..: Po roce: elektrifikace trati Letohrad - Lichkov :..

Ilustrační obrázekLetohrad - V sobotu 3. května tomu byl přesně rok, co začala série významných změn na železniční trati z Letohradu do Lichkova, v rámci kterých je tento úsek postupně elektrifikován. Modernizační práce si vyžadují nepřetržité výluky, z nichž první, probíhající v úseku Lichkov - Jablonné nad Orlicí, byla zahájena 21. dubna. Další dočasně uzavřenou částí tratě se pak 5. května stal úsek mezi Jablonným nad Orlicí a Letohradem. Tato dvě přerušení provozu mají být ukončena ve stejný den - 30. září letošního roku.

Ilustrační obrázekDíky projektu elektrifikace, zahájenému 3. května 2007 v úseku Letohrad - Lichkov-státní hranice s Polskem, tudy budou moci projíždět v elektrické trakci dálkové rychlíky a nákladní vlaky z Polska bez nutnosti přepřahu, čím se zkrátí jejich jízdní doba a trať tak nabídne atraktivnější železniční propojení Polska s východními Čechy a jižní Evropou. Doposud se přitom musely měnit lokomotivy v Letohradě. "Rozsáhlé investice si zasluhují nejen tratě koridorové, ale také další významné železniční tratě v České republice. Elektrizace úseku Letohrad - Lichkov patří mezi nejvýznamější nekoridorové stavby, které právě probíhají," doplňuje Ing. Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty.

Ilustrační obrázekMezi železniční stanicí Lichkov a státní hranicí byla zrekonstruována traťová kolej již v roce 2007; přípravné práce pro stavbu dále do Letohradu, včetně železničních stanic Jablonné nad Orlicí a Těchonín, byly zahájeny na jaře 2008. Začátkem výlukové činnosti byl 21. duben, kdy byla přerušena doprava v úseku Lichkov - Jablonné. Od 5. května na ní navázala výluka zbylé části do Letohradu. Obě výluky mají být ukončeny ve stejném termínu - 30. září 2008. Mezitím budou rekonstruovány traťové a staniční koleje v celkové délce přibližně 22 km, výhybky a 23 železničních přejezdů, včetně světelných a zvukových signalizačních zařízení. Zásadních oprav se dočkají všechny stanice a zastávky, jež dostanou nová nástupiště, přístřešky, informační systémy pro cestující a osvětlení. Obyvatelé v blízkosti trati si začínají zvykat na novou scenérii ve formě stožárů trakčního vedení a protihlukových stěn, instalovaných na základě provedené studie akustických poměrů. Všechna tato opatření si vyžadují rovněž zásadní změny v dopravě - ty cestující pocítí zejména v nutnosti přesedat na autobusové spoje ve vyloučených úsecích.

Ilustrační obrázekNa zavedení náhradní autobusové dopravy byli cestující upozorněni v době uveřejnění jízdního řádu pro GVD 2007/2008. Současnému nepřetržitému přerušení provozu již od začátku dubna předcházely menší denní výluky v celém rekonstruovaném úseku. Některé autobusy náhradní dopravy budou navíc pravděpodobně obsluhovat stanici Dolní Lipka, resp. Králíky. Kvůli nutné opravě mostu ve Verměřovicích jsou autobusy náhradní dopravy v obou směrech vedeny přes Jablonné nad Orlicí. 31. srpna 2008 proběhne slavnostní otevření "zadrátovaného" úseku z Polska do Lichkova a 27. listopadu i otevření zbývajícího úseku Lichkov - Letohrad.

Investorem celého projektu je Správa železniční dopravní cesty, s.o. Na realizaci se podílí konsorcium "Sdružení Lichkov", složené ze společností Viamont DSP, Stavby silnic a železnic a Skanska DS. Projekt je financován Státním fodnem dopravní infrastruktury, přičemž celkové náklady činí 1,54 mld. Kč.

Aktuální stav prací

Situace na trati v ČR na konci dubna

V posledních měsících na trati Lichkov - Jablonné nad Orlicí probíhá masivní trhání kolejových polí a odstraňování starého štěrkového lože. K 2.5.2008 jsou vytrhány koleje z Lichkova až po Jamné.

Úsek Jablonné - Letohrad se prozatím dočkal pouze přípravných prací, které probíhaly v rámci denních výluk během dubna. Připravuje se usazení patek pro trakční vedení. Souběžně s tím probíhá i odstraňování porostu v okolí tratě a přípravy pro odvodnění celého úseku.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Situace na polské straně

Trať na polské straně v úseku Mędzylesie - Lichkov-státní hranice vypadá dokončeně. Koleje jsou položeny a podbity; trakční vedení stojí a až po hranici je v kompletním stavu.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Použité fotografie: Jakuza

Zdroj: ŽelPage, Silnice-zeleznice.cz


PPeťa | 17.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel aron 
17.05.2008 (10:18)  
Railfort:Ale pak se musí přepřáhnout v Týništi na elektriku.Skrátka by to chtělo v blízké budoucnosti zadrátovat 021 Letohrad-Týniště.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
17.05.2008 (10:10)  
aron: Předpokládám, že pokud bude jezdit, tak stejně jako předtím po 020/021. Dvakrát přepřahat by neměl, protože se vážně jedná o zajíždění polských lokomotiv do Letohradu.
registrovaný uživatel aron 
17.05.2008 (9:39)  
Docela by mě zajímalo,kudy bude jezdit rychlík do Poznaně,jestli po 010-Letohrad-Lichkov, nebo po 020,021 s dvojím přepřahem a nebo po 020,010 Letohrad,Lichkov.Poslední 2 varianty mi připadaj nesmyslné.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
17.05.2008 (7:25)  
Jedna perlička: Když jsem v Sobkovicích jel přes přejezd, tak mne zaujala stopka a upozornění, že přejezdové zabezpečovací zařízení není v činnosti, ale koleje tam již nebyly. Dal jsem tedy přednost právě vyjíždějící naložené Tatře.
Teď vážně: Ten rozsah prací mne zaujal.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko