..: GVD 08/09: Pendolinem i z Bohumína, Praha-Ostrava pod 3 hodiny :..

Ilustrační obrázekOstrava - Definitivní oddělení rolí dopravce a správce drážní infrastruktury letos přineslo i jeden podstatný efekt: v roce 2008 poprvé nový grafikon připravuje Správa železniční dopravní cesty, díky čemuž se v předstihu můžeme dozvědět několik zajímavých informací i k provozu vlajkové lodi Českých drah - jednotek Pendolino. Podstatných změn je hned několik: spoje SuperCity budou nově vyjíždět z pražského hlavního nádraží, některé spoje se podívají až do Bohumína, zlepší se spojení s Vídní, jízdní doba mezi hlavním městem a Ostravou poprvé klesne pod tři hodiny a možná mimořádná opatření nepotěší držitele In-karet.

Zásadních novinek v provozu pendolin bude hned několik, především na "severní větvi", spojující Prahu s Ostravou. Dodejme je, že se zatím nejedná o oficiální informace Českých drah, jež kompletní výčet změn v novém jízdním řádu představí až na tiskové konferenci 24. listopadu. Jak ale přípravy zavedení nového GVD vrcholí, objevují se některé informace, které souhlasí s dřívějšími vyjádřeními ČD.

Pendolina mění základnu

680 ČD, Praha hl.n., foto: Filip KočíZásadní novinkou pro cestující vlaků SuperCity je změna jejich výchozí a cílové stanice v metropoli - po třech letech opustí v prosinci pendolina Holešovice a začnou zajíždět na postupně rekonstruované pražské hlavní nádraží To by mělo usnadnit přestup na navazující vlakové spoje i přístup do centra města. Informace k rychlé autobusové lince AirportExpress na ruzyňské letiště zatím nejsou k dispozici. Jako vedlejší efekt by tato změna mohla přinést vyšší kapacitu odbavení cestujících, jež je na holešovickém nádraží mnohdy zoufalá; ovšem až po dokončení rozsáhlé přestavby největšího pražského železničního přístavu.

Na skok pendolinem do Rakouska

Pendolino 680 ČD, Wien Praterkai, foto: PayusNa "jižní větvi" bude nově možné absolvovat šestihodinovou návštěvu Vídně výhradně za použití pendolina, a to díky změně časových poloh spojů vedených jednotkami řady 680. Umožní to dvojice vlaků SC 15 Smetana s odjezdem z Prahy v 5:57 a SC 16 Antonín Dvořák s odjezdem z Wien Südbf. v 15:58; zbylé dva spoje vyjíždí ze svých cílových stanic hodinu před polednem. Cestovní doba jen mírně překračuje čtyři hodiny. V současnosti odjíždí první pendolino z Prahy až v 8:23. Vlajková loď ČD by se tak mohla stát ještě atraktivnějším prostředkem pro cesty mezi metropolemi, navíc s kvalitním večerním spojením vlakem EC 70 Gustav Mahler v 18:58.

U Slovenské Strely nedochází k žádnému významnému časovému posunu - jen bude přečíslována na SC 18/19. Oproti severní větvi zatím počítá návrh pro směr na Brno s mírným prodloužením jízdní doby, kdy jednotky řady 680 urazí cestu z Prahy do moravské metropole za 2 hodiny 28 minut a v opačném směru pojedou ještě o minutu déle. Průměrná cestovní rychlost na 257 kilometrech trasy bude mírně překračovat 103 km/h.

Po třech letech se dočkají i Bohumíňané

PendolinoJiž od počátku provozu spojů SuperCity v prosinci 2005 volali cestující po tom, aby bylo možno do pendolin nastoupit či vystoupit i v Bohumíně. Právě z tohoto nevelkého města jednotky 680 každé ráno odjíždějí do Ostravy, odkud pokračují jako spoje SC Pendolino do Prahy. Večer se zase vracejí zpět do Bohumína, kde během svého nocování dostávají potřebnou péči a údržbu.

Od nového GVD by právě v Bohumíně měl být umožněn nástup do spoje SC 500 s odjezdem v 5:17 a SC 502 v 7:17. Večer bude možné naopak pendolinem dojet až do Bohumína, a to spoji SC 507 (18:42) a SC 509 (20:42); resp. SC 511 (23:42) ve dnech, kdy je vypravován posilový pár spojů. Obratové doby ve stanici Ostrava hlavní nádraží mají být koncipovány celkem velkoryse, což v minulých měsících vedlo k spekulacím o celodenním zajíždění. V takovém případě by ale byla na místě otázka, zda-li je Bohumín schopný generovat adekvátní množství cestujících, aby se extra zajížďka vyplatila.

Z Prahy do Ostravy pod tři hodiny

680 ČD, Hoštejn, foto: Szymon CzarkowskiDíky novým stavbám, dokončeným v průběhu aktuálního GVD, dojde také k dalšímu zrychlení spojů mezi Prahou a Ostravou: od prosince se tak budou moci cestující poprvé v historii dostat vlakem ze svinovského nádraží do hlavního města za čas kratší než 3 hodiny. Cestovní doba bude, snad s důrazem na psychologický efekt, nastavena na 2 hodiny a 59 minut, přičemž pendolina budou 351 km této trasy překonávat průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. Na ostravské hlavní nádraží potrvá jízda 3 hodiny a 8 minut; do Bohumína pak ještě o deset minut déle.

In-karta v pátek nepomůže

Poslední zajímavou novinkou, která ovšem mnohé zákazníky nepotěší, je možnost, že na nejvytíženější páteční spoje SuperCity z Prahy nebude možné zakoupit místenku se slevou RailPlus za 100 Kč. Všichni cestující si tak budou muset pořídit rezervační doklad za plnou cenu. Na dotaz redakce České dráhy tuto informaci nechtěly nijak komentovat s odkazem na plánovanou tiskovou konferenci, nicméně v případě jejího potvrzení zcela určitě nenadchne nejednoho držitele zákaznické In-karty.

Dalším změnám v novém grafikonu se budeme věnovat průběžně v rámci tradičního kola příprav, včetně aktualizace databáze řazení vlaků a traťových jízdních řádů.

zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zpravodajové ŽelPage


JiříK. | 6.11.2008 (14:06)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel waszyn 
12.11.2008 (12:33)  
sašule: luhačovice 2 hodinovy takt do Prahy, spesnaky do Brna z Bojkovic/Bylnice. Co bys udelal jinak? Ty rychliky soupnul do Vlarskeho sedla? Naplnily by se vic nez v Luhacovicich? Nebo protahl ty spesnaky? Ja se bojim, ze tam proste bydli strasne malo lidi na nejaky vetsi provoz a rychliky na Slovensko jsou z pochopitelnych duvodu taky minulosti..
12.11.2008 (11:28)  
Já jen doufám, že to nebude finální podoba jízdního řádu, protože to, co zase nějaké chytré hlavy vyplodily, to je DĚS! Už ten letošní je hodně velká prasárna, ale ten plánovaný, tak to je něco, na co mi docházejí slova. Co to z té Vláry za chvíli zbude?
registrovaný uživatel M 
11.11.2008 (22:59)  
Mesto Andelu by bylo jeste fajn. Horsi by to bylo v okamziku, kdy by nejakej chytrak zacal pouzivat prezdivky americkych statu - v cestine:-))
registrovaný uživatel waszyn 
11.11.2008 (11:38)  
janko:
Tak napriklad Jadran, sice je primy, ale taky prijizdi +-1 den, to radsi par prestupu a jedu s prestupem ve Vidni, kvalitnimi vozy a rychleji. Kdyz uz bych teda chtel jet tuto relaci vlakem, coz bych asi vzhledem k cene letenky jako nezeleznicar nechtel.
A proc brat Plecniku jmeno? Architekt tohoto jmena toho postavil toho docela dost i v Praze, nejznamnejsi je asi kostel Nejsvetejsiho srdce Pane na Jiriho z Podebrad (www.srdcepane.cz), nebo moderni podoba Prazskeho hradu.
Jinak do vagonu smerujicich na Vltave do Moskvy nastupuje vetsina lidi v Praze a jedou az do te Moskvy, s Avalou nebo Plecnikem, ktere funguji(budou fungovat)jako vymetaky bych ji nesrovnaval.
Jinak nejsem proti uzivani ceskych vlastnich jmen, ale zrovna ten Solnohrad nebo Styrsky hradec uz mi prijdou za urcitou hranici snesitelnosti, to uz muzem rovnou pouzivat Novy Jork nebo Mesto Andelu...
registrovaný uživatel tenzor 
10.11.2008 (23:45)  
Michal Janko: Přípoj do Budapěšti.. nebylo to náhodou v Bělehradě? :)
registrovaný uživatel M 
10.11.2008 (23:37)  
Do Solnohradu prej jezdit nebude. Nadrazi, kde bude koncit ma na ceduli napsany Salzburg...

Jestli ty vlaky maji nebo nemaji smysl nevim - reagoval jsem pouze na to, co jsi napsal ty - tj. ze lidi diky tomuto vlaku (Avale) nemusi prestupovat v Budapesti (patrne lide, co jedou Praha-Belehrad).

Pokud jde o nazev, tak proc ho brat? Je to nazev vlaku. Klidne se to muze jmenovat Archibald Ferguson

PS: promin, ze to cele nepisu ve starocestine:-)
10.11.2008 (17:38)  
M:
A kolik cestujících do Berlína nastupuje do Hungarie v Budapešti, kolik cestujících do Moskvy nastupuje v Praze do Vltavy? Přesto mají tyhle vlaky smysl.
Kdo nezažil situaci na Balkáně, kdy vám ujede jediný přípoj do Budapešti, takže nestíháte následující den do práce, neuvěří, že pro někoho může být důležité, když nemusí třikrát přestupovat.

Jestli bude jezdit Plečnik nově do Solnohradu, tak by mu to jméno měli vzít -- s tím městem nemá nic společného. Ještě tak by mohl korzovat na trase Praha--Vídeň.
registrovaný uživatel M 
09.11.2008 (23:31)  
Tak to je chyba - lidi budou zazivat v Salzburgu a kdo vi kde jeste stresy:-)
registrovaný uživatel asokol 
09.11.2008 (23:20)  
Plečnik už přeci nebude jezdit do Lublaně, ale do Salcburku.
registrovaný uživatel M 
09.11.2008 (20:35)  
Konečně už žádné stresy v Budapešti, Subotici či Bělehradě - no, pocitam, ze ten vlak bude plnej lidi, co pojedou Praha-Belehrad:) Pripadne Plecnik Praha-Lublan:-)))
Nejsem proti temhle vlakum, ale moc zdarilej argument to podle myho nebyl. Co takovej primej vlak Praha-Lisabon? Aspon by se nemuselo prestupovat ve Frankfurtu, Parizi a Madridu:)
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko