Brno - Nový jízdní řád, který začne platit od 14. prosince, přinese pro Jihomoravský kraj opět spoustu novinek. Bude zavedeno historicky nejrychlejší spojení Brna a Slovácka novými přímými vlaky, každou hodinu pojede vlak vyšší kvality do Prahy, budou kratší intervaly příměstských vlaků, nové přímé spojení s Bělehradem nebo nové vlakové taxi na Lednici. V pracovní dny pojede až 853 vlaků, které najedou o 1,2% kilometrů více než dosud.
„Počet cestujících kolem Brna narůstá. Chceme tedy v okolí města zahustit dopravu. Na řadě linek bude až do večera prodloužen interval 30 minut, včetně linky S1 z Kuřimi přes Židenice do Slatiny. Z Brna pak pojede odpoledne do Kuřimi vlak dokonce každých 15 minut, což už se blíží intervalům městské hromadné dopravy. Z Nedvědice pojedou nově ráno přímé vlaky až do Brna, bez přestupu v Tišnově,“ popisuje nejdůležitější změny v okolí města ředitel Krajského centra osobní dopravy v Brně Pavel Karšulín.
Brno – Hodonín: každou hodinu za 1 hod. 5 min.
Největší novinkou je zaintegrování Hodonínska a Břeclavska do IDS JMK a s ním související zavedení přímých rychlých vlaků linky R5 v úseku Brno – Břeclav - Hodonín, které zastaví ještě v Šakvicích, Zaječí a Podivíně. Vznikne tak úplně nové a historicky nejrychlejší propojení Slovácka se samotným centrem Brna. Spoje pojedou ve špičce každou hodinu a urazí tuto vzdálenost za 1 hodinu a 5 minut. Mimo špičku pojedou v dvouhodinovém intervalu. Linku ČD skládá prodloužením dnešních rychlíků Olomouc - Hodonín - Břeclav do Brna a doplnění hodinového intervalu spěšnými vlaky. S univerzální jízdenkou IDS JMK jedna cesta vyjde na 52 Kč. V úseku Brno - Břeclav by měly být tyto rychlíky nejčastěji vedeny lokomotivou řady 263.
Přehled přímých vlaků Brno – Břeclav – Hodonín:
Brno hl.n. | Modřice | Šakvice | Zaječí | Podivín | Břeclav | Hodonín |
---|---|---|---|---|---|---|
6:36 | --- | 6:59 | 7:04 | 7:11 | 7:21/7:28 | 7:41 |
8:36 | --- | 8:59 | 9:04 | 9:11 | 9:21/9:28 | 9:41 |
10:36 | --- | 10:59 | 11:04 | 11:11 | 11:21/11:28 | 11:41 |
12:36 | --- | 12:59 | 13:04 | 13:11 | 13:21/13:28 | 13:41 |
13:36* | 13:43 | 13:59 | 14:04 | 14:11 | 14:21/14:28 | 14:42 |
14:36 | --- | 14:59 | 15:04 | 15:11 | 15:21/15:28 | 15:41 |
15:36* | 15:43 | 15:59 | 16:04 | 16:11 | 16:21/16:28 | 16:42 |
16:36 | --- | 16:59 | 17:04 | 17:11 | 17:21/17:28 | 17:41 |
17:36* | 17:43 | 17:59 | 18:04 | 18:11 | 18:21/18:28 | 18:42 |
18:36 | --- | 18:59 | 19:04 | 19:11 | 19:21/19:28 | 19:41 |
20:36 | --- | 20:59 | 21:04 | 21:11 | 21:21/21:28 | 21:42 |
Přehled přímých vlaků Hodonín - Břeclav - Brno:
Hodonín | Břeclav | Podivín | Zaječí | Šakvice | Modřice | Brno hl.n. |
---|---|---|---|---|---|---|
4:17* | 4:34/4:42 | 4:53 | 5:01 | 5:07 | 5:30 | 5:37 |
5:17* | 5:31/5:38 | 5:48 | 5:55 | 6:00 | 6:17 | 6:24 |
6:17 | 6:31/6:38 | 6:48 | 6:55 | 7:00 | --- | 7:24 |
7:14* | 7:28/7:35 | 7:45 | 7:52 | 7:57 | --- | 8:21 |
8:17 | 8:31/8:38 | 8:48 | 8:55 | 9:00 | --- | 9:24 |
10:17 | 10:31/10:38 | 10:48 | 10:55 | 11:00 | --- | 11:24 |
12:17 | 12:31/12:38 | 12:48 | 12:55 | 13:00 | --- | 13:24 |
14:17 | 14:31/14:38 | 14:48 | 14:55 | 15:00 | --- | 15:24 |
15:17* | 15:31/15:38 | 15:48 | 15:55 | 16:00 | 16:17 | 16:24 |
16:17 | 16:31/16:38 | 16:48 | 16:55 | 17:00 | --- | 17:24 |
17:17* | 17:31/17:38 | 17:48 | 17:55 | 18:00 | 18:17 | 18:24 |
18:17 | 18:31/18:38 | 18:48 | 18:55 | 19:00 | --- | 19:24 |
20:17 | 20:31/20:38 | 20:48 | 20:55 | 21:00 | --- | 21:24 |
Každou hodinu vlak vyšší kvality
Mezi Brnem a Prahou pojede každou hodinu vlak vyšší kvality IC, EC nebo SC. Tyto vlaky pojedou obvykle každou 41. minutu. První vlak IC jede z Brna ve 4:41, do Prahy přijede už krátce před půl osmou. Poslední jede ve 21:41, v Praze je v půl dvanácté tak, aby cestující stihli ještě přestupy na MHD.
Z Prahy do Brna zpravidla odjíždí tyto vlaky z holešovického nádraží vždy v půl. Nově přibude také pozdně večerní spoj EC z Prahy do Brna. Ten pojede z pražských Holešovic ve 21:30 a do Brna přijede 15 minut po půlnoci. První Pendolino pojede z Prahy do Brna už v 5:57 a do Brna přijede v 8:25. Pendolina budou v Praze místo dosavadních Holešovic jezdit z hlavního nádraží.
Na trase Praha – Pardubice – Brno – Vídeň pojede nově vlak každé 2 hodiny a zlepší se také spojení Brna se severem Čech a s Německem, kde přibudou nové přímé spoje EC. Večer pojedou z Německa až do Brna 3 vlaky EC, které zatím končily v Praze. Jde o 2 spoje z Berlína a jeden ze stanice Ostseebad Binz. Opačným směrem do Německa se vydají z Brna druhý den ráno.
Příměstská doprava
- Na trati Brno – Skalice nad Svitavou a Brno – Tišnov pojedou vlaky v půlhodinovém intervalu nově až do 20 hod.
- Na trati Břeclav – Hodonín vzroste počet osobních vlaků, pojedou nově každou hodinu
- Na trati Brno – Břeclav pojedou vlaky, které končily v Hrušovanech u Brna, nově až do Vranovic, takže bude mezi Brnem a Vranovicemi dopoledne interval 30 minut, místo původních 60 minut. Mezi Vranovicemi a Břeclaví přeberou frekvenci některých osobních vlaků nové spoje linky R5
- Příměstská linka S1 Tišnov – Kuřim – Brno-Židenice – Brno-Slatina, která tvoří nejrychlejší spojení oblasti Kuřimska s průmyslovou zónou Černovická terasa, pojede mezi 14. a 18. hodinou každých 30 minut. Ve výsledku tak společně s linkou Brno hl.n. – Kuřim – Tišnov vytvoří mezi Brnem a Tišnovem interval 15 minut. Na všechny spoje linky S1 nasazují ČD motorové jednotky Regionova.
- Nově pojedou ranní přímé vlaky z Nedvědice přímo do Brna-Slatiny bez přestupu v Tišnově. Jde o vlaky s odjezdem z Nedvědice v 5:05, 6:05 a 7:05
Motoráček do Lednice přímo z Brna
Mění se jízdní řád na trati Břeclav – Lednice, kde jezdí historický motorový vůz řady 131 (Hurvínek) + BDlm. Nově pojede o víkendech a svátcích v letní sezóně historický vlak 830 + BDlm + 801 do Lednice už z Brna a večer se opět vrátí do Brna. Nově si bude moci každý objednat jízdu tohoto historického vlaku i mimo pravidelný jízdní řád – jde o tzv. vlakové taxi. Z Lednice je možné využít taxi v 11:40 nebo 14:40 do Valtic města nebo do Břeclavi a zpět. Cena vlakového taxi je 1800 Kč (40 zpátečních jízdenek za 45 Kč).
Brno hl.n. | Břeclav | Lednice |
---|---|---|
8:40 | 9:48/9:50 | 10:12 |
--- | 11:10 | 11:33 |
--- | 14:10 | 14:33 |
Lednice | Břeclav | Brno hl.n. |
---|---|---|
10:25 | 10:46 | --- |
13:25 | 13:46 | --- |
16:46 | 17:07/17:10 | 18:17 |
Další změny v Jihomoravském kraji
- Mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou pojede ve špičce více spojů. Z Kyjova pojedou nové vlaky do Veselí nad Moravou v 5:09 a 7:07, v opačném směru z Veselí do Kyjova pojedou nové spoje v 16:25 a 18:25.
- V 9:20 pojede z Brna nový rychlík do Třebíče, Jihlavy a dále přes České Budějovice do Plzně.
- Brno získá od nového jízdního řádu nejrychlejší možné spojení s oblastí Mladé Boleslavi a České Lípy. Na vlaky EC bude v Kolíně navazovat okamžitě každé 2 hodiny rychlík a z Brna bude trvat cesta do Mladé Boleslavi tímto způsobem jen 3 hodiny a 3 minuty
- Brnem bude projíždět nový dálkový vlak Praha – Brno – Budapešť – Bělehrad, z Brna pojede v 8:16.
- V Brně bude zastavovat nový spoj EN Budapešť/Vídeň – Praha – Berlín. Z Brna odjede v 0:52 a na berlínském hlavním nádraží zastaví v 9:17.
- Mezi Znojmem a Šatovem stále pokračuje SŽDC v elektrizaci tratě, téměř celou dobu jízdního řádu tu budou jezdit náhradní autobusy.
- Na trati Vranovice – Pohořelice už Jihomoravský kraj osobní vlaky neobjednal.
- Dále bude zrušen rychlík Pannonia z Prahy do Bukurešti. V úseku Praha – Břeclav bude nahrazen novým rychlíkem „Amicus“ přes Olomouc. Od jara až do podzimu pojede tento vlak až do Budapešti. Tento rychlík veze přímé vozy do Bukurešti, Vídně, Burgasu i Varny.
- Naopak provoz na železniční trati Hrušovany nad Jev. - Hevlín bude zatím zachován.
Moderní soupravy i v regionální dopravě
Motorové jednotky Regionova budou řazeny na většinu spojů linky S1 Brno-Slatina – Kuřim (– Tišnov) a také v oblasti Veselí nad Moravou do Hodonína a slovenské stanice Vrbovce. V případě neschopnosti některých jednotek na lince S1 bude nahrazena soupravou 714 + vozy Btax nebo 210 + 2xBdmtee. Ve větší míře se začnou objevovat i na trati Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou. Celkem jich jezdí na jižní Moravě už šest.Modernizované čtyřnápravové motorové vozy 854 s přípojným vozem 054 a novým řídícím vozem 954 se začnou objevovat ve větší míře na osobních a spěšných vlacích z Brna do Veselí nad Moravou a dále do Uherského Hradiště. Zároveň budou jezdit také z Brna na Třebíč a Jihlavu.
Od nového GVD bude zrušen turnusový provoz letitých "krokodýlů" řady 850. Letošní rok je tedy po 46 letech posledním rokem jejich pravidelného provozu. Na trati Brno - Oslavany/Hrušovany nad Jevišovkou budou úplně nahrazeny motorovými vozy řady 842, se kterými se oproti loňskému grafikonu už nesetkáme v úseku Vrbovce - Strážnice, ale nově ovšem zajišťují osobní vlaky mezi Nezamyslicemi a Vyškovem, v rámci kterých se dostanou i do Přerova.
O víkendu pak jeden motorový vůz řady 842 vede noční vlak na trase Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna. Dále budou na trati Brno - Oslavany/Hrušovany nad Jev. tyto vozy nově vypravovány s řídícím vozem řady 954. Další změnou v obězích vozidel je zavedení 3 lokomotiv řady 714 pod domovskou stanici Znojmo. V pracovní dny se budou tedy tyto lokomotivy podílet na vozbě osobních vlaků na trati mezi Břeclaví a Znojmem.
Zdroje: České dráhy, ČT24 a iDNES; námět: Fixi
Jediny, co se tomu mozna da vytknout - ty spesnaky jedou soucasne s tema "dlouhyma" vlakama a tim padem mezi Sakvicema a Breclavi jedou vlaky v osmi minutach. Kdyby ty spesnaky jeli tak, ze by mezi Breclavi a Sakvicema vznikla 30-min takt, tak by to byla jednicka s hvezdickou
zastavování v šakvicích, zaječí a v podivíně je podle mě víc než logické. nejde o velikost přímo těchto obcí ale spíš o přestupy, které tam lze využít. v šakvicích do hustopeč, případně do vesnic směrem na mikulov, v zajěčí do velkých pavlovic a dál, v podivíně do vesnic směrem na hodonín. a není to dílo českých drah, je to kvůli ids jmk
Takže bych se spíš přiklonil k těm, co jedou z Brna do Vídně vlakem....no můj názor:-)
Podle myho je to vymyslene VELICE dobre (snad jen na to, ze konkretne Hodoninaci maji misto spoje do Brna co pul hodiny jeden za dve hodiny - vsichni ostatni si ale polepsili)
tenzor - vsak od toho ten IDS je, ne? (Ovsem, jestli se zdrazi, jak se psalo jinde, tak uz to bude taky o necem jinym:)
Co mne ale zarazi, je to, ze rychliky budou zastavovat nejen v Podivine, ale i Sakvicich a Zajeci. To by uz vetsi smysl davaly ty Modrice (5 000 obyvatel). Podivin ma 3 000 obyvatel, Zajeci i Sakvice jen 1 400. To je i na spesny vlak s privrenim obou oci. Holt CD opet predvedly jak zrychluji vlaky, misto 35 minut to pojede 45.
