..: Škodě hrozí pokuta za zpoždění dodávek lokomotiv řady 380 :..

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.

Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.

Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.

Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.

Zdroj: ČT 24


JiříK. | 27.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
27.10.2009 (11:53)  
infected.bass: Je otazkou nakolik jsou ty zakazy pouze hazenim klacku pod nohy mozne konkurenci ... (aneb DU uz ukazal, ze kdyz panbuh dopusti i motyka spusti a predpisy priohnou pro pendolino :))) )

Neni to tak davno co se tu diskutovalo o mozne konkurenci na ceskych kolejich a spekulovalo se o tom, ze CD tlacilo aby se Taurusy neschvalily, protoze by ho pravdepodobne vyuzivala konkurence pro sve vlaky.

jeste ze jsi napsal "nas" prumysl s uvozovkami ... jen jsem nakouknul na vlastnicky vztah a ARES mi vyhodil:

obchodní firma: APPIAN MACHINERY (NETHERLANDS) B.V., IČ 34190986
sídlo: Naritaweg, Telestone 8 165, 01043 Amsterdam, Nizozemské království

Nerozumejte mi spatne, fakt bych byl rad kdybychom tu produkovali vyrobky spickove urovne a kvality na ktery bych mohl byt hrdy. Az bych pak takovy stroj videl v zahranici, tak bych mohl svemu mistnimu pruvodci pysne rict, to jsme vyrobili v cesku. Jen to podle meho nazoru aktualne neumime. Pak se to budeme muset naucit a bude to neco stat (predrazene a nedokonale vyrobky) a nebo to co neumime perfektne, tak budeme kupovat. A je to jen na rozhodnuti kupcu. Ti se zda v tomto pripade vydali prvni variantou, ja osobne bych spis preferoval druhou variantu. Nic vic v tom neni. Tot muj osobni nazor.

P.S. pokud uz kupuju neco co jeste neexistuje, tak to radeji koupim od nekoho co vyrabi neustale a velkych seriich, nez od vyrobce co 25 let nevyrobil jedinou masinu. Mam vestsi sanci ze to nakonec dokaze vyrobit

P.P.S. mimochodem, ted v lete jsem se byl ve skodovce podivat na oslave jejich vyroci a prekvapilo me ze temer vsechno strojni vybaveni neni jejich vlastni vyroba. Ptal jsem se a odpovedeli mi, ze kdysi si delali vsechno sami, ted uz kupuji jeraby od vyrobce ktery se specialuzuje na jeraby, brusky od vyrobce ktery dela perfektni brusky apod. ... sama Skoda se ridi timto zdravim rozumem, ale opravdu me to zamrzelo ... je to podle meho opet ztrata know how vyroby nekterych zarizeni ... ale business je tvrdej
27.10.2009 (11:33)  
Jirka: To je,ale krvavina, co si napsal, co? Už mi to nedá a budu reagovat, sice jsem se k tomuto tématu nechtěl vyjadřovat, ale budu. Tvoje "slavné" Taurusy, v době zadání 109 ani nebyly, to myslím řadu 1216.2. Takže, jak by se to dalo v té době řešit?? Navíc 1216 má na našem území, taková omezezní, že kdyby došlo k náhlým odklonům přes Vysočinu, tak Taurusy budou v Brně sundavat z vlaků a shánět laminátky, plechy a esa, protože pokud si dobře pamatuji přes vysočinskou trať mají nějaká omezení, tuším hlavně rychlostní, a nebo tam nesmí vůbec. Ano ať Škoda zacvaká penále, to je v pořádku mají zpoždění a musí platit, nicméně, kdyby se tady nic nevyvíjelo, tak celá Evropa jezdí v jednom typu aut, létá v jednom typu letadel, a podoboně, je to dobře, že se tady pokoušíme o konkurenci taurusu. Navíc to podporuje "náš" průmysl.
27.10.2009 (11:31)  
Ja bych to nevidel az tak cerne, myslim, ze potencial na vyrobu lokomotivy srovnatelne s Taurusem v Cechach je, nicmene diky mensim kapacitam to bude drazsi a pomalejsi.
A taky si nejsem jisty, jestli Skodovka ma kapacity tu produkci v ekonomicky unosnem objemu prodat...
27.10.2009 (10:56)  
Myslim ze se mely koupit Taurusy. Zacina to smerovat k podobnemu konci jako skvela koupe pendolina :).

Sice jako cech bych byl opravdu rad, pokud bychom umeli vyrabet skvele stroje, ale to bohuzel uz neumime. Myslim ze nase strojirenstvi bylo konkurenceschopne v davne minulosti, ale bohuzel veskere know how se jiz vytratilo a na 109 se ted mladi konstrukteri uci jako to vlastne zbastlit aby to jezdilo. Povazuju za chybu objevovat objevene a radji koupit Siemensy.

(nakonec, ted jsem si vzpomnel ze pred 14 dny byl clanek o tramvajich ve vidni. Podobna situace. Tam maji tramvaje levnejsi a lepe vybavene nez ty co tu bastlime. I zde mam pocit ze se u nas nezkuseni konstrukteri znovu teprve uci jak udelat tramvaj. Veskere zkusenosti si odnesli stari konstrukteri a mladi jeste jednoduse nevi. Ruku na srdce, nevim ja vy ostatni, ale ja pokud mohu volit tak radeji jedu starou dobrou T3 nez temi novymy, ktere jsou na kolejich mnohem neklidnejsi a hlucnejsi http://technet.idnes.cz/tramvaj-s-nejnizsi-podlahou-na-svete-jezdi-po-kolejich-jako-stonozka-1i9-/tec_reportaze.asp?c=A090713_171029_tec_reportaze_rja )
registrovaný uživatel Raquac 
27.10.2009 (10:31)  
docx: Uz dnes pripousti EN 14363 vyssi hodnotu nez 60kN, coz koneckoncu nektere stroje i vyuzivaji. Mate pravdu, podle navrhu nove verze UIC 518 je treba v takovem 150m oblouku to zvyseni skutecne razantni. Nicmene, prispevek byl tedy myslen jako obecne platna pripominka?
registrovaný uživatel docx 
27.10.2009 (9:56)  
to Radquac: je to obecný problém. Dokonce se uvažuje o změně kritérií na omezení kvazistatické příčné síly (UIC 518 a EN 14363). Nyní je jednotně 60 kN, nově by měla záviset na poloměru oblouku.
registrovaný uživatel Raquac 
27.10.2009 (9:49)  
docx: Vas prispevek je myslen obecne, nebo jako narazka na pripadne problemy Skodovky se splnenim Vami zminovanych pozadavku?
27.10.2009 (9:32)  
Paya) Ještě jednou a snad naposledy. V době výběrového řízení na nové lokomotivy ČD neexistovaly ani Škoda 109E, ani Siemens ES64U4–C (1216.2 ÖBB), takže to bylo vlastně prašť jak uhoď. Ale asi ne. 1216.2 sice jezdí, ale jen na vyjmenovaných tratích. 109E má zpoždění, ale bude schválená na celé síti.

Admin>
docx) Děkuji a chválím za komentář, nemohl jsem nehodnotit kladně. Takto má vypadat pořádný příspěvěk do diskuse.
registrovaný uživatel Paya  mail  
27.10.2009 (9:30)  
Již je to delší dobu co jsem někde četl že ČD měly spíše objednat 1216 nebo jinou alternativu které jsou již bezproblémové a vyléčené z tzv. dětských nemocí a nedostatek lokomotiv by se tímto vyřešil rychleji.
Otázka však finanční, na kolik více nebo méně by to vyšlo peněz.
Vývoj něčeho nového musí být určitě velmi náročný co se požadavku na normy týče, věřím že chlapi ze Škody pro to dělají maximum a my je brzy uvidíme na trati.
Pokuta je věc nepříjemná a držím palce aby se vše dobře vyřešilo
27.10.2009 (8:44)  
No tak 21-vú 380-ku ako kompenzáciu asi nie, ale možno Škodovka ešte pre ČD dorobí zo jednu bobinu alebo laminátku...
:-D
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko