..: GVD 08/09: Pendolinem i z Bohumína, Praha-Ostrava pod 3 hodiny :..

Ilustrační obrázekOstrava - Definitivní oddělení rolí dopravce a správce drážní infrastruktury letos přineslo i jeden podstatný efekt: v roce 2008 poprvé nový grafikon připravuje Správa železniční dopravní cesty, díky čemuž se v předstihu můžeme dozvědět několik zajímavých informací i k provozu vlajkové lodi Českých drah - jednotek Pendolino. Podstatných změn je hned několik: spoje SuperCity budou nově vyjíždět z pražského hlavního nádraží, některé spoje se podívají až do Bohumína, zlepší se spojení s Vídní, jízdní doba mezi hlavním městem a Ostravou poprvé klesne pod tři hodiny a možná mimořádná opatření nepotěší držitele In-karet.

Zásadních novinek v provozu pendolin bude hned několik, především na "severní větvi", spojující Prahu s Ostravou. Dodejme je, že se zatím nejedná o oficiální informace Českých drah, jež kompletní výčet změn v novém jízdním řádu představí až na tiskové konferenci 24. listopadu. Jak ale přípravy zavedení nového GVD vrcholí, objevují se některé informace, které souhlasí s dřívějšími vyjádřeními ČD.

Pendolina mění základnu

680 ČD, Praha hl.n., foto: Filip KočíZásadní novinkou pro cestující vlaků SuperCity je změna jejich výchozí a cílové stanice v metropoli - po třech letech opustí v prosinci pendolina Holešovice a začnou zajíždět na postupně rekonstruované pražské hlavní nádraží To by mělo usnadnit přestup na navazující vlakové spoje i přístup do centra města. Informace k rychlé autobusové lince AirportExpress na ruzyňské letiště zatím nejsou k dispozici. Jako vedlejší efekt by tato změna mohla přinést vyšší kapacitu odbavení cestujících, jež je na holešovickém nádraží mnohdy zoufalá; ovšem až po dokončení rozsáhlé přestavby největšího pražského železničního přístavu.

Na skok pendolinem do Rakouska

Pendolino 680 ČD, Wien Praterkai, foto: PayusNa "jižní větvi" bude nově možné absolvovat šestihodinovou návštěvu Vídně výhradně za použití pendolina, a to díky změně časových poloh spojů vedených jednotkami řady 680. Umožní to dvojice vlaků SC 15 Smetana s odjezdem z Prahy v 5:57 a SC 16 Antonín Dvořák s odjezdem z Wien Südbf. v 15:58; zbylé dva spoje vyjíždí ze svých cílových stanic hodinu před polednem. Cestovní doba jen mírně překračuje čtyři hodiny. V současnosti odjíždí první pendolino z Prahy až v 8:23. Vlajková loď ČD by se tak mohla stát ještě atraktivnějším prostředkem pro cesty mezi metropolemi, navíc s kvalitním večerním spojením vlakem EC 70 Gustav Mahler v 18:58.

U Slovenské Strely nedochází k žádnému významnému časovému posunu - jen bude přečíslována na SC 18/19. Oproti severní větvi zatím počítá návrh pro směr na Brno s mírným prodloužením jízdní doby, kdy jednotky řady 680 urazí cestu z Prahy do moravské metropole za 2 hodiny 28 minut a v opačném směru pojedou ještě o minutu déle. Průměrná cestovní rychlost na 257 kilometrech trasy bude mírně překračovat 103 km/h.

Po třech letech se dočkají i Bohumíňané

PendolinoJiž od počátku provozu spojů SuperCity v prosinci 2005 volali cestující po tom, aby bylo možno do pendolin nastoupit či vystoupit i v Bohumíně. Právě z tohoto nevelkého města jednotky 680 každé ráno odjíždějí do Ostravy, odkud pokračují jako spoje SC Pendolino do Prahy. Večer se zase vracejí zpět do Bohumína, kde během svého nocování dostávají potřebnou péči a údržbu.

Od nového GVD by právě v Bohumíně měl být umožněn nástup do spoje SC 500 s odjezdem v 5:17 a SC 502 v 7:17. Večer bude možné naopak pendolinem dojet až do Bohumína, a to spoji SC 507 (18:42) a SC 509 (20:42); resp. SC 511 (23:42) ve dnech, kdy je vypravován posilový pár spojů. Obratové doby ve stanici Ostrava hlavní nádraží mají být koncipovány celkem velkoryse, což v minulých měsících vedlo k spekulacím o celodenním zajíždění. V takovém případě by ale byla na místě otázka, zda-li je Bohumín schopný generovat adekvátní množství cestujících, aby se extra zajížďka vyplatila.

Z Prahy do Ostravy pod tři hodiny

680 ČD, Hoštejn, foto: Szymon CzarkowskiDíky novým stavbám, dokončeným v průběhu aktuálního GVD, dojde také k dalšímu zrychlení spojů mezi Prahou a Ostravou: od prosince se tak budou moci cestující poprvé v historii dostat vlakem ze svinovského nádraží do hlavního města za čas kratší než 3 hodiny. Cestovní doba bude, snad s důrazem na psychologický efekt, nastavena na 2 hodiny a 59 minut, přičemž pendolina budou 351 km této trasy překonávat průměrnou rychlostí přesahující 117 km/h. Na ostravské hlavní nádraží potrvá jízda 3 hodiny a 8 minut; do Bohumína pak ještě o deset minut déle.

In-karta v pátek nepomůže

Poslední zajímavou novinkou, která ovšem mnohé zákazníky nepotěší, je možnost, že na nejvytíženější páteční spoje SuperCity z Prahy nebude možné zakoupit místenku se slevou RailPlus za 100 Kč. Všichni cestující si tak budou muset pořídit rezervační doklad za plnou cenu. Na dotaz redakce České dráhy tuto informaci nechtěly nijak komentovat s odkazem na plánovanou tiskovou konferenci, nicméně v případě jejího potvrzení zcela určitě nenadchne nejednoho držitele zákaznické In-karty.

Dalším změnám v novém grafikonu se budeme věnovat průběžně v rámci tradičního kola příprav, včetně aktualizace databáze řazení vlaků a traťových jízdních řádů.

zdroj: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty, Krajský úřad Moravskoslezského kraje, zpravodajové ŽelPage


JiříK. | 6.11.2008 (14:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
09.11.2008 (19:55)  
Václav:
Nevím, proč by měla Avala a Plečnik z grafikonu mizet. Já třeba považuju prodloužení Avaly v novém grafikonu za hlavní změnu k lepšímu. Konečně už žádné stresy v Budapešti, Subotici či Bělehradě.
A alespoň jedno přímé spojení se Slovinskem by ČR také mít měla. Plečnik je akorát špatně trasován: v Rakousku supluje spěšný vlak na nepříliš pokryté relaci Štýrský Hradec--Linec, Slovinci by ho zase nechtěli, kdyby jezdil na Belják přes Jesenice (a nedoplňoval by tedy hlavní trasu ISC LJ--MB). Ideální by samozřejmě bylo trasování Praha--Brno--Vídeň--Štýrský Hradec--Maribor--Lublaň, respektive Praha--Budějovice--Linec--Solnohrad--Belják--Jesenice--Lublaň.
registrovaný uživatel M 
09.11.2008 (17:39)  
nemožnost koupit si místenku do některých spojů za cenu, na kterou je dle podmínek InKarty nárok

Tohle plyne z ceho? Kde je to v "podminkach"?
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
09.11.2008 (15:14)  
České dráhy v poslední době trestají své věrné zákazníky = držitele InKarty více, než je zdrávo. Nejenže nejsou samy schopné udržet domluvené ceny a podmínky, za kterých byla InKarta pořízena (tj. slevová procenta, která se mění v průběhu platnosti karet k horšímu, teď i nemožnost koupit si místenku do některých spojů za cenu, na kterou je dle podmínek InKarty nárok). Jdou na to dobře; brzy nebudou muset vozit téměř žádné cestující. To budou úspory na úrovni!
registrovaný uživatel M 
08.11.2008 (21:51)  
mol111:-)) Jako jo, taky mne to napadlo, ale pak mne napadlo i to, ze zalezi na zamestnavateli a taky na tom, jak by to bylo s odpovednosti za auto pres noc treba (coz se potvrdilo)...

Slezinger - ne, tebe jsem nemyslel

Rail2005 - sorry, ale tezko se da nereagovat... A tohle vsechno (ruzne uzeniny a syry) si jako beres s sebou do vlaku? Protoze ve vlaku bych nerekl, ze se to nabizi v podobe, jakou popisujes...
08.11.2008 (21:44)  
M
Pokud jsem tím teoretikem míňen já, tak já mám v plánu do toho Brna dojíždět na osmou. Ale naštěstí (a nebo bohužel) je moje pracovní doba volná.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.11.2008 (21:32)  
No nebudem tu spamovat, takže je to můj poslední komentář na toto téma. Podniková směrnice hovoří jasně, auto nesmí parkovat nikde jinde, než na podnikovém parkovišti nebo v místě cíle služební cesty (tedy jakékoliv schválené místo mimo území Prahy).

Snídaně? Žaludeční vředy si dělat nebudu. Zvykl jsem si na francouzský způsob života, ovšem s tím, že snídani preferuji středoevropskou. Takže 3 krajíce chleba, různé uzeniny, sýry, jogurt, míchaná vajíčka atd. K tomu čaj. Když si tohle nedám, potom nefunguju.
08.11.2008 (20:50)  
Normální člověk -- pokud už teda jede služebním autem na celej den -- si to auto vezme den předem, dojede s ním z práce domů, druhý den tudíž jede rovnou z domova, tamtéž se i vrátí a další den se s ním odveze do práce, kde ho vrátí. Ale co chtít po člověku, který 30 minut snídá :-) Nic ve zlým.
registrovaný uživatel M 
08.11.2008 (16:23)  
Nervy jsou individualni:-) Kazdopadne mne slo jenom o to, ze MHD musis pouzit v obou pripadech - na vlak i pro auto a v prumeru jsou tyhle dojizdeci stejne.
Jinak v tvem prikladu s Jiznim mestem - autem jedes dve hodky, k tomu 30 minut snidane (si tu snidani teda vychutnavas, ti povim:-)) Vlakem jedes 2:40, k tomu cesta na nadrazi. Tak nerikej, ze je to stejny.
K tomu ignoruju, ze vlak jezdi jednou za hodinu nebo dve, zatimco auto jezdi furt (je to pro pripad, ze v Brne je potreba byt presne v celou, zatimco vlak prijizdi ve ctvrt a tim padem se cesta "prodluzuje" o 45 minut...)

Jinak opakuju, ze na tom jet vlakem nic spatnyho nevidim, jenom, ze ty tvoje vypocty jsou dost vyrazne "citove zabarvene"
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
08.11.2008 (13:55)  
M: OK, ale myslím, že férově počítám. Protože buď jedu MHD na nádraží, což mi trvá 20 min, nebo pro auto na letiště, což mi trvá 35 min. A i kdybych bydlel na Jižní městě a firma byla tam někde okolo, stejně bych jel vlakem, protože když budu počítat to, že musím alespoň někde na 30 min zastavit, abych se nasnídal, dostávám se na stejný čas jako vlak. A to nepočítám nervy při jíždě po D1.
registrovaný uživatel M 
08.11.2008 (12:36)  
valdav - nekteri by se nasli i v Mostech u Jablukova, Havirove, pripadne i Frydku:) Problem je v tom, ze nekteri je malo. Je to asi stejny, jako kdybych ti rekl, ze si mas v Opave na prominentnim miste otevrit obchod se surfovyma prknama nebo potrebama pro chov velbloudu. Nepochybuju o tom, ze NEKTERI by u tebe neco koupili, ale nejsem si uplne jistej, jestli by te ty trzby uspokojily...
Takze pro Opavaky bude stacit pripoj ve Svinove a veskere tuzby budou plne uspokojeny...
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko