..: Nový vůz Bmpz ZSSK: jaký je a kam se hodí? :..

Dálkový osobní vůz Bmpz ZSSK, foto: Juraj KováčBerlin — Uplynulo bezmála jedenáct let, co jsme poprvé viděli novostavbu osobního vozu u ZSSK. Na podzim 2007 představila firma ŽOS Vrútky svůj nejnovější model na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, čímž započala dodávka tolik potřebných modernějších vozů pro slovenské železnice. Navenek skoro identický vagon jsme viděli v Berlