..: GVD 08/09: Pendolinem i z Bohumína, Praha-Ostrava pod 3 hodiny :..

Ilustrační obrázekOstrava - Definitivní oddělení rolí dopravce a správce drážní infrastruktury letos přineslo i jeden podstatný efekt: v roce 2008 poprvé nový grafikon připravuje Správa železniční dopravní cesty, díky čemuž se v předstihu můžeme dozvědět několik zajímavých informací i k provozu vlajkové lodi Českých drah - jednotek Pendolino. Podstatných změn je hned několik: spoje SuperCity budou nově vyjíždět z pražského hlavního nádraží, některé spoje se podívají až do Bohumína, zlepší se spojení s Vídní, jízdní doba mezi hlavním městem a Ostravou poprvé klesne pod tři hodiny a možná mimořádná opatření nepotěší držitele In-karet.

Zásadních novinek v provozu pendolin bude hned několik, především na "severní větvi", spojující Prahu s Ostravou. Dodejme je, že se zatím nejedná o oficiální informace Českých drah, jež kompletní výčet změn v novém jízdním řádu představí až na tiskové konferenci 24. listopadu. Jak ale přípravy zavedení nového GVD vrcholí, objevují se některé informace, které souhlasí s dřívějšími vyjádřeními ČD.

Pendolina mění základnu

680 ČD, Praha hl.n., foto: Filip KočíZásadní novinkou pro cestující vlaků SuperCity je změna jejich výchozí a cílové stanice v metropoli - po třech letech opustí v prosinci pendolina Holešovice a začnou zajíždět na postupně rekonstruované pražské hlavní nádraží To by mělo usnadnit přestup na navazující vlakové spoje i přístup do centra města. Informace k rychlé autobusové lince AirportExpress na ruzyňské letiště zatím nejsou k dispozici. Jako vedlejší efekt by tato změna mohla přinést vyšší kapacitu odbavení cestujících, jež je na holešovickém nádraží mnohdy zoufalá; ovšem až po dokončení rozsáhlé přestavby největšího pražského železničního přístavu.

Na skok pendolinem do Rakouska

Pendolino 680 ČD, Wien Praterkai, foto: PayusNa "jižní větvi" bude nově možné absolvovat šestihodinovou návštěvu Vídně výhradně za použití pendolina, a to díky změně časových poloh spojů vedených jednotkami řady 680. Umožní to dvojice vlaků SC 15 Smetana s odjezdem z Prahy v 5:57 a SC 16 Antonín Dvořák s odjezdem z Wien Südbf. v 15:58; zbylé dva spoje vyjíždí ze svých cílových stanic hodinu před polednem. Cestovní doba jen mírně překračuje čtyři hodiny. V současnosti odjíždí první pendolino z Prahy až v 8:23. Vlajková loď ČD by se tak mohla stát ještě atraktivnějším prostředkem pro cesty mezi metropolemi, navíc s kvalitním večerním spojením vlakem EC 70 Gustav Mahler v 18:58.

U Slovenské Strely nedochází k žádnému významnému časovému posunu - jen bude přečíslována na SC 18/19. Oproti severní větvi zatím počítá návrh pro směr na Brno s mírným prodloužením jízdní doby, kdy jednotky řady 680 urazí cestu z Prahy do moravské metropole za 2 hodiny 28 minut a v opačném směru pojedou ještě o minutu déle. Průměrná cestovní rychlost na 257 kilometrech trasy bude mírně překračovat 103 km/h.

Po třech letech se dočkají i Bohumíňané

PendolinoJiž od počátku provozu spojů SuperCity v prosinci 2005 volali cestující po tom, aby bylo možno do pendolin nastoupit či vystoupit i v Bohumíně. Právě z tohoto nevelkého města jednotky 680 každé ráno odjíždějí do Ostravy, odkud pokračují jako spoje SC Pendolino do Prahy. Večer se zase vracejí zpět do Bohumína, kde během svého nocování dostávají potřebnou péči a údržbu.

Od nového GVD by právě v Bohumíně měl být umožněn nástup do spoje SC 500 s odjezdem v 5:17 a SC 502 v 7:17. Večer bude možné naopak pendolinem dojet až do Bohumína, a to spoji SC 507 (18:42) a SC 509 (20:42); resp. SC 511 (23:42) ve dnech, kdy je vypravován posilový pár spojů. Obratové doby ve stanici Ostrava hlavní nádraží mají být koncipovány celkem velkoryse, což v minulých měsících vedlo k spekulacím o celodenním zajíždění. V takovém případě by ale byla na místě otázka, zda-li je Bohumín schopný generovat adekvátní množství cestujících, aby se extra zajížďka vyplatila.

Z Prahy do Ostravy pod tři hodiny

680 ČD, Hoštejn, foto: Szymon CzarkowskiDíky novým stavbám, dokončeným v průběhu aktuálního GVD, dojde také k dalšímu zrychlení spojů mezi Prahou a Ostravou: od prosince se tak budou moci cestující poprvé v historii dostat vlakem ze svinovského nádraží do hlavního města za čas kratší než 3 hodiny. Cestovní doba bude, snad s důrazem na psychologický efekt, nastavena na 2 hodiny a 59 minut, přičemž pendolina budou 351 km této trasy překonávat průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. Na ostravské hlavní nádraží potrvá jízda 3 hodiny a 8 minut; do Bohumína pak ještě o deset minut déle.

In-karta v pátek nepomůže

Poslední zajímavou novinkou, která ovšem mnohé zákazníky nepotěší, je možnost, že na nejvytíženější páteční spoje SuperCity z Prahy nebude možné zakoupit místenku se slevou RailPlus za 100 Kč. Všichni cestující si tak budou muset pořídit rezervační doklad za plnou cenu. Na dotaz redakce České dráhy tuto informaci nechtěly nijak komentovat s odkazem na plánovanou tiskovou konferenci, nicméně v případě jejího potvrzení zcela určitě nenadchne nejednoho držitele zákaznické In-karty.

Dalším změnám v novém grafikonu se budeme věnovat průběžně v rámci tradičního kola příprav, včetně aktualizace databáze řazení vlaků a traťových jízdních řádů.

zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zpravodajové ŽelPage


JiříK. | 6.11.2008 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
07.11.2008 (18:04)  
Je uplne stejnej jako protiargument na 11:00
registrovaný uživatel tenzor 
07.11.2008 (17:26)  
stoupa:
Ergo - mistenka (rezervace) dava (by mela davat) zaruku, nerezervovana mista obsazovat jen do vycerpani kapacity sedadel. Nelidské? Mozna. Ale vstricne pro milé platící.

V Polsku i Recku (a nejspis i v dalsich statech) na IC lze dostat jizdenku pouze s mistenkou (v obou pripadech ovsem mistenka oproti rychliku cenu zdvojnasobuje). V Recku i na "rychliky", ale plati to jen z velkych stanic, na mensich muzou pristoupit i lidi bez mistenky, kteri pak stoji v chodbickach (coz neni uplne nejlepsi, protoze tama kazdou chvili projizdi vozik s obcerstvenim).
registrovaný uživatel tenzor 
07.11.2008 (17:16)  
M:
tenzor - a MZ napsal jakej argument? Ze se do pendolina nevejde krabice od bananu? Proc nevyjedes i na nej?

Napsal 2 argumenty: 1. cestujici se nedostane do Brna pred 8:00, 2. k dispozici do Brna a dale do Vidne bude vlak s mensim komfortem a pritom za vyssi cenu

Napsal, ze misto EC pojede SC, coz je o tridu horsi vlak a zadne argumenty nepouzil! Napsal pouze, ze lidi, co rano jeli do Brna, budou muset povinne jet pendolinem, zatimco do ted mohli jet EC. Na to jsem reagoval uplne stejne - lidi, co do ted do Brna museli jet na 11, tak museli jet SC a ted pojede EC (nebo proste nekdy jedno SC ubude).

Aha, myslel jsem si ze je to pokus o vtip... rekl bych ze daleko dulezitejsi a vytizenejsi spoj bude ten ranni nez ten, kterym se clovek nekam dostane pred polednem.

Mimochodem, ten protiargument na tech 8:00 by nebyl?

Takze bud tak hodnej a hod se do klidu

Hodnej nebudu, ale v klidu jsem :)
07.11.2008 (17:03)  
Dobrý den pánové.
Je to zvláštní, ale mě to nedá nereagovat na vlajkovou loď CD pendolino. Hned v úvodu bych chtěl napsat a pochválit, že konečně je vidět časový rozdíl mezi dráhou ujetou pendolinem a třeba EC na trati 270. Že to už není pár minut ,ale desítek minut rozdíl. Nicméně lidé by v jednotce 680 uvítali také více pohodlí a zásuvky 230 V i v druhé třídě. A našli by se další drobnosti. Tak snad to v příští jednotce v budoucnu najdeme. Je skutečně prozatím škoda, že po naší republice se nemůže jet vyšší rychlostí než 160 km h. I když rychlost 160 km h je 2 krát vyšší, než jakou se jezdí po okolí Liberce. A dokonce o 110 km h vyšší než na trati 036. Nicméně zpět k pendolinu.
Pendolino má přeci max konstrukční rychlost 230 km h. Z toho nám vyplívá, že není dostatečně využit její rychlostí potenciál. Její veliké plus je naklápěcí systém umožňující projet oblouk až o 30 procent rychleji. Tento efekt narůstá se zvyšující se rychlostí trati. 70/80-90 80/90-100-105 100/120-130 130/prozatím 160.
Na některých úsecích tabulkově rychlostníky pro pendolino ovšem nejsou. Například trať 010 Praha Bubeneč- Poříčany, Nelahozevec - Kralupy a asi by se našli další.Čepráno z k-report.net/koridory. Z toho usuzuji, že zde pendolino jezdí stejnou rychlostí jako klasické soupravy. A trať v popisovaném úseku nebyla řádně upravena.
Projet oblouk rychleji je možné i při mírném naklopení koleje a využití příčného zrychlení. Setkal jsem se s navýšením rychlosti v oblouku o stejném poloměru o 10 km/h
Například z 40 km h na 50 km h a z 60 km h na 70 km h.
Také dost lidí konstatuje o pendolinu obecně, že to není moc pohodlná jednotka. Pokud srovnávám jednotku 680 a některé EC soupravy je to pravda. Je zde také kritizována zásuvka 230 V jen u 1 třídy.
Nicméně si dovoluji tvrdit a zde napíši a nikoliv zkopíruji odkaz na pendolino nazvané Virgin, které má nejen pohodlí a pěkně vytvořený interiér, ale to především zajímavě vymyšlen barový vůz. Dle mého je praktický. Tak snad neporušuji nějaké pravidlo, pokud se ten odkaz napíši.
http://www.virgintrains.co.uk/travelling_with_us/our_trains
/pendolino_tour/default.aspx
Stačí poté kliknout na pendolino tour a 360 stupňů galerii.Tato jednotka mě mile překvapila.
Někde jsem také zaslechl, že se dvě jednotky 680 nedají spojit. Trochu mě to zaráží mají přeci na koncích soupravy spřáhlo. Pokud si vzpomínám na videa jednotek ICE a TGV spřahají se naprosto běžně.
Určitá nevýhoda u jednotek je. Na kontrolu a do opravy jde celá jednotka.
Jinak se domnívám že budoucnost v osobní dopravě patří spíše-především jednotkách. Rozhodně mě o tom při konstrukčně rozložené hnací síle přesvědčila jednotka AGV a její prezentace.
07.11.2008 (15:16)  
pekař: zato Holešovice jsou luxus...
Troufám si tvrdit, že oproti současnému hlaváku ano. Min. se těma Holešovicema dalo rychle prolítnout, což bludiště na hlavním n. tedy moc neumožňuje. Kde budou třeba takové čekárny pro 1.tř.?
07.11.2008 (14:54)  
Kubíček:sry ,ale nestíhám ,tak píšu na rychlo.
07.11.2008 (14:48)  
pavek pavek: Určitě máte zajímavé myšlenky, ale nešly by napsat česky? Obávám se, že drtivá většina čtenářů papuánštinou moc nevládne...
07.11.2008 (14:45)  
Jako největší hovadina mi příjde že SC 504,501 nejedou v sobotu a neděli.odjezdy s ostravy jsou v Sobotu a neděli:5,7,13,17,což je řádná debilita ,zasde z prahy v 9,13,15,17.To je podle mě nesmysl.Dále vlak EN 458/459 canopus jede ve směru z Prahy jako přímí vozy phoenixe!!!Nebylo by lepší napsat ho do dalšího sloupce a psát jako kdysi u slovenský strely a dvořáka ,vlaky spojeny .A klidně by mohly být u ČD CNL.dále o se týče výluky do hamburgu a to už nemužou všechny dny vindobona jezdit obklikou.A tou obklikou klidně mohli jet i negrelli a jesenius!!!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
07.11.2008 (14:36)  
ad chio:

Nemam In-Kartu, ale Aral Benefit (Client) kartu. Asi jsem mel spise napsat, ze vlak vyssi tridy, kde jedou i nesedici cestujici (rezervace a pod.) dle meho gusta prestava byt vlakem vyssi tridy. Ergo - mistenka (rezervace) dava (by mela davat) zaruku, nerezervovana mista obsazovat jen do vycerpani kapacity sedadel. Nelidské? Mozna. Ale vstricne pro milé platící.
registrovaný uživatel dohlib 
07.11.2008 (11:41)  
Možná by to šlo udělat řešením "vlk se nažere a koza zůstane celá": U exponovaných vytížených spojů by byla cena bez slev Praha-Ostrava, Ova-Pha například 800 Kč a držitelé In-karet by měli slevu například na 600 Kč (berte to jako příklad, může to být klidně 1000/800 nebo taky 600/400).
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko