..: Škodě hrozí pokuta za zpoždění dodávek lokomotiv řady 380 :..

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.

Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.

Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.

Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.

Zdroj: ČT 24


JiříK. | 27.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hamish 
27.10.2009 (13:01)  
Jsem rád, že museli změnit i původní vnější design. Jsou bezpečnější i hezčí. ;-)
registrovaný uživatel docx 
27.10.2009 (12:55)  
to SYN: zásadním problémem je elektromagnetická kompatibilita (EMC) - rušení kolejových obvodů. Přidružený problém jsou zvýšené příčné účinky, proto v obloucích poloměru menším než 400 m může jezdit 1216 pouze s odpovídajícím nedostatkem převýšení do 100 mm (spodní rychlostníky). Kvůli té kompatibilitě může 1216 mimo koridory pouze jako nečinná. více viz Pokyn provozovatele dráhy k zajištění plynulé a bezpečné drážní dopravy č. 6/2008: Provozní opatření k provozování drážního vozidla typu ES64U4-C ve znění změny č.1. - Č.j.:47546/08-OŘ
registrovaný uživatel Raquac 
27.10.2009 (12:52)  
vodavod: Pan je odbornik...
- podle Vaseho...
- Taurus ma na konci ramu cely blok pohonu na zaveskach, tedy pricne velmi dobre vypruzeny - dukazem budiz jizda rychlosti pres 350 km/hod. a schvaleni na 230 km/hod. Mimochodem je to lokomotiva usita podle pozadavku ÖBB, ktere disponuji siti plnou oblouku, a to i o malych polomerech. Dal by se dalo dlouze psat o provedeni sekundarniho vypruzeni, vlivu velikosti rozvoru atd. Ze je z tohoto hlediska 380 lepsi jsou mezi verejnosti zatim jen spekulace.
- Taurus 1216 ma taktez menice postavene na bazi IGBT prvku
- Vy asi neplatite dane?
27.10.2009 (12:50)  
Sim) To je jasný důvod pro udržení kontinuity vývoje železničních vozidel v České kotlině. Pak investice do výzkumu a vývoje nebudou pouhými náklady na projekt 109E, ale vrátí se získaným know–how, které prostě při dalších projektech bude.
registrovaný uživatel Sim 
27.10.2009 (12:48)  
vodavod > dobra socialisticka hlaska: "je jedno za jaký peníze se u nás vyrábí lokomotivy, důležitý je, že kluci ze strojárny se mouhou účastnit na náročných a zajímavých projektech. Co umí, jim zůstane"

... jen by me zajimalo, co bude ty "kluky ze strojarny" drzet v nasi kotline, az dojdou penize ... moralni pocit, ze tady se neco naucili a ze tady maji sve vzdelani vyuzit, klidne treba zadarmo?
registrovaný uživatel vodavod  mail  
27.10.2009 (12:37)  
- podle mýho je Appian za ruský peníze
- Taurus rovná oblouky díky velkým setrvačným silám daleko od čepu. Dělá to předsunutá samostatná hřídel pro brzdové kotouče vně podvozků, 109 má disky součástí kol
- Taurus používá pulsně-šířkovou tyristorovou regulaci (jako 363), 109 řídí výkon pomocí tranzistorů (CityElefant byl první a nyní i AGV)
- je jedno za jaký peníze se u nás vyrábí lokomotivy, důležitý je, že kluci ze strojárny se mouhou účastnit na náročných a zajímavých projektech. Co umí, jim zůstane.
27.10.2009 (12:21)  
SYN: lepe bych to nenapsal (a hlavne tak nekonfliktne ... obcas mam pocit ze do svych prispevku davam trochu emocniho naboje ktery provokuje ostatni a je to zbytecne, ale nemohu si pomoci :-P ) ... 100% souhlas
27.10.2009 (12:15)  
Jirka: Dobře, nejsem zase v takové opozici. Všichni víme co znamená "náš" průmysl, ano proto byl v úvozovkách. Ale je dobře, že lidi maj práci, že se pokoušíme opět postavit mašiny, byť se zpožděním, ale v tomto Škodu neomlouvám, je v pořádku, aby cálovala penále a nemalé. Já prostě věřím, že s tímto strojem může Škoda časem určitých úspěchů dosáhnout, je to furt výrazně modernější stroj než je Taurus, byť proti nim nic nemám, jsou to krásné mašiny a podle mne i vysoce spolehlivé, ale to přece neznamená, že tady na nich zamrzneme. I proto si myslím, že je dobře, aby Škoda vyráběla. Víc k tomu asi nemám, je tu řada nepřejících a řada fandů, jedni budou tvrdit, že se měly koupit taury a druzí to co já.
registrovaný uživatel SYN 
27.10.2009 (12:13)  
Hele, ja si myslim ze ve vytrvalem a dlouhodobem sporu Taurus vs. 109E se casto pouzivaji dosti nepatricne az umele argumenty. Nekdo proste zdurazni to, nekdo ono. Ja bych rekl ze teoreticky ma byt 109E pro nase podminky "jako delana" a precejen prevazne "domaci", ovsem neoddiskutovatelnym faktem zustava ze Taurus (a to i ve sve narodne specificke verzi 1216.2) ma jednoznacny naskok, uz existuje a jezdi a je pro nase trate (alespon omezene) certifikovany. Skoda zatim "uspesne" zvysuje svoji ztratu (casovou). Kdyby prave ted poprve naostro vyjela aspon ve dvou kusech jak bylo slibene tak by to celkem uslo, nicmene vidime ze se tak nestane a kdy to bude se uvidi...
Jako zatim se jevi ze meli pravdu ti co rikali ze bude zdlouhave odladovani detskych nemoci, a ti co tvrdili ze "za chvilku tu budeme mit hezke ceske spolehlive" loko tak se to moc nenaplnuje.
Jinak tipuju ze penale Skode se "nejak vyresi" pripadne se zaplati ale z uplne jinych "objektivnich duvodu" se zvedne cena zakazky, takze Skoda zase bude na svojich. Kdo se k tipu prida?

No a na zaver bych se rad zeptal zjevne dobre informovaneho Docx jestli nahodou nevi ktere konkretni technicke parametry jsou pricinou toho ze 1216.2 u nas je momentalne schvaleny jen na omezene spektrum trati. Soukrome tez odhaduju ze to nebude nic svetoborneho a ze by to nejspis slo vyresit, mozna dokonce jenom kdyby "tuzka chtela"...
27.10.2009 (12:03)  
J. Petrák: Myslím, že by bylo správné říct, že hlavním důvodem pro vývoj a výrobu Škody 109E je podpora domácího průmyslu a konstruktérů.
Kdybychom se v té době obrátili na Siemens, tak by byl pravděpodobně schopen dodat upravené Taurusy v rychlejším termínu než Škoda svoje stodevítky.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko