..: GVD 08/09: Pendolinem i z Bohumína, Praha-Ostrava pod 3 hodiny :..

Ilustrační obrázekOstrava - Definitivní oddělení rolí dopravce a správce drážní infrastruktury letos přineslo i jeden podstatný efekt: v roce 2008 poprvé nový grafikon připravuje Správa železniční dopravní cesty, díky čemuž se v předstihu můžeme dozvědět několik zajímavých informací i k provozu vlajkové lodi Českých drah - jednotek Pendolino. Podstatných změn je hned několik: spoje SuperCity budou nově vyjíždět z pražského hlavního nádraží, některé spoje se podívají až do Bohumína, zlepší se spojení s Vídní, jízdní doba mezi hlavním městem a Ostravou poprvé klesne pod tři hodiny a možná mimořádná opatření nepotěší držitele In-karet.

Zásadních novinek v provozu pendolin bude hned několik, především na "severní větvi", spojující Prahu s Ostravou. Dodejme je, že se zatím nejedná o oficiální informace Českých drah, jež kompletní výčet změn v novém jízdním řádu představí až na tiskové konferenci 24. listopadu. Jak ale přípravy zavedení nového GVD vrcholí, objevují se některé informace, které souhlasí s dřívějšími vyjádřeními ČD.

Pendolina mění základnu

680 ČD, Praha hl.n., foto: Filip KočíZásadní novinkou pro cestující vlaků SuperCity je změna jejich výchozí a cílové stanice v metropoli - po třech letech opustí v prosinci pendolina Holešovice a začnou zajíždět na postupně rekonstruované pražské hlavní nádraží To by mělo usnadnit přestup na navazující vlakové spoje i přístup do centra města. Informace k rychlé autobusové lince AirportExpress na ruzyňské letiště zatím nejsou k dispozici. Jako vedlejší efekt by tato změna mohla přinést vyšší kapacitu odbavení cestujících, jež je na holešovickém nádraží mnohdy zoufalá; ovšem až po dokončení rozsáhlé přestavby největšího pražského železničního přístavu.

Na skok pendolinem do Rakouska

Pendolino 680 ČD, Wien Praterkai, foto: PayusNa "jižní větvi" bude nově možné absolvovat šestihodinovou návštěvu Vídně výhradně za použití pendolina, a to díky změně časových poloh spojů vedených jednotkami řady 680. Umožní to dvojice vlaků SC 15 Smetana s odjezdem z Prahy v 5:57 a SC 16 Antonín Dvořák s odjezdem z Wien Südbf. v 15:58; zbylé dva spoje vyjíždí ze svých cílových stanic hodinu před polednem. Cestovní doba jen mírně překračuje čtyři hodiny. V současnosti odjíždí první pendolino z Prahy až v 8:23. Vlajková loď ČD by se tak mohla stát ještě atraktivnějším prostředkem pro cesty mezi metropolemi, navíc s kvalitním večerním spojením vlakem EC 70 Gustav Mahler v 18:58.

U Slovenské Strely nedochází k žádnému významnému časovému posunu - jen bude přečíslována na SC 18/19. Oproti severní větvi zatím počítá návrh pro směr na Brno s mírným prodloužením jízdní doby, kdy jednotky řady 680 urazí cestu z Prahy do moravské metropole za 2 hodiny 28 minut a v opačném směru pojedou ještě o minutu déle. Průměrná cestovní rychlost na 257 kilometrech trasy bude mírně překračovat 103 km/h.

Po třech letech se dočkají i Bohumíňané

PendolinoJiž od počátku provozu spojů SuperCity v prosinci 2005 volali cestující po tom, aby bylo možno do pendolin nastoupit či vystoupit i v Bohumíně. Právě z tohoto nevelkého města jednotky 680 každé ráno odjíždějí do Ostravy, odkud pokračují jako spoje SC Pendolino do Prahy. Večer se zase vracejí zpět do Bohumína, kde během svého nocování dostávají potřebnou péči a údržbu.

Od nového GVD by právě v Bohumíně měl být umožněn nástup do spoje SC 500 s odjezdem v 5:17 a SC 502 v 7:17. Večer bude možné naopak pendolinem dojet až do Bohumína, a to spoji SC 507 (18:42) a SC 509 (20:42); resp. SC 511 (23:42) ve dnech, kdy je vypravován posilový pár spojů. Obratové doby ve stanici Ostrava hlavní nádraží mají být koncipovány celkem velkoryse, což v minulých měsících vedlo k spekulacím o celodenním zajíždění. V takovém případě by ale byla na místě otázka, zda-li je Bohumín schopný generovat adekvátní množství cestujících, aby se extra zajížďka vyplatila.

Z Prahy do Ostravy pod tři hodiny

680 ČD, Hoštejn, foto: Szymon CzarkowskiDíky novým stavbám, dokončeným v průběhu aktuálního GVD, dojde také k dalšímu zrychlení spojů mezi Prahou a Ostravou: od prosince se tak budou moci cestující poprvé v historii dostat vlakem ze svinovského nádraží do hlavního města za čas kratší než 3 hodiny. Cestovní doba bude, snad s důrazem na psychologický efekt, nastavena na 2 hodiny a 59 minut, přičemž pendolina budou 351 km této trasy překonávat průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. Na ostravské hlavní nádraží potrvá jízda 3 hodiny a 8 minut; do Bohumína pak ještě o deset minut déle.

In-karta v pátek nepomůže

Poslední zajímavou novinkou, která ovšem mnohé zákazníky nepotěší, je možnost, že na nejvytíženější páteční spoje SuperCity z Prahy nebude možné zakoupit místenku se slevou RailPlus za 100 Kč. Všichni cestující si tak budou muset pořídit rezervační doklad za plnou cenu. Na dotaz redakce České dráhy tuto informaci nechtěly nijak komentovat s odkazem na plánovanou tiskovou konferenci, nicméně v případě jejího potvrzení zcela určitě nenadchne nejednoho držitele zákaznické In-karty.

Dalším změnám v novém grafikonu se budeme věnovat průběžně v rámci tradičního kola příprav, včetně aktualizace databáze řazení vlaků a traťových jízdních řádů.

zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zpravodajové ŽelPage


JiříK. | 6.11.2008 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
08.11.2008 (12:30)  
valdav - jenze zajizdeni do Bohumimna neni ulitba Bohuminakum, ale jde jen o to, ze se tam na minutu otevrou dvere... Kvuli tomu, aby tam nabrali davy lidi, tam nejezdi...

Rail2005 - diky za ta slova. Mame tady ted dva nazory - teoretika, ktery se proti "zruseni" EC71 ohradil s tim, ze ted se do Brna nebude dat jak jezdit a ze se clovek do Brna nedostane; na strane druhe nazor praktika, ktery do Brna skutecne jezdi a ten si zmenu kvituje. Mno, jakej nazor asi bude mit vetsi vahu:-)
No a to s tema zavedenyma pozdnima vlakama z Prahy - Taktak, ja vedel, ze se jednou dockam a netrvalo to ani 20 let:-)
Pokud jde ale o to tvoje pocitani casu, tak nepocitas to moc ferove, protoze v pripade auta pripocitavas dobu stravenou v MHD, kterou si musis dojet do prace, ale v pripade vlaku to nepocitas, resp. argumentujes tim, ze k autu to mas dal nez k vlaku. Tim neprimo rikas to, ze vlak neni obecna vyhoda, ale vyplati se jen v pripade, kdy mas firmu na severozapade Prahy, zatimco kdyby byla firma na jihovychode, tak bys vlakem nejel. Samozrejme ze je to pravda, ale neverim, ze jsi to tak chtel napsat:) Ergo, neuvadej svoje konkretni casy, ale nejaky prumerne (a ty budou asi pro vlak i auto stejne, proto je lze zanedbat).

Vaclav - ze Ostravaci musi vstavat driv a proto pet rano neni brzo? - tak asi jde o to, ze Ostrava je o neco dal, ne? Co to je kristepane za argument, ze Ostravaci jsou chudaci, ze musi vstavat vrazedne brzo?
08.11.2008 (12:17)  
Václav: Myslel jsem jen 1-2 spoje denně.
Georgo: Určitě by se nějací lidé našli, když o to Opava žádala. Z Opavy jsem já sám :-)
08.11.2008 (12:11)  
Nech sa nikto z Opavy neurazí, ale koľko by tých SC-cestujúcich bolo? Aj s Bohumíňanmi by sa zrejme vošli do jediného vozu, a to ešte toho barového (683)...
08.11.2008 (11:37)  
Z vašeho příspěvku nebylo zřejmé, jestli myslíte všechny spoje, nebo jen některé (ty večerní jezdí nocovat do Bohumína). Ale aby "denní" spoje zajížděly do Opavy a ty "večerní" do Bohumína, by nebylo vhodné. Nebo myslíte všechny spoje do Opavy a večer/ráno Sv jízdy do/z Bohumína? Navíc obrat soupravy 30 minut na jednokolejné trati, při rekonstrukčních pracech v Praze, Kolíně, kdy zpoždění bude leckdy v řádech desítek minut, by bylo "neprůchozí". Viděl bych to v lepších přípojích na Svinově.

Ad Rail-2005: Souhlas.
08.11.2008 (11:08)  
Václav: Jaké zázemí by mělo v Opavě být? Na 1. nástupiště by se pendolino v pohodě vešlo. Samozřejmě by šlo o rychlý obrat (stálo by tam půl hodiny a pak zase zpátky do Prahy).
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.11.2008 (11:07)  
Václav: Jak už tady padlo, jednání se dá domluvit na rozumnou dobu. Jsou výjimky, kdy to nejde. Tak holt jedu raději den předem. Já se s Moraváky domlouvám zásadně na 10:00 a ještě jim nabízím, zda nechtějí později, ať mají rezervu. Ale protože jsou to zpravidla starší lidé jak já, kteří vstávají běžně ve 5:00 nebo i dříve, tak jim ten termín vyhovuje, mnohdy dorazí i dříve... Ale je to pouze jejich volba.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.11.2008 (10:58)  
A pro ty, kdo tvrdí, že D1 a auto je řešením, tak říkám, že je to minimálně sporné. Krom všeobecně známých problémů tu máme i toto. Ráno musím někam v Praze pro to auto dojet. Pak se ještě dostat alespoň na počátek D1. Také se musím někdy nasnídat.

Budu-li počítat, že cesta autem po D1 mezi centry obou měst trvá 2H (když není zádrhel), tak v mém konkrétním případě musím ještě připočítat 40 min na cestu do práce MHD (na nádraží to mám 20 min) a pak cestu cca 45 min (když je prázdno 30 min) na počátek D1.

Při návratu večer (nebo druhý den) to samé, jen opačně.
08.11.2008 (10:50)  
Nechápu vlaky typu Avala (Praha - Bělehrad), Jože Plečnik (Praha - Ljubljana) EC 370/371 do Ostseebad Binz. Jsou na období dvou tří grafikonů a zaniknou... Hlavně, že na těchto vlacích jezdí (budou jezdit) skoro výhradně české vozy. Místo toho, aby jezdily častěji na Vídeň, nebo Berlín, pošleme je někam na dvoudenní výlet k Jadranu.

Opava nemá zázemí na Pendolina, tak utřela nos.

Přijde mi, že odjezd prvního EC z Prahy v 5:01 není zase tak brzo (pokud se chci někam dostat). Co mají říkat Ostravané, kteří mají jednání v Praze na 8 hodinu, musejí jet Manažerem, který odjíždí z Ostravy ve 4:01, tzn. vstávat někdy kolem třetí hodiny ranní, a to je vražedně brzo.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.11.2008 (10:49)  
Jsem jeden z těch, co do Brna jezdí služebně. Mne navrhovaný GVD maximálně vyhovuje. SC15 vyráží z Prahy v rozumných 5:57 a v Brně je 8:25. Jednání se zpravidla pořádají s ohledem na dojíždějící, takže 9:00 je standardní čas. A mám zde 35 minut, abych dojel MHD kamkoliv po Brně. Krom toho je tento vlak konečně použitelný i na jednodenní návštěvu Vídně.

V současné době jede první EC z Prahy v 5:01 pak až Ex v 7:33. To první je vražedně brzo, to druhé už zase dost pozdě. Takže letošní sezónu jedu raději den předem, protože do toho EC71 mne nikdo nedostane.

A pro Brňáky se situace také jednoznačně zlepšila, když jim jedou z Prahy poslední dva spoje 20:30 > 23:14 a 21:30 > 00:14.
08.11.2008 (10:44)  
Přímé spojení z Bohumína do Prahy a opačně už tedy bude, ale co Opava? Ta o spojení s Prahou těmito jednotkami zažádala společně s Bohumínem.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko