..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
14.06.2009 (17:52)  
Sharky33: DJ rozumem. To se vezme číslo 3,2 a vydělí konstantou k, která činí přesně 4. Od výsledku musíš odečíst ještě 0,1mld., která jde na "jiné činnosti".

DJ: A Arriva jezdí jenom v ČR nebo jak? Co kdyby si dotovala z dopravy v Německu, tak aby se dokázala uvést zde v tom nejlepším světle a pro příště měla všude dveře otevřené?
14.06.2009 (17:44)  
to DJ - můžeš uvést jak jsi na tu cenu přišel?
registrovaný uživatel DJ 
14.06.2009 (17:21)  
Tak to já si myslím, že ty 3,2 mld., co ČD vyžadonily od státu jako "dorovnání ztráty v regionální dopravě", je tvrdě nadsazená cena a že to je lití peněz do černé díry. Ve skutečnosti bylo potřeba jen 0,7 mld. Kč.
Taky je to jenom můj názor. Nic víc.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.06.2009 (16:35)  
Ja napsal, ze si myslim, ze cena je spise podnakladova. Nic vic. Je to muj nazor a informace pana Simrala me v tom spise utvrdila. Tim nechci rici, ze je nejak silne nerealna ci primo dumpingova. To se overit neda a kdyz byl jen jeden ucastnik neni to ani relevantni.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
14.06.2009 (16:04)  
Cena se mi jeví reálně. Připomínám, že v roce 2005 v Karlovarském kraji jsme nabízeli Desira za 85 Kč se započtením tržeb, tedy cca 110 - 120 Kč/ km a to tam bylo jedno nestandardní křižování, které zvýšilo potřebu souprav ze dvou na tři. Trať Liberec - Varnsdorf je poplatkově výrazně dražší, protože je tam drahá polská dopravní cesta a v Německu taktové osobní vlaky jsou hodně drahé, navíc se platí regionalfaktor (platí se tam, kde jezdí hodně soukromníci) a platí se ošlapné (třeba v Žitavě tuším 5 EUR. Za těchto podmínek je ta cena (pozor, zde je nákladová) velice slušná, nikoliv však podnákladová.
registrovaný uživatel DJ 
14.06.2009 (14:13)  
xAnri05: A co takhle přinést nějaký věcný argument, než to stáčet do osobní roviny...

1. Arriva tam byla přihlášena jako jediný zájemce. Neměla důvod nabízet podnákladovou cenu kvůli tomu, aby to byla nižší nabídka, než je konkurence.
2. Podle dokumentu "ekonomika provozu jednotek Desiro Classic" je reálná cena za vlkm Desira 98 Kč. Dokument je cca 4 roky starý, po započtení vlivu růstu cen to na těch 112 Kč celkem sedí.
3. Pokud by opravdu šlo z pohledu Arrivy o podnákladovou cenu, tak kde by Arriva vzala prostředky na dorovnání té ceny alespoň do výše nákladů?

Jestli toto čte pan Šimral - mohl byste pane Šimrale případně zhodnotit, jestli je těch 112 Kč/vlkm v tomto konkrétním případě podnákladovou cenou, nebo je to reálná cena?
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.06.2009 (14:01)  
happy: urcite. Mate pravdu Vy. Ostatne jako vzdycky :)
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
14.06.2009 (11:44)  
Ano, EP brzdu jsme zkoušeli již v roce 1975. To je perfektní. A na čem jí máme? Navíc pokud jsem dobře poslouchal vzpomínky pamětníka, nebylo to až tak v cajku. Prostě k čemu nám je být na špičce ve vývoji každé kraviny, když to stejně neuvedeme do praxe.
EP = elektropneumatická.

Dnes již snad každá jednotka je vybavena elektromagnetickou brzdou. Zrovna sedím na motoráku, který je z roku 1955 a má jí taky. Při TBZ z rychlosti 90 km/h na klesání 10 promile zabrzdil pouze vzduchem na 270ti metrech, pouze magnetama taktéž na 270ti metrech, kombinací obou brzd na 180ti metrech, ruční brzdou z 50ti km/h na 450ti metrech.
ad Zkoušky Railjetu: nevím, nebyl jsem tam. Ale pokud tam balast nebyl, tak vám protismyky protismykují dříve a moc veliký rozdíl by tam nebyl. A ono při takovém průseru jako byl ve Studénce je podle mě jedno, zda tam vjede rychlostí 10 nebo 30. Za prokázané bych považoval, že by tam do toho vjel výrazně nižší rychlostí než ta souprava, co tam jela. Ovšem, kdyby ten most spadl těsně před vlakem, neudělal by nikdo vůbec nic a tato diskuze by byla bezpředmětná. Na železnici mohou jet vlaky vlaky třeba s deseti brzdovými procenty a třeba s 250ti. Pro bezpečnost cestujících je samozřejmě nejlepší co největší obrzdění (vylité kafe po nechtěném pádu VZ vynechme), ale vlak ve Studénce vyhovoval podmínkám Zákona O dráhách a jeho prováděcím vyhláškám. Tečka.

registrovaný uživatel happy 
14.06.2009 (10:59)  
Jinak tech 112,- od Arrivy je spis pod cenou
Ano, Arriva je plná tupců a generuje sama sobě ztrátu, aby co nejdřív zkrachovala, protože za ní nestojí žádné ministerstvo, které by ztrátu zapláclo. Nebo, že by to bylo jinak???
registrovaný uživatel SYN 
14.06.2009 (10:53)  
Miroslav Zikmund: Nemuzu si pomoct ale Vas prispevek mi pripomenul onen stary dobry vtip ve kterem se rika ze "ve vykopavkach na uzemi Ruska z te doby zadne draty nenasli z cehoz usoudili ze jiz tehdy na uzemi Ruska pouzivali bezdratovy prenos".
Ja osobne jsem sice v dobe kterou uvadite jeste tahal kacera ale rekl bych ze asi nejde az tak moc o to co kdo kdy zkousel, ale co se v soucasnosti pouziva. A tam bych rekl ze nase zeleznice celkem jasne zaostava. Ze to neni nedostatkem technicke invence ale ze jde hlavne o penize je v tomto pripade ponekud vedlejsi...
Vyrok pane Jancury o brzdeni je sice medialne laciny ale nepodarilo se Vam ho vyvratit jako nepravdivy, naopak jak se zda tak by to docela dobre mohlo (dost "nachlup") vyjit. Samozrejme za predpokladu ze z jeho "staje" vubec nekdy neco na koleje vyjede, v tomto smyslu jeho duveryhodnost u mne postupne klesa (jak jsem jiz psal nize).

A pro nas slabeji teoreticky vybavene, kdyz tu mluvime o EP brzde jde o brzdu Elektropneumatickou, ktera prenasi signal k brzdicim valcum v jednotlivych vozidlech ne pomoci tlakoveho potrubi ale pomoci elektrickeho signalu po vodici, coz je podstatne rychlejsi a odstranuje nektera zpozdeni a nerovnomernosti pri brzdeni vlaku? Popripade prosim znalejsi v ramci osvety o upresneni/doplneni...
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko