..: Vlaky railjet: nový trend dálkové dopravy v Podunají (1. díl) :..

railjet 63 München - Budapest, foto: Tomáš Kubovec Budapest, Győr - Rakouský národní železniční dopravce ÖBB historicky dlouho odolával snahám o zavádění vysokorychlostní dopravy. Na konci minulého tisíciletí si začal dlouhodobě půjčovat od Deutsche Bahn soupravy ICE 1. Později došlo k výraznému rozšíření provozu ICE vlaků v Rakousku, v rámci čehož ÖBB rovněž zakoupily 3 vlastní jednotky ICE-T. Navzdory tomu si však kategorie ICE zachovala až doposud spíše doplňkový charakter. Geomorfologické podmínky Rakouska spolu s konfigurací rakouské železniční sítě totiž zavádění klasických vysokorychlostních jednotek příliš nenahrávaly.

Nabízela se sice možnost pořízení pendolin z Itálie, které by byly pro řadu rakouských tratí ideální, ovšem realizaci takové myšlenky bránily obavy z masivního průniku naklápěcích jednotek stejné koncepce v barvách italských dopravců. Tento aspekt zřejmě stál i v pozadí těžkostí při schvalování řady ČD 680 v Rakousku. Navíc určitou roli hrála i vrozená rakouská konzervativnost. Nicméně, po celou dobu byla patrná potřeba zvýšit kvalitativní úroveň rakouské dálkové železniční dopravy. Proto byl krátce po roce 2000 zahájen vývoj jednotek railjet.

Historie zrodu railjetu

Detailní pohled na vůz č. 252 jednotky railjet, foto: Martin Kóňa První úvahy ÖBB o provozu ucelených jednotek s lokomotivou se objevují na konci 90. let. DB v té době zahajovaly provoz obdobně koncipovaných jednotek Metropolitan, což byla luxusní souprava vozů 1. třídy, tažených lokomotivou řady 101, která poté několik let jezdila z Kolína nd Rýnem do Hamburku. Zároveň však začaly do Rakouska přicházet první lokomotivy (později velice rozšířené) řady 1016 Taurus; nápad provozovat jednotky podobného typu jako Metropolitan s těmito lokomotivami se tedy nabízel sám.

Protože Taurusy vyrábí koncern Siemens, bylo vcelku logické, že zakázku na 23 jednotek získal rovněž Siemens Transportation Systems. Výběrové řízení bylo vypsáno v dubnu 2005. „Zájem měly ještě další 3 firmy, avšak přesvědčil nás nejlepší a zároveň nejlevnější návrh Siemensu,“ vysvětluje okolnosti soutěže Katja Blum z ÖBB Personenverkehr. O necelý rok později (v únoru 2006) přichází definitivní rozhodnutí. Výroba jednotek (pod označením „Viaggio Comfort“) byla zahájena v listopadu 2006 a podělily se o ní pobočky Siemensu ve Vídni a Grazu. Na sklonku dubna 2008 zahajuje první souprava (prozatím ve čtyřvozovém provedení) důkladné testování.

14. července 2008 vytvořila zkrácená souprava (Afmpz61+Ampz73+Ampz73+Bmpz73) nový rakouský rychlostní rekord (rakouského vlaku v Rakousku): 275 km/h v úseku St. Valentin – Amstetten. V srpnu 2008 nakonec slavnostně vyjíždí první ucelená jednotka do provozu. Všech 23 jednotek první série by mělo být v plném provozu v prosinci 2009, to už ovšem bude v plném proudu výroba další série 44 jednotek, z níž by měly být první soupravy k dispozici na přelomu let 2010/2011. Všech 67 jednotek bude v provozu nejpozději do roku 2014.

Ceny jednotek railjetPočet soupravCelková cena v mil. EURCena za jednotku v mil. EURCena za vůz v mil. EUR
1. série2324410,611,5
2. série44540 12,271,75
CELKEM67784

Charakteristika jednotek

Přechodový prostor mezi jednotlivými vozy jednotky railjet, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT)Každá jednotka váží 320 tun, nabízí celkem 408 míst k sezení a její délka činí 185 metrů. V uvedené délce však není zahrnuta lokomotiva řady 1016/1116/1216 - s lokomotivou má pak souprava délku 205 metrů. Lokomotivy pro provoz s jednotkami railjet sice nemusí být speciálně upravované, ovšem v praxi jezdí fixně konkrétní lokomotivy s konkrétní jednotkou a celá sestava je i vyvedena v jednotném nátěru.

Zajímavostí je, že takové soupravy mají i jména. Systém pojmenování vždy vychází z výrazu „Spirit of …“ a geografického názvu, který má nějakou souvislost s railjety - kupříkladu „Spirit of Budapest“Spirit of Linz“, a podobně. Jména jsou postupně přidělována, jak jednotky přicházejí do provozu. Jednotka railjet se skládá celkem ze 7 vozů, z čehož 6 je „standardních“ a 1 řídící. Vlastní rozdělení vlaku z hlediska prostorů pro cestující popisuje následující tabulka - vozy jsou uváděny v řazení od lokomotivy:

Řazení vozů v jednotce railjetČíslo v rezervačním systémuKapacita místCharakteristika vozu
Bmpz73251762. třída - velkoprostorová
Bmpz73252802. třída - velkoprostorová
Bmpz73253802. třída - velkoprostorová
Bmpz73254802. třída - velkoprostorová
ARbmpz7325510Bistro na stání + oddíl 1. třídy
Ampz73256551. třída - velkoprostorová
Afmpz6125716 + 11Premium Class + 1. třída + stanoviště strojvedoucího

V současné době jsou čísla vozů v rezervačním systému fixní, pouze v případě posilové jednotky mají její vozy čísla o 100 vyšší. V budoucnu (po zavedení dalších spojů kategorie railjet) však lze očekávat větší variabilitu, protože technicky tomu nic nebrání. Zatímco 1. a 2. třída vycházejí z obvyklého standardu ÖBB-EC, v „Premium Class“ očekávají cestující široká kožená křesla podobná masážním. Navíc je kolem každého místa spousta prostoru a klientele je k dispozici řada doprovodných služeb - zejména denní tisk, malé občerstvení a nápoje v neomezeném množství zdarma.

Barový oddíl vprostřed soupravy railjet, foto: Ing. Jan Přikryl (SzKT) Nicméně, provozovatel cateringu e-express (provozovatel restauračních služeb ve vozech ÖBB) si je vědom toho, že v Maďarsku žádná „Premium Class“ neexistuje, takže kdo by zmíněný servis čekal i v relaci Budapest - Hegyeshalom, bude čekat marně. Celkově pojetí komfortu nezapře inspiraci zkušenostmi RENFE. Ostatně Siemens (jakožto dodavatel jednotek Velaro-E) má se španělským smyslem pro železniční luxus již své zkušenosti.

Vzhledem k tomu, že vozy jednotek jsou speciálně upravené (zejména chybí klasické přechody mezi vozy a tento prostor je řešen podobně jako např. v ICE), může jednotka dosáhnout max. rychlosti 230 km/h. Na tuto rychlost ale není v současné době připravená infrastruktura. V běžném provozu tedy dnes railjety jezdí pouze rychlostí do 200 km/h.

Více informací na ŽelPage: Fotoreportáž z představení railjetu, Fotogalerie railjetu z veletrhu Innotrans

Zdroje: ÖBB, Wikipedia, MÁV-START, Prezentace railjetu (pdf)


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi , SzKT Poslat mail autorovi | 2.3.2009 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Tarify

Další z regionu Maďarsko Německo Rakousko


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
02.03.2009 (22:58)  
CzechDave:Vidím,že jste o spaní "nás" řidičů dobře informován...nebo snad kolega...no ano řidiči jsou na to trošku lpe než ČD...ale nás se režijky netýkají...ale co takový fíra?Který spí např.na konečné třebas 8 hodin...je povinen jít spát na nocležnu-kterou si musí ještě zaplatit...jinak většina nocložen v ČR je otřesná...spát se nedá skoro nikde...
02.03.2009 (22:58)  
Ad CzechDave:Já jsem placený podle toho, kolik vyfakturuji zákazníkům hodin
A já zase podle toho,jak dovezu zákazníky do cíle cesty.Zaviním-li zpoždění vlaku,mám krácené peníze za tento výkon,zraním-li je,nebo ohrozím,jsem obviněn z nedbalosti při výkonu povoláni.
Samozřejmě ,na vás,jako programátora nemám,protože vy občas s koštětem vysmejčíte bordel ve firmě.Já jsem ještě na hlavním v Praze nezametal,takže podle Vás to mám "na háku".
Ale já tam jednou s tím koštětem přijedu!:-)))
02.03.2009 (22:53)  
CzechDave :A ještě nově i Trutnov-Žacléř/Lubawka...no nevím co mají konkurenti jiného...ze všech psaných mají všichni akorát 810,814,705...to je to samé jako u ČD...ceny srovnatelné jako u ČD...a personál je skoro všechen od ČD....
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
02.03.2009 (22:52)  
750 atd atd :-): Šoféři kamionů mají buď docela luxusní spací koutky na svých tahačích, nebo jim dopravce zajišťuje ubytování (na pobočkách dopravce nebo na ubytovnách). Šoféři autobusů rovněž mohou přespávat na nocležnách dopravce; naproti tomu třeba zájezdovým šoférům platí jejich ubytování objednavatel zájezdu (to, že někteří šoféři raději spí na podlaze v buse a nemusí tudíž platit za hotel, to je věc jiná). To není benefit, to je nutnost, potřebná k tvorbě zisku a jako taková je daňově uznatelná (tedy náklady na ubytování plus diety). Ovšem režijky nutností k tvorbě zisku nejsou, ty jsou prostě jen uznáním za dobře odvedenou práci (o které v mnoha případech u ČD pochybuji, viz moje příklady výše). Ubytování není totéž co režijky a nelze je tudíž porovnávat!
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
02.03.2009 (22:45)  
Josef Novák: První vlaštovky, máte pravdu. Dřív nebo později bude konkurence i tady, kde bydlím a na tratích, které nejčastěji používám. Veřte mi, že v tom případě si raději připlatím a dám vale ČD, protože rozhodně nenabídnou takový komfort jako konkurence. Pokud ČD vydávají lepší regionální expres Pendolino za etalon nabídky služeb na palubách vlaků ČD, pak se nedivím, že to s nima jde z kopce.
02.03.2009 (22:38)  
Ad CzechDave :Skuteční dopravci(ne ČD)již zde jsou.Operují na tratích Sokolov-Kraslice,K.Vary -Mar.Lázně,Šumperk-Kouty nad Desnou/Sobotín,Trutnov -Svoboda n/Úpou,Bruntál-Milotice nad Opavou,Jindřichův Hradec/Obrataň/Nová Bystřice.
Měl byste je využívat.
Zanedlouho budou jezdit "soukromé"vlaky i z Liberce do Žitavy.
Musíte to využít.
02.03.2009 (22:34)  
CzechDave:-rohilkk-(vydelat na tu rezijku a vyspat se zadarmo mimo domov...),chtěl bych vidět kdo tohle kromě strojvedoucích a řidičů zažije..asi nikdo...další a další věci by se mohli jmenovat...to normalní povolání nezažije...už kvůli tomu by toto zaměstnání mělo nést s sebou jakýsi lepší benefit...nehledě že při případném zrušení režijek,by dost zaměstanců dalo výpověď...což není dobré..protože v dopravě jakožto takové chybí už tak dost lidí...a proč?protože za takové podmínky takové peníze?to je lepší jít na západ jezdit...ale pak se nemůžeme divit že např.že některé dopravní podniky přijmuly zaměstnance z východu což není dobré...
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
02.03.2009 (22:30)  
Cuba: ano, budou. Pokud ji budou potřebovat ze služebních důvodů, nafasují si na žádanku jízdenku z bodu A do bodu B. Pokud budou potřebovat jet ze soukromých důvodů, tak si buď koupí jízdenku jako každý jiný, nebo pojedou autem, nebo si požádají o zdaněnou InGold kartu. Nevidím v tom problém.
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
02.03.2009 (22:26)  
Pane Nováku: Ne, každému podle kvality jeho práce. Já jsem placený podle toho, kolik vyfakturuji zákazníkům hodin a pokud zákazník nezaplatí proto, že jsem odvedl nekvalitní práci, o to méně si vydělám - a právem. To samo o sobě je záruka toho, že se budu snažit odvádět svou práci alespoň tak, aby nebyly stížnosti. Docela účinná zpětná vazba, nemyslíte? U ČD taková zpětná vazba a odpovědnost za svá rozhodnutí rozhodně nefunguje, minimálně od středního managementu výše. Ale i to, co tu a tam vidím na nádražích, mi zvedá žaludek. Zaprasené prostory, přičemž v koutě stojí skupina vohnoutů v uválených nádražáckých uniformách, hulí a neřeší to. Já bych se styděl, protože i to je vizitka firmy. A neříkejte mi, že to nemají v popisu práce - to je totiž alibismus. Chvilka s koštětem nikoho ještě nezabila - i já občas vyluxuju na firmě nebo vynesu krabice od zboží, byť to jako programátor nemám v popisu práce. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. A za to máte nezdaněné režijky, mimo jiné...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
02.03.2009 (22:18)  
For CUBA: Umírám smíchy! Takže rozdáváním "režijek" každému,vlastně ČD chrání životní prostředí? Vstupte do politiky - kariéra vás nemine!
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko