..: Po roce: elektrifikace trati Letohrad - Lichkov :..

Ilustrační obrázekLetohrad - V sobotu 3. května tomu byl přesně rok, co začala série významných změn na železniční trati z Letohradu do Lichkova, v rámci kterých je tento úsek postupně elektrifikován. Modernizační práce si vyžadují nepřetržité výluky, z nichž první, probíhající v úseku Lichkov - Jablonné nad Orlicí, byla zahájena 21. dubna. Další dočasně uzavřenou částí tratě se pak 5. května stal úsek mezi Jablonným nad Orlicí a Letohradem. Tato dvě přerušení provozu mají být ukončena ve stejný den - 30. září letošního roku.

Ilustrační obrázekDíky projektu elektrifikace, zahájenému 3. května 2007 v úseku Letohrad - Lichkov-státní hranice s Polskem, tudy budou moci projíždět v elektrické trakci dálkové rychlíky a nákladní vlaky z Polska bez nutnosti přepřahu, čím se zkrátí jejich jízdní doba a trať tak nabídne atraktivnější železniční propojení Polska s východními Čechy a jižní Evropou. Doposud se přitom musely měnit lokomotivy v Letohradě. "Rozsáhlé investice si zasluhují nejen tratě koridorové, ale také další významné železniční tratě v České republice. Elektrizace úseku Letohrad - Lichkov patří mezi nejvýznamější nekoridorové stavby, které právě probíhají," doplňuje Ing. Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty.

Ilustrační obrázekMezi železniční stanicí Lichkov a státní hranicí byla zrekonstruována traťová kolej již v roce 2007; přípravné práce pro stavbu dále do Letohradu, včetně železničních stanic Jablonné nad Orlicí a Těchonín, byly zahájeny na jaře 2008. Začátkem výlukové činnosti byl 21. duben, kdy byla přerušena doprava v úseku Lichkov - Jablonné. Od 5. května na ní navázala výluka zbylé části do Letohradu. Obě výluky mají být ukončeny ve stejném termínu - 30. září 2008. Mezitím budou rekonstruovány traťové a staniční koleje v celkové délce přibližně 22 km, výhybky a 23 železničních přejezdů, včetně světelných a zvukových signalizačních zařízení. Zásadních oprav se dočkají všechny stanice a zastávky, jež dostanou nová nástupiště, přístřešky, informační systémy pro cestující a osvětlení. Obyvatelé v blízkosti trati si začínají zvykat na novou scenérii ve formě stožárů trakčního vedení a protihlukových stěn, instalovaných na základě provedené studie akustických poměrů. Všechna tato opatření si vyžadují rovněž zásadní změny v dopravě - ty cestující pocítí zejména v nutnosti přesedat na autobusové spoje ve vyloučených úsecích.

Ilustrační obrázekNa zavedení náhradní autobusové dopravy byli cestující upozorněni v době uveřejnění jízdního řádu pro GVD 2007/2008. Současnému nepřetržitému přerušení provozu již od začátku dubna předcházely menší denní výluky v celém rekonstruovaném úseku. Některé autobusy náhradní dopravy budou navíc pravděpodobně obsluhovat stanici Dolní Lipka, resp. Králíky. Kvůli nutné opravě mostu ve Verměřovicích jsou autobusy náhradní dopravy v obou směrech vedeny přes Jablonné nad Orlicí. 31. srpna 2008 proběhne slavnostní otevření "zadrátovaného" úseku z Polska do Lichkova a 27. listopadu i otevření zbývajícího úseku Lichkov - Letohrad.

Investorem celého projektu je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Na realizaci se podílí konsorcium "Sdružení Lichkov", složené ze společností Viamont DSP, Stavby silnic a železnic a Skanska DS. Projekt je financován Státním fodnem dopravní infrastruktury, přičemž celkové náklady činí 1,54 mld. Kč.

Aktuální stav prací

Situace na trati v ČR na konci dubna

V posledních měsících na trati Lichkov - Jablonné nad Orlicí probíhá masivní trhání kolejových polí a odstraňování starého štěrkového lože. K 2.5.2008 jsou vytrhány koleje z Lichkova až po Jamné.

Úsek Jablonné - Letohrad se prozatím dočkal pouze přípravných prací, které probíhaly v rámci denních výluk během dubna. Připravuje se usazení patek pro trakční vedení. Souběžně s tím probíhá i odstraňování porostu v okolí tratě a přípravy pro odvodnění celého úseku.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Situace na polské straně

Trať na polské straně v úseku Mędzylesie - Lichkov-státní hranice vypadá dokončeně. Koleje jsou položeny a podbity; trakční vedení stojí a až po hranici je v kompletním stavu.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Jakuza

Zdroj: ŽelPage, Silnice-zeleznice.cz


PPeťa | 17.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
18.05.2008 (11:07)  
Zdenek J: Tahat dalkove vlaky pres Hradec je blbost (=jen do Hradce to jede o hodinu dyl, o navazujici trati do Kysperku ani nemluve). Neuveritelne efektivni pro spojeni s Kralickem bylala Bohemia (okolo 7. vecer z Prahy). Pres koridor to dala do Lichkova za dve hodiny a kousek. (Ovsem na Kraliky pro jistotu zadny pripoj nebyl.)
Bram: Urcite to neni balvan, s modernizaci D. Lipky se ten zbytek muze klidne pridelat. Ale mas pravdu v tom, ze namisto megalomanskych akci za miliardy to chce skutecne nakladove efektivni reseni.
18.05.2008 (10:40)  
Ještě k trasování rychlíků Praha-Wroclaw: samozřejmě by bylo lepší kdyby jezdily přes Pardubice, ale pokud to nejde a budou jezdit přes Hradec Králové, tak by aspoň v úseku Hradec Králové-Letohrad nemusely suplovat spěšňák (nic proti takovým Třebechovicím či Potštejnu, ale přece jen, aby tam stavěl mezinárodní rychlík ...). Stačilo by aby tam rychlíky Praha-Wroclaw stavěly v Týništi (železniční uzel), Častolovicích (nádraží pro Rychnov a Kostelec) a Žamberku. Samozřejmě v každé stanici by stály jen minutu, v Hradci a Letohradu přepřahy za 8 minut (to by stad ČD stihly).

A propos, neplánuje se obnovení spojení z Prahy k Baltu (Gdyně, Štětín) nebo ex-Béma ¨?
registrovaný uživatel aron 
18.05.2008 (10:17)  
Bram:Přesně tak.Z Červené Vody si dovedu představit autobosovou linku do Zábřeha,která již existuje,ale mohla by spadat pod ČD a přes Štíty do Lanškrouna.Jinak přestupy ze směru Králicko na HK jsou v Letohradu tragické,to vypadá jako by to bylo schválně.
registrovaný uživatel Bram 
18.05.2008 (7:46)  
Nemohu si pomoci, ale z hlediska řešení dopravní situace v této oblasti je elektrizace spíš balvanem, než přínosem. Tím nemyslím situaci v nákladní dopravě a potenciálně i v mezistátní dopravě osobní, kde je zas přínosem. Když už by mělo dojít k nějakému koncepčnímu řešení, tak by trolej z Lichkova měla být v co nejlevnější, ale přitom provozně vyhovující podobě, tj. prostý trolejový drát plus přídavné lano dovedena až do Králíků, možná až do Červené vody. Nestálo by to až zas tolik a dopravní situace by se asi navždy vyřešila. Jezdily by os. vlaky v trakci elektrické Ústí - Letohrad - Lichkov - Králíky, popřípadě až Červená voda, železniční os. doprava na trati Dolní Lipka - Hanušovice by se nahradila autobusovou linkou Králíky - Hanušovice, protože míjí Králíky, což je nežádoucí. Zbylá část trati do Štítů by taktéž pozbyla osobních vlaků, které by byly nahrazeny autobusovou linkou.
18.05.2008 (0:12)  
A co takhle šukafonu přidělat smeták, vypárat ten autobusovej motor a místo něj tam dát trakčák:-D
registrovaný uživatel pekař 
17.05.2008 (23:50)  
Tohle by mě zajímalo. Odkdy je levnější elektrika než nezávislá trakce, jestli se to dá nějak zobecnit...
17.05.2008 (22:50)  
minatron: to sice je, ale z nejakych duvodu je asi levnejsi spalovat naftu v davno amortizovane a na kolene urdzovane 810, nez zakoupit a provozovat elektricke Desiro.
17.05.2008 (22:47)  
nenadrazak: moje rec, chtelo by to draty do Kraliku a konecne slusne spojeni i tam bez 810 a pitomych a casto nelogickych prestupu.
Osobni doprava na tratich do Silperku (kde dominuje spadovost na Moravu/Zabreh) i Hanusovice (nikdo tam nebydli) je dost nejista, ale Kraliky potencial urcite maji.
Urcitym investicim se stejne nelze vyhnout, mechanicky skanzen a neuveritelne mnozstvi zeleznicaru zamestnanych (buhvi cim) v Horni Lipce taky nemuze trvat vecne...
17.05.2008 (21:10)  
V Polsku opraví trať a nechají stykovanou kolej... .
17.05.2008 (18:38)  
elektrika na koleje, jo jo, spalovat tam naftu je hřích!
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko