Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.
Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.
Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.
Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.
Zdroj: ČT 24
Neni to tak davno co se tu diskutovalo o mozne konkurenci na ceskych kolejich a spekulovalo se o tom, ze CD tlacilo aby se Taurusy neschvalily, protoze by ho pravdepodobne vyuzivala konkurence pro sve vlaky.
jeste ze jsi napsal "nas" prumysl s uvozovkami ... jen jsem nakouknul na vlastnicky vztah a ARES mi vyhodil:
obchodní firma: APPIAN MACHINERY (NETHERLANDS) B.V., IČ 34190986
sídlo: Naritaweg, Telestone 8 165, 01043 Amsterdam, Nizozemské království
Nerozumejte mi spatne, fakt bych byl rad kdybychom tu produkovali vyrobky spickove urovne a kvality na ktery bych mohl byt hrdy. Az bych pak takovy stroj videl v zahranici, tak bych mohl svemu mistnimu pruvodci pysne rict, to jsme vyrobili v cesku. Jen to podle meho nazoru aktualne neumime. Pak se to budeme muset naucit a bude to neco stat (predrazene a nedokonale vyrobky) a nebo to co neumime perfektne, tak budeme kupovat. A je to jen na rozhodnuti kupcu. Ti se zda v tomto pripade vydali prvni variantou, ja osobne bych spis preferoval druhou variantu. Nic vic v tom neni. Tot muj osobni nazor.
P.S. pokud uz kupuju neco co jeste neexistuje, tak to radeji koupim od nekoho co vyrabi neustale a velkych seriich, nez od vyrobce co 25 let nevyrobil jedinou masinu. Mam vestsi sanci ze to nakonec dokaze vyrobit
P.P.S. mimochodem, ted v lete jsem se byl ve skodovce podivat na oslave jejich vyroci a prekvapilo me ze temer vsechno strojni vybaveni neni jejich vlastni vyroba. Ptal jsem se a odpovedeli mi, ze kdysi si delali vsechno sami, ted uz kupuji jeraby od vyrobce ktery se specialuzuje na jeraby, brusky od vyrobce ktery dela perfektni brusky apod. ... sama Skoda se ridi timto zdravim rozumem, ale opravdu me to zamrzelo ... je to podle meho opet ztrata know how vyroby nekterych zarizeni ... ale business je tvrdej
A taky si nejsem jisty, jestli Skodovka ma kapacity tu produkci v ekonomicky unosnem objemu prodat...
Sice jako cech bych byl opravdu rad, pokud bychom umeli vyrabet skvele stroje, ale to bohuzel uz neumime. Myslim ze nase strojirenstvi bylo konkurenceschopne v davne minulosti, ale bohuzel veskere know how se jiz vytratilo a na 109 se ted mladi konstrukteri uci jako to vlastne zbastlit aby to jezdilo. Povazuju za chybu objevovat objevene a radji koupit Siemensy.
(nakonec, ted jsem si vzpomnel ze pred 14 dny byl clanek o tramvajich ve vidni. Podobna situace. Tam maji tramvaje levnejsi a lepe vybavene nez ty co tu bastlime. I zde mam pocit ze se u nas nezkuseni konstrukteri znovu teprve uci jak udelat tramvaj. Veskere zkusenosti si odnesli stari konstrukteri a mladi jeste jednoduse nevi. Ruku na srdce, nevim ja vy ostatni, ale ja pokud mohu volit tak radeji jedu starou dobrou T3 nez temi novymy, ktere jsou na kolejich mnohem neklidnejsi a hlucnejsi http://technet.idnes.cz/tramvaj-s-nejnizsi-podlahou-na-svete-jezdi-po-kolejich-jako-stonozka-1i9-/tec_reportaze.asp?c=A090713_171029_tec_reportaze_rja )
Admin>
docx) Děkuji a chválím za komentář, nemohl jsem nehodnotit kladně. Takto má vypadat pořádný příspěvěk do diskuse.
Otázka však finanční, na kolik více nebo méně by to vyšlo peněz.
Vývoj něčeho nového musí být určitě velmi náročný co se požadavku na normy týče, věřím že chlapi ze Škody pro to dělají maximum a my je brzy uvidíme na trati.
Pokuta je věc nepříjemná a držím palce aby se vše dobře vyřešilo
:-D
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.