..: Škodě hrozí pokuta za zpoždění dodávek lokomotiv řady 380 :..

Škoda 109E / 380.001, závod Škoda TS, Plzeň, foto: Škoda Transportation Plzeň — Aktualizováno 19:45 Dodání dvaceti nových třísystémových lokomotiv pro rychlost až 200 km/h od Škody Transportation pro České dráhy se výrazně zpožďuje. Podle původních plánů už měly být 4 měsíce v testovacím provozu. Ve skutečnosti zatím probíhají pouze tovární testy. Podle informací týdeníku Euro za to hrozí plzeňské Škodovce smluvní penále ve výši až 200 milionů korun. Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda týdeníku řekl, že v současné době činí penále zhruba 80 milionů korun a budou je po dodavateli lokomotiv tvrdě vymáhat. Jedním z hlavních důvodů zpoždění vývoje je změna bezpečnostních norem, kterým se nové lokomotivy musí přizpůsobit a zcela jim vyhovět. Škoda tak musela změnit spoustu věcí včetně původního vnějšího designu, který normy nesplňoval. Samotný výrobce odmítl situaci jakkoliv komentovat.

Je otázkou, jestli bude penále hrazenou ve formě peněz, nebo se České dráhy a Škoda Transportation domluví na jiném řešení. Existují i případy, kdy výrobci kompenzovali zpoždění dodávky naturálně – španělský CAF Zaragoza, který MÁV dodával moderní rychlíkové vozy, zdarma vyrobil jeden zavazadlový vůz řady Dms. Zličínský Siemens Kolejová Vozidla pak Švýcarským spolkovým drahám jako kompenzaci za zpoždění výroby jednotek RABe 514 dodal k původně objednaných 60 kusům jednu soupravu navíc.

Doplněno: Během úterního odpoledne rozeslala firma Škoda Transportation vyjádření, kdy upozorňuje, že citovaný týdeník Euro mylně uvedl, že výrobce situaci nekomentoval, aniž by redakce o reakci požádala. Podle stanoviska výrobce je zpoždění vývoje a testování způsobeno zejména výraznými průběžnými změnami předpisů TSI, např. v oblasti statické pevnosti a deformační odolnosti skříně. Jmenované změny natolik ovlivnily délku vývoje, že výrobce odmítá odpovědnost za zpoždění dodávek lokomotiv Škoda 109E pro České dráhy za dobu, po kterou musela zpozdit proces vývoje a homologace, aby vyhověla novelizovaným požadavkům mezinárodních norem. Ty byly změněny až po uzavření smlouvy s ČD; jinak by výrobce postupoval podle původního harmonogramu.

Jen pro doplnění uveďme, že řada 380 bude homologována na drážních sítích v České republice, Slovensku, Německu, Rakousku, Maďarsku a Polsku. Jako první v Evropě bez výjimky splní nové technické předpisy TSI pro vysokorychlostní vozidla a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí. Žádná lokomotiva jiného výrobce v současné době normy TSI a současně národní specifické předpisy uvedených šesti zemí v požadovaném rozsahu nesplňuje.

Zdroj: ČT 24


JiříK. | 27.10.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Plzeňský


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
28.10.2009 (7:17)  
Pro informaci - Siemens na Zlicine a v Ostrave nemel zdaleka jen montovnu - ve firme byla silna konstrukce, podilejici se vyznamne na cele rade zakazek. Ze tahle vozidla nejezdi u nas, samozrejme s vyjimkou M1, je vec jina.
registrovaný uživatel M 
28.10.2009 (1:48)  
Lubomir Sterba - ta koruna za CD rozumim, ze byl vtip, ale zjevne jen do urcite miry. Hlupak ten, kdo by to koupil i za "minus miliardu". Ta cena ve vysi jedne koruny totiz zas az tak vtipna neni...

Pokud jde o rozpocitany vyvoj, tak nema smysl od stolu resit, co vyjde levneji. Rozpocitat vyvoj do 20 a do 2000 je jiste rozdil. Ale taky je rozdil, jestli to jako stat koupim a 40% dostanu obratem zpet na danich (takze zaplatim jenom zakoby 60% z ceny) nebo jestli zaplatim celych 100%.
Tech neznamych v tehle rovnici je totiz o neco vic...

Jiste, vyrabet zde mohl i Siemens. Ale chtel zde opravdu vyrabet? Jake si kladl podminky? Ja to netusim a pochybuji, ze nekdo z vas ano...

PS: Co vyjde levneji - koupit neco za 100 euro od manzelky, ktera provozu obchod s moznosti vratit dan (rekneme, ze ma ochod na letisti a ja letim mimo EU:-) nebo tutez vec koupit od uplne ciziho cloveka za 50 euro? Srovnani cisel je snadne, ale odpoved da jenom trochu htnejsi vypocet, ve kterem zjevne budou hrat roli danove sazby, nakupni ceny atd., atd...
registrovaný uživatel M 
28.10.2009 (1:42)  
Libi se mi jedna vec - Zlicin byla pouha montovna, zatimco Plzen je tovarna s vlastnim vyvojem...
Proc se nenapise, ze Plzen je montovna s vlastnim vyvojem - nezni to tak dobre? Trochu mi to prijde ve smyslu - ve Zlicine byly jenom sami blbci na tezkou praci, zatimco v Plzni je to samej superinzenyr a jediny, co se tam dela, je ten vyvoj...

Druha vec je ta hra na narodni strunku
Mimochodem, v pripade lokomotiv mne srovnani nenapada, tak zkusim auta - ktere auto je "cestejsi" - Skodovka nebo Hyundai (vyrobeny v Cesku) a proc? Zeleznicni srovnani by asi bylo metro ze Zlicina (mozna) na jedne strane a neco z imperia Skoda na strane druhe.
Ano, je to narazka na to, ze oboji ve vyrabeno v Cesku, oboji plati ceske zamestnance a ani jedno nema ceskeho majitele. A i kdyby to ceskeho majitele melo, tak to bude majitel soukromy, nebude to "vsechen lid"...

Zajimalo by mne, jakou reakci by vyvolalo, kdyby se "Skoda Plzen" dostala do holdingu Siemens. Bylo by to spatne nebo dobre? Stala by se z nej montovna? Zatimco ted je to ryze ceska firma plna spickovych odborniku, ktere by Siemens vyhhodil, protoze co by delal s odborniky?
Zatimco nyni je typicky rodinna ceska firma a Appian (cili ten cesky vlastnik) tam ty odborniky nechava jen tak z legrace jako milionarskou uchylku?

PS: IBM Ceska republika je taky jenom montovnou IBM?
28.10.2009 (1:06)  
Jsem majitel male firmicky a napad vyvinout lokomotivu kvuli 20ks mi pripadne dost sileny. Tento pocet nepomuze ani CD, tem budou masinky porad chybet, ani Skode, ktera nemuze zaplatit vyvoj 20ks. Nebo je totalne nekonkurencni. Kecy o tom, ze muzou makat kluci ve skodovce u prken - co budou delat az vyvoj skonci - ok jsem optimista s tim ukoncenim vyvoje.
S ceskymi drahami jezdim 3x do tydne mezi Prahou a Brnem. Pokud jedeme s Taurusem, koncime v brne a mame solidniho kociho, tak Blansko-Brno stihne o pet minut rychlej nez je jizdni rad, to masinka ze skodovky neda, neb jezdi maximalne v cerhenicich. Bojim bojim, ze to bude jeste vetsi prusvih nez pendolino. A drahy si budu dal pujcovat Taurusy. Coz je logicke, pujcujeme si skoro zadarmo Gripeny tak proc ne Taurusy. Slusne vagony jsou vlastne take popsane Ing Leasingem, takze CD budou nakonec majiteli vozu A,AB, a hlavne B, zbytek budou mit v najmu a stat bude resit jestli firmu ala CSA nezprivatizovat. Pak se prihlasim s nabidkou za 1,-Kc a budu generalni majitel CD :-D.
Vsechny tyto projekty jsou k neprospechu CD, ty musi pro sve znovuzrozeni nakoupit levne moderni technologie a temi valcovat silnicni dopravu.
V doprave se nevyznam, toto je jen sprosty nazor neznaleho detailu, sezerte me, ale pokud mi bude nekdo tvrdit, ze cena Skoda-Siemens je stejna tak neverim - vyvoj obou musel stat +/- stejne, a rozpocten na dvacet kusu a desitky u Taurusu ho vyrazne slevnuje.
27.10.2009 (22:31)  
Jirka: Hele ja celkem prdim na patriotismus, pro me je podstatny, kolik firem, ktery tu drzi a rozvijeji spickovy know-how se tu podari udrzet nebo je sem prilakat. Takze je mi celkem burt, jestli ta firma je ceska (je Skodovka jeste ceska? Kdo to vi?) nebo zahranicni. Podstatny je, aby se tu udrzely a rozvinuly mozky, protoze to je to, na cem se vydelava. Montovat umi kazdej a skoro vsude, to je jenom otazka drilu a hlidani kvality. Cesi jsou znami svym sklonem k improvizaci, coz je dobry predpoklad - kdo nemel moznost srovnani, nepochopi.
Suma sumarum: Rad bych, aby se tu udrzel vyvoj zeleznicni techniky na minimalne evropsky urovni. At to tu bude delat Simens, Bombardier, Alstom nebo Skodovka. Bohuzel tu mame jenom Skodovku, tak bychom ji vsichni, kdo verime, ze na mozkach ziskame vic, nez na montovani, meli drzet palce. Nedodrzeni terminu je jina vec - jestli nestihli, tak at plati, to je snad standardni zalezitost.
registrovaný uživatel SYN 
27.10.2009 (21:31)  
MZ: že by se technické normy měnily ze dne na den v režimu obdobném "legislativní nouzi"? O tom silně pochybuji... Prostě vývoj 380 trvá už tak dlouho že by bylo divné kdyby se mezitím ty normy nezměnily. Ale 380 nemá zatím stále ani naši národní homologaci na které se snad vcelku nic nezměnilo, alespoň v problémové oblasti EMC ne?

No a jinak k vašemu příkladu s autem, zákazník si asi těžko mohl objednat něco jiného než vozidlo schválené a schopné provozu na komunikacích. Že se podmínky změnily je pešek, který někomu musí zůstat v ruce. Hooodně bych se divil kdyby se našli takoví zákazníci kteří by řekli "ale no tak jo, my to chápeme že vám vznikly dodatečné náklady a rádi vám něco přidáme abyste nebyli škodní" - ne přeci každej normální člověk řekne "objednal jsem si auto které má povolení jezdit, tak mi takové dodáte za předem dohodnutou částku nebo mi dáte slevu nebo od smlouvy odstoupím - zbytek je váš problém zařiďte si to jak chcete". Naopak stejně tak asi nikdo nečeká že když se zákonem změní to že rezerva přestane patřit do povinné výbavy a tudíž ji výrobce nemusí dodat tak je jen na jeho vůli jestli tam bude nebo jestli ušetří a dodá to bez ní...
27.10.2009 (21:11)  
Pokud tomu dobře rozumín, tak z článku plyne, že zpoždění je zdůvodněno nutností splnit změněné technické normy, které jsou předpokladem homologace. To svým způsobem znamená změnu "smluvních podmínek" okolnostmi nezávislými na obou smluvních stranách, které nebyly v době uzavření smlouvy známy.
To je asi tak, jako kdyby si pan generální v březnu smluvně dohodl dodání osobního automobilu v termínu 2. října, pod sankcí smluvní pokuty, aniž by byl specifikován druh pneumatik. Ve druhé polovině září by byl ovšem schválen ve stavu legislativní nouze Poslaneckou sněmovnou zákon, následně urychleně projednaný Senátem a podepsaný presidentem, stanovící, že od 1. října mohou být prodávány pouze osobní automobily se zimními pneumatikami. Než by prodejci (výrobci) získali potřebné množství zimních pneumatik, tak by byl prodej nových vozů zastaven, takže by nemohla být naplněna smlouva s panem generálním, protože by to fakticky zakazoval zákon.
Proč by měl prodejce platit za nesplnění termínu dodávky smluvní pokutu, když zimní pneumatiky nebyly zákazníkem smluvně objednány a nic v době uzavření smlouvy nenasvědčovalo tomu, že by k takové změně mohlo dojít a výrobce i prodejce se nemohli na tuto situaci připravit včasnou objednávkou zimních pneumatik. Tudíž nelze spravedlivě požadovat smluvní pokutu.

Jinak k té montovně : v Rakousku byly montovnou dílny ÖBB v Linci. Takže v podmínkách ČD by to mohlo být třeba DKV Praha na ONJ... Do smontovaná lokomotivní skříně by depo dokázalo potřebné komponenty namontovat taky ...
registrovaný uživatel hamish 
27.10.2009 (21:08)  
Jirka (TexxO): Já bych nezacházel až do extrémů, s nejezdící nebo dvakrát tak drahou lokomotivou bych spokojený nebyl, a to dost zásadně. ;-) Ale jinak vcelku souhlasím.

Pořizovací cena stodevítky je porovnatelná a je česká, se všemi výhodami, co z toho plynou. Dotace jsou kategoricky úplně jinde, ty České dráhy neřešily, kdyby se ten projekt jevil nekonkurenceschopný, tak žádné nedostal. A jestli 109E potenciál naplní a bude se prodávat, to se nechme překvapit. Kritiky by to umlčelo a našlápnuto k tomu má.
27.10.2009 (20:52)  
hamish: no a to ja psal uz nekdy v poledne. Je to jen o tom, jestli koupime hotovej odladenej stroj za rozumny penize, nebo budeme patrioti a postavime si masinu vlastni, ktera bude 2x drazsi a mozna bude mit i nejaky mouchy. A i kdyby ta "nase" nejezdila, tak ji budeme treba tlacit a stejne ji budeme nekriticky obdivovat, protoze je "nase".

xAnri05: no ja myslim ze o know how jsme uz davno prisli. Puvodne jsem chtel napsat ze ustrnulo na urovni 70. let minuleho stoleti, ale realita bude jeste asi horsi. Myslim ze ti co meli tyto zkusenosti uz davno neprojektuji a dnesni inzenyri s tim nemaji zadne zkusenosti, objevuji objevene...

Jan Prech: rozdil mezi montovnou a tovarnou, kde vyrobek vymysli, navrhnou a vyrobi je jasnej asi kazdymu. Problem je spis, jestli si tento drahy luxus muzeme dovolit. Dle velke casti diskutujicich ale asi muzeme. U hodne z vas prevazi patriotismus nad ciste ekonomickym uvazovanim. Ve strategickych zalezitostech statu je to obcas nevyhnutelne, je to vsak rozumne ve strojni vyrobe?

Josef Petrak: vyvracet kritiku 109vitky ze ma chyby a ma zpozdeni v dobe kdy uz mela byt hotova tim ze 109 jeste prece neni hotova protoze ma zpozdeni a proto ji nelze hodnotit, kdyz vlastne jeste neexistuje finalni verze je fakt super argument :)
registrovaný uživatel hamish 
27.10.2009 (20:37)  
JTB: Líp než Jan Prech bych to nenapsal. Siemens ty dotace dostal v Německu. A kdyby slíbil, že lokomotivu vyvine s českými techniky v Česku, dostal by české granty taky. Jde jen o to, jestli chcete v Česku něco vyvíjet nebo nechcete.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko