..: Škodě hrozí pokuta za zpoždění dodávek lokomotiv řady 380 :..

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.

Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.

Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.

Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.

Zdroj: ČT 24


JiříK. | 27.10.2009 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
30.10.2009 (9:16)  
Hawkey - jenze ja ty lokomotivy a auta srovnaval jenom ve smyslu tom, kdo je vlastni a jaci lide tam pracuji. A v takovem kontextu klidne muzu srovnavat i hodinare a tesare. Jenomze to by to chtelo i cist...
30.10.2009 (7:32)  
K úvahám Škoda nebo Siemens. Dejme tomu, že by zakázku získal Siemens, výroba lokomotiv by byla ve Škodě na věky pohřbena a Siemensu by odpadla konkurence. To opravdu někdo naivně věří, že by té situace nezneužil a všechno by běželo jak po másle? Na Siemens se letos provalilo, že léta mohutně korumpoval po celém světě, takže není důvod si myslet, že by si to tady neošéfoval - samozřejmě za předpokladu, že by Škoda neměla personální vazby na stát a ČD. Takže třeba to, že Siemens platí penále v Německu a Švýcarsku, vůbec neznamená, že by je za stejné situace platil i tady.
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
30.10.2009 (7:31)  
Původně jsem se nechtěl k diskusi ani připojit ale když tu vidím, jaké moudra tu pouští do světa někteří rádobyodborníci co všemu rozumí tak mi to nedalo.

1) Taurus nebyl vybrán mj i proto, že nesplňoval a to ani na papíru jeden ze základních požadavků, stejný výkon na všech napájecích systémech. Ano OeBB dostaly Taurus za určitý peníz, který jsem neměl možnost si ověřit z věrohodného zdroje a tyto údaje se na diskusních fórech na internetu za seriózní údaj považovat nedaji. Pokud je mi ale známo, tak OeBB dostaly víceméěně polotovar, který si ve vlastních dílnách svými pracovníky dokončili. Stejně tak si OeBB MJ zajišťovaly a financovaly homologaci a úpravy lokomotiv pro provoz na SŽDC.

2) Porovnávat automobilku a lokomotivku je jako kdyby jste chtěli porovávat hodináře a tesaře... Každé odvětví je nečím specifické a to co funguje v automobilkách nebude fungovat v lokomotivce a naopak. Už jen proto, že v lokomotivce se jedná převážně o ruční práci v malém počtu kusů (např. Škoda Auto vyrobí ročně kolem 600 tisic osobních aut, lokomotivka Škoda Plzeň vyrobila v historii firmy kolem 8 500 el. lokomotiv) a další různá národní specifika, která jsou rozdílná napříč celou evropou. Automobilky taky musí řešit různá specifika, ale rozhodně jich není tolik jako na železnici.

3) Osobně mi vadí nepodložené řeči, pochybuji, že by tu někdo z diskutujích (včetně mě) viděl kupní smlouvu, technické podmínky, dodatky atd. k projektu lokomotivy Škoda 109 E / ČD 380 uzavřené mezi ČD a Škodovkou. A stejěn tak pochybuji, že by někdo měl přístup k podobným dokumentům ohledně lokomotiv Taurus a OeBB. Bez seznámení se s těmito dokumenty jsou jakékoliv další diskuse pouhými akademickými debatami o tuhém exkrementu a zbytečná ztáta času.

JTB: Já chápu Tvoji pozici v situaci Škoda vs. Siemens, ale jako seriozní novinář bys měl vědět, že je pokud něco vypouštíš do světa, měl bys to mít nějakým způsobem podložené, teda pokud nejsi zaměstnán u bulvárního plátku... Tvrdíš, že EMC zkoušky dopadly pro 109E špatně.
Můžeš nám zde specifikovat o kterou oblast z měření EMC byla pro 109 E problémová? Můžeš nám zde předložit k nahlédnutí záznam z měření, naměřené veličny a zkušební protokol o této zkoušce?
29.10.2009 (22:26)  
Pinochet: Díky za věcný příspěvek. Pardon za nedorozumnění, je tu řeč o lokomotivách, takže jsem se vyjadřoval právě k nim - pokud vím, tak Siemens na Zličíně nikdy lokomotivy neřešil a nebylo to ani v plánu. V tom smyslu tedy montovna - tolik k tomu, jaký by byl asi dopad nákupu Taurusů na lokomotivní know-how v české kotlině (asi nic moc).
Bohužel to někdo zase posunul přes auta až někam k IBM, ale jiné už to asi nebude...
registrovaný uživatel M 
29.10.2009 (11:44)  
I 10 minut je docela dost a jestli se to stalo, tak musel byt docela dost vitr:-)
Maximum jsem nasel 6, v lete mozna 10 jde. Ale 15 urcite ne...
http://poloha.vlaku.sk/cs/vlak/72/

Franta Plasek - no rekl bych to asi takto - kazdej vlak ma urcitou rezervu. Tenhle vlak si priveze nejake zpozdeni z Rakouska (protoze tam neco delaji a nezakomponovali to do JR) a na nasem uzemi potom vyuziva te rezervy a to zpozdeni stahuje. Teoreticky lze JR udelat bez tech rezerv (jizdni doby tak budou kratsi), ovsem mnohem vetsi pocet vlaku bude zpozdeny a ten cas prijezdu nebude ocekavany, ale spise "nejlepsi mozny"
29.10.2009 (10:35)  
M: no tech 10 minut je realnejsi ... prumer by byl 144km/h. Ale ze siemensy maj poradnej ma odpich bych teda veril :)))

http://www.youtube.com/watch?v=PjZB30iXVio
29.10.2009 (10:31)  
M, Sciara ..pánové nechci moc vstupovat do vaší diskuze o JD a stahování zpoždění mezi Č.T. a Pardubicemi, ale vysvětlí mi tedy někdo, jak jsou postaveny jízdní doby, když např. Babitron ukazuje za posledních 28 dnů u zmiňovaného EC76 to, co ukazuje:

http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/cgi-bin/zpvlaku.cgi?v=76&d=28

Je to myšleno opravdu jako otázka???
registrovaný uživatel M 
29.10.2009 (10:07)  
Sciara - asi takto - LZES...
Mozna mas pocit, ze to bylo 15 minut,ale nebylo... Vlaky jezdi Pardubice-Trebova za 35 minut. Kdyby vlak stahl 15 minut, tak by to musel dat za 20 minut a protoze je to 60 kilometru, tak by PRUMERNA rychlost musela byt 180 kmh. Takze asi tak...
registrovaný uživatel Sciara  mail  
29.10.2009 (9:54)  
no vidite.....nekdo rikal...ale ja jel jako cestujici asi poznam rozdil deset minut...a cas pravidelneho odjezdu a ted me vysvetlete proc bych tady kecal?...abych byl zajimavej?pardon to me v 19 preslo,....
registrovaný uživatel Sciara  mail  
29.10.2009 (9:53)  
a proc by ne?taurus neni gorila....mam dojem ze dojezdove casy jsou udelane tak aby fira nemusel jezdit na plny kotel ne??...to zaprve za druhe...ster v trebove bydlim,tudiz asi si nespletu svoje bydliste s brnem ze?....a nechrapu,ale spim,chrapete mozna VY pane....v 19ti je nepravdepobodne chrapat...kdyz t osecteme,nemusi jezdit na plny kotel,ma rychle rozjezdy...sectno podtrzeno-mohl jet jako prase....PANE....
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko