Brno - Nový jízdní řád, který začne platit od 14. prosince, přinese pro Jihomoravský kraj opět spoustu novinek. Bude zavedeno historicky nejrychlejší spojení Brna a Slovácka novými přímými vlaky, každou hodinu pojede vlak vyšší kvality do Prahy, budou kratší intervaly příměstských vlaků, nové přímé spojení s Bělehradem nebo nové vlakové taxi na Lednici. V pracovní dny pojede až 853 vlaků, které najedou o 1,2% kilometrů více než dosud.
„Počet cestujících kolem Brna narůstá. Chceme tedy v okolí města zahustit dopravu. Na řadě linek bude až do večera prodloužen interval 30 minut, včetně linky S1 z Kuřimi přes Židenice do Slatiny. Z Brna pak pojede odpoledne do Kuřimi vlak dokonce každých 15 minut, což už se blíží intervalům městské hromadné dopravy. Z Nedvědice pojedou nově ráno přímé vlaky až do Brna, bez přestupu v Tišnově,“ popisuje nejdůležitější změny v okolí města ředitel Krajského centra osobní dopravy v Brně Pavel Karšulín.
Brno – Hodonín: každou hodinu za 1 hod. 5 min.
Největší novinkou je zaintegrování Hodonínska a Břeclavska do IDS JMK a s ním související zavedení přímých rychlých vlaků linky R5 v úseku Brno – Břeclav - Hodonín, které zastaví ještě v Šakvicích, Zaječí a Podivíně. Vznikne tak úplně nové a historicky nejrychlejší propojení Slovácka se samotným centrem Brna. Spoje pojedou ve špičce každou hodinu a urazí tuto vzdálenost za 1 hodinu a 5 minut. Mimo špičku pojedou v dvouhodinovém intervalu. Linku ČD skládá prodloužením dnešních rychlíků Olomouc - Hodonín - Břeclav do Brna a doplnění hodinového intervalu spěšnými vlaky. S univerzální jízdenkou IDS JMK jedna cesta vyjde na 52 Kč. V úseku Brno - Břeclav by měly být tyto rychlíky nejčastěji vedeny lokomotivou řady 263.
Přehled přímých vlaků Brno – Břeclav – Hodonín:
Brno hl.n. | Modřice | Šakvice | Zaječí | Podivín | Břeclav | Hodonín |
---|---|---|---|---|---|---|
6:36 | --- | 6:59 | 7:04 | 7:11 | 7:21/7:28 | 7:41 |
8:36 | --- | 8:59 | 9:04 | 9:11 | 9:21/9:28 | 9:41 |
10:36 | --- | 10:59 | 11:04 | 11:11 | 11:21/11:28 | 11:41 |
12:36 | --- | 12:59 | 13:04 | 13:11 | 13:21/13:28 | 13:41 |
13:36* | 13:43 | 13:59 | 14:04 | 14:11 | 14:21/14:28 | 14:42 |
14:36 | --- | 14:59 | 15:04 | 15:11 | 15:21/15:28 | 15:41 |
15:36* | 15:43 | 15:59 | 16:04 | 16:11 | 16:21/16:28 | 16:42 |
16:36 | --- | 16:59 | 17:04 | 17:11 | 17:21/17:28 | 17:41 |
17:36* | 17:43 | 17:59 | 18:04 | 18:11 | 18:21/18:28 | 18:42 |
18:36 | --- | 18:59 | 19:04 | 19:11 | 19:21/19:28 | 19:41 |
20:36 | --- | 20:59 | 21:04 | 21:11 | 21:21/21:28 | 21:42 |
Přehled přímých vlaků Hodonín - Břeclav - Brno:
Hodonín | Břeclav | Podivín | Zaječí | Šakvice | Modřice | Brno hl.n. |
---|---|---|---|---|---|---|
4:17* | 4:34/4:42 | 4:53 | 5:01 | 5:07 | 5:30 | 5:37 |
5:17* | 5:31/5:38 | 5:48 | 5:55 | 6:00 | 6:17 | 6:24 |
6:17 | 6:31/6:38 | 6:48 | 6:55 | 7:00 | --- | 7:24 |
7:14* | 7:28/7:35 | 7:45 | 7:52 | 7:57 | --- | 8:21 |
8:17 | 8:31/8:38 | 8:48 | 8:55 | 9:00 | --- | 9:24 |
10:17 | 10:31/10:38 | 10:48 | 10:55 | 11:00 | --- | 11:24 |
12:17 | 12:31/12:38 | 12:48 | 12:55 | 13:00 | --- | 13:24 |
14:17 | 14:31/14:38 | 14:48 | 14:55 | 15:00 | --- | 15:24 |
15:17* | 15:31/15:38 | 15:48 | 15:55 | 16:00 | 16:17 | 16:24 |
16:17 | 16:31/16:38 | 16:48 | 16:55 | 17:00 | --- | 17:24 |
17:17* | 17:31/17:38 | 17:48 | 17:55 | 18:00 | 18:17 | 18:24 |
18:17 | 18:31/18:38 | 18:48 | 18:55 | 19:00 | --- | 19:24 |
20:17 | 20:31/20:38 | 20:48 | 20:55 | 21:00 | --- | 21:24 |
Každou hodinu vlak vyšší kvality
Mezi Brnem a Prahou pojede každou hodinu vlak vyšší kvality IC, EC nebo SC. Tyto vlaky pojedou obvykle každou 41. minutu. První vlak IC jede z Brna ve 4:41, do Prahy přijede už krátce před půl osmou. Poslední jede ve 21:41, v Praze je v půl dvanácté tak, aby cestující stihli ještě přestupy na MHD.
Z Prahy do Brna zpravidla odjíždí tyto vlaky z holešovického nádraží vždy v půl. Nově přibude také pozdně večerní spoj EC z Prahy do Brna. Ten pojede z pražských Holešovic ve 21:30 a do Brna přijede 15 minut po půlnoci. První Pendolino pojede z Prahy do Brna už v 5:57 a do Brna přijede v 8:25. Pendolina budou v Praze místo dosavadních Holešovic jezdit z hlavního nádraží.
Na trase Praha – Pardubice – Brno – Vídeň pojede nově vlak každé 2 hodiny a zlepší se také spojení Brna se severem Čech a s Německem, kde přibudou nové přímé spoje EC. Večer pojedou z Německa až do Brna 3 vlaky EC, které zatím končily v Praze. Jde o 2 spoje z Berlína a jeden ze stanice Ostseebad Binz. Opačným směrem do Německa se vydají z Brna druhý den ráno.
Příměstská doprava
- Na trati Brno – Skalice nad Svitavou a Brno – Tišnov pojedou vlaky v půlhodinovém intervalu nově až do 20 hod.
- Na trati Břeclav – Hodonín vzroste počet osobních vlaků, pojedou nově každou hodinu
- Na trati Brno – Břeclav pojedou vlaky, které končily v Hrušovanech u Brna, nově až do Vranovic, takže bude mezi Brnem a Vranovicemi dopoledne interval 30 minut, místo původních 60 minut. Mezi Vranovicemi a Břeclaví přeberou frekvenci některých osobních vlaků nové spoje linky R5
- Příměstská linka S1 Tišnov – Kuřim – Brno-Židenice – Brno-Slatina, která tvoří nejrychlejší spojení oblasti Kuřimska s průmyslovou zónou Černovická terasa, pojede mezi 14. a 18. hodinou každých 30 minut. Ve výsledku tak společně s linkou Brno hl.n. – Kuřim – Tišnov vytvoří mezi Brnem a Tišnovem interval 15 minut. Na všechny spoje linky S1 nasazují ČD motorové jednotky Regionova.
- Nově pojedou ranní přímé vlaky z Nedvědice přímo do Brna-Slatiny bez přestupu v Tišnově. Jde o vlaky s odjezdem z Nedvědice v 5:05, 6:05 a 7:05
Motoráček do Lednice přímo z Brna
Mění se jízdní řád na trati Břeclav – Lednice, kde jezdí historický motorový vůz řady 131 (Hurvínek) + BDlm. Nově pojede o víkendech a svátcích v letní sezóně historický vlak 830 + BDlm + 801 do Lednice už z Brna a večer se opět vrátí do Brna. Nově si bude moci každý objednat jízdu tohoto historického vlaku i mimo pravidelný jízdní řád – jde o tzv. vlakové taxi. Z Lednice je možné využít taxi v 11:40 nebo 14:40 do Valtic města nebo do Břeclavi a zpět. Cena vlakového taxi je 1800 Kč (40 zpátečních jízdenek za 45 Kč).
Brno hl.n. | Břeclav | Lednice |
---|---|---|
8:40 | 9:48/9:50 | 10:12 |
--- | 11:10 | 11:33 |
--- | 14:10 | 14:33 |
Lednice | Břeclav | Brno hl.n. |
---|---|---|
10:25 | 10:46 | --- |
13:25 | 13:46 | --- |
16:46 | 17:07/17:10 | 18:17 |
Další změny v Jihomoravském kraji
- Mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou pojede ve špičce více spojů. Z Kyjova pojedou nové vlaky do Veselí nad Moravou v 5:09 a 7:07, v opačném směru z Veselí do Kyjova pojedou nové spoje v 16:25 a 18:25.
- V 9:20 pojede z Brna nový rychlík do Třebíče, Jihlavy a dále přes České Budějovice do Plzně.
- Brno získá od nového jízdního řádu nejrychlejší možné spojení s oblastí Mladé Boleslavi a České Lípy. Na vlaky EC bude v Kolíně navazovat okamžitě každé 2 hodiny rychlík a z Brna bude trvat cesta do Mladé Boleslavi tímto způsobem jen 3 hodiny a 3 minuty
- Brnem bude projíždět nový dálkový vlak Praha – Brno – Budapešť – Bělehrad, z Brna pojede v 8:16.
- V Brně bude zastavovat nový spoj EN Budapešť/Vídeň – Praha – Berlín. Z Brna odjede v 0:52 a na berlínském hlavním nádraží zastaví v 9:17.
- Mezi Znojmem a Šatovem stále pokračuje SŽDC v elektrizaci tratě, téměř celou dobu jízdního řádu tu budou jezdit náhradní autobusy.
- Na trati Vranovice – Pohořelice už Jihomoravský kraj osobní vlaky neobjednal.
- Dále bude zrušen rychlík Pannonia z Prahy do Bukurešti. V úseku Praha – Břeclav bude nahrazen novým rychlíkem „Amicus“ přes Olomouc. Od jara až do podzimu pojede tento vlak až do Budapešti. Tento rychlík veze přímé vozy do Bukurešti, Vídně, Burgasu i Varny.
- Naopak provoz na železniční trati Hrušovany nad Jev. - Hevlín bude zatím zachován.
Moderní soupravy i v regionální dopravě
Motorové jednotky Regionova budou řazeny na většinu spojů linky S1 Brno-Slatina – Kuřim (– Tišnov) a také v oblasti Veselí nad Moravou do Hodonína a slovenské stanice Vrbovce. V případě neschopnosti některých jednotek na lince S1 bude nahrazena soupravou 714 + vozy Btax nebo 210 + 2xBdmtee. Ve větší míře se začnou objevovat i na trati Tišnov – Nedvědice – Žďár nad Sázavou. Celkem jich jezdí na jižní Moravě už šest.Modernizované čtyřnápravové motorové vozy 854 s přípojným vozem 054 a novým řídícím vozem 954 se začnou objevovat ve větší míře na osobních a spěšných vlacích z Brna do Veselí nad Moravou a dále do Uherského Hradiště. Zároveň budou jezdit také z Brna na Třebíč a Jihlavu.
Od nového GVD bude zrušen turnusový provoz letitých "krokodýlů" řady 850. Letošní rok je tedy po 46 letech posledním rokem jejich pravidelného provozu. Na trati Brno - Oslavany/Hrušovany nad Jevišovkou budou úplně nahrazeny motorovými vozy řady 842, se kterými se oproti loňskému grafikonu už nesetkáme v úseku Vrbovce - Strážnice, ale nově ovšem zajišťují osobní vlaky mezi Nezamyslicemi a Vyškovem, v rámci kterých se dostanou i do Přerova.
O víkendu pak jeden motorový vůz řady 842 vede noční vlak na trase Brno - Šakvice - Hustopeče u Brna. Dále budou na trati Brno - Oslavany/Hrušovany nad Jev. tyto vozy nově vypravovány s řídícím vozem řady 954. Další změnou v obězích vozidel je zavedení 3 lokomotiv řady 714 pod domovskou stanici Znojmo. V pracovní dny se budou tedy tyto lokomotivy podílet na vozbě osobních vlaků na trati mezi Břeclaví a Znojmem.
Zdroje: České dráhy, ČT24 a iDNES; námět: Fixi
Kazdopadne to podstatne jsi podle mne napsal na poslednim radku
Sam jsem jednim z tech manazeru, co obcas takhle do Vidne jezdi a mohu rici toto:
Bud si zaplatim luzko, nebo jedu o pulnoci autobusem z Prahy (ve Vidni i mnoho dobrych kavaren v centru otevira v 6, takze pohoda) anebo si sjednam schuzku klidne na 11 - stejne nemam pocit, ze schuzky v 8 jsou az tak caste.
1) V Brně není garantovaný přípoj mezi Sp 1973 a EC 71
2) Supershit je tam až v 10, což se některým lidem zdá pozdě.
O EC 71 zde byla několikrát řeč, takže neměj obavy, že jsou tu všichni blbí a tys jim to teď nandal;-)
A EC 71 Gustav Mahler Brno - Wien (7:16 - 9:02) jste si nikdo nevšiml, že? (souprava od EC 379 z předchozího dne).
A o rychlíky jde ve většině případů proto, že to objednává Ministerstvo dopravy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.