..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.06.2009 (16:45)  
Happy: Když tam byl Bendl, tak se snahou vypsat vř nikterak netajil.
Cim se naopak tajil, bylo, ze jeho ministertsvo chysta kontrakt pro CD na 10 let. A ze to BYLO za Bendla, Vam nejak uniklo, ze?

Humusna B, predrazeny listek - fajn... tak kde mate ty levne a ciste a jinak dokonale soukromniky, ketri to zachrani? Sem s nimi...
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
12.06.2009 (16:41)  
DJ: No a víte o tom, že tam stačí i pro více dopravců jen jedna jediná jízdenka?
Sokuji Vas - vim to. ALE: dokud u nas nebude system nastaveny tak, aby to slo take, trvam na svem - tedy: je to hovadina.

těžko můžete říct, že výběrové řízení by byly vyhozené peníze, když takové VŘ může snížit cenu, kterou dopravce požaduje.
Naopak, po dvou naprostych propadacich ze strany SA, to mohu rici lehko. Neni proste relane, aby to SA zvladli. Na to vyhazovat penize danovych poplatniku (kdyz uz je vyhazujeme i jinde) je zbytecne.
registrovaný uživatel SYN 
12.06.2009 (15:59)  
Mirek Hruška: Přemýšlím jestli Vám to fakt nedochází co tím chtěl DJ říct ale řekl bych že je to dostatečně evidentní, znamená to že všude lze najít nějakého jedince který si myslí něco podstatně odlišného než co se (většinově) považuje za správné. Je to jen otázka statistiky a dostatečně dlouhého hledání. Ostatně i tato a jiné diskuze prokazují že názory jsou velmi odlišné, něco jako důkazy prezentují všichni, takže není až zase takový problém prohlásit za "dostatečně prokázaný" i eventuelní extrémní názor...
Takže najít někoho (i "oficiálního") který tvrdí že autobus je dražší než vlak lze. To nedokazuje že tomu tak ve skutečnosti je. Taktéž odhaduju že lze vyhrabat i nějaké "ofociální" tvrzení či rozbor ve kterém bude napsáno že vlak je několikanásobně dražší než autobus...

P.S. Středočeský denník kde se všechno dozvíme - jo to zní jako uznávaná autorita na první pohled :-)
12.06.2009 (15:30)  
DJ: Přečtěte si Středočeský deník nebo jak se to jmenuje, kde se vše dozvíte

"Středočeský kraj to asi nespočítal, spíš to spočítal někdo z krajského úřadu" Přemýšlím, jestli se snažíte být vtipný nebo co jste tím chtěl říci.
registrovaný uživatel DJ 
12.06.2009 (15:17)  
Mirek Hruška:
A nebo cenu naopak zvýší, jak mj. ukazuje nedávno uzavřené VŘ na trati Liberec - Zittau - Varnsdorf.
Tradiční klišé. Ze současných 136 Kč/vlkm, což jsou plné náklady ČD, se nákladová cena sníží na 112 Kč. Tedy snížení nákladové ceny. Hotovo.
Mimochodem - nemusím snad připomínat, že se ČD do té soutěže vůbec nepřihlásily.

Ani oproti autobusu není vlak zase o tolik dražší, jak se v médiích s oblibou uvádí.
Ne, vůbec není? ČD chtějí za vlkm šukafonu nějakých 55 korun, a to ještě dostanou (nebo už dostávají?) dosyp bokem. Kolik že chce průměrný autobusový dopravce za buskm jednoho autobusu standardní velikosti? Dvacku?

Jinak by se ani Jančura nehnal na koleje.
A proč by se tam nemohl hnát? Ono to nějak závisí na tom, co je jak drahé? (uvažuji dotované vlaky, nikoliv nedotované)

Středočeský kraj si nedávno dokonce spočítal, že při započítání všech vícenákladů je autobus dokonce dražší než vlak.
Středočeský kraj to asi nespočítal, spíš to spočítal někdo z krajského úřadu. :-)
O jaké vicenáklady v případě autobusu jde, že se původně podstatně nižší cena stane najednou cenou vyšší, než je u vlaku?
12.06.2009 (14:56)  
Honza S: Jenže v Kolíně strojvedoucí v době spozorování auta již brzdil, protože se v daném místě snižuje rychlost ze 160km/h na 120km/h. Pokud by v brzdě nebyl, tak vlak při rychlosti 160km/h ujede za sekundu 44,4 metru. Při reakční době 1,5s to dělá cca 70metrů a to nepočítám náběh brzdy. I tak zastavil po 650metrech a ke kamionu zbývalo 20metrů. Kdyby vlak v brzdě nebyl u vylitého kafe cestujících by s jistotou nezůstalo. Pokud bych podmínky z Kolína přenesl do detailu do Studénky (tedy 350 a souprava s magnety) vychází mi, že vlak by za těch 400metrů snížil rychlost na 70km/h. Ano následky by byli zřejmě mírnější, ale na nulu, která vyšla panu Žlutému, se ne a ne dostat.

Na 400 metrech by možná dokázal výrazněji zbrzdit možná tak Talent, který je ovšem lehký. To ale nic nemění na faktu, že Jančura mele hovadiny a i vůči pozůstalým to není zrovna košér.

DJ: A nebo cenu naopak zvýší, jak mj. ukazuje nedávno uzavřené VŘ na trati Liberec - Zittau - Varnsdorf. Ani oproti autobusu není vlak zase o tolik dražší, jak se v médiích s oblibou uvádí. Jinak by se ani Jančura nehnal na koleje. Středočeský kraj si nedávno dokonce spočítal, že při započítání všech vícenákladů je autobus dokonce dražší než vlak.

happy: A byl jsi někdy například v Belgii, Švédsku nebo Nizozemí? Tedy vše země EU ... Nebo tvé obzory sahají k populistickým heslům Jančurovým a obrázkům ICE DB? Ono například v té Belgii jezdí vozy horší kvality jak naše B i na vlacích IC a to prosím za jízdné v průměru 5*vyšší. O nabídkách jako SONE+ nebo RegioNet si můžeš nechat jen zdát.

Lee: Jenže v Anglii je ot tuším tak, že dopravec vyhraje VŘ na celou frančízu v rámci které obsluhuje nejen regionálku, ale i dálkové spoje. Nikoliv tedy to o co se snaží žlutý pán, že si on sám zvolí "systémově" tratě které bude jezdit a musíte mi je dát. Že mám soupravy jen na obrázku nevadí. Proč nechce tratě z Prahy do Trutnova, Letohradu nebo Železné Rudy nebo z Brna do Budějovic? Proč se neuchází o vlaky EC? Proto aby tyto nesystémově zůstali ČD, čímž jim vzrostli vícenáklady? Já si o tom myslím své.

To ovšem nic nemění na faktu, že za rok příjde Jančura s tím, že soupravy už čekají za hranicemi, ale že mu MD hodilo klacek pod nohy a on pro ně nyní nemá využití. Jojo. Večerníček skončil a nyní spát milí šotouši.
12.06.2009 (12:37)  
Mirek Hruška, 12.06.2009 (2:57): V žádném případě nechci nikomu stranit, je mi to u zadku, ale na tom dobrzdění ve Studénce možná něco je. Není to až tak dlouho, co nějaký EC u Kolína (v čele s Gorilou), jehož všechny vozy měly kolejnicovou brdu, zastavil z necelých 160 km/h na cca půl km a netrefil Liazku zavřenou mezi závorami. Určitě se to tady nebo na Káčku dá dohledat. U Studénky měl kolejnicovou brzdu jen jeden vůz na konci (Apmz)
12.06.2009 (11:31)  
happy: Ovšem kdyby tam skutečně jela nějaká jednotka vybavená kolejnicovou brzdou, tak je nanejvýš všem jasné, že by rychlost byla snížena více než podstatně.


Jenže tohle je pouhá teorie. Taky bych mohl říct, že kdyby tam jela jednotka (třeba i pendolíno), tak to mohlo dopadnou možná i hůř, protože takhle to zbrzdila mašina a o tom jak by se choval čelní vůz jednotky, plný cestujích, tak o tom se tady můžem dlouze povídat, ale těžko dojdeme ke 100% výsledku. Tam se hrálo o zlomky vteřin... Podle mě tohle Jančura skutečně přehnal a nevidí si do huby.
registrovaný uživatel happy 
12.06.2009 (11:19)  
K brzdám: Je jasné, že Jančura je populista až na půdu a tohle je jen plácnutí do vody. Ovšem kdyby tam skutečně jela nějaká jednotka vybavená kolejnicovou brzdou, tak je nanejvýš všem jasné, že by rychlost byla snížena více než podstatně.

Tohle bude prave jeden z argumentu, proc MD zadne vyberove rizneni podle Jancury nevypise
Záleží na konstelaci na MD. Když tam byl Bendl, tak se snahou vypsat vř nikterak netajil. Navíc vždy se dá vř zrušit. Jestli vám připadá uspokojivé jezdit mezi Prahou a Budějovicema v humusných B, tak je VŘ skutečně zbytečné. Můžeme dál s očekáváním sledovat, jak čd lepí z peněz na dálkovku regionální provoz. Dál se nám bude koženka lepit na prdel, no hlavně, když budu mít jeden předražený lístek...
registrovaný uživatel SYN 
12.06.2009 (11:14)  
AD brždění: No neříkám že bych to měl nějak propočítané nicméně pokud je to myšleno tak (pomiňme jestli to bude pravda) že "každý náš vagon bude vybaven elmag. kolejnicovou brzdou" (což je klidně možné, ba dokonce pravděpodobné ne?) a díky tomu bude zábrzdná dráha řádově poloviční) tak to může i celkem sedět...
Samozřejmě to tvrzení samo o sobě je "senzacechtivé" ale tak se to holt dneska běžně dělá, i u ČD by se nějaké to prohlášení z této kategorie našlo...

Jiří Průša: nemyslel jste to doufám tak že je FYZIKÁLNĚ vyloučeno aby i vagony brzdily stejně dobře jako zde uváděná data z testů 380? Jiná otázka je jestli tak skutečně budou vybaveny, ale proti fyzice mi to nepřipadá, ba naopak bych řekl že tam ještě stále bude nějaká rezerva pro zlepšení...
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko