..: Aktuality a články - ČR Pardubický :..

Prezentační parní vlak v Pardubicích 18. května 2015, foto: Daniel Kolář Pardubice — Pardubický kraj v čele s hejtmanem Martinem Netolickým 18. května jízdou parního vlaku pro média z Pardubic do Moravan prezentoval připravovaný pravidelný provoz historických spojů na úpatí Králického Sněžníku. Každou sobotu od 13. června do 19. září totiž vyjede na trať mezi Letohradem a Hanušovicemi historický vlak. Na spojích se bude vždy ob týden střídat klasická souprava tažená parní lokomotivou 423.009 s motorovým vozem M 286.0001 zvaným Krokodýl. Na zahájení provozu a také u příležitosti akce Cihelna 2015 se navíc ukáže ještě královéhradecký parní stroj s číslem 464.008.

Experimentální vozidlo DFJP, foto: Matouš DanielkaPardubice — Elektrotechnika je spjatá se železnicí již od doby parního provozu, kdy se elektřina začala požívat k dorozumívání mezi jednotlivými dopravnami, k osvětlení stanic, lokomotiv a podobně. S postupujícím vývojem, tak jako v jiných oblastech, získávala elektrotechnika mnohem dominantnější postavení. Její pole působnosti se začalo rychle rozšiřovat z oblasti sdělovací techniky do zabezpečovacího zařízení a elektronika začala postupně být významnou součástí vozidel a samotné dopravní cesty. Vždyť i oblíbené lokomotivy typu „bardotka“ a „brejlovec“ jsou v principu elektrickými lokomotivami s vlastní elektrárnou v podobě spalovacího motoru a trakčního generátoru. Dnes tvoří elektřina nepostradatelnou součást železnice.

Budova VVCD v Doubravicích, foto: Matouš Danielka Pardubice — Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice ve středu 9. října slavnostně zahájila provoz nového Výzkumného a výukového centra v dopravě (dále jen VVCD), které má za úkol posílit výukové a laboratorní podmínky fakulty. Sloužit bude především studentům v magisterských a doktorských programech. Nachází se v technologickém areálu Doubravice, městské části Pardubic, bezprostředně vedle budovy Fakulty chemicko-technologické. Výstavba centra probíhala v uplynulých dvou letech od září roku 2011 a ještě v současnosti probíhá instalace zbývajících technologií a technického vybavení. Zhotovitelem stavby je společnost Zlínstav. Objekt se rozkládá na ploše téměř 3 500 m². Vybudovány byly 3 učebny, 22 laboratoří a zázemí pro výuku i pracovníky. Celková hodnota projektu VVCD činí 198,14 milionů korun, z toho 168,42 milionů je hrazeno ze strukturálních fondů a 29,72 milionů korun ze státního rozpočtu. Univerzita v den zahájení provozu VVCD také oslavila 20. výročí existence Dopravní fakulty Jana Pernera. Po zániku Československa tak navázala na bývalou Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině.

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.

Regionova 814.166 v novém kabátu, foto: Matouš DanielkaPardubice — Dne 7. března představily České dráhy a Pardubický kraj první realizace celoplošných polepů lokálních vlakových souprav s motivy regionu. Poutavé polepy mají zatraktivnit cestování vlakem a propagovat cestovní ruch na východě Čech. Mezi prvními se ho dočkaly dvě motorové jednotky regionova. 814.166 ještě do nedávna brázdila koleje v nezměněném „tradičním“ žlutozeleném nátěru od grafického studia Konting. Nyní nese celoplošný polep s motivem chrudimského loutkářství a její skříň zdobí vizualizace loutek z expozice místního Muzea loutkářských kultur. Druhá jednotka 814.177 byla nově zakoupena s podporou EU z Regionálního operačního programu. Její celoplošný polep představuje expozici muzea v Moravské Třebové – mumii princezny Hereret. Obě jednotky budou mít rozdílné územní oblasti své působnosti, ale každá v okolí svého prezentovaného muzea, respektive expozice. Princeznu Hereret můžeme potkat primárně na trati Česká Třebová - Moravská Třebová, Loutky pak mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Hurvínek ve stanici Račice nad Trotinou, foto: Matouš Danielka Jaroměř — Přibližně po roce, v sobotu 19. listopadu ráno, se opět vracíme do Jaroměře, abychom se odtud vypravili na další zajímavé putování s historickým motorákem „hurvínek“. Dnes nemíříme do Otovic zastávky a Žacléře, ale vypravíme se na cestu po tratích Královéhradeckého a Pardubického kraje, z nichž dvě jsou již bez pravidelné osobní i nákladní dopravy a jedna obsluhovaná pouze jedním párem osobních vlaků denně. Hlavní cíle naší cesty jsou koncové stanice Prachovice a Dobruška, jež jsou od sebe po kolejích naší trasy vzdáleny přibližně 83 kilometrů.

Výherkyně Hana Matějíčková přebírá ceny od Jana Tichého, náměstka hejtmana v PK zodpovědného za dopravu a Michala Štěpána, ředitele KCOD Pardubice, foto: Matouš Danielka Pardubice — Zástupci Pardubického kraje a Českých dráh předali v pondělí 7. listopadu ceny výhercům prázdninové soutěže o nejlepší grafický návrh celoplošného polepu s motivy Pardubického kraje, který bude realizován na jednom z motorových vozů. Ty dopravce pořídí v dosud neuzavřeného výběrového řízení na 9 nízkopodlažních motorových vozů pro Pardubický kraj. Jako předloha posloužila soutěžícím skica motorového vozu Stadler RS1 RegioShuttle, který může být nakonec i vozidlem vzešlým z tohoto výběrového řízení. O výsledcích soutěže rozhodovala v letních měsících veřejnost v anketě prostřednictvím hlasovacích lístků a na internetu. Nejvyšší počet hlasů získal motiv Kunětické hory autorky Hany Matějíčkové, který byl odměněn Kilometrickou bankou na dva tisíce kilometrů a propagačními předměty kraje i ČD. Ceny si odneslo i dalších devět účastníků soutěže. Jednu cenu navíc získal mladý chlapec z Uherského Hradiště, který zaujal vzkazem na hlasovacím lístku, ve kterém píše, že rád jezdí „panťákem“ a až bude velký, chtěl by řídit pendolino, za což byl Českými drahami odměněn voucherem na nákup jízdenek v hodnotě 500 korun.

840.001 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef Petrák Pardubice — Pardubický kraj, inspirovaný zahraničními turistickými regiony, připravuje návrhy možných polepů vlaků, které by měly představit místní památky, slavné osobnosti a tradice Pardubicka, např. tradiční výrobu pardubického perníku, či chov kladrubských koní. Nové grafické návrhy mohu být realizovány na celkem patnácti jednotkách zahrnujících pět jednopodlažních elektrických jednotek Škoda 7Ev, jednu Regionovu a devět motorových vozů Stadler RS1 RegioShuttle, s kterými se rovněž počítá. V tomto případě ale zatím nebyl u příslušného tendru vyhlášen vítěz. Firma Stadler je však jediný přihlášený účastník. Pardubický kraj spolu s Českými drahami prozatím připravil devět motivů pro motorové jednotky. O posledním motivu motorové jednotky rozhodnou cestující v soutěži formou hlasování z několika návrhů v průběhu prázdnin. Po skončení ankety navíc proběhne losování ze zúčastněných cestujících, jehož výherci následně obdrží hodnotné ceny od obou organizátorů.

464.102 Žvahov, foto: Jakuza Pardubice/Praha — Aktualizováno 13. května v 8.30 - Národní technické muzeum (NTM) pořádá ve dnech 13. až 15. května oslavy 100 let prvního dálkového letu v Čechách. Ráno dne 13. května 1911 zdolal Ing. Jan Kašpar trasu z pardubického letiště na pražské chuchelské závodiště vzdálené přibližně 120 kilometrů za jednu hodinu a třicet dva minut s novým letounem Kašpar JK systému Blériot. Tento výkon se zařadil mezi nejlepší v Rakousku–Uhersku a použitý letoun věnoval následně do sbírek NTM přímo majitel Jan Kašpar. Program oslav započne v Pardubicích vzletem repliky letounu Blériot a podobně jako před sto lety poletí do Velké Chuchle, kde návštěvníky čeká další program. Stroj bude instalován před budovu NTM na Letné. Při letu se Jan Kašpar orientoval podle dnešní koridorové trati 010 Česká Třebová – Praha. Nejen proto bude následující den vypraven parní vlak z Masarykova nádraží v Praze do Pardubic. V čele bude lokomotiva 464.102 přezdívaná ušatá a v soupravě řazen salonní vůz Ferdinanda d'Este, který prošel renovací v Krnově. Po příjezdu vlaku se bude v Pardubicích konat Aviatický den Ing. Jana Kašpara na letišti Kunětice. Odpoledne se vlak vrátí zpět do Prahy. Po celý tento sobotní den akci rozšíří doprovodný program v prostorách NTM s leteckou tematiku, jehož část - program pro děti ve výtvarných dílnách proběhne také v neděli.

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.

Vjezdové návěstidlo Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Svitavy/Žďárec u Skutče — Trať 261, vedoucí ze Svitav do Žďárce u Skutče, procházela od října 2008 takzvanou racionalizací, která zahrnovala především rozšíření zabezpečovacího zařízení a drobné úpravy trati, které si vyžádaly menší, ale i rozsáhlejší výluky s využitím náhradní autobusové dopravy. Ve všech stanicích byla instalována odjezdová návěstidla a stará vjezdová návěstidla ruského typu byla nahrazena novými. Pro potřeby posunu navíc přibyla na zhlavích některých stanic pomocná stavědla. Ve Svitavách pak proběhlo zřízení centrálního dispečerského stanoviště, ze kterého je celá trať nyní řízena. Pro případ mimořádností bylo realizováno nouzové dispečerské stanoviště ve Žďárci u Skutče.

12.10.2010 - 6:00 - Mezi Pardubicemi a Chrudimí ve středu za 1 korunu

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš Danielka Pardubice/Chrudim — Další akční nabídku, cestování vlakem za jednu korunu, připravují České dráhy po dohodě s Pardubickým krajem na středu 13. října pro relaci Pardubice – Chrudim. Cestujícím bude nabídnuto, jako i v jiných regionech, svezení vlakem za jednotné (zpáteční) jízdné 1 koruna. České dráhy se takto snaží zvýšit počet cestujících využívajících služeb železniční dopravy. U příležitosti této akce proběhne v prostorách čekárny ČD Lounge na pardubickém hlavním nádraží krátká tisková konference ve 13.15 h, které se zúčastní hejtman Pardubického kraje Radko Martínek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Antonín Blažek a další pozvaní hosté. Diskutováno bude téma rozvoje regionální vlakové dopravy v Pardubickém kraji spolu s připravovanými dopravními projekty. Po tiskové konferenci si hejtman Radko Martínek s dalšími hosty vyzkouší jízdu mezi Pardubicemi a Chrudimí osobním vlakem 5365, který odjíždí v 13.55 z pardubického hlavního nádraží.

Zdroj: České dráhy

Ministr dopravy Vít Bárta na tiskové konferenci v Pardubicích 17.9.2010, foto: Matouš Danielka Pardubice — Dne 17. září 2010 proběhlo v prostorách krajského úřadu v Pardubicích pracovní jednání k dopravní problematice kraje, jež bylo součástí cest ministra Bárty po všech krajích Česka. Návštěvě Pardubic ještě předcházela ten den zastávka v Hradci Králové a následovala cesta do Chrudimi, kde ministr dopravy zakončil putování po Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Ale vraťme se zpět do Pardubic. Od 13.30 do 14.15 probíhalo v prostorách krajského úřadu pracovní jednání k dopravní problematice kraje a později i tisková konference. Za priority označil Bárta dostavbu rychlostní silnice R35 a výstavbu obchvatů, ovšem Chrudim si prý na svůj obchvat bude muset ještě chvíli počkat. Ze staveb na železnici se počítá, s notnou dávkou odstupu, se zdvoukolejněním trati 031 Pardubice – Hradec Králové, která je považována za jedinou výdělečná trať v Pardubickém kraji.

464.008 dne 8.8.2010, foto: Petr HolubHradec Králové/Pardubice/Skuteč — České dráhy a tým sítě elektroprodejen Berry připravují spolu s charitativní organizací Centrum Paraple na sobotu 11. září charitativní akci Žlutomodrá sobota Berry pro Centrum Paraple. Výtěžek ze vstupného půjde na pomoc lidem s poškozením míchy. Nejen pro rodiče s dětmi bude připraveno zábavné putování. Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové budou jezdit zvláštní parní vlaky s královéhradeckou lokomotivou 464.008 „Bulík“ a motorové vlaky vedené motorovým vozem M 131.1 Hurvínek Pardubického spolku historie železniční dopravy, dále pojedou mezi Pardubicemi a železniční stanicí Skuteč zvláštní motorové vlaky vedené modernizovanými motorovými jednotkami Regionova.

Most Rosice nad Labem, foto: Matouš Danielka Chrudim/Pardubice — V květnu letošního roku podepsal kraj a Správa železniční dopravní cesty Memorandum o rozvoji infrastruktury v Pardubickém kraji, jehož součástí bylo i zkapacitnění trati z Chrudimi do Pardubic. Plánovaná elektrifikace se však pravděpodobně neuskuteční. Proti této stavbě je Armáda České republiky a Úřad pro civilní letectví. Ten vydal záporné stanovisko a tvrdí, že případná elektrifikace by ohrožovala bezpečnost letového provozu a zasahovala do ochranného pásma letiště. Druhou uvažovanou variantou bylo napřímení tratě prostřednictvím tzv. Medlešické spojky, s níž memorandum také počítalo. Nicméně se jednalo nejspíše o nereálné plány, neboť musely být od počátku uvažovány vysoké výdaje na její realizaci, dosahující hodnoty několika miliard korun. Vlaky v dieselové trakci tak na trati zůstanou, nově se však uvažuje o úpravě průtahu stanicí Pardubice–Rosice nad Labem. Změn v projektu dozná kolejiště a přes Labe bude vybudován druhý most, čímž odpadne čekání vlaku na uvolnění stávajícího mostu vlakem odjíždějícím. Za současného stavu lze totiž do Pardubic hlavního nádraží jet pouze úvratí, a vlaky tak musí stávající most přejet dvakrát. Dle SŽDC vyjde tato alternativa čtyřikrát až pětkrát levněji, než vybudování Medlešické spojky.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2017 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Nabídka eShopuopen/close
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
» Přidat odkaz
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 07:51
zapadá v 16:00

meteo meteo
:. Novinky na VLAKY.NET
Poslední příspěvek Detské (pionierske) úzkorozchodné železnice v Maďarsku I: Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút
V prvej polovici 19. storočia žil v kaštieli u obce Nagycenk neďaleko mesto Sopron významný uhorský gróf a politik Széchenyi István, ktorý navrhol položiť základy železnice v Uhorsku.

Poslední příspěvek Mimořádná návštěva ve Vysokém Mýtě
Každý rok kolem Mikuláše zavítá na trať Choceň – Litomyšl Mikulášský vlak vedený parní lokomotivou. V minulých letech to nejčastěji byla letohradská Líza (423.009) vyrobená v roce 1922. I letos byla na ...

Poslední příspěvek Naše téma: Zabezpečený úrovňový přechod na nástupiště
Nové zabezpečovací zařízení má upozornit cestující světelnou i zvukovou signalizací u přechodu přes koleje od staniční budovy k nástupišti, že se blíží vlak a že nemají přecházet. Funguje v podstatě jako ...