Praha - České dráhy po více než ročním prodlení vypisují dvě nová výběrová řízení: první z nich je určeno na pronájem osmi nových nízkopodlažních motorových jednotek, druhé pak pro nákup 100 ojetých osobních vagonů pro dálkovou dopravu. Oba tendry byly avizovány ze strany dopravce již před více než rokem, teprve nyní však dochází k jejich realizaci. Motorové jednotky by přitom měly začít po českých kolejích jezdit již o letošním podzimu.
Pronájem osmi nových motorových jednotek
Dráhy poptávají pronájem celkem osmi alespoň částečně nízkopodlažních jednotek, které plánují nasadit na rychlíky z Prahy přes Kladno do Rakovníka a z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic. V současnosti jsou na tyto spoje nasazovány modernizované motorové soupravy, složené z vozů řad 854, 054 a 954.2 s oddílem první třídy do Rakovníka, resp. dieselelektrické lokomotivy řady 749 jen se dvěma vozy do Českých Budějovic. „Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvádí ředitel odboru kolejových vozidel ČD Rostislav Novák. Dráhy se však místo nákupu nových jednotek rozhodly jen pro jejich pronájem. Toto rozhodnutí Novák zdůvodnil slovy: „V současné době nemáme na tyto spoje uzavřenou dlouhodobou smlouvu, díky které bychom mohli přímo nakoupit moderní soupravy. Jízdní řád v tomto případě chystáme vždy na následující rok, proto by nebylo vhodným řešením rovnou nakoupit soupravy v hodnotě kolem 80 milionů Kč za kus. Tak jsme zvolili cestu pronájmu, která je například v Německu poměrně obvyklá.“
Novák dále upřesnil, jaké požadavky budou při výběru kladeny. Má jít o šestiletý pronájem osmi souprav moderních vozidel, která jsou dnes běžně na dopravním trhu k dispozici: „Požadujeme minimálně částečně nízkopodlažní soupravu s rychlostí do 120 km/h a s dostatečným výkonem, aby souprava zvládala současné jízdní doby na jednokolejných tratích. Uvnitř musí být k dispozici prostory pro vozíčkáře, bezbariérové sociální zařízení a také místo pro jízdní kola. Jednotka musí být také schválená pro provoz v České republice, aby s ní mohl být zahájen provoz ještě letos na podzim.“ V současnosti tak v úvahu připadají jen jednotky Desiro Classic, které těmto parametrům vyhovují a jsou již v současnosti schválené pro provoz na síti SŽDC.
100 vagonů pro dálkovou dopravu - konec čekání?
Tento nákup České dráhy plánují již více než rok. Po prvních náznacích o možném uzavření kontraktu a pokusné rekonstrukci německého vozu Bimz na prototypový vůz Bmeer však jednání s německou stranou zkrachovala na nevyjasněných právních a ekonomických podmínkách, kde podle vyjádření Českých drah nebylo jisté, zda-li po ukončení kontraktu budou vozy skutečně v jejich majetku. V současné době však dráhy již mají připraveno nové výběrové řízení na nákup stovky používaných rychlíkových vozů, které mají nabídnout vyšší komfort cestování než současné rychlíkové vagony Českých drah, vyráběné v 70. a 80. letech. Jedním z požadavků na tyto vozy je i možnost jejich provozu rychlostí až 160 km/h. V poslední době se v souvislosti s tímto nákupem kromě vozů Bimz DB mluví také o vozech Corail SNCF, které by také mohly být nabídnuty k odprodeji pro České dráhy.
Ostatní probíhající kontrakty
Kromě dvou výše zmíněných výběrových řízení v současnosti u Českých drah probíhá několik dalších kontraktů na dodávku nových, či modernizaci stávajících vozidel. Jedná se například o probíhající výběrové řízení na modernizaci motorových vozů 810 a přípojných vozů řady 010 na 68 dvoudílných, částečně nízkopodlažních jednotek a poptávkové řízení na dodávku řídících vozů pro klasické vlaky. Zároveň již probíhají kontrakty na dodávky elektrických jednotek CityElefant (celkem 60 kusů) a modernizaci 6 starších bufetových vozů BRm/BRcm na klimatizované vozy 1. třídy s bistrem řady ARmpee. Těchto šest vagónů by mělo být v provozu již v jízdním řádu 2010, který začne platit v polovině prosince letošního roku. Nedávno byly také vyhlášeny výběrová řízení na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842 a dodávku dalších 12 kusů řídicích vozů řady 954. Obě tato výběrová řízení byla však pro nezájem zrušena. Dodávku vozů 954 pro České dráhy nicméně nedávno opět avizoval šumperský závod Pars nova, člen skupiny Škoda, kterému tak zakázka byla zřejmě nakonec přidělena bez výběrového řízení.
Zdroj: České Dráhy, ŽelPage
Vozba "Rakovníků" se opravdu dá pokrýt 3 soupravami, takže tu máme 7 souprav plus jednu posilovou/záložní.
Reálně bych to viděl při turnusové potřeba 8 na inventární stav 10. Tak či onak, podle mých uživatelských zkušeností je Desiro vhodné pro příměstské vlaky s cestovní dobou do hodiny. Takže ze Smíchova do Berouna přes Rudnou nebo "dělnické" vlaky z Masaryčky do Kralup přes Kladno apod.
Rumunská Desira mají trochu jiné uspořádání interiéru, hlavně velké sedačky v uspořádání 1+2, ačkoliv se to tedy na první pohled nezdá a je to poněkud neobvyklé, na IC vhodná jsou. Osobní zkušenost z rapidu Bucuresti - Tulcea z léta 2008.
Jinak souhlas, pro substrát, který za pokrok hodný 21. století považuje Regionovu, bude Desiro v základní verzi na rychlíku u Březnice pohled do dalšího tisíciletí... Technicky možná ne, ale to cestujícího nezajímá...
*) pricinó je vadna elektronka z naseho podniko Katoda Olomóc - resp. zastarala a poruchova prevodovka ČKD H 750 M
Bugear: o 961 zatim nevim a ani tech 842, ktere by to uz taky potrebovaly, nemam zpravy
Všiml jsem si, že o 842 tam narozdíl od 961 nic nepíšou, takže už je asi taky smlouva, co?
Půl megawatty je ti málo?? Tam je spíš problém stará hydrodynamika, která má nemalé ztráty.
MildaIV: vhodnejsi mona ano, ale vykon nestaci - nevyjezdily by jizdni doby.
Sim: Desiro je nizkopodlazni, klimatizovane, sirkou nastupnich prostoru a usporadanim interieru je vhodne predevsim pro zastavkove osobni vlaky. Ale napr. v Rumunsku ci Bulharsku plni i roli IC, takze pro "narocnou" klientelu CD (mam na mysli "substrat") postaci :D
Ekonomika provozu bude snad lepsi - pisu snad, protoze neznam ceny oprav (Desiro ma Jacobsuv podvozek, kde muzou byt drazsi vyvazovaci opravy apod.), nahradnich dilu, spotreby vc. klimy a odpisu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.