Frýdecko-Místecko - Mezi Paskovem a Vratimovem na Frýdecko-Místecku na jednokolejné trati, konkrétně u vjezdového návěstidla žst. Paskov od Vratimova, se v cca 9:10 čelně srazil Os 3101 z Kojetína do Ostravy s protijedoucím Os 3116 ve směru Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm. Os 3116 (tažený lokomotivou 754.040) zastavil před návěstí "stůj" na vjezdovém návěstidle ŽST Paskov a druhý, vedený motorovým vozem 842.019, do něj rychlostí cca 40 km/h čelně narazil. Při nehodě bylo zraněno více než 40 osob včetně dvou zaměstnanců drah; k žádnému úmrtí nedošlo. Předpokládaná škoda na vozidlech činí 7,5 milionu Kč, škoda na železničním svršku byla předběžně odhadnuta v řádu tisíců korun.
"Motorový osobní vlak jedním podvozkem vykolejil," uvádí mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dle záchranářů bylo na místě ošetřeno 23 osob, z nichž dva byly transportováni vrtulníkem a další byli rozvezeni do nemocnic v Ostravě a Frýdku-Místku. Celková bilance zraněných ale činí více než 40 (podle jiných zdrojů více než 50), protože řada z nich vyhledala ošetření individuálně. Mezi zraněnými je jeden ze strojvedoucích s poraněnou hlavou.
Mezi Vratimovem a Paskovem již byla zavedena náhradní autobusová doprava, provoz na trati 323 má být obnoven dnes v podvečerních nebo večerních hodinách. Podle našich informací byl vlak Os 3101 opožděn o 29 minut ze stanice Lískovec u Frýdku. Toto zpoždění nabral cestou z Kojetína pro opakované závady na jednom z vozů, ve Frýdlantu byl vůz vyřazen. Ve stanici Paskov měla tedy souprava čekat na mimořádné vykřižování s protijedoucím vlakem, což se ovšem nestalo a motorová souprava odjela ze železniční stanice ve směru na Vratimov, ačkoliv strojvedoucí musel podle prvních závěrů bezpečně vidět návěst, zakazující odjezd a čelně narazila do soupravy vlaku 3116, jenž zůstal stát asi 30 metrů před vjezdovým návěstidlem. Policie a Drážní inspekce již ohledávají místo nehody a zajišťují potřebné důkazy. "Na stanovení příčiny nehody je dosud brzy, s největší pravděpodobností k ní však došlo důsledkem selhání lidského činitele," konstatuje tiskové prohlášení Drážní inspekce.
Provoz byl obnoven téhož dne po 18. hodině, prvním vlakem, který místem nehody projel, je Os 3132 do Frenštátu pod Radhoštěm s odjezdem z Ostravy hl.n. v 17:45, který měl do Paskova přijet v 18:09.
Zdroje: Idnes.cz, tisková zpráva ČD, Drážní inspekce ČR; fotografie: Dennis Hübsch
Technicky to jistě není problém, i rusko zvládlo postavit vlakový zabezpečovač s kontrolou rychlosti již před 35 lety. Stačí na to jednoduchá reléová technika. Finančně to jistě nákladné je, ale nikdo to nechce za rok, že. U nás je problém, že 50 let se systém nepohnul, tedy tomu se nedá říkat ani pomalý vývoj. Vlakový zabezpečovač prostě zamrznul kdesi v historii.
Při asi milionu ujetých kilometrů s různýma vlakama s podílem 40% na kodovaných a 60% nekodovaných tratích vás mohu ubezpečit,že československý zabezpečovač toho zabezpečuje velmi málo.Na nekodovaných tratích je to pouze poslední záchrana při kolapsu strojvedoucího.Nebo si myslíte ,že strojvedoucímu ,který jel z Val.Meziříčí do Ostravy pomohl jinak ,než že hlídal jeho základní funkce? On celou cestu mačkal tlačítko bdělosti průměrně v intervalu 10 sekund,ať byla na návěstidle návěst volno,výstraha ,mezikruží,nebo stůj.nic jiného zabezpečit neumí.
Trochu větší konfort je,přenáší-li Vz prostřednictvím kodu návěst příštího návěstidla.Pak strojvedoucí nemačká tlačítko při přenosu návěsti Volno a výstraha,takže se na návěsti "Stuj" a" mezikruží"víc soustředí,než na volnoznaky.Ovšem i v tomto případě je tato funkce pouze informativní a nezabrání chybnému jednání jako například releové,nebo elektronické staniční,nebo traťové zab.zařízení.To nedovolí postavit vlak.cestu na obsazenou kolej,do obsazenézo traťvého oddílu a pod.Podobně vlakový zabezpečovač v Německu nedovolí pokračovat v jízdě vlaku,který projel návěstidlo v poloze "Stůj".
Kolegovy vyhrady maji racionalni jadro, ale jsou technicky i ekonomicky dost mimo. Vazba kodu na rychlost by asi byla mozna i v nasich podminkach uz par desitek let, ale lide vyhodnocujici rizika vs. naklady na jejich eliminaci zrejme usoudili, ze priority lezi jinde.
Jinak ony stale jinde lezi - investice do zvyseni procenta chranenych zeleznicnich prejezdu by urcite zachranilo vice penez i zivotu nez zavedeni kodovani navesti + vazby kodu na rychlost lokomotivy.
Onen pozadovany "absolutne bezpecny" zabezpecovaci system vyzaduje senzorickou dokonalost a miru inteligence systemu, jaka az donedavna nebyla technicky mozna. A jakmile byla, zacal pozvolny vyvoj a standardizace ERTMS. Jedna vec je ovsem technika a druha hospodarnost jejiho nasazeni, ktera se nadale bude ridit kalkulaci rizika...
http://www.k-report.net/discus/messages/28/Pou__list_2009-3_A1_Paskov-161619.pdf
Myslím, že se mýlíte,
To co uvádíte, je pravda a nepolemizuji s vámi v tomto směru. LS 90 toho jednoznačně dokáže mnohem víc, bohužel v teoretické rovině. Tak jak je používána v současné době opravdu není o mnoho větší rozdíl oproti LS IV.
josef Novák, to je váš názor, já s ním nesouhlasím, ale respektuji jej. Jestli jste řídil nebo řídíte lokomotivu na tratích bez kódu, celkem váš postoj chápu. Strojvedoucí na kódovaných tratích možná tak negativističtí nejsou.
Já se zase ohrazuji proti názorům,že současvý "vlakový zabezpečovač"zabezpečuje něco víc než usnutí,nebo úplnou neschopnost strojvedoucího.Jeho zabezpečení je na úrovni telefonického zabezpečení na trati,které je také závislé v plné míře na výpravčím.Zatímco u traťového a staničního zabezpečení došlo za 50.let k výraznému zlepšení,u VZ je to vpodstatě pořád stejné jak před 50.lety(na úrovni telefonického zabezpečení).
Německo používá bodový systém Indusi a tento systém kontroluje dodržování návěstí a nedovolí projetí stůj bez specifického příkazu a omezení rychlosti. TGV z hlavy nevím, ale mám dojem, že se tam používá liniový systém s přenosem rychlostních znaků na vozidlo a kontrolou rychlosti, tedy klasické ATC (automatic train control). ATC se používá i na shinkansenu a hlavních a významných tratích v Japonsku a naprosto běžně v podzemních dráhách (i v Praze). "Autopilot", tedy ATO na TGV pokud vím není.
Stručné základní poznatky lze načerpat třeba z Wikipedie.
http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD#Vlakov.C3.A1_zabezpe.C4.8Dovac.C3.AD_za.C5.99.C3.ADzen.C3.AD
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.