Brno - Brňané dostanou letos znovu možnost říct, kde chtějí hlavní vlakové nádraží. A k dispozici budou mít výsledky analýzy, která obě navrhované polohy - „odsunutou“ a v centru - srovná. Nad nejsledovanějším brněnským tématem posledních let, přestavbou železničního uzlu, se včera poprvé v historii sešli u jednoho stolu zástupci 5 politických stran - koaličních i opozičních. A shodli se na tom, že ihned začnou s přípravou nezávislé studie obou variant.
„Analýza bude jedním z podkladů pro výsledné politické rozhodnutí. Dalším bude i zjištění, jak se staví k jednotlivým variantám veřejnost,“ uvedl radní Martin Ander, který včerejší jednání svolal. Studii zpracuje odborná firma, kterou vybere komise složená ze zástupců všech politických stran v brněnském zastupitelstvu. „V únoru by měla Rada města Brna vyhlásit výběrové řízení na zpracovatele analýzy,“ potvrdil technický náměstek primátora Ladislav Macek. V té době už musí být jasné, jaká kritéria by měli analytici u obou variant polohy nádraží posuzovat. Při včerejším jednání se politici shodli, že by mělo jít o 4 okruhy.
Studie dá odpověď na otázku, která poloha nádraží je lepší pro lidi, kteří vlakem cestují. Zaměří se také na hledisko dopravně-technologické, tedy na to, že přestavěný železniční uzel musí vyhovovat parametrům na modernizaci železničních koridorů. Třetí oblastí pro zkoumání odborníků je ekonomika. Posoudí, která poloha nádraží bude levnější a jaké jsou u variant možnosti využít i peněz z jiných rozpočtů, než je městský. Tedy i z evropských fondů. „A další je hledisko urbanistické. Jak jednotlivé varianty otvírají možnosti pro rozvoj jižního centra města a jak do Brna zapadají,“ vysvětlil Martin Ander. Jedním z argumentů bývalého vedení města pro přesun nádraží o 800 metrů na jih byl rozvoj této části města. „Tvrdilo se, že rozvoj jižního centra bez přesunu nádraží není možný, protože tam je jakási bariéra. To ještě nestála Vaňkovka. A ta jednoznačně prokázala, že tomu tak není,“ uvedl Ander.
Občanští demokraté, kteří se z vedení města po volbách přesunuli do opozičních lavic, byli jediní, kteří na včerejší schůzce chyběli. Právě jejich strana přesun nádraží na jih velmi prosazuje. „S analýzou nesouhlasím, jsou to vyhozené peníze,“ odpověděl večer na dotaz šéf klubu zastupitelů ODS Leo Venclík. Kvůli nezávislosti studie radní doufají, že se do výběrového řízení přihlásí i firmy ze zahraničí. Výsledky analýzy budou známy v květnu, přijde na několik milionů korun. V případě odsunu nádraží se investice pohybuje ve výši 20 - 30 mld. Kč, bude-li zachováno nádraží v současné poloze, přijde rekonstrukce nádražní budovy a další úpravy na 16 mld. korun.
zdroj: Mladá fronta DNES
D_N, mira (a jejich Brno-JMK-CR): Meli by nam Rakusane kecat do Temelina?
máte pravdu, ale jde o to, že kolikrát se neustále dělají dokola analýzy, dokud nedopadnou tak, jak chtějí strany, které si analýzu nechali udělat. Sám s přesunem také příliš nesouhlasím, ale na druhou stranu bych to asi přežil. A fakt je to, že současné nádraží je ve více než neuspokojivém stavu a že je třeba s rekonstrukcí začít co nejdříve..
mates 111: Lidovci s ODS vládnou v kraji, který do toho taky má (okrajově) co mluvit, protože platí dopravu a přispívá i na rekonstrukci uzlu. K ODSunu se kraj ústy lidovce Juránka stavěl vždy obojace až rezervovaně, ctil však zásadu, že o koncepci uzlu rozhoduje město.
Je zajímavé, že primátor Brna je člen ČSSD a že společně s touto stranou vládnou zelení a ještě tuším někdo. Po minulých volbách už ODS s lidovci většinu nemají.
A co se týká referenda souhlasím, že by mělo být uspořádáno spíše mezi cestujícími ve vlaku a ne mezi občany Brna. Na druhou stranu si zase nemyslím, že občané jsou ti, kteří dané problematice rozumí nejvíce, ale budiž...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.