..: RegioJet na poslední chvíli couvnul ze soutěže o regionální vlaky :..

853.027 pod Ještědem dne 6.3.2004Liberec - Nečekaného zvratu se dočkala účast aspirujícího dopravce RegioJet, patřícího pod Student Agency, ve výběrovém řízení na provoz regionálních vlaků na Liberecku: jen několik hodin před otevíráním obálek s nabídkami se společnost rozhodla soutěže vůbec nezůčastnit. Ještě nedávno přitom společně s dopravcem Keolis Deutschland avizovaly zájem o provozování svých spojů na Jizerskohorské železnici v Libereckém kraji. Svůj nečekaný ústup ze soutěže komentují obě společnosti pouze stručně, přičemž se odkazují na obavy z nekalého konkurenčního postupu Českých drah, které jsou takovým nařčením pobouřeny. Do druhého kola tak postoupily společnosti České dráhy, Arriva a Viamont. Nabídky v této fázi tendru by měly být doručeny do 8. června do 9:00. RegioJet mezitím oznámil svou účast na výběrovém řízení na provoz meziregionálních rychlíkových spojů, přičemž podrobnosti zveřejní příští týden.

„Jsme poslední dva týdny soustavně varováni, že dumpingová cena Českých drah bude opět výsměchem rovné soutěži. Na takové frašce se nebudeme podílet," řekl provozní ředitel železniční dopravy RegioJet Jan Paroubek. Obavá se opakování situace z roku 2006, kdy ČD v soutěži o provoz rychlíků z Plzně do Mostu nabídly cenu ve výši patnácti procent hodnoty, kterou od státu průměrně dostávají na jiných trasách.

Představitelé ČD na prohlášení Student Agency okamžitě reagovali s tím, že jsou takovým jednáním šokováni a označil postup dopravce za vysoce nestandardní. SA podle nich v uvádění železničních projektů zatím nebyla schopná dovést žádnou iniciativu k realizaci a využivá tuto problematiku pouze ke svému zviditelnění. Jak uvádí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD: „Obviňovat České dráhy v souvislosti s údajným odstoupením SA z tendru je nehoráznost. SA nemůže znát ceny, se kterými ČD do tendru vstupují, leda že by tato společnost jednala nezákonně a získávala informace nelegální cestou.".

Takové jednání podle ČD znovu zpochybňuje schopnost SA zúčastnit se soutěže o regionální dopravu s konkrétní nabídkou i jejich vlastní důvěryhodnost. Drahám navíc vadí, že Student Agency ke svému prezentování používá přímé mediální napadání. Důkázem toho má být například projekt vlaků HighJet mezi Prahou a Ostravou, u kterého SA údajně přímo narážela na popularitu spoje SC Pendolino. Tento projekt se však nakonec neuskutečnil s tím, že se brněnská společnost prioritně zaměří na regionální dopravu. Za úplný propadák pak ČD označilo projekt žlutých autobusů SA mezi Prahou, Brnem a Ostravou, které měly odlákat větší část cestujících z pendolin.

„Cena z nabídky má při rozhodování váhu jen ze sedmdesáti procent. Důležité budou i služby nebo třeba možnosti dalšího rozvoje železnice," řekl ČTK Martin Sepp, náměstek libereckého hejtmana pro dopravu, těsně před zahájením otvírání obálek v úterý v 11:00. Kraj vypsal soutěž o provoz na Jizerskohorské železnici loni na podzim. Přihlásilo se do ní pět zájemců, z nichž čtyři postoupili do druhého kola. „Máme tři nabídky; vyhodnocení soutěže ale nějakou dobu potrvá. Kdy budeme znát vítěze, lze jen těžko odhadnout," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti KORID LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Tato soutěž není v Libereckém kraji jediná

Už v roce 2006 vyhlásil kraj soutěž o provozování vlakové dopravy na trati Liberec - Harrachov. „Nakonec jsme ji ale zrušili — všechny nabídky byly podstatně vyšší, než kolik jsme v té době platili Českým drahám," řekl Prokeš. „Nyní ale doufám, že kraj vítěze vybere," dodává. Nejedná se přitom jen o samotný provoz na trati, ale hlavně o zkvalitnění služeb. Očekává se investice do moderních souprav, které by měly přilákat na železnici nové cestující.

Výherce soutěže získá objednávku na své spoje s finanční podporou kraje po dobu patnácti let. Od prosince 2011 zajistí dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce do Jablonce, Tanvaldu a Harrachova a ze Smržovky do Josefova Dolu. „Je to zakázka na zajištění zhruba 35 procent objemu železniční dopravy v kraji," doplňuje Petr Prokeš z KORIDu. 216 milionů korun - to je částka, kterou kraj letos subvencuje železniční dopravu. Vítěz je zavázán nákupem nových, moderních souprav. Tato investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun. „Díky zakázce ale bude mít možnost čerpat finanční zdroje ze strukturálních fondů EU přes regionální operační program," dodal Prokeš.

Na Liberecku ne, na rychlících možná

Po náhlém odstoupení SA ze soutěže o provoz regionálních vlaků pod Jizerskými horami již RegioJet oficiálně oznámil podání nabídek do výběrového řízení ministerstva dopravy na provoz rychlíků hned na několika trasách. Bližší informace plánuje žlutý dopravce prezentovat na tiskové konferenci příští týden, včetně prezentace na veletrhu Czech Raildays. Medializované odstoupení ze soutěže na Liberecku tak možná nebude víc, než jen drobná příprava na další ostrou konfrontaci s ČD.

Zdroj: Finanční noviny, České dráhy, RegioJet Student Agency


Aleš Macura | 11.6.2009 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel happy 
11.06.2009 (17:59)  
tohle chce SA:
Praha - Chomutov - Cheb
Praha - Děčín
Kolín - Ústí nad Labem západ
Brno - Česká Třebová - Praha
Brno - Havlíčkův Brod - Praha
Brno - Bohumín
Brno - Břeclav - Olomouc
Praha - Tábor - České Budějovice
Praha - Písek - České Budějovice
Liberec - Ústí nad Labem
Praha - Tanvald
Kolín - Rumburk
Praha - Rakovník
Ostrava - Olomouc / Jeseník
Trošku neskromné, nemyslíte??
registrovaný uživatel HonzaJ  mail  
11.06.2009 (17:53)  
Georgo: Díky za info.
11.06.2009 (17:36)  
no musim říct že mě to trochu zklamalo
registrovaný uživatel Werkie  mail  
11.06.2009 (17:30)  
:D jsem zvědavej kde začne pan Jančura prudit příště, u ČSA, že lítaj moc draho oproti nízkonákladovým společnostem? Měl by se trochu zamyslet dřív než neco plácne, rozjede a pak z toho vycouvá. Řekl bych, že to z něho dělá pěkného blbce, pokud opravdu není o čemž, ale nevypovídá úspěch v autobusové dopravě.
11.06.2009 (17:28)  
HonzaJ: schválené je Desiro Classic a začiatku GVD 2011/2012 by dostatočný počet stihol dodať ktokoľvek. Zároveň ako tak sledujeme súčasnú vlnu schvaľovania nových vozidiel, určite by nebol problém nechať dovtedy homologovať Desiro ML, Flirt (koncepčne podobný derivát GTW 2/6 je schválený na ŽSR) alebo čokoľvek iné. A do úvahy by vždy prichádzal aj prenájom alebo dry lease.
registrovaný uživatel HonzaJ  mail  
11.06.2009 (17:22)  
Mě třeba zarazilo i to, že nikde není ani zmínka o tom, s jakými vozidly by zajišťoval provoz, pokud by vyhrál. Kolik dieslových jednotek je vůbec schváleno pro provoz v síti SŽDC a kolik firem by je bylo schopné SA dodat do začátku provozu v dostatečném množství. Nevíte o tom někdo něco?
11.06.2009 (17:12)  
Na idnes proběhlo že ČD dle Jančury vyhraje s cenou cca 110Kč/Km což dle SA znamená cenu cca 156 Kč/Km při použití nových vozidel. SA tvrdí že s novými vozidly muže jít na cenu 140 Kč proto je cena ČD dumpingová a SA se bude bránit u soudu.(tyto informace má p. Jančura ještě před oficiálním zvěřejněním a otevřením obálek kde je asi bere?)
Dnes je na Idnes pro změnu o rychlícíh že když SA podá nabídku (dokonce pro 14 tras) tak se jí ministerstvo dopravy musí zabívat a zrušit (nepodesat) smlouvu s ČD.Takže po celém kolečku nejdřív bus do ostravy= fiasko,rychlíky = nic,osobáky = nic,jsem zase na začátku u rychlíků pak zase nic,osobáky a pořád dokola. SA v autobusech něco dokázali ale poslední dobou jen sliby a žádné skutky asi je potřeba vyměnit vlastníka a ideologa.
  1 ... 5 6 7 8 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko