Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.
Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.
Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.
Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.
Zdroj: ČT 24
- podle Vaseho...
- Taurus ma na konci ramu cely blok pohonu na zaveskach, tedy pricne velmi dobre vypruzeny - dukazem budiz jizda rychlosti pres 350 km/hod. a schvaleni na 230 km/hod. Mimochodem je to lokomotiva usita podle pozadavku ÖBB, ktere disponuji siti plnou oblouku, a to i o malych polomerech. Dal by se dalo dlouze psat o provedeni sekundarniho vypruzeni, vlivu velikosti rozvoru atd. Ze je z tohoto hlediska 380 lepsi jsou mezi verejnosti zatim jen spekulace.
- Taurus 1216 ma taktez menice postavene na bazi IGBT prvku
- Vy asi neplatite dane?
... jen by me zajimalo, co bude ty "kluky ze strojarny" drzet v nasi kotline, az dojdou penize ... moralni pocit, ze tady se neco naucili a ze tady maji sve vzdelani vyuzit, klidne treba zadarmo?
- Taurus rovná oblouky díky velkým setrvačným silám daleko od čepu. Dělá to předsunutá samostatná hřídel pro brzdové kotouče vně podvozků, 109 má disky součástí kol
- Taurus používá pulsně-šířkovou tyristorovou regulaci (jako 363), 109 řídí výkon pomocí tranzistorů (CityElefant byl první a nyní i AGV)
- je jedno za jaký peníze se u nás vyrábí lokomotivy, důležitý je, že kluci ze strojárny se mouhou účastnit na náročných a zajímavých projektech. Co umí, jim zůstane.
Jako zatim se jevi ze meli pravdu ti co rikali ze bude zdlouhave odladovani detskych nemoci, a ti co tvrdili ze "za chvilku tu budeme mit hezke ceske spolehlive" loko tak se to moc nenaplnuje.
Jinak tipuju ze penale Skode se "nejak vyresi" pripadne se zaplati ale z uplne jinych "objektivnich duvodu" se zvedne cena zakazky, takze Skoda zase bude na svojich. Kdo se k tipu prida?
No a na zaver bych se rad zeptal zjevne dobre informovaneho Docx jestli nahodou nevi ktere konkretni technicke parametry jsou pricinou toho ze 1216.2 u nas je momentalne schvaleny jen na omezene spektrum trati. Soukrome tez odhaduju ze to nebude nic svetoborneho a ze by to nejspis slo vyresit, mozna dokonce jenom kdyby "tuzka chtela"...
Kdybychom se v té době obrátili na Siemens, tak by byl pravděpodobně schopen dodat upravené Taurusy v rychlejším termínu než Škoda svoje stodevítky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.