..: Po roce: elektrifikace trati Letohrad - Lichkov :..

Ilustrační obrázekLetohrad - V sobotu 3. května tomu byl přesně rok, co začala série významných změn na železniční trati z Letohradu do Lichkova, v rámci kterých je tento úsek postupně elektrifikován. Modernizační práce si vyžadují nepřetržité výluky, z nichž první, probíhající v úseku Lichkov - Jablonné nad Orlicí, byla zahájena 21. dubna. Další dočasně uzavřenou částí tratě se pak 5. května stal úsek mezi Jablonným nad Orlicí a Letohradem. Tato dvě přerušení provozu mají být ukončena ve stejný den - 30. září letošního roku.

Ilustrační obrázekDíky projektu elektrifikace, zahájenému 3. května 2007 v úseku Letohrad - Lichkov-státní hranice s Polskem, tudy budou moci projíždět v elektrické trakci dálkové rychlíky a nákladní vlaky z Polska bez nutnosti přepřahu, čím se zkrátí jejich jízdní doba a trať tak nabídne atraktivnější železniční propojení Polska s východními Čechy a jižní Evropou. Doposud se přitom musely měnit lokomotivy v Letohradě. "Rozsáhlé investice si zasluhují nejen tratě koridorové, ale také další významné železniční tratě v České republice. Elektrizace úseku Letohrad - Lichkov patří mezi nejvýznamější nekoridorové stavby, které právě probíhají," doplňuje Ing. Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty.

Ilustrační obrázekMezi železniční stanicí Lichkov a státní hranicí byla zrekonstruována traťová kolej již v roce 2007; přípravné práce pro stavbu dále do Letohradu, včetně železničních stanic Jablonné nad Orlicí a Těchonín, byly zahájeny na jaře 2008. Začátkem výlukové činnosti byl 21. duben, kdy byla přerušena doprava v úseku Lichkov - Jablonné. Od 5. května na ní navázala výluka zbylé části do Letohradu. Obě výluky mají být ukončeny ve stejném termínu - 30. září 2008. Mezitím budou rekonstruovány traťové a staniční koleje v celkové délce přibližně 22 km, výhybky a 23 železničních přejezdů, včetně světelných a zvukových signalizačních zařízení. Zásadních oprav se dočkají všechny stanice a zastávky, jež dostanou nová nástupiště, přístřešky, informační systémy pro cestující a osvětlení. Obyvatelé v blízkosti trati si začínají zvykat na novou scenérii ve formě stožárů trakčního vedení a protihlukových stěn, instalovaných na základě provedené studie akustických poměrů. Všechna tato opatření si vyžadují rovněž zásadní změny v dopravě - ty cestující pocítí zejména v nutnosti přesedat na autobusové spoje ve vyloučených úsecích.

Ilustrační obrázekNa zavedení náhradní autobusové dopravy byli cestující upozorněni v době uveřejnění jízdního řádu pro GVD 2007/2008. Současnému nepřetržitému přerušení provozu již od začátku dubna předcházely menší denní výluky v celém rekonstruovaném úseku. Některé autobusy náhradní dopravy budou navíc pravděpodobně obsluhovat stanici Dolní Lipka, resp. Králíky. Kvůli nutné opravě mostu ve Verměřovicích jsou autobusy náhradní dopravy v obou směrech vedeny přes Jablonné nad Orlicí. 31. srpna 2008 proběhne slavnostní otevření "zadrátovaného" úseku z Polska do Lichkova a 27. listopadu i otevření zbývajícího úseku Lichkov - Letohrad.

Investorem celého projektu je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Na realizaci se podílí konsorcium "Sdružení Lichkov", složené ze společností Viamont DSP, Stavby silnic a železnic a Skanska DS. Projekt je financován Státním fodnem dopravní infrastruktury, přičemž celkové náklady činí 1,54 mld. Kč.

Aktuální stav prací

Situace na trati v ČR na konci dubna

V posledních měsících na trati Lichkov - Jablonné nad Orlicí probíhá masivní trhání kolejových polí a odstraňování starého štěrkového lože. K 2.5.2008 jsou vytrhány koleje z Lichkova až po Jamné.

Úsek Jablonné - Letohrad se prozatím dočkal pouze přípravných prací, které probíhaly v rámci denních výluk během dubna. Připravuje se usazení patek pro trakční vedení. Souběžně s tím probíhá i odstraňování porostu v okolí tratě a přípravy pro odvodnění celého úseku.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Situace na polské straně

Trať na polské straně v úseku Mędzylesie - Lichkov-státní hranice vypadá dokončeně. Koleje jsou položeny a podbity; trakční vedení stojí a až po hranici je v kompletním stavu.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Jakuza

Zdroj: ŽelPage, Silnice-zeleznice.cz


PPeťa | 17.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
17.05.2008 (18:26)  
Studii akustických poměrů bych chtěl vidět ... především by mne zajímalo, jak se autor zhostil porovnání hluku vydávaným dvojicí bardotek v čele, případně další dvojicí na postrku nákladního vlaku, s hlukem vydávaným týmž vlakem taženým elektrickou lokomotivou. Pochopitelně platí i pro osobní dopravu.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
17.05.2008 (14:28)  
No v případě velkého nadbytku peněz by to chtělo zadrátovat Týniště-Letohrad-Hanušovice-Šumperk/Zábřeh, ať máme nějakou objízdnou trasu pro koridor...
17.05.2008 (14:05)  
Podle předběžných informací bude obnoveno spojení Praha-Wroclav (původní spoj Praha - Warszawa se již nevrátí, určitě také ne spoj Praha - Moskva). Bohužel v úseku Letohrad Praha to pojede přes Týniště, i když by Pa kraj chtěl aby to jelo na Pardubice ze dvou důvodů - rychlejší spoj, řešení dopravní obslužnosti regionu Králicka. Bohužel z důvodu pokračující etapy rekonstrukce na hlavní trati (předpokládám, že se jedná o úsek mezi Chocní a Ústím nad Orlicí) se prý nepodaří minimálně do roku 2011 opět zavedený mezinárodní spoj protlačit z Letohradu na hl. trať. Ranní spěšňák z Letohradu do Pardubic pojede ráno již z Lichkova. Spojení z Králicka bude rychlejší a pohodlnější, ještě tak protáhnout elektriku aspoň do Dolní Lipky....
registrovaný uživatel funTomas  mail  
17.05.2008 (13:46)  
Tyniste - letohrad by taky stalo za to zadratovat. Rozsah osobni dopravy je tu znacny a ty naklady tu taky jezdi dost. Viz Skodovka, nevim jak Esab ve Vamberku.. Slysel sem, ze by se melo prestavovat Tyniste, nevite vic?? Jen tak pro zajimavost k tematu:) http://zpravy.idnes.cz/firma-kterou-vlastnil-ministr-rebicek-ziskala-zakazky-za-3-5-miliardy-1jd-/domaci.asp?c=A080516_220226_domaci_zra
17.05.2008 (13:35)  
Pánové po této trati jezdí mnoho dálkových nákladů na relaci Švédsko-Polsko-Rakousko-Itálie.Ty jsou nyní odkloněny přes Ostravu.Kdyby se jednalo o osobní dopravu,tak to nikdo drátovat nebude.
registrovaný uživatel aron 
17.05.2008 (11:54)  
Náklady by se mohli do Polska vozit po 021,ať se to všechno nemusí tahat po 010, a pár škodovek se do Polska taky vozí.
dopisovatel nebo člen ŽP Jakuza  mail  
17.05.2008 (11:50)  
Jedniý o čem se mluví je elektrifikace Týniště - Solnice -- protože škodovka.
Tím by se taky zabili dvě mouchy jednou ranou a to je silná doprava z Rychnova, Doudleb a Častolovic
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
17.05.2008 (11:45)  
aron: Osobní dopravu v budoucnu zvládnou regionovy nebo v lepším případě Desira, R a Sp z větší části 854, nákladní doprava zanedbatelná, tak proč do toho rvát zbytečně peníze?
registrovaný uživatel aron 
17.05.2008 (11:35)  
Railfort: Ne kvůli dvěma nejistým rychlíkům,ale taky kvůli R Praha-Letohrad a ostatní os doprava na 021 taky není k zahození.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
17.05.2008 (10:46)  
aron: A, Týniště, zapoměl jsem. Snad byste ale nedrátoval kvůli jednomu či dvěma párům rychlíků, které jsou pro další grafikon vždy s otazníkem.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko