Praha - Dnes uspořádaly České dráhy a ČKD Vagonka společnou tiskovou konferenci v prostorách vládního salónku na pražském hlavním nádraží, která byla věnována modernizovanému designu jednotek řady 471 CityElefant. V současné době provozují České dráhy 27 jednotek a v letošním roce by mělo být do provozu nasazeno dalších 9 souprav, které budou jezdit na tratích v okolí Prahy a na severní Moravě. Cená jedné jednotky je přibližně 210 mil. Kč. Každá jednotka 471 denně najede jen v rámci příměstské dopravy v okolí Prahy cca 550 km na celkem 231 vlakových spojích, kde denně přepraví až 64 tisíc cestujících.
Devět souprav 471 v roce 2007
Všechny nově dodávané jednotky již budou mít nový design. "Z inovačních kroků nových jednotek lze jmenovat zejména větší plochu čelního skla, aerodynamičtější tvar čela bez horního zkosení, instalovaný telerail či uzavřené toalety," uvedl na tiskové konferenci Jiří Paruza, manažer realizace EJ 471 ze společnosti ČKD Vagonka. "Nový barevný design mají jednotky v pořadí od dvaadvacáté," dodal Jaromír Jelínek, obchodní ředitel společnosti. ČKD Vagonka a České dráhy podepsaly v loňském roce smlouvu na dodávku dalších 30 třívozových dvoupodlažních souprav řady 471 v celkové hodnotě přibližně 6 miliard korun, které by měly být dodány do 5 let. Financování je zajištěno prostřednictvím Eurofimy, z vlastních zdrojů a počítá se i s dalšími zdroji financování. Pro srovnání - v roce 2005 byly vyrobeny 4 a v roce 2006 šest jednotek.
Elektrické jednotky 471 nahrazují elektrické jednotky vyráběné v 60. a 70. letech minulého století. Na začátku letošního roku se podařilo firmě ČKD Vagonka proniknout do Litvy a byl uzavřen kontrakt na dvě dvoupodlažní elektrické jednotky s označením EJ 575 za téměř 490 mil. Kč s termínem dodání v roce 2008. Firma očekává, že do Litvy dodá až 10 těchto jednotek. Díky řadě kontraktů neustále roste počet zaměstnanců ČKD Vagonky, která je součástí skupiny Škoda Holding - z 320 lidí v lednu 2005 na 421 zaměstnanců v současné době. Nadále bude nutné navyšovat počet pracovníků do konce roku 2008 na cílových 550 zaměstnanců.
Jednotky 471 i na dálkových vlacích
V současné době České dráhy analyzují potenciál nasazení těchto souprav také na kratší dálkové spoje s cestovní dobou 1,5 - 2 hodiny, kde by rovněž přispěly ke zvýšení komfortu cestování. Náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku Vladimír Filip k tomu dodal, že jednotky řady 471 by byly nasazovány na vlaky do vzdálenosti 150 km. Zatím zajišťují jednotky 471 vozbu regionálních (příměstských) vlaků na trati Praha - Český Brod - Kolín a jsou řazeny na vybrané spoje na tratích Praha - Beroun, Praha - Lysá nad Labem - Kolín - Kutná Hora, Praha - Kralupy nad Vltavou - Roudnice nad Labem a Český Těšín - Ostrava Svinov - Opava východ.
zdroj: Tisková zpráva ČD
To znamená, upravený sběrač, který bude použitelný pro obě trakční proudové soustavy nebo dva samostatné sběrače, každý pro jednu proudovou soustavu. Dále střídavý hlavní vypínač, trakční transformátor a usměrňovač (nebo měnič) mající výstup na „stejnosměrnou" část.
Záměrně to popisuji co nejjednodušším způsobem, aby to pochopil každý.
Informační materiály rozdávané při slavnostním předvedení 471.001 obsahovaly různé možné kombinace, nemám je zrovna „k ruce", ale s možností M + 3 V + Ř je tam počítáno, šestivozová souprava už uvažuje se dvěma M.
Pokud jde o ty 2 MW výkonu, tak jen o krapet více mají lok řad 140, 141, kterým tento výkon stačil v jejich nejlepších dobách na deset vozů a rychlost 120 km/h.
Motory, pravdepodobne stejne, kastle stejna, podvozky stejne, vetsi cast vnitrniho vybaveni stejna, vetsi cast ridiciho systemu stejna. Odlisnost by byla prave v elektricke casti, coz muze byt do urcite miry vyvojovy problem, nicmene vyrobni ne. Vetsina vlaku by byla shodna.
Přemýšlel jsem jestli by mohli vyrobit taky 471(671)-071-071-971, tzn. o jeden vloženej víc, nevíte někdo náhodou jestli by to šlo se současným výkonem 2MW? Já si myslím že jo, pak by totiž byla kapacita k sezení asi 430lidí a to je stejně jako 560-4vložený-560 a bylo by tam taky víc místa než v těch starej panťácích...
Dle mého názoru by na R stačilo využití konstrukční rychlosti tj.160 a změna interiéru já v tom nevidím problém.
no to snad ani nemyslíš vážně cos tu napsal? Stejnosměrná a dvousystémová jednotka, že od sebe tak odlišné nebudou? Možná pro cestující veřejnost ne, ale po technické stránce je to už krapánek jinak.
Burburger:
Jestliže je už ale malý cenový rozdíl mezi střídavým a dvousystémovým ešusem
Tak malý rozdíl, když si uvědomíme v jakých relacich se za celou jednotku pohybujeme, ODHADUJI, že cenový rozdíl mezi čistě střídavou a dvousystémovou jednotkou by byl v řádech jednotek milionů korun. Neznám přesné ceny, ale když si uvědomíme, že "drahé" komponenty jsou na obou typech prakticky shodné (trafo, usměrnovač atd.) takže toho čím by se obě verze lišily už moc není.
Venca Burgán:
Jo a na Zličíně dělá siemens něco jako 471 Desiro pro střídavou a dávaj je do Švýcarska tak možná jestli by tyhle vyvinutý nebyly levnější než znova vyvíjet 571????odbornící????
Tak jednak je to dělaný podle švýcarských předpisů a norem, takže bys do toho musel zcela jistě zasahovat a pak vzhledem k rozložení trakčních soustav je u nás dle mého názoru výhodnější užití vícesystémových jednotek než čistě střídavých.
Díky.
to Tomislav: No, ale to uz maji i soucasne esusy, jen ty prvni to tusim nemely.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.