..: Aktualizace: U Paskova na Frýdecko-Místecku se srazily dva vlaky :..

Nehoda u Paskova, 16.2.2009, foto: Dennis HübschFrýdecko-Místecko - Mezi Paskovem a Vratimovem na Frýdecko-Místecku na jednokolejné trati, konkrétně u vjezdového návěstidla žst. Paskov od Vratimova, se v cca 9:10 čelně srazil Os 3101 z Kojetína do Ostravy s protijedoucím Os 3116 ve směru Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm. Os 3116 (tažený lokomotivou 754.040) zastavil před návěstí "stůj" na vjezdovém návěstidle ŽST Paskov a druhý, vedený motorovým vozem 842.019, do něj rychlostí cca 40 km/h čelně narazil. Při nehodě bylo zraněno více než 40 osob včetně dvou zaměstnanců drah; k žádnému úmrtí nedošlo. Předpokládaná škoda na vozidlech činí 7,5 milionu Kč, škoda na železničním svršku byla předběžně odhadnuta v řádu tisíců korun.

"Motorový osobní vlak jedním podvozkem vykolejil," uvádí mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dle záchranářů bylo na místě ošetřeno 23 osob, z nichž dva byly transportováni vrtulníkem a další byli rozvezeni do nemocnic v Ostravě a Frýdku-Místku. Celková bilance zraněných ale činí více než 40 (podle jiných zdrojů více než 50), protože řada z nich vyhledala ošetření individuálně. Mezi zraněnými je jeden ze strojvedoucích s poraněnou hlavou.

Mezi Vratimovem a Paskovem již byla zavedena náhradní autobusová doprava, provoz na trati 323 má být obnoven dnes v podvečerních nebo večerních hodinách. Podle našich informací byl vlak Os 3101 opožděn o 29 minut ze stanice Lískovec u Frýdku. Toto zpoždění nabral cestou z Kojetína pro opakované závady na jednom z vozů, ve Frýdlantu byl vůz vyřazen. Ve stanici Paskov měla tedy souprava čekat na mimořádné vykřižování s protijedoucím vlakem, což se ovšem nestalo a motorová souprava odjela ze železniční stanice ve směru na Vratimov, ačkoliv strojvedoucí musel podle prvních závěrů bezpečně vidět návěst, zakazující odjezd a čelně narazila do soupravy vlaku 3116, jenž zůstal stát asi 30 metrů před vjezdovým návěstidlem. Policie a Drážní inspekce již ohledávají místo nehody a zajišťují potřebné důkazy. "Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, s největší pravděpodobností k ní však došlo důsledkem selhání lidského činitele," konstatuje tiskové prohlášení Drážní inspekce.

Provoz byl obnoven téhož dne po 18. hodině, prvním vlakem, který místem nehody projel, je Os 3132 do Frenštátu pod Radhoštěm s odjezdem z Ostravy hl.n. v 17:45, který měl do Paskova přijet v 18:09.

Nehoda u Paskova, 16.2.2009, foto: Dennis Hübsch Nehoda u Paskova, 16.2.2009, foto: Dennis Hübsch Nehoda u Paskova, 16.2.2009, foto: Dennis Hübsch Nehoda u Paskova, 16.2.2009, foto: Dennis Hübsch

Zdroje: Idnes.cz, tisková zpráva ČD, Drážní inspekce ČR; fotografie: Dennis Hübsch


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 16.2.2009 (9:49)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   
20.02.2009 (21:57)  
Pikehead: Hezké, no. Nevím co si o dostatečnosti zabezpečení myslí strojvedoucí, který právě zadal rychlobrzdu a prchá z kabiny.

Technicky to jistě není problém, i rusko zvládlo postavit vlakový zabezpečovač s kontrolou rychlosti již před 35 lety. Stačí na to jednoduchá reléová technika. Finančně to jistě nákladné je, ale nikdo to nechce za rok, že. U nás je problém, že 50 let se systém nepohnul, tedy tomu se nedá říkat ani pomalý vývoj. Vlakový zabezpečovač prostě zamrznul kdesi v historii.
20.02.2009 (20:45)  
Ad Taz:Jestli jste řídil nebo řídíte lokomotivu na tratích bez kódu
Při asi milionu ujetých kilometrů s různýma vlakama s podílem 40% na kodovaných a 60% nekodovaných tratích vás mohu ubezpečit,že československý zabezpečovač toho zabezpečuje velmi málo.Na nekodovaných tratích je to pouze poslední záchrana při kolapsu strojvedoucího.Nebo si myslíte ,že strojvedoucímu ,který jel z Val.Meziříčí do Ostravy pomohl jinak ,než že hlídal jeho základní funkce? On celou cestu mačkal tlačítko bdělosti průměrně v intervalu 10 sekund,ať byla na návěstidle návěst volno,výstraha ,mezikruží,nebo stůj.nic jiného zabezpečit neumí.
Trochu větší konfort je,přenáší-li Vz prostřednictvím kodu návěst příštího návěstidla.Pak strojvedoucí nemačká tlačítko při přenosu návěsti Volno a výstraha,takže se na návěsti "Stuj" a" mezikruží"víc soustředí,než na volnoznaky.Ovšem i v tomto případě je tato funkce pouze informativní a nezabrání chybnému jednání jako například releové,nebo elektronické staniční,nebo traťové zab.zařízení.To nedovolí postavit vlak.cestu na obsazenou kolej,do obsazenézo traťvého oddílu a pod.Podobně vlakový zabezpečovač v Německu nedovolí pokračovat v jízdě vlaku,který projel návěstidlo v poloze "Stůj".
20.02.2009 (19:56)  
Poucny list je opravdu poucny, diky za nej. Doufam, ze si ho precte i kolega diskutujici, ktery nize tvrdi, ze cokoliv mensiho nez absolutni zabezpeceni rovna se zabezpeceni zadne a bude positivne prekvapeny, jak zazrak socialisticke elektrotechniky dokazal shozenim vjezdu zastavit aspon jeden z vlaku.

Kolegovy vyhrady maji racionalni jadro, ale jsou technicky i ekonomicky dost mimo. Vazba kodu na rychlost by asi byla mozna i v nasich podminkach uz par desitek let, ale lide vyhodnocujici rizika vs. naklady na jejich eliminaci zrejme usoudili, ze priority lezi jinde.

Jinak ony stale jinde lezi - investice do zvyseni procenta chranenych zeleznicnich prejezdu by urcite zachranilo vice penez i zivotu nez zavedeni kodovani navesti + vazby kodu na rychlost lokomotivy.

Onen pozadovany "absolutne bezpecny" zabezpecovaci system vyzaduje senzorickou dokonalost a miru inteligence systemu, jaka az donedavna nebyla technicky mozna. A jakmile byla, zacal pozvolny vyvoj a standardizace ERTMS. Jedna vec je ovsem technika a druha hospodarnost jejiho nasazeni, ktera se nadale bude ridit kalkulaci rizika...
20.02.2009 (18:34)  
Taz: to jste mě teď dostal. "Dokáže toho dost ale v teoretické rovině". :-) ROFL Jojo, to vím, že má nevyužité vlastnosti, ale vzhledem k tomu že nejsou a nebudou používány, tak nemají žádný vliv na bezpečnost provozu.
registrovaný uživatel rk_kn.  mail  
20.02.2009 (17:11)  
registrovaný uživatel taz 
20.02.2009 (16:51)  
Chikatetsujin, máte o vlakový zabezpečovačích hodně zkreslenou představu.
Myslím, že se mýlíte,
To co uvádíte, je pravda a nepolemizuji s vámi v tomto směru. LS 90 toho jednoznačně dokáže mnohem víc, bohužel v teoretické rovině. Tak jak je používána v současné době opravdu není o mnoho větší rozdíl oproti LS IV.
josef Novák, to je váš názor, já s ním nesouhlasím, ale respektuji jej. Jestli jste řídil nebo řídíte lokomotivu na tratích bez kódu, celkem váš postoj chápu. Strojvedoucí na kódovaných tratích možná tak negativističtí nejsou.
19.02.2009 (13:20)  
Ad TAZ:Já se především ohrazoval proti zjednodušeně vyznívajícím názorům, že nemáme nic a neděláme nic pro to, abychom něco měli.

Já se zase ohrazuji proti názorům,že současvý "vlakový zabezpečovač"zabezpečuje něco víc než usnutí,nebo úplnou neschopnost strojvedoucího.Jeho zabezpečení je na úrovni telefonického zabezpečení na trati,které je také závislé v plné míře na výpravčím.Zatímco u traťového a staničního zabezpečení došlo za 50.let k výraznému zlepšení,u VZ je to vpodstatě pořád stejné jak před 50.lety(na úrovni telefonického zabezpečení).
19.02.2009 (11:42)  
TAZ: Mno máte o vlakový zabezpečovačích hodně zkreslenou představu. Problém LS90 je, že to je jen chytřejší živák. Pokud strojvedoucí výstažný, či červený znak obejde obsluhou živáku (což ve své praxi dělá natolik běžně a automaticky, že selhání v této činnosti nelze vyloučit - neboť nekódovaných tratí je stále drtivá většina).

Německo používá bodový systém Indusi a tento systém kontroluje dodržování návěstí a nedovolí projetí stůj bez specifického příkazu a omezení rychlosti. TGV z hlavy nevím, ale mám dojem, že se tam používá liniový systém s přenosem rychlostních znaků na vozidlo a kontrolou rychlosti, tedy klasické ATC (automatic train control). ATC se používá i na shinkansenu a hlavních a významných tratích v Japonsku a naprosto běžně v podzemních dráhách (i v Praze). "Autopilot", tedy ATO na TGV pokud vím není.

Stručné základní poznatky lze načerpat třeba z Wikipedie.
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD#Vlakov.C3.A1_zabezpe.C4.8Dovac.C3.AD_za.C5.99.C3.ADzen.C3.AD
registrovaný uživatel JK ml. 
19.02.2009 (10:44)  
Chika...: K té nehodě v Ostrave pro ilustraci... Stavba zab zař. se posune asi o půl roku (už to mělo fungovat) možná víc z důvodu nutosti vlastnit na tuto akci stavební povolení (na výkop kabelu,betonových patek pro semafory světe div se nestačí ohlášení stavby) no a vlastnků pozemků přes které tramvaj jezdí je jaksi tuším víc než 200. Aspoň tak to bylo prezentováno v místních médiích. Rozumný člověk si myslí své...., prostě region razovity :-)))
registrovaný uživatel Raquac 
19.02.2009 (10:38)  
Panove, vsimli jste si mimochodem toho, jak "hezky" se ten motorak rizene zdeformoval, tak jak mel? Deformace se podle fotek odehrala za stanovistem, ktere vydrzelo temer neposkozene. Tim se VUKV chlubilo nekdy v roce 1988 v Zeleznicni technice, tedy v dobe vyroby prototypu. Aneb pasivni bezpecnost na draze v praxi.
  1 2 3 4 5 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko