Plzeň — Ve středu 28. listopadu 2018 se na hlavním nádraží v Plzni uskutečnila tisková konference k představení novinek v železniční dopravě v Plzeňském kraji, a prezentační jízda nové elektrické jednotky řady 650, jež se změnami v jízdních řádech úzce souvisí. Naše redakce byla u toho a ačkoliv jsou to již dva týdny, panteři jsou v provozu teprve pár dnů a stále je tak ještě jejich představení aktuálním tématem. Ačkoliv nedochází k žádným převratným změnám v rámci celokrajské koncepce dopravy, provoz na jedné trati bude pozastaven, naopak regionální doprava bude pro řadu lidí dostupnější a výrazně pohodlnější, a na poli dálkové dopravy dojde opět ke zrychlení cest mezi Prahou a Plzní.
Načasování tiskové konference bylo perfektní – začátek ve 13 hodin znamenal možnost využít jeden ze dvou párů vlaků mezi Prahou a Plzní, který je zajišťován elektrickou jednotkou řady 680, známou pod přezdívkou Pendolino. Šlo o spoj IC 512 Pendolino, který je, stejně jako všechna ostatní Pendolina mezi Prahou a západem Čech, veden v kategorii IC, tedy bez povinné rezervace místa k sezení. Ta ostatně nebyla ani třeba, dopolední spoj byl obsazen poměrně slabě a více cestujících, než v Praze , přisedalo paradoxně při našem výstupu v Plzni. Po příjezdu do Plzně jsme rezervní hodinu využili na oběd v proslulé nádražní restauraci a krátce před třináctou hodinou jsme byli vpuštěni do konferenčního vozu, který byl přistaven k prvním nástupišti. V přistaveném konferenčním voze pak byli novináři seznámeni s novinkami v osobní regionální i dálkové dopravě. Novinky prezentovali za vedení kraje hejtman Josef Bernard a Pavel Čížek. Za dopravce České dráhy vystoupili Miroslav Kupec, Michal Štěpán a Vladimír Kostelný.
Nové soupravy RegioPanter
V Plzeňském kraji bude od jízdního řádu 2018/2019 nasazeno celkem devět nových jednotek řady 650. Jedná se o dvouvozové elektrické nízkopodlažní jednotky od výrobce Škoda Transportation. Jednotky byly opatřeny vnějším nátěrem v barvách Plzeňského kraje podle návrhu, který si obyvatelé regionální dopravy vybrali v uspořádané anketě. Současně byl v barvách kraje proveden i interiér, včetně unikátních potahů sedadel. Jednotka nabízí 145 míst k sezení a celková kapacita je 325 cestujících, k dispozici je i prostor první třídy, který ocení především pravidelně dojíždějící cestující dnes přeplňovaných špičkových spojů. Typy použitých sedadel jednotka odpovídá provedení pro Moravskoslezský kraj, který tyto jednotky nasazuje na spoje z Bohumína na letiště Ostrava-Mošnov a do Suchdola nad Odrou.
Díky nízkopodlažní nástupní ploše a širokým dveřím je umožněna snadná přeprava dvou ortopedických vozíků, čtyř kočárků a také deseti jízdních kol. Interiér jednotek je plně klimatizovaný a je vybavený přehledným informačním systémem. Cestující mohou využívat WiFi připojení k internetu a zásuvky 230V pro napájení drobné elektroniky. Soupravy jsou uzpůsobené pro provoz na stejnosměrném i střídavém napětí. Technicky je možné spojovat až 4 jednotky dohromady. Celková cena za devět jednotek RegioPanter přesahuje 1 miliardu korun a 85 % by měla pokrýt dotace z operačního programu Doprava 2014–2020. Moderní vlaky budou nasazovány na trati 190 na osobních vlacích v úseku Plzeň-Jižní předměstí – Horažďovice předměstí. Dále budou také nasazeny na tzv. „Plzeňskou linku“ v trase Pňovany – Kozolupy – Plzeň – Blovice – Nepomuk.
Nový jízdní řád
Nové jednotky zlepší úroveň regionálních vlaků z Plzně do Horažďovic. V jízdním řádu 2018 byly na na trati 190 nasazeny jednotky řady 650 Českých drah pouze na spojích ze Strakonic do Českých Budějovic, na plzeňském úseku této dlouhé tratě byly osobní vlaky tvořeny vozy řady Bdt a BDs, v jejichž čele byla obvykle řazena lokomotiva řady 242. Nasazení RegioPanterů umožnilo nejen zlepšit trakční schopnosti těchto vlaků, díky kterým bude jízdní řád mnohem stabilnější, ale především došlo také k razantnímu zvýšení komfortu a možnosti cestovat v ještě komfortnější první třídě. Na zmíněné trati doplní jednotky 650 ještě souprava s elektrickou lokomotivou, třemi vozy klasické stavby řady Bdtee a řídícím vozem řady Bfhpvee. Tato souprava pojede na jednom páru spěšných vlaků až do Strakonic. Novinkou je také zajíždění všech osobních vlaků od Horažďovic až do stanice Plzeň-Jižní předměstí. To je umožněno díky odpadnutí nutnosti objíždět soupravu v koncové stanici.
Mezi další velké novinky v Plzeňském kraji patří úprava jízdních dob na trati 170. Díky otevření tunelu u Ejpovic se trasa Plzeň – Rokycany zkrátí o 6 km. Rychlíky pojedou z Rokycan do Plzně 11 minut a osobní vlaky 16 minut, zkráceny budou také jízdní doby expresů a rychlíků v úseku z Plzně do Prahy. Na trati 183 jsou v pracovní dny objednány další čtyři páry osobních vlaků v úseku Plzeň – Přeštice a zpět. Novinkou bude také prodloužení spěšného vlaku 1668/1669 z Rokycan na zastávku Mirošov město, čímž tento pár vlaků zajistí přímé dopolední spojení Plzně a některých obcí na trati 175. Osobní vlaky z Radnice jsou prodlouženy skrz tunel až do Plzně a v Ejpovicích budou provádět úvrať, jízdné ale zůstává i přes prodloužení projetého úseku ve stejné výši. Na trati 178 ze Svojšína do Boru naopak kraj neobjednal žádné vlaky regionální dopravy. Vyjma těchto změn dochází pouze k drobným úpravám časových poloh některých spojů.
Po tiskové konferenci na téma nových elektrických jednotek a nového jízdního řádu se všichni účastníci přesunuli do vedle přistavené jednotky 650 012-8, která byla pro účely představení novinářům zajištěna pro tuto událost. Nejprve došlo ke slavnostnímu přestřižení pásky, poté k pokřtění soupravy a po krátké fotografické přestávce následovala prezentační jízda z Plzně do Kozolup a zpátky. V průběhu jízdy bylo hostům nabízeno drobné občerstvení a z Kozolup se vlak vracel po průjezdu Západního expresu. Nedošlo k žádné poruše či nenadálé události, jednotka velmi příjemně topila a jízda v ní se s jízdou ve voze řady Bdt či BDs dala srovnávat jen velmi těžko. Po návratu do Plzně byla tisková konference ukončena.
Zdroj: TZ ČD

Ad odstranění chyb... to ukáže čas. Zatím to vypadá na dětské nemoci se zavíráním dveří :-(
Místo zrychlení cestování je zpravidla zpoždění 5 plus
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
