..: Výběrové řízení na pronájem motorových jednotek pro ČD :..

Nová motorová jednotka Pars nova, foto: EightyFour Praha - České dráhy po více než ročním prodlení vypisují dvě nová výběrová řízení: první z nich je určeno na pronájem osmi nových nízkopodlažních motorových jednotek, druhé pak pro nákup 100 ojetých osobních vagonů pro dálkovou dopravu. Oba tendry byly avizovány ze strany dopravce již před více než rokem, teprve nyní však dochází k jejich realizaci. Motorové jednotky by přitom měly začít po českých kolejích jezdit již o letošním podzimu.

Pronájem osmi nových motorových jednotek

Desiro, Hergatz, foto: Tomáš Kubovec Dráhy poptávají pronájem celkem osmi alespoň částečně nízkopodlažních jednotek, které plánují nasadit na rychlíky z Prahy přes Kladno do Rakovníka a z Prahy přes Příbram a Písek do Českých Budějovic. V současnosti jsou na tyto spoje nasazovány modernizované motorové soupravy, složené z vozů řad 854, 054 a 954.2 s oddílem první třídy do Rakovníka, resp. dieselelektrické lokomotivy řady 749 jen se dvěma vozy do Českých Budějovic. „Současný provoz těžké a výkonné lokomotivy se dvěma vagóny je poměrně nákladný, proto chceme tyto soupravy nahradit lehkou a energeticky úspornou motorovou jednotkou,“ uvádí ředitel odboru kolejových vozidel ČD Rostislav Novák. Dráhy se však místo nákupu nových jednotek rozhodly jen pro jejich pronájem. Toto rozhodnutí Novák zdůvodnil slovy: „V současné době nemáme na tyto spoje uzavřenou dlouhodobou smlouvu, díky které bychom mohli přímo nakoupit moderní soupravy. Jízdní řád v tomto případě chystáme vždy na následující rok, proto by nebylo vhodným řešením rovnou nakoupit soupravy v hodnotě kolem 80 milionů Kč za kus. Tak jsme zvolili cestu pronájmu, která je například v Německu poměrně obvyklá.“

Novák dále upřesnil, jaké požadavky budou při výběru kladeny. Má jít o šestiletý pronájem osmi souprav moderních vozidel, která jsou dnes běžně na dopravním trhu k dispozici: „Požadujeme minimálně částečně nízkopodlažní soupravu s rychlostí do 120 km/h a s dostatečným výkonem, aby souprava zvládala současné jízdní doby na jednokolejných tratích. Uvnitř musí být k dispozici prostory pro vozíčkáře, bezbariérové sociální zařízení a také místo pro jízdní kola. Jednotka musí být také schválená pro provoz v České republice, aby s ní mohl být zahájen provoz ještě letos na podzim.“ V současnosti tak v úvahu připadají jen jednotky Desiro Classic, které těmto parametrům vyhovují a jsou již v současnosti schválené pro provoz na síti SŽDC.

100 vagonů pro dálkovou dopravu - konec čekání?

Prototyp Bmeer ČD (Bimz DB), foto: ČDTento nákup České dráhy plánují již více než rok. Po prvních náznacích o možném uzavření kontraktu a pokusné rekonstrukci německého vozu Bimz na prototypový vůz Bmeer však jednání s německou stranou zkrachovala na nevyjasněných právních a ekonomických podmínkách, kde podle vyjádření Českých drah nebylo jisté, zda-li po ukončení kontraktu budou vozy skutečně v jejich majetku. V současné době však dráhy již mají připraveno nové výběrové řízení na nákup stovky používaných rychlíkových vozů, které mají nabídnout vyšší komfort cestování než současné rychlíkové vagony Českých drah, vyráběné v 70. a 80. letech. Jedním z požadavků na tyto vozy je i možnost jejich provozu rychlostí až 160 km/h. V poslední době se v souvislosti s tímto nákupem kromě vozů Bimz DB mluví také o vozech Corail SNCF, které by také mohly být nabídnuty k odprodeji pro České dráhy.

Ostatní probíhající kontrakty

Řídicí vůz řady 954. Výrobce ParsNova, foto: Jaroslav CharvátKromě dvou výše zmíněných výběrových řízení v současnosti u Českých drah probíhá několik dalších kontraktů na dodávku nových, či modernizaci stávajících vozidel. Jedná se například o probíhající výběrové řízení na modernizaci motorových vozů 810 a přípojných vozů řady 010 na 68 dvoudílných, částečně nízkopodlažních jednotek a poptávkové řízení na dodávku řídících vozů pro klasické vlaky. Zároveň již probíhají kontrakty na dodávky elektrických jednotek CityElefant (celkem 60 kusů) a modernizaci 6 starších bufetových vozů BRm/BRcm na klimatizované vozy 1. třídy s bistrem řady ARmpee. Těchto šest vagónů by mělo být v provozu již v jízdním řádu 2010, který začne platit v polovině prosince letošního roku. Nedávno byly také vyhlášeny výběrová řízení na modernizaci všech 37 kusů motorových vozů řady 842 a dodávku dalších 12 kusů řídicích vozů řady 954. Obě tato výběrová řízení byla však pro nezájem zrušena. Dodávku vozů 954 pro České dráhy nicméně nedávno opět avizoval šumperský závod Pars nova, člen skupiny Škoda, kterému tak zakázka byla zřejmě nakonec přidělena bez výběrového řízení.

Zdroj: České Dráhy, ŽelPage


JiříK. | 28.4.2009 (14:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
28.04.2009 (17:45)  
Tak doufám, že ČD jak Desira, tak Bmeer a ten Bmeer snad přebarví.
registrovaný uživatel Sim 
28.04.2009 (17:39)  
MildaIV > muzu poprosit o podrobnejsi popis vhodnosti / nevhodnosti Desir a 854? Zas tolik do toho nevidim a zatim to vnimam tak, ze prakticky jakykoliv dvouvozovy motorak bude mit ekonomictejsi provoz tam, kde v soucasnosti jezdi dva vagony za lokomotivou.
registrovaný uživatel happy 
28.04.2009 (17:38)  
ad Milda IV: V čem konkrétně se vám hydra 854 jeví jako výhodnější pro tyto výkony??
28.04.2009 (17:19)  
Nic proti Desirúm, hodily by se na spoustu míst, ale zrovna na Výkon Praha - ČB přes Písek se mi zdá vhodnější 854 + něco.
registrovaný uživatel bugear 
28.04.2009 (16:50)  
@xAnri05:Myslíte jednací řízení bez uveřejnění? (I to je jeden z druhů zadávacího řízení stejně jako předtím použité otevřené řízení, termín výběrové řízení zákon 137/2006 vůbec nezná.) I z něj ale musí být odesláno Oznámení o zadání zakázky, k čemuž je stanovena lhůta 2 měsíce (zveřejnění elektronické verze může být ještě o několik dnů odloženo). Smlouva byla podle Škodováku uzavřena v půli února. Takže to buď udělali ohnutím nějaké existující smlouvy, nebo nemají daleko k porušení zákona.

A má jich být 17, ne 12.
28.04.2009 (16:13)  
Twix: Jen opravím, Nejezdí R Olomouc - Opava, ale střídají se v 2-hodinovém taktu R Olomouc - Ostrava a R Jeseník - Ostrava přes Opavu. Jen se obávám, že dvouvozové Desiro by bylo málo, i ty současné třívozky jezdí plné...
28.04.2009 (16:12)  
Jiří Průša: Ani 843, ani 854 odepsané ještě nejsou, to jen ČD hlásaly že jsou, když chtěly vyhrát v těch směšných VŘ s tou směšnou cenou. Tolik i k Vašemu podnětu s výší dotací - když na trati 160 jezdí ČD za 15% ceny za vlkm v porovnání s ostatními (odepsanými) R, nemůže tam vydělávat ani Desiro ani nic jiného.
A v neposlední řadě se už mnohokrát prokázalo, že moderní vozidla lákají cestující. Na trati 030 jezdily na R staré Btn a bylo to na vymření, pak se zavedl dvouhodinový takt 843, optimalizovaly se Os vlaky a přípoje, a obsazení těchto rychlíků o 60% stouplo. Částečně nízkopodlažní Desiro by to mohlo ještě zvýšit.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
28.04.2009 (16:08)  
Za 60,-Kc/vlkm se neuzivi ani Drevolino, cili rada 831.

Dodávku vozů 954 pro České dráhy nicméně nedávno opět avizoval šumperský závod Pars nova, člen skupiny Škoda, kterému tak zakázka byla zřejmě nakonec přidělena bez výběrového řízení.
Ano, doslo k tomu na zaklade poptavkoveho rizeni, ktere lze za urcitych podminek pouzit - napr. pri spechu.
28.04.2009 (16:00)  
AD Tvix souhlas na tyto ramena by bylo desiro z provozního hlediska vhodné,ale je počet cestujícíh (vybrané jízdné) a dotace na tyto trasy v takové výšši aby to bylo aspoň neprodělečné? dnes tam zpravidla jezdí vozidla s min. nebo žádnýmy odpisy,ale na druhou stranu s vyšší náklady na údržbu.
28.04.2009 (15:57)  
Opakovaný vtip už není vtipem.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko