..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
12.06.2009 (19:19)  
Podle mě ale, jak jančura v jednom rozhovoru uvádí, je nesmysl, aby vlak ve studénce zastavil. Pokud by byly řazeny všechny vozy Xmz, tak by se rychlost snížila na 50 km/h, ale nezastavila by. Na takovou vzdálenost v takové rychlosti je to nemožné.
12.06.2009 (19:09)  
happy : nejde o dobu platnosti smlouvy, ale vůbec o to, zda jít do takové smlouvy.

M : drobet vaříte míchaný kompot. Stavba hospody a tohle podnikání je klasické podnikatelské riziko. Pokud se ovšem udělá smlouva na poskytování nějaké dopravní služby na určitou dobu, která ve své podstatě požaduje investici do vozidel, jež by se měla zaplatit částkami inkasovanými za poskytované služby, tak jako podnikatel budu chtít takovou smluvní pojistku, pro případ, že se druhá smluvní strana dostane do finančních potíží a buď bude platit pozdě, takže nebudu mít na placení dodavatelům, tj. pokud by šlo o kraj, tak by mne dostával do druhotné platební neschopnosti a nebo začne krátit objem poskytovaných služeb, tudíž menší platby a z čeho budu splácet úvěr ...
Mimo jiné, se státem to nemá nic společného. Kraj je samostatná právnická osoba, která neodpovídá za závazky státu a stát neodpovídá za závazky kraje. Kraj, na rozdíl od státu není v podstatě přímým příjemcem daní, na které by mohla být uvalena exekuce.
Proto celkem logicky budu chtít taková smluvní ujednání, abych měl zajištěn trvalý tok finančních prostředků, který s přihlédnutím k možné inflaci bude pokrývat dlouhodobou kalkulaci nákladů a přinese přiměřený zisk. To že nemá kraj na účtu peníze je jeho problém, proč bych jako podnikatel měl nést následky. Ať si vezme na úhradu smluvních závazků úvěr kraj. Pokud jako podnikatel nebudu mít peníze na provozní náklady (protože mi kraj neplatí), tak prostě dopravní prostředky nevyjedou a kraj by mne mohl postihovat za to, že neplním smlouvu. Řešit problém soudní cestou při „rychlosti" fungování soudního stroje je nereálné.

Honza S. : podle informovaného zdroje z DKV nebyla magnetická brzda na Ampz ve Studénce funkční.

DJ : i u nás můžete cestovat na jednu jízdenku více drážními dopravci, leč jedná se o tzv. lomené jízdné, takže u každého dopravce začínáte počítat projetou vzdálenost od nuly. Pojedete–li ve Švýcarsku s několika drážními dopravci, kteří jezdí podle „obyčejného jízdného", např. z Romanshornu vlakem SOB do Luzernu, pak vlakem Zentralbahn do Interlakenu, dále vlakem BLS/SBB (regionální vlaku BLS, dálkové SBB) do Spiezu, vlakem SBB (tunelem) do Vispu nebo BLS přes Goppenstein do Brigu, vlakem SBB do Martigny a nakonec vlakem TMR (MO) do Orsiéres, tak se budou kilometry postupně načítat bez ohledu na to, jakou společností pojedete. To je podstata síťového efektu umocněná tím, že síťová jízdenka GENERALABO, kterou si sice můžete pořídit (objednat) u kasy kteréhokoli dopravce nebo na poště ... pokud si ji neobjednáte poštou nebo po internetu, ale technicky ji spravují SBB, platí u všech dopravců (drážních, silničních, lodních). Někde platí „jen" jako průkaz na slevu (např. společenství Jungfraubahnen 50 %) a to i u podniků provozujících MHD (tam zpravidla kolem 33 %).
Pokud pojedete z Vispu (Brigu) na Gornergrat, tak se bude samozřejmě jednat o lomené jízdné za tratě „klasické" a za tratě MGB/GGB, protože tam je „odlišný tarif".
Podobně je to v Rakousku či Německu.


Mirek Hruška :

Velká Británie je rozparcelována asi na 30 dopravců. Jeden jezdí v Severním Irsku (monopol), další ve Skotsku (ScotRail = v podstatě monopol), Anglie a Wales je „nějak" rozdělena na řadu regionálních dopravců. Pak jsou tam společnosti zaměřené jen dálkovou dopravu jezdící např. směr Skotsko ...

*****

Myslím si, že pan Jančura konečně začal chápat, že drážní doprava potřebuje jiné technické zázemí než autobusové podnikání. Najít odstavnou plochu pro parkování autobusu případně objekt s nějakým hlídačem (majitel si rád přivydělá) není takový problém, naftu lze dobrat prakticky kdekoli, o údržbu se postará smluvní servis. Autobus tam bez problémů dojede.

Od ČD nemůže očekávat, že by mu jen tak prostory uvolnily. Spíše jen pronajaly. Pokud by to udělaly, tak to nebude za „hubičku", ale za těžké peníze. Z hlediska údržby je kolejové vozidlo vázáno na kolej, takže údržbu lze provádět jen v místech, které jsou k tomu stavebně a technicky uzpůsobena. Například zvedáky nebo prohlídkové kanály ... Někdejší popelové jámy v řadě stanic, které by se daly taky využít, jsou minulostí. Postavit alespoň minidepo na zelené louce nelze mávnutím kouzelného proutku a taky to vyžaduje velké investice, počínaje zakoupením pozemku.

Pokud jde o to brzdění, tak bych nechal přivézt "jančurův moderní vlak" na ŽZO, vlak by byl uveden do rychlosti vlaku ve Studénce (tuším rychlost "jen 133 km/h"), na určeném místě by strojvedoucí použil rychlobrzdu. Pan Jančura by stál (oděn v oděvu výstražné barvy) v kolejí ve vzdálenosti "určené místo + brzdná dráha vlaku EC 108 ve Studénce (cca 250 metrů)".
S pravděpodobností hraničící s jistotou by po zastavení "svého" vlaku měl žlutý pán navždy vyřešen problém s dumpingovou cenou vlaků ČD.
Aby strojvedoucího nehryzalo svědomí, že někoho přejel, tak by se vlak mohl uvést do pohybu pomocí dálkového ovládání a rovněž brzda by byla uvedena do činnosti automaticky...
12.06.2009 (18:52)  
xAnri05: no moc nerozumím, ale jak už tu napsal někdo přede mnou, tak jezdit za 110 s 810 a za 112 s Desiry je trochu rozdíl....
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.06.2009 (17:58)  
Mates111: pravdive jsou zrejme oboje, staci lepe cist.

Tenzor: A že se rok co rok vyhazují miliardy daňových poplatníků na (ne)fungování ČD, to vám nevadí?
Nevadi, CD funguji ve srovnani s obdobnymi dopravci v ramci standardu.Samozrejme maji hodne co zlepsovat. SA vsem nefunguje na zeleznici vubec. K tomu navic trpim predstavou, ze CD nejsou nikterak "prefinancovany", narozdil od mnohych zdejsich kritiku.

DJ: A ještě k těm 33 a 50 korunám v Ústeckém kraji za busy - nejde náhodou o cenu nákladovou, na rozdíl od toho, že těch 55 nebo kolik korun za šukafon je již rozdílem mezi náklady a tržbami?
Nikoliv, jedna se o dotaci. Najdetete si prosim zapis ze zasedani zastupitelstva UK (je to myslim listopad/prosinec 08).

To je ten rozdíl, že 7 z těch 8 Kč znamená poplatek za řízení provozu. Vlaky musejí být, na rozdíl od autobusů, řízeny výpravčími/dispečery
Ani tohle neni pravda. Busy maji samozrejme take dispecink. Sukafony vetsinou jezdi na tratich podle D3, takze pouze dirigujici dispecer a dale u delsich souprav delaji naklady na mrtvou DC vice nez naklady na rizeni dopravy. Ohledne vypoctu a cen doporucuju precist Prohlaseni o draze (pro GVD08/09), k nalezeni na SZDC.
registrovaný uživatel tenzor 
12.06.2009 (17:19)  
mates111: já bych tentokrát věřil ČD ;) - vyčíslily náklady na 136 Kč za km. To je realita - ČD za svezení prehistorickým otřesným vozidlem chtěly 136 Kč, Arriva za svezení moderním Desirem 112 Kč a přesto tady budou někteří lidé stále vyřvávat, že jsou soukromníci na kolejích nesmysl. Možná kdyby byli nuceni to platit ze svého, tak by přestali.
registrovaný uživatel DJ 
12.06.2009 (17:12)  
xAnri05: Po propadácích ze strany ČD, kdy měly s vlaky EC a IC takový neúspěch, že jsou rády za to, že na ně dostávají peníze od MD, po propadáku s Pendolinem, které začalo pravidelně jezdit 10 let po objednání takové jednotky, po propadáku ve formě směšně nízké ceny 16,70 Kč/vlkm na jedné z tratí, když na jiných ČD požadují přes 100 Kč/vlkm, bych nevěřil ani tomuto dopravci.

Důležité: To je ten rozdíl, že 7 z těch 8 Kč znamená poplatek za řízení provozu. Vlaky musejí být, na rozdíl od autobusů, řízeny výpravčími/dispečery.

Takže ČD jezdily se šukafony za 110, zatímco Arriva pojede s Desiry za 112. O. K., tak proč se ČD do toho výběrka nepřihlásily?

A k tomu systému - to je už úplná maličkost, přidat do počítače pár dalších stanic, a aby ten počítač uměl rozpočítat tržby podle jednotlivých dopravců nebo linek.
Taková věc by přišla vhod, i kdyby u nás byl jediný dopravce. Znamenalo by to daleko přesnější rozklíčování tržeb podle jednotlivých tratí, což je jedna z věcí, které si přejí kraje.

A ještě k těm 33 a 50 korunám v Ústeckém kraji za busy - nejde náhodou o cenu nákladovou, na rozdíl od toho, že těch 55 nebo kolik korun za šukafon je již rozdílem mezi náklady a tržbami?
registrovaný uživatel tenzor 
12.06.2009 (17:09)  
xAnri napsal:
Naopak, po dvou naprostych propadacich ze strany SA, to mohu rici lehko. Neni proste relane, aby to SA zvladli. Na to vyhazovat penize danovych poplatniku (kdyz uz je vyhazujeme i jinde) je zbytecne.

A že se rok co rok vyhazují miliardy daňových poplatníků na (ne)fungování ČD, to vám nevadí?
I kdyby Jančura o vlacích neuvažoval vážně a chtěl jenom naštvat ČD, případně MD, tak to bude mít za následek, že ČD znervózní a nebudou chtít tak vysokou cenu. Bohužel dokud nebude VŘ na úplně všech tratích, tak si to ČD zase vykompenzuje na tom, že prohlásí, že regionální doprava je podfinancovaná a stát jim doplatí z našich daní více.
12.06.2009 (16:56)  
12.06.2009 (16:50)  
No pokud nějaký úředník ze Středočeského kraje spočítal, že vlaky jsou levnější než busy, neznamená to podle mě příliš mnoho. Přece jenom je něco jiného porovnávat příměstské tratě kolem Prahy, kde jezdí tisíce cestujících a při jejich teoretickém nahrazení autobusy by bylo třeba každý vlak nahradit třeba 4 autobusy, a klasickou lokálku, kde by stačilo k nahrazení vlaku využít třeba jeden mikrobus....
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.06.2009 (16:50)  
DJ:
"Údaje o 136 korunách za kilometr nejsou pravdivé, v loňském roce byla v Libereckém kraji naše nákladová cena 110 korun za kilometr. Ta mohla být díky úsporám dále vylepšena," uvedl Štáhlavský.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/student-agency-odstoupila-od-souboje-o-regionalni-vlaky-pkk-/eko-doprava.asp?c=A090608_081745_eko-doprava_pin

Kolik že chce průměrný autobusový dopravce za buskm jednoho autobusu standardní velikosti? Dvacku?
Na Ustecku letos prumerne kolem 33,- Kc. Dopravni podnik Usti chce po kraji 50,40 Kc/buskm. Dulezite: v cene buse neni zapoctena cena za DC (u 810 neco kolem 8,-Kc/km)!
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko