikviduji, je záhodno myslet "na zadní kolečka".
registrovaný uživatel Sim 
09.02.2010 (22:12)  
Pavel Z > pomer slusnych souprav k neslusnym na 170 vychazi na 4:15 nebo 4:23, podle toho zda pocitame dvouvozove svizniky ve Zdicich z trasy uhybajici... tedy zjednodusene kazda ctvrta nebo sesta souprava.

Ja to tu mel napsany uz u predchoziho prispevku, ale odmazal jsem to - ono by to totiz chtelo zapocitat jeste dvojice Bp na vlacich do Klatov ... jenze to jsou dva vozy ze sedmi? A ty soupravy do nemec, ono to jsou vesmes taky vzdy jen 4 vozy ze sedmi... takze to proste neni tak jednoznacne.

Naopak puvodni popichnuti bylo na emzetu (ve srovnani cetnosti s esusem na osobaku) a tam statistika mluvi naprosto jasne.

Srovnani zaby a becka je asi jasne - a je to zaroven klasicky priklad spravneho vyberu vozidel na dany ucel - samosebou ve sve dobe. Proste v osobaku clovek stravi vetsinou maximalne hodinu casu (samosebou jsou vyjimky), v rychliku je to nekolikanasobne tolik.
registrovaný uživatel SMall42  mail  
09.02.2010 (22:02)  
Cestující: Nějak jsem nepochopil myšlenku příspěvku. Moderní autobus příláká dostatek nových cestujících, ale moderní rychlík ne?

Přesně tak. Moderní rychlík musí přílákat více cestujících, aby se všechno vyplatilo. Obávám se, že to tak jednoduche není.
09.02.2010 (21:02)  
Cestující: Navíc žabotlamy určitě skončí dříve než koženky, takže se lépe budou mít místní, což nemá příliš logiku.

Ano, po dlouhých letech vypadá, že už snad skončí.

ale spíše o to, že půlhodina ve starším osobáku se dá přežít, ale dvě, tři hodiny v přetopené/nevytopené kožence už jsou moc.

Kolik lidí denně cestuje přes dvě hodiny rychlíkem? Ve finále můžeme také dojít k tomu, že týdenně toho normální člověk víc projezdí právě v tom žabotlamu, tak proč by se měl zrovna on omezovat? Cenu platí stejnou.

Sim:Kdezto pravdepodobnost, ze tu narazim na Xmz na rychliku na Plzen, je 1:18. Pokud pripoctu i rychliky na CeBudky, dostavame se na 1:26 ....

Co do toho započítat třeba i Alexy plus naše ostatní soupravy do Němec? Moc se to sice nezlepší, ale pro tu objektivitu....

Kdyz se kouknu na zdejsim webu do razeni, letmym pohledem mi vychazi zaby / esusy zhruba nastejno.

Tak ono to pořád ještě není půl na půl, ale lepší se to, to uznávám. Vzhledem k tomu, že se žabotlamy už udržují jen proto aby odjezdily na 171 ještě tento GVD (jsem zvědavý jestli to vyjde), tak podle toho také vypadají a docela bych některé "rychlíkáře" do nich na tu půlhodinu denně posadil. Možná že by pak ještě vzpomínali na Béčka.
registrovaný uživatel Sim 
09.02.2010 (20:23)  
Filip Janev > mno, dovolim si poznamku, ze 954 je u CD "tezkej nadprumer" ... me osobne zklamal ramus, ostatni vlastnosti tohoto vozu vnimam jednoznacne pozitivne.

Pavel Z > Radotin bylo prvni, co me napadlo jako stanice "mezi Smichovem a Berounem" ... zrovna tak muzem mluvit o Karlstejne nebo jakekoliv jine stanici. Kdyz se kouknu na zdejsim webu do razeni, letmym pohledem mi vychazi zaby / esusy zhruba nastejno.

Kdezto pravdepodobnost, ze tu narazim na Xmz na rychliku na Plzen, je 1:18. Pokud pripoctu i rychliky na CeBudky, dostavame se na 1:26 ....
registrovaný uživatel Qaws 
09.02.2010 (20:00)  
To mě celkem zaujalo, že by to mělo jezdit jen Jihlava - Třebíč. Že by nastal nějaký "politický" posun v rozšíření IDS-JMK až po Třebíč?
09.02.2010 (19:49)  
Yves-to je tedy výhra ta 954! :D
registrovaný uživatel Yves 
09.02.2010 (19:28)  
Na 240ce si jezdíme docela luxusně a teď ještě super vize pro spoje Třebíče s Jihlavou. No rozhodně si nestěžuji. Samá 954ka, sem tam už v mnou uznávaném Najbrtovi a ještě tohle. Jenom to nepodělat PRASem.
09.02.2010 (18:57)  
Ážetďák : jste si skutečně jistý, že z Florence jezdí BUS do města pod Ještědem ? Vyhledávač spojení mne posílá s tímto požadavkem "k čertu".
V případě České Lípy mne pošle tamtéž.
Občan ze sídliště Černý most pojede na vlak pouze do Vysočan.
Pro někoho je výhodné spojení z Černého mostu, ten, kdo pojede z Nuslí dá třeba přednost vlaku, protože spojení MHD ze zastávky Nádraží Vršovice na Černý most trvá 39 minut a s nějakou rezervou na přestup na BUS to je hodina, zatímco vlakem se z Vršovic do oblasti Černého mostu dostanete za něco přes 20 minut...
09.02.2010 (18:56)  
budoucnost je taková, že cestující nastoupí ve své vesnici do krásného nového motoráku, ve kterém s ním pojede 10 lidí, po deseti minutách přijede do konečné stanice na hlavní trati a přestoupí do vlaku ec složeného ze směsi humanizovaných a nehumanizovaných béček a jednoho dvou klimatizovaných vozů a užije si v něm několik hodin jízdy
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko