Praha - Nové vedení Českých drah krátce po převzetí společnosti přišlo s návrhem, že s ohledem na nedostatečné financování skrze platby za objednanou dopravu bude žádat o příspěvky na obnovu vozového parku. Generální ředitel ČD hovoří až o 17 miliardách korun ročně.
Na žádosti vedení Českých drah slyší i ministr dopravy Aleš Řebíček, který potřebu nových vozidel vidí jako jednu z jeho priorit, nicméně peníze slíbit nemůže, protože státní pokladna vhodné zdroje patrně nenabízí. Náměstek pro osobní přepravu Petr Moravec připouští, že zmíněná částka je spíše přáním a za reálné považuje tři až pět miliard. Nicméně ani 17 miliard by patrně nebylo dostatečných, protože jako minimální částka investovaná do obnovy se uvádí až dvacet miliard korun ročně.
Dráhy pravděpodobně nedostanou peníze přímo, ale skrze navýšené platby za objednané rychlíky. Tato strategie ale může narazit při vyhlašování výběrových řízení.
Moravec, podle vlastních slov netrpící železniční nostalgií, chce i některé spoje zrušit a tím ušetřit. Zrušené vlakové spoje by nahradili autobusoví dopravci, kteří vyjdou kraje laciněji, dokáží efektivněji obsloužit méně využívané trasy a spolupráce s nimi je pro ČD rovněž jednou z priorit. Žaluda zároveň zveřejnil zajimavá čísla o výši dotací národním dopravcům od státu: v Česku činí údajně průměrný príspěvek na jeden kilometr 63 korun; na Slovensku, v Maďarsku a Rakousku je to pak dvojnásobek a nejštědřejším státem v regionu je Německo, které, podle Žaludy, na vlakokilometr dává v průměru 235 korun.
zdroj: www.ihned.cz
IMHO je to ohavna popelnice, ale pan Satava obvykle dobre vi, co dela a lip to tedy zrejme neslo...
Naznacujete, ze jini dopravci nepripadaji v uvahu, protoze zadni v osobni doprave nepusobi. To je zvlastni sofistika, protoze kazdy navstevnik zelpage dobre vi, proc tu zadni nepusobi: na hlavnich tratich neexistuje diky klice SZDC a CD zadna z dispoloku pronajmutelna elektricka lokomotiva. Na vedlejsich zase CD vzdy vyhraje cenou, protoze jeji kdysi od statu darovana nebo ucetne davno odepsana vozidla maji logicky nizsi naklad na vlkm nez relativne nove Flirty a Desira.
K uvaze ostatnim diskutujicim ponechavam otazku, zda je pro rozvoj dopravniho trhu vhodnejsi provadet dotace primarne pres dotaci vlkm, nez kamaradsoftem prihravat dotace na vozidla jiz existujicim hracum (resp. hraci). Druhy postup silne pripomina centralni planovani a k soudobemu chapani public procurementu je na hony vzdalen.
Viamont jezdí s vozidly pronajatými od Vogtlandbahn, dále si stále pronajímá M810 od ČD, čili žádná vozidla, která by potřeboval nahradit novými nemá.
OKD Doprava si rovněž pronajímá M810 od ČD a Železnice Desná si vytrucovala za ministra Šimonovského bezúplatný převod M810 od ČD, protože pronájem "byl drahý". Takže vlastně dostala podporu 100 %.
Zbývá JHMD a.s., která by určitě nějaký motorový vůz potřebovala. Je nějaký na trhu ? K "mání" by mohly být rakouské ojetiny 5090. Lze ovšem podporovat nákup "ojetin" ?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.