..: Výběrové řízení na pronájem motorových jednotek pro ČD :..

Nová motorová jednotka Pars nova, foto: EightyFour Praha - České dráhy po více než ročním prodlení vypisují dvě nová výběrová řízení: první z nich je určeno na pronájem osmi nových nízkopodlažních motorových jednotek, druhé pak pro nákup 100 ojetých osobních vagonů pro dálkovou dopravu. Oba tendry byly avizovány ze strany dopravce již před více než rokem, teprve nyní však dochází k jejich realizaci. Motorové jednotky by přitom měly začít po českých kolejích jezdit již o letošním podzimu.

Pronájem osmi nových motorových jednotek

Desiro, Hergatz, foto: Tomáš Kubovec Dráhy poptávají pronájem celkem osmi alespoň částečně nízkopodlažních jednotek, které plánují nasadit na rychlíky z Prahy přes Kladno do Rakovníka a z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic. V současnosti jsou na tyto spoje nasazovány modernizované motorové soupravy, složené z vozů řad 854, 054 a 954.2 s oddílem první třídy do Rakovníka, resp. dieselelektrické lokomotivy řady 749 jen se dvěma vozy do Českých Budějovic. „Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvádí ředitel odboru kolejových vozidel ČD Rostislav Novák. Dráhy se však místo nákupu nových jednotek rozhodly jen pro jejich pronájem. Toto rozhodnutí Novák zdůvodnil slovy: „V současné době nemáme na tyto spoje uzavřenou dlouhodobou smlouvu, díky které bychom mohli přímo nakoupit moderní soupravy. Jízdní řád v tomto případě chystáme vždy na následující rok, proto by nebylo vhodným řešením rovnou nakoupit soupravy v hodnotě kolem 80 milionů Kč za kus. Tak jsme zvolili cestu pronájmu, která je například v Německu poměrně obvyklá.“

Novák dále upřesnil, jaké požadavky budou při výběru kladeny. Má jít o šestiletý pronájem osmi souprav moderních vozidel, která jsou dnes běžně na dopravním trhu k dispozici: „Požadujeme minimálně částečně nízkopodlažní soupravu s rychlostí do 120 km/h a s dostatečným výkonem, aby souprava zvládala současné jízdní doby na jednokolejných tratích. Uvnitř musí být k dispozici prostory pro vozíčkáře, bezbariérové sociální zařízení a také místo pro jízdní kola. Jednotka musí být také schválená pro provoz v České republice, aby s ní mohl být zahájen provoz ještě letos na podzim.“ V současnosti tak v úvahu připadají jen jednotky Desiro Classic, které těmto parametrům vyhovují a jsou již v současnosti schválené pro provoz na síti SŽDC.

100 vagonů pro dálkovou dopravu - konec čekání?

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČDTento nákup České dráhy plánují již více než rok. Po prvních náznacích o možném uzavření kontraktu a pokusné rekonstrukci německého vozu Bimz na prototypový vůz Bmeer však jednání s německou stranou zkrachovala na nevyjasněných právních a ekonomických podmínkách, kde podle vyjádření Českých drah nebylo jisté, zda-li po ukončení kontraktu budou vozy skutečně v jejich majetku. V současné době však dráhy již mají připraveno nové výběrové řízení na nákup stovky používaných rychlíkových vozů, které mají nabídnout vyšší komfort cestování než současné rychlíkové vagony Českých drah, vyráběné v 70. a 80. letech. Jedním z požadavků na tyto vozy je i možnost jejich provozu rychlostí až 160 km/h. V poslední době se v souvislosti s tímto nákupem kromě vozů Bimz DB mluví také o vozech Corail SNCF, které by také mohly být nabídnuty k odprodeji pro České dráhy.

Ostatní probíhající kontrakty

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav CharvátKromě dvou výše zmíněných výběrových řízení v současnosti u Českých drah probíhá několik dalších kontraktů na dodávku nových, či modernizaci stávajících vozidel. Jedná se například o probíhající výběrové řízení na modernizaci motorových vozů 810 a přípojných vozů řady 010 na 68 dvoudílných, částečně nízkopodlažních jednotek a poptávkové řízení na dodávku řídících vozů pro klasické vlaky. Zároveň již probíhají kontrakty na dodávky elektrických jednotek CityElefant (celkem 60 kusů) a modernizaci 6 starších bufetových vozů BRm/BRcm na klimatizované vozy 1. třídy s bistrem řady ARmpee. Těchto šest vagónů by mělo být v provozu již v jízdním řádu 2010, který začne platit v polovině prosince letošního roku. Nedávno byly také vyhlášeny výběrová řízení na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842 a dodávku dalších 12 kusů řídicích vozů řady 954. Obě tato výběrová řízení byla však pro nezájem zrušena. Dodávku vozů 954 pro České dráhy nicméně nedávno opět avizoval šumperský závod Pars nova, člen skupiny Škoda, kterému tak zakázka byla zřejmě nakonec přidělena bez výběrového řízení.

Zdroj: České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 28.4.2009 (14:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bartisko  mail  
29.04.2009 (22:17)  
No ať už jsou Bmeery konečně.
registrovaný uživatel happy 
29.04.2009 (21:44)  
Také si myslím,že posvátná Desira nezkrátí až tak moc jízdní doby
To soudíte podle čeho?? Už jen z hmotnosti vozidel a z jejich převodového ústrojí lze odhadnout, co je lemra a co poměrně svižné vozidlo. A už vůbec je mně záhadou, proč někteří nechcete nová vozidla, ověřená v desítkách zemí, ale trváte na remotorizovaném bezmála 40 let starém krámu, který spíš působí dojmem čiperného důchodce a ne jako sprinter. Desiro je na rozjezdech podstatně čipernější.
29.04.2009 (21:33)  
Také si myslím,že posvátná Desira nezkrátí až tak moc jízdní doby.Adekvátní souprava(kapacitně)
854+954 bude mít jen nepatrně horší dynamické vlastnosti,než Desiro,nebo 749+Bt+Bds.
Nesmí se to porovnávat ovšem se soupravou 854+054+954 jako na trati Praha Rakovník.
29.04.2009 (20:57)  
xAnri05: No dejme tomu. Narozdíl od rychlíků Praha-Budějice sleduju R Rakovník-Praha (v nákresech) od doby, kdy ještě s Desiry bylo počítáno na současný GVD(08/09). Během "kreslení" GVD se JD, co vím, nezměnili a hydry to zde stíhají a to i přes to, že je hustota zastávek rovna dřívějším Sp.

Co se týče počtu souprav, bude se muset počítat alespoň se třemi, protože nějaké ze současných R Praha-Rakovník jsou ještě posilovány 714+Btx, čímž by Desiro posilováno být nemohlo (respektive mohlo, ale z důvodu nepraktičnosti užívání "přechodky" mezi spřáhly říkám nemohlo), takže proto to 3. Desiro ;) ale koukám, že už to tady za mě DJ vysvětlil :)
registrovaný uživatel DJ 
29.04.2009 (20:53)  
xAnri05: Ano, má to být 7 turnus + 1 záloha, ale tak, že 4 mají být na Praha - ČB, 2 na Praha - Rakovník, a 1 posilový jako Praha - Kladno-Ostrovec (v Kladně odpojit/připojit od/k R Praha - Rakovník).
registrovaný uživatel happy 
29.04.2009 (20:47)  
Nevím, proč tu neustále operujete se soupravou 854+054? Kdyby byla možnost jejich nasazení a čd je měly k dispozici, tak už by tam jezdily. Navíc tato souprava se musí objíždět (což by řešil řidičák). A kapacita pro posun na Praze a v ČB je poměrně dost vyčerpaná.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
29.04.2009 (20:26)  
Na Rakovnik, pokud dobre koukam do obehu, staci 2 soupravy. Nekde se uz diskutovalo, ze to vyjde na 7 turnus + 1 zaloha.

R.Vavra: 854+Bdtn nebude JD stihat, viz nize.
registrovaný uživatel DJ 
29.04.2009 (19:02)  
Miroslav Zikmund: Když se koupí poměrně drahé nové soupravy, tak se mají intenzivně využívat. Takže se v ČB udělá ostrý obrat, a veškerý úklid atd. se udělá během více než hodinového prostoje v Praze.
Takže pro rameno Praha - Příbram - ČB opravdu stačí (bez zálohy) 4 soupravy.
29.04.2009 (18:32)  
DJ : to je sice pravda, ale ona je ještě třeba jedna záložní na pravidelnou výměnu. Ostré obraty v ČB mnoho prostoru na čistění a údržbu nedávají.
Ostatně turnusová potřeba 749 je taky 5, takže je třeba vycházet z turnusové potřeby mašin.
29.04.2009 (17:59)  
Miroslav Zikmund: ...podle mých uživatelských zkušeností je Desiro vhodné pro příměstské vlaky s cestovní dobou do hodiny. Takže ze Smíchova do Berouna přes Rudnou nebo "dělnické" vlaky z Masaryčky do Kralup přes Kladno apod.
S tím souhlasím.

Souhlas i s tím, že Barča a dva vagóny na R Praha-Budějice je zbytečné, ale co se týče nevhodnosti 854+něco, tím bych jistý nebyl. Současná kapacita tam jezdící soupravy je pokud dobře počítam něco kolem 120 sedadel. To znamená, že by stačil např. jeden B(d)tn za hydru a tím by podle mě zvládala i jízdní doby. Ale proti Desiru na tuto trať nic nemam.

Na 120 (Praha-Rakovník) bych ovšem raději viděl současné hydří soupravy, jízdní doby zvládají, kapacita dostatečná, jediné v čem bych viděl nevýhodu je občasná "komunikace-nekomunikace" mezi hydrou a řidičákem. V případě nasazení Desira by byla kapacita nižší než v případě Sp vedeným 814.2, někdy 2x 814. Logicky by měla být větší kapacita na R, si myslím.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko