Brno - Brňané dostanou letos znovu možnost říct, kde chtějí hlavní vlakové nádraží. A k dispozici budou mít výsledky analýzy, která obě navrhované polohy - „odsunutou“ a v centru - srovná. Nad nejsledovanějším brněnským tématem posledních let, přestavbou železničního uzlu, se včera poprvé v historii sešli u jednoho stolu zástupci 5 politických stran - koaličních i opozičních. A shodli se na tom, že ihned začnou s přípravou nezávislé studie obou variant.
„Analýza bude jedním z podkladů pro výsledné politické rozhodnutí. Dalším bude i zjištění, jak se staví k jednotlivým variantám veřejnost,“ uvedl radní Martin Ander, který včerejší jednání svolal. Studii zpracuje odborná firma, kterou vybere komise složená ze zástupců všech politických stran v brněnském zastupitelstvu. „V únoru by měla Rada města Brna vyhlásit výběrové řízení na zpracovatele analýzy,“ potvrdil technický náměstek primátora Ladislav Macek. V té době už musí být jasné, jaká kritéria by měli analytici u obou variant polohy nádraží posuzovat. Při včerejším jednání se politici shodli, že by mělo jít o 4 okruhy.
Studie dá odpověď na otázku, která poloha nádraží je lepší pro lidi, kteří vlakem cestují. Zaměří se také na hledisko dopravně-technologické, tedy na to, že přestavěný železniční uzel musí vyhovovat parametrům na modernizaci železničních koridorů. Třetí oblastí pro zkoumání odborníků je ekonomika. Posoudí, která poloha nádraží bude levnější a jaké jsou u variant možnosti využít i peněz z jiných rozpočtů, než je městský. Tedy i z evropských fondů. „A další je hledisko urbanistické. Jak jednotlivé varianty otvírají možnosti pro rozvoj jižního centra města a jak do Brna zapadají,“ vysvětlil Martin Ander. Jedním z argumentů bývalého vedení města pro přesun nádraží o 800 metrů na jih byl rozvoj této části města. „Tvrdilo se, že rozvoj jižního centra bez přesunu nádraží není možný, protože tam je jakási bariéra. To ještě nestála Vaňkovka. A ta jednoznačně prokázala, že tomu tak není,“ uvedl Ander.
Občanští demokraté, kteří se z vedení města po volbách přesunuli do opozičních lavic, byli jediní, kteří na včerejší schůzce chyběli. Právě jejich strana přesun nádraží na jih velmi prosazuje. „S analýzou nesouhlasím, jsou to vyhozené peníze,“ odpověděl večer na dotaz šéf klubu zastupitelů ODS Leo Venclík. Kvůli nezávislosti studie radní doufají, že se do výběrového řízení přihlásí i firmy ze zahraničí. Výsledky analýzy budou známy v květnu, přijde na několik milionů korun. V případě odsunu nádraží se investice pohybuje ve výši 20 - 30 mld. Kč, bude-li zachováno nádraží v současné poloze, přijde rekonstrukce nádražní budovy a další úpravy na 16 mld. korun.
zdroj: Mladá fronta DNES
Miroslav Zikmund: problémem tratí 240+4, 340 není chybějící elektrifikace, ale skutečnost, že jsou obě zapojeny do hbf. od jihu. To znamená, že průjezdná linka by musela mít někde úvrať - což je samozřejmě řešitelné, i když ne úplně elegantní. Raději v Židenicích, než na hlavním.
Jirka Panther: přesně tak. Akorát ty částky jsou o tři řády výš (chybička se vloudí ...
M-Paul-O: Jižnímu centru může být poloha nádraží vcelku ukradená - pro něj to vždycky bude "hned vedle" a to místo je natolik atraktivní, že se bojím spíš příliš živelného rozvoje, až město zruší stavební uzávěru
Viliam Solarik: uspořádání podchodů nemá žádnou přímou souvislost s umístěním nádraží. Logický (nebo naopak chaotický) systém se dá vytvořit na novém i na starém místě. Při zachování nádraží v centru se počítá se vstupní halou v místě dnešního "kiosku na pátým" a přímo navazujícím podchodem +- do středu nástupišť (taky se posunou malinko na jih).
