..: Vlaky railjet: nový trend dálkové dopravy v Podunají (1. díl) :..

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Budapest, Győr - Rakouský národní železniční dopravce ÖBB historicky dlouho odolával snahám o zavádění vysokorychlostní dopravy. Na konci minulého tisíciletí si začal dlouhodobě půjčovat od Deutsche Bahn soupravy ICE 1. Později došlo k výraznému rozšíření provozu ICE vlaků v Rakousku, v rámci čehož ÖBB rovněž zakoupily 3 vlastní jednotky ICE-T. Navzdory tomu si však kategorie ICE zachovala až doposud spíše doplňkový charakter. Geomorfologické podmínky Rakouska spolu s konfigurací rakouské železniční sítě totiž zavádění klasických vysokorychlostních jednotek příliš nenahrávaly.

Nabízela se sice možnost pořízení pendolin z Itálie, které by byly pro řadu rakouských tratí ideální, ovšem realizaci takové myšlenky bránily obavy z masivního průniku naklápěcích jednotek stejné koncepce v barvách italských dopravců. Tento aspekt zřejmě stál i v pozadí těžkostí při schvalování řady ČD 680 v Rakousku. Navíc určitou roli hrála i vrozená rakouská konzervativnost. Nicméně, po celou dobu byla patrná potřeba zvýšit kvalitativní úroveň rakouské dálkové železniční dopravy. Proto byl krátce po roce 2000 zahájen vývoj jednotek railjet.

Historie zrodu railjetu

Detailní pohled na vůz č. 252 jednotky railjet, foto: Martin Kóňa První úvahy ÖBB o provozu ucelených jednotek s lokomotivou se objevují na konci 90. let. DB v té době zahajovaly provoz obdobně koncipovaných jednotek Metropolitan, což byla luxusní souprava vozů 1. třídy, tažených lokomotivou řady 101, která poté několik let jezdila z Kolína nd Rýnem do Hamburku. Zároveň však začaly do Rakouska přicházet první lokomotivy (později velice rozšířené) řady 1016 Taurus; nápad provozovat jednotky podobného typu jako Metropolitan s těmito lokomotivami se tedy nabízel sám.

Protože Taurusy vyrábí koncern Siemens, bylo vcelku logické, že zakázku na 23 jednotek získal rovněž Siemens Transportation Systems. Výběrové řízení bylo vypsáno v dubnu 2005. „Zájem měly ještě další 3 firmy, avšak přesvědčil nás nejlepší a zároveň nejlevnější návrh Siemensu,“ vysvětluje okolnosti soutěže Katja Blum z ÖBB Personenverkehr. O necelý rok později (v únoru 2006) přichází definitivní rozhodnutí. Výroba jednotek (pod označením „Viaggio Comfort“) byla zahájena v listopadu 2006 a podělily se o ní pobočky Siemensu ve Vídni a Grazu. Na sklonku dubna 2008 zahajuje první souprava (prozatím ve čtyřvozovém provedení) důkladné testování.

14. července 2008 vytvořila zkrácená souprava (Afmpz61+Ampz73+Ampz73+Bmpz73) nový rakouský rychlostní rekord (rakouského vlaku v Rakousku): 275 km/h v úseku St. Valentin – Amstetten. V srpnu 2008 nakonec slavnostně vyjíždí první ucelená jednotka do provozu. Všech 23 jednotek první série by mělo být v plném provozu v prosinci 2009, to už ovšem bude v plném proudu výroba další série 44 jednotek, z níž by měly být první soupravy k dispozici na přelomu let 2010/2011. Všech 67 jednotek bude v provozu nejpozději do roku 2014.

Ceny jednotek railjetPočet soupravCelková cena v mil. EURCena za jednotku v mil. EURCena za vůz v mil. EUR
1. série2324410,611,5
2. série44540 12,271,75
CELKEM67784

Charakteristika jednotek

Přechodový prostor mezi jednotlivými vozy jednotky railjet, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT)Každá jednotka váží 320 tun, nabízí celkem 408 míst k sezení a její délka činí 185 metrů. V uvedené délce však není zahrnuta lokomotiva řady 1016/1116/1216 - s lokomotivou má pak souprava délku 205 metrů. Lokomotivy pro provoz s jednotkami railjet sice nemusí být speciálně upravované, ovšem v praxi jezdí fixně konkrétní lokomotivy s konkrétní jednotkou a celá sestava je i vyvedena v jednotném nátěru.

Zajímavostí je, že takové soupravy mají i jména. Systém pojmenování vždy vychází z výrazu „Spirit of …“ a geografického názvu, který má nějakou souvislost s railjety - kupříkladu „Spirit of Budapest“Spirit of Linz“, a podobně. Jména jsou postupně přidělována, jak jednotky přicházejí do provozu. Jednotka railjet se skládá celkem ze 7 vozů, z čehož 6 je „standardních“ a 1 řídící. Vlastní rozdělení vlaku z hlediska prostorů pro cestující popisuje následující tabulka - vozy jsou uváděny v řazení od lokomotivy:

Řazení vozů v jednotce railjetČíslo v rezervačním systémuKapacita místCharakteristika vozu
Bmpz73251762. třída - velkoprostorová
Bmpz73252802. třída - velkoprostorová
Bmpz73253802. třída - velkoprostorová
Bmpz73254802. třída - velkoprostorová
ARbmpz7325510Bistro na stání + oddíl 1. třídy
Ampz73256551. třída - velkoprostorová
Afmpz6125716 + 11Premium Class + 1. třída + stanoviště strojvedoucího

V současné době jsou čísla vozů v rezervačním systému fixní, pouze v případě posilové jednotky mají její vozy čísla o 100 vyšší. V budoucnu (po zavedení dalších spojů kategorie railjet) však lze očekávat větší variabilitu, protože technicky tomu nic nebrání. Zatímco 1. a 2. třída vycházejí z obvyklého standardu ÖBB-EC, v „Premium Class“ očekávají cestující široká kožená křesla podobná masážním. Navíc je kolem každého místa spousta prostoru a klientele je k dispozici řada doprovodných služeb - zejména denní tisk, malé občerstvení a nápoje v neomezeném množství zdarma.

Barový oddíl vprostřed soupravy railjet, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT) Nicméně, provozovatel cateringu e-express (provozovatel restauračních služeb ve vozech ÖBB) si je vědom toho, že v Maďarsku žádná „Premium Class“ neexistuje, takže kdo by zmíněný servis čekal i v relaci Budapest - Hegyeshalom, bude čekat marně. Celkově pojetí komfortu nezapře inspiraci zkušenostmi RENFE. Ostatně Siemens (jakožto dodavatel jednotek Velaro-E) má se španělským smyslem pro železniční luxus již své zkušenosti.

Vzhledem k tomu, že vozy jednotek jsou speciálně upravené (zejména chybí klasické přechody mezi vozy a tento prostor je řešen podobně jako např. v ICE), může jednotka dosáhnout max. rychlosti 230 km/h. Na tuto rychlost ale není v současné době připravená infrastruktura. V běžném provozu tedy dnes railjety jezdí pouze rychlostí do 200 km/h.

Více informací na ŽelPage: Fotoreportáž z představení railjetu, Fotogalerie railjetu z veletrhu Innotrans

Zdroje: ÖBB, Wikipedia, MÁV-START, Prezentace railjetu (pdf)


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi , SzKT Poslat mail autorovi | 2.3.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Tarify

Další z regionu Maďarsko Německo Rakousko


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
02.03.2009 (21:15)  
Ad CzechDave:mého šéfa to auto, mobil a jiné věci nestojí nic a daně, které buď on, nebo já z těchto benefitů platíme, jsou nulové?

Vy platíte ze služebního mobilu daně ?A kolik to dělá ročně?Moje manželka dělá v soukromé pojišťovně,mám pojistky za babku a žádné daně jsme ještě za to neplatili.A navíc máme ještě nezdaněné režijky.A syn jezdí do práce nezdaněnou závodovou dopravou,kterou platí zaměstnavatel a také neplatí žádné daně navíc.To Vás lituju,že to máte tak hrozný a musíte platit daně i za ten blbý služební mobil:-)))
registrovaný uživatel Raquac 
02.03.2009 (20:38)  
pacholicek: S tim vrele souhlasim, zpracovani interieru AGV neni nic moc.
registrovaný uživatel Raquac 
02.03.2009 (20:29)  
Samir Lepara: To je vazne velmi zjednodusujici pohled...lokomotiva sice prosla jen "decentnim tuningem", ale zbytek je novy. On i pouhy vuz Bmpz je pomerne slozita vec, kde je spousta potencialu k potizim. Nektere problemy se mohou projevit az v provozu - napr. u klimatizace, CZE, dveri, elektroinstalace....obcas staci vzit osvedceny celek, zabudovat ho jinak a problem je na svete.
02.03.2009 (20:17)  
V Berlíně na Innotrans jsem vyzkoušel jak Railjet tak AGV tak TALGO a Railjet Premium Class a Talgo mají u mě jasnou jedničku. AGV na mě působil prostě klasicky Alstomácky. Pokud bych měl u nás volit mezi Alstomem nebo Siemensem s Railjetem tak beru Railjet, Pendolina se můžou jít zahrabat. Tak jen z osobní zkušenosti.
02.03.2009 (20:14)  
Raquac: Z mého laického hlediska je to jen již vyladěný Taurus s řídícím vozem, a na tom snad není ani moc co pokazit...
registrovaný uživatel fanda 
02.03.2009 (19:35)  
OPET REZIJKY.Panove racte si uvedomit ze rezijky nemaji jen zamestnanci ČD ale i jinych firem a uřadu.Setkavam se s nima skoro dene,Nejhorsi jsou ty v 1tride.CD je urcite nepovoli,to by Prndolino mohli dat rovnou na osobaky na Benesov.:-)
registrovaný uživatel Raquac 
02.03.2009 (18:37)  
Samir Lepara: Osobne mi ten interier (ani ve dvojce) nejak spatny nepripadal, resenim ani zpracovanim. Ale to je na osobnich preferencich a vkusu. Domnival jsem se, ze mate na mysli nejake technicke problemy.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
02.03.2009 (18:22)  
Rohilkk, Tom: Když ne zrušit, tak zdanit. Myslíte, že mého šéfa to auto, mobil a jiné věci nestojí nic a daně, které buď on, nebo já z těchto benefitů platíme, jsou nulové? Když už, tak měřit všem stejným metrem. To ale s ksindlem, co si vohnouti navolili do parlamentu a vlády, asi nepůjde.
02.03.2009 (18:09)  
Raquanc: Často bývá zmiňován interiér působící jako z levných plastů, viz. třeba:http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/obb/obb131.html - poslední příspěvky v diskuzi. Ale opakuji, že jsem tím nejel a nejlepší je vyzkoušet si to osobně. ;o)
registrovaný uživatel Raquac 
02.03.2009 (18:05)  
Samir Lepara: Mohl by jste byt konkretnejsi, pokud jde o naznacovane chyby?
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko