DOPLNĚNO — Připojení k internetu pomocí technologie Wi-Fi je dnes nedílnou součástí cestování. Zatímco u soukromníků na české železnici je dnes tato možnost připojení v průběhu cesty samozřejmostí, České dráhy tuto službu prozatím nabízely pouze v některých vlacích, byť celkový počet takto vybavených vozů státního dopravce přesahuje 450. Jejich počet se má nyní výrazně rozšířit díky instalaci potřebného vybavení do dalších několika set vozů. Část z nich přitom už připojení dříve nabízela, po renovaci však budou opatřeny výkonnější a spolehlivější technikou. V současnosti jsou zařízení instalována do 92 vozů tří různých řad.
Prvně jde o 62 vozů řady Bdpee231, které jsou nasazovány na vlaky z Prahy do Budapešti, Lince, Chebu a Luhačovic. Dále bude možné se k internetu připojit do 15 vozů řady ABpee347, nasazovaných na rychlíky z Prahy do Hradce Králové, Trutnova a Železné Rudy, a do 15 vozů řady Aee140, z nichž část bude do provedení, odpovídajícího tomuto indexu, upravena z řady Aee142. Tyto posledně jmenované vozy jsou nasazovány na rychlíky z Prahy do Luhačovic a na expresy z Prahy do Lince. Instalaci zařízení do těchto celkem 92 vozů si České dráhy provádějí samy u své dceřinné společnosti DPOV.
Další vlna instalací do vozů dálkové dopravy pak umožní připojit se k bezplatnému internetu i cestujícím, kteří pojedou ve vozech řady ABmz346, Bmz225, Bmz226, Bmz232, Bbdgmee236, Bee238 a Bpee237 a do doposud nemodernizovaných vozů řad Bmz235 a Bmz229. V případě regionálních vlaků se plánuje dosazení Wi-Fi do šestice vozů řady Bdtee276, provozovaných v Plzeňském kraji a do vybraných vozů řady Bfhpvee295. Instalace routerů Wi-Fi se plánuje také do motorových vozů řady 810 a do motorových jednotek řady 814, později také do některých dalších motorových vozů a také do vozů ubytovacích (řada WLABmz/Bcmz). Přesný termín dostupnosti této služby ve vyjmenovaných vozech není znám, ale lze očekávat, že v letošním roce bude alespoň v části výše jmenovaných řad internet k dispozici. Za zmínku stojí také probíhající úpravy souprav či vozů, kde je již bezplatné připojení k internetu k dispozici, ale z nějakého důvodu je třeba routery vyměnit. Týká se to například některých souprav RegioPanter, jejichž router neumí přijímat signál LTE.
Na závěr menší statistika: dnes je možné se bezplatně připojit k internetu v přibližně šesti stech vlacích Českých drah. Jde jak o dálkové spoje (Praha – Berlín – Hamburk), tak o regionální vlaky (České Budějovice – České Velenice, Ostrava – Mošnov-Ostrava Airport, …). Od prosince letošního roku se tato služba rozšíří také na regionální spoje na trati Horažďovice – Plzeň. Nedávno došlo k instalaci Wi-Fi také do motorových vozů řady 841, provozovaných převážně na Vysočině, nicméně u vlaků zajišťovaných těmito vozy nebude služba uvedena v poznámkách spoje. Cestující se tak o dostupnosti připojení dozví pouze z piktogramu na vozidle. V příštím roce se budou moci zákazníci bezplatně připojit k internetu v téměř tisícovce vlaků Českých drah.
Vážení čtenáři, oproti skutečnosti se v textu nacházelo pár odchylek, jejichž upřesnění mělo za následek úpravu textu. Za uvedené nepřesnosti se omlouváme a děkujeme za upozornění.
Zdroj: TZ Českých drah
1 2 | Zpráv na stránku: |
Rozumnej ajťák zakáže všechno a pak zprovozní jenom to, co tam fungovat musí.
Spíš důvod změnit zaměstnavatele, než dopravce.
Jak je vedena Wi-Fi ve slovenských vozech na území ČR? Tam pojede Wi-Fi s VPN?
U ČD se setkávám častěji s tím, že signál Wi-Fi je, ale internet, tzn. data nefungují. Ale to je jako řazení vlaků. Stále přibývá případů, že v aplikaci můj vlak vidím aktuální řazení spoje, ale u nástupiště přede mnou stojí poněkud jiný vlak ČD a ve staničním hlášení bez odezvy, :-). A to jsem si aplikaci můj vlak oblíbil, protože umí ukázat řazení pro aktuální den.
Dost možná se 4 zbývající najdou i tady. Nechtěl bych tvrdit, že Želpage čtou všichni pracující cestujcí.
Edit: Povolení VPN nevyžaduje žádné extrémní investice. Naopak, právě blokování VPN přináší více práce než to nechat neblokované.
No a kolika lidem tohle bude chybět? Pěti do roka?
Nevím, co k tomu ČD vede, mohl bych jen hádat. Obecně se VPN zakazuje z obavy před možnou trestnou činností, ale to bychom mohli zakázat i jízdní kolo, protože je anonymní a někteří jezdí po chodníku na festkách bez přední brzdy.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.