Odborníci jsou dobrá věc, ale kteří odborníci mají rozhodnout? Kamarád je špičkový odborník na biologii bezobratlých, ale proč by měl zrovna on rozhodovat o nádraží? (No dobře, to je přehnaný příklad, ale mají o tom rozhodovat odborníci na stavebnictví, na řízení železniční dopravy, na organizaci veřejné dopravy, na urbanismus ... ?)
Nákladní vklaky už dnes jedou mimo hbf., varianta "nádraží v centru" počítá s posunutím nákl. průtahu i mimo území jižního centra. Naopak varianta "odsun" počítá se spojením nákladní a osobní trasy.
1) V Brne som bol pred rokom a využil som aj služby Hl.n: Musím povedať, že presun z peronov do haly je dost chaoticky, motáš sa po kadejakych chodbách a dosť dlho to trvá. Z toho titulu je to mínus pre súčasnú polohu a usporiadanie stanice. (pre domácich, ktorí to poznajú to asi problém nie je; pre mňa, ako hosťa dosť citeľný)
2) politika je všade; každý pozerá, ako zo všetkého vytrieskať politický kapitál. Kým nebudú skutočne rozhodovať odborníci, tak to bude vždy takéto
3) Referendum - je nástroj demokracie, ale nemôže podľa mňa "prekričať" odborné a vecné argumenty. Apropos, keď zanikala ČSFR - prečo vtedy nepripustili referendum? To je oveľa horšie, ako v prípane stanice, či stavby.
4) Ad M Zikmund: To co navrhujete treba premyslieť. Jednoduhšie je prestupovať v jednom uzle. Ale ak tak, nech v B - hl vlaky nekoncia. (napr H.Brod - Břeclav(Kúty); Č.Třebová-Brno-Vyškov apod) Tým sa stanica "nezahlcuje") súpravami. A nedá sa porovnávať Berlín, či Viedeň, kde je železnica odjakživa integrálnou súčasťou MHD (Sbahny) a kopec vlakov - aj prípojných idú aj 5-6 zastávok súbežne a Brno (či Bratislava, Žilina, KOšice, Plzeň atď) kde bola železnica donedávna vyslovene mimo MHD. (Brno a veľké mestá ČR s IDS už nie)
5 Ak mám vysloviť svoj laický názor zvonku, tak by som povedal takto:
- ak súčasná poloha, tak by mal byť postavený okruh okolo uzlu Brno, aby nákladná doprava obchádzala Hl.n. Reko stanice, zlepšenie orientácie
- ak nová poloha, tak vyriešiť náväznosť MHD (posun by mal byť asi do kilometra, pokiaľ si dobre pamätám, čo zas nie je až také hrozné.
a napokon, nikdy nebudú všetci spokojní, lebo "není člověk ten, aby vyhověl všem"
No ta vyluka Wien Nord - Meidling byla taky pouzita k kompletni rekonstrukci trate v tunelu od Südbahnhof do Matzleinsdorfer Platz a casti mezi Pratersternem a SudBahnhof.
Jinak ja jsem pro zachovani, ale pokud se to podari tak je cely slavny "Jizni Centrum" v pr...
Pokud se bude nadrazi presouvat, tak si myslim, ze investice do nadrazi a do "posunuti" MHD nebudou moc rozdilny.
Domnívám se, že problematiku odsunu a neodsunu je možné najít na adrese http://nahlizenidokn.cuzk.cz/VyberParcelu.aspx a u majitelů si zjistit stranickou legitimaci. Neodsun totiž neumožní "pozemkové šachy".
Co se týče stavebních firem, těm je úplně jedno co kde jak postaví, jen když tečou prachy. Za ušetřené prachy se dá postavit dvoukolejný výjezd z Brna na Přerovku až do Holubic včetně skleněného nádraží letiště v Tuřanech. Moravské stavební firmy by určitě nebyly proti, protože stavět na zelené louce je jinačí požitek, než v záplavovém území. O cestujích z Brna na Olomouc, či Ostravu nemluvě. Ti by získali 30minut k dobru proti odsunu a při Přerovské trati v dnešním stavu.
Světoznámý holandský architekt Erick van Egeraat "jen tak" vrazil 2 mega do vizualizaci sveho projektu NÁDRAŽÍ V CENTRU (důvod: láska k Brnačce a potažmo i k Brnu).
Snaha mařit referendum tím, že se bylo vypsáno narychlo a v nevhodném termínu, masivní kampaň v MHD s nic neříkajícím heslem "Brno na hlavní koleji" doplněné pohlednou slečnou a rychlovlakem ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.