BTW, kdyz si to srovnam s Vlarou, tak by tam nynejsi spesne vlaky meli zmenit na rychliky a jen na useku do Slavkova pridat zastavky (kdyz nebudu resit brnenske) v Slapanicich a Krenovicich :D
Kdyžtak ještě pro zajímavost uvedu dva nestandartní příklady z nezápadoevropských zemí (shodou okolností těch, které jsem po železnici projel nejvíce, M promine):
1. Polsko - cena vlaku na krátké vzdálenosti je tak absurdní, že kromě lidí, kteří mají výrazné slevy na traťové průkazky, tam do 50 km lidé jezdí raději autobusy. V důsledku toho se vyvinula silná konkurence v autobusové dopravě, např. z jednoho městečka s asi 8 000 obyvateli jsme potřebovali jet do Szczecina, vlakem bychom to nestihli, protože jely cca 2 denně, tak jsme šli na sutobusové nádrazží, lidí jak na demonstraci a v čase odjezdu tam přijely 3 autobusy konkurenčních společností, všechny nové a mám dojem že i cena byla nižší než u nás, samozřejmě všechny jely do Štětína plné. A to byl odjezd tím směrem každou hodinu.
Na dlouhé vzdálenosti se vyplatil naopak vlak. V pohodlí nebo rychlosti až tak velké rozdíly nebyly.
2. Řecko - ve vlaku pohodlné cestování, pokud člověk nenastupoval do nemístenkového na nevýchozí stanici - pak si nesedl. Přitom cena byla na úrovni zákaznického jízdného ČD, u nemístenkového ještě níže. Jedině IC mělo místenku, která nebyla jako u ostatních vlaků zdarma, ale naopak stála víc než samotné jízdné. V tomhle případě jde ale spíš o záměrné tahání peněz z turistů, na IC jezdí stejné soupravy jako na nejobyčejnějších vlacích a nejvíc jsou zpožďovány, takže časová výhoda z toho, že zastavuje jen ve větších městech, padá.
Oproti tomu jsou autobusy 2x dražší, často méně pohodlnější (u těch horších byla slabá klimatizace a stát v uličce hodinu, zatímco se autobus šplhá po silnici do hor, nebylo nic příjemného). Na hlavnívh trasách jsou navíc pomalejší než vlak. Přesto jimi jezdí spousta lidí. Samozřejmě se to dá vysvětlit tím, že místenkové vlaky mohou být vyprodány i 1-2 dny předem a že autobusy jezdí častěji, ale pořád mi nešlo do hlavy, proč za těchto podmínek Řekové radši nejezdí autem.
Na druhé straně, v Königu rychlíky zastavují standartně a je možné, že co do objemu cestujících to bude v Modřicích podobné aspoň v ranních a odpoledních hodinách.
Jinak mě docela pobavilo jak ČD přesně podle své reklamy "zrychlily" osobní vlaky směr Veselí, z Brna do Slavkova 34-35 minut dle jízdního řádu (mimo špičku jde zajet i za 31 dle četných pozorování při cestě vlakem, který vyjížděl zpožděný) na min. 36 minut. Je to ale pořád lepší, než původní návrh 38 minut (úsek Křenovice - Slavkov, což se jede 3 minuty tam byl 6 minut a nikdo nedokázal vysvětlit proč). I tak je tam ale až 5 minut vata, což kontrastuje se spěšnými vlaky (25 minut, rezerva při dokonalé jízdě cca 50 vteřin). Jinak moc nechápu obnovené zastavování v Černovicích, myslel jsem si, že bylo u většiny spojů zrušeno právě proto, že ji využívali jen lidé jezdící s nákupy z Tesca, jinak tam skoro nikdy nikdo nenastupoval.
Ad cesta do Vídně, z Brna je to jednoduché, 7:16 EC71, 4 vagony Bmz s dobrým podvozkem, klimatizací a pohodlnými sedačkami + zásuvky ve dvou z nich - není co řešit, ideální čas, nejrychlejší a nepohodlnější cesta (sorry, SA, mám tě rád, ale tady vyjímečně prohráváš, sice bych jel za poloviční cenu, ale trvalo by to déle, o něco méně pohodlněji a ten čas odjezdu 6:00 taky nemohl vymyslet normální člověk). Pražáky celkem lituju, ale cesta do města které je vzdáleno 4 hodiny cesty (a dokud nebude VRT, lepší to nebude) jen pro turistické účely bude vždy problematická.
Jinak pokud jde o omezeni WS, tak myslim, ze hrebik dostal primy zasah mezi usi:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.