Brno - Brňané dostanou letos znovu možnost říct, kde chtějí hlavní vlakové nádraží. A k dispozici budou mít výsledky analýzy, která obě navrhované polohy - „odsunutou“ a v centru - srovná. Nad nejsledovanějším brněnským tématem posledních let, přestavbou železničního uzlu, se včera poprvé v historii sešli u jednoho stolu zástupci 5 politických stran - koaličních i opozičních. A shodli se na tom, že ihned začnou s přípravou nezávislé studie obou variant.
„Analýza bude jedním z podkladů pro výsledné politické rozhodnutí. Dalším bude i zjištění, jak se staví k jednotlivým variantám veřejnost,“ uvedl radní Martin Ander, který včerejší jednání svolal. Studii zpracuje odborná firma, kterou vybere komise složená ze zástupců všech politických stran v brněnském zastupitelstvu. „V únoru by měla Rada města Brna vyhlásit výběrové řízení na zpracovatele analýzy,“ potvrdil technický náměstek primátora Ladislav Macek. V té době už musí být jasné, jaká kritéria by měli analytici u obou variant polohy nádraží posuzovat. Při včerejším jednání se politici shodli, že by mělo jít o 4 okruhy.
Studie dá odpověď na otázku, která poloha nádraží je lepší pro lidi, kteří vlakem cestují. Zaměří se také na hledisko dopravně-technologické, tedy na to, že přestavěný železniční uzel musí vyhovovat parametrům na modernizaci železničních koridorů. Třetí oblastí pro zkoumání odborníků je ekonomika. Posoudí, která poloha nádraží bude levnější a jaké jsou u variant možnosti využít i peněz z jiných rozpočtů, než je městský. Tedy i z evropských fondů. „A další je hledisko urbanistické. Jak jednotlivé varianty otvírají možnosti pro rozvoj jižního centra města a jak do Brna zapadají,“ vysvětlil Martin Ander. Jedním z argumentů bývalého vedení města pro přesun nádraží o 800 metrů na jih byl rozvoj této části města. „Tvrdilo se, že rozvoj jižního centra bez přesunu nádraží není možný, protože tam je jakási bariéra. To ještě nestála Vaňkovka. A ta jednoznačně prokázala, že tomu tak není,“ uvedl Ander.
Občanští demokraté, kteří se z vedení města po volbách přesunuli do opozičních lavic, byli jediní, kteří na včerejší schůzce chyběli. Právě jejich strana přesun nádraží na jih velmi prosazuje. „S analýzou nesouhlasím, jsou to vyhozené peníze,“ odpověděl večer na dotaz šéf klubu zastupitelů ODS Leo Venclík. Kvůli nezávislosti studie radní doufají, že se do výběrového řízení přihlásí i firmy ze zahraničí. Výsledky analýzy budou známy v květnu, přijde na několik milionů korun. V případě odsunu nádraží se investice pohybuje ve výši 20 - 30 mld. Kč, bude-li zachováno nádraží v současné poloze, přijde rekonstrukce nádražní budovy a další úpravy na 16 mld. korun.
zdroj: Mladá fronta DNES
Ve chvíli, kdy se nezačně realizovat projekt (tj. modernizace průjezdu s "odsunutou" polohou) tak, jak je připraven (spolufinancování 7 GKč EU z plánovacího období 2007-2013 při podání žádosti letos), tak se nepostaví nic. Není to A) x B). Varianta B) ex-opoziční koalice by znamenala nový územní plán, novou dokumentaci a v dobrém případě zdržení 7-8 let a přinejmenším ztrátu politické vůle ministerstva dopravy cokoli řešit... Brno by se po nějakém průseru možná dočkalo "sanačního průjezdu uzlem" o řešení problémů nejen nádraží, ale i ostatních tratí, by si mohlo nechat zdát...
Ten muj pohled na vec, ze rozhodovat by meli jen Brnaci, protoze jde o brnenske nadrazi je vlastne az druhotna vec. Hlavn ije ten problem vymezit okruh hlasujicich. O problemu legislativnim - referendum na uzemi kraje - ani nemluvim. I kdyz tohle jde snadno obejit tim, ze by se zastupitelstvo zavazelo tim, ze bude ctit vysledek (ne ale zpusobem jako nase slavna OBCANSKA DEMOKRATICKA strana...)
S těma ohňostrojama: to dělat musí a dokonce je v době odpalování v domě přítomen jeden hasiš, který hlídá půdní prostory při pádu rachejtle (letos nám proletěla střechou ale nezačalo naštěstí hořet - kupodivu město škodu uhradilo (cca 780 Kč za poškozenou střešní krytinu))
Jenze, Karvina prece v IDS JMK neni. Takze jak by clovek jako ty mohl hlasovat?
Potom dve veci
1. - proc by meli hlasovat obyvatele napriklad Pozoric, kteri vlakem do Brna (ani nikam jinam) nedojizdeji?
2. - proc by meli hlasovat duchodci z Moravskeho Krumlova, kteri vlakem nejezdi a nejaka stavba v Brne se jich vubec nedotkne?
Povoleni hlasovat pro tyto dve skupiny by bylo stejne "nespravedlive" jako zakaz pro tebe
Rozdil 2 - ze se te nekdo pta na nazor (a neverim tomu, ze kdyz ty reknes ne, tak se zrusi Ignis Brunensis) neni totez jako referendum. Jak jsem psal - anketu na nadrazi (k cemu se ten tvuj pohled dost blizi) nepovazuji za adekvatni politicky nastroj, kterym by se takove rozhodnuti melo udelat...
Nicmene, napis tedy, jak by sis to predstavoval. Hlasovani by bylo "open" komukoliv, kdo by prisel? Treba v dany den bude v Brne zajezd Japoncu, kterym to prijde naprosto uzasne, ze mohou hlasovat. Moje otazka zni - mohli by se ti Japonci zucastnit, kdyby chteli? Pokud ne, tak proc? (pokud odpovis, ze nejsou Cesi, tak Japonce nahrad skautskym oddilem z Klasterce nad Ohri). Proste napis, jak bys (pokud nejak) vymezil hlasujici
Brnenske hlavni nadrazi je v Brne. Brnaci jej nepouzivaji na kazdodenni dojizdeni, ale pouzivaji ho i tak (uprimne receno, nebylo by nezajimave zjistit kolik lidi odjizdejicich z hlavniho je z Brna/JMK/CR/EU/sveta). Prestavba nadrazi se ale dotkne zejmena a hlavne Brnaku - mimobrnensti totiz na nadrazi stravi denne 10 minut, ale Brnaci "u neho ziji".
Proto si myslim, ze podobnost (mezi nadrazi a Temelinem; ale i u mnoha jinych podobnych staveb) tam je. Stavba lezi nekde, ale ovlivnuje zivoty i jinych - v pripade nadrazi to je potrebnost pro mimobrnenske, v pripade Temelina je to strach pro Rakusany.
Ackoliv jsem presvedcen o tom, ze vetsina dojizdejicich do mesta Brna uvita zachovani soucasne polohy (za coz jsem i ja), tak jsem proti tomu, aby o nadrazi rozhodovali i mimobrnensti. Mimo to je to jeste problem jak vymezit osoby, ktere by se rozhodnuti mely zucastnit. O Brnaku je to celkem snadne - ti to maji v obcance (a Mato, pokud chces rozhodovat o deni v Brne, tak si sem dej trvaly pobyt; jinak promin, nechapu, kde beres to odhodlani (drzost napsat nechci) rozhodovat o vecech brnenskych). Pokud budou rozhodovat i obyvatele JMK, tak kdo by to byl? Vsichni nebo jen ti, kteri bydli v obcich, kde zastavuje vlak? A byli by to vsichni obyvatele techto obci nebo jen ti, kteri maji alespon tydenni listek? A musel by tento listek platny v dobe hlasovan inebo by stacil jakykoliv tydenni listek? A co ti, co dojizdi treba z te zminovane Karvine (nebo dokonce ze Slovenska)? Tem by pro opravneni hlasovat stacila In-karta nebo KMB?
Takze vazeni diskutujici, kdyz pominu muj soukromy nazor (tj. o poloze nadrazi by meli rozhodnout jen Brnaci), tak od vas postradam jakykoliv nastroj, ktery by vymezil okruh hlasujicich jen na ty dotcene (a anketu na nadrazi jaksi neberu...)
Viliam Solarik - to, ze se na cizim nadrazi zamotas je ale normalni. Je to stejny jako jet na nejmodernejsi dalnici - poprve ses ze smerovek uplne hin, podruhe jen trochu a potreti se uz na ne ani divat nemusis, protoze je "vsechno uplne jasny"... Krome toho, jak uz zminil Racek, system podchodu nezavisi na poloze nadrazi.
A pokud jde o ty odborniky, tak jednak rozhodnuti odborniku/elity neni demokracii a dvak - jestli to tak lide chteji, tak proc jim v tom branit?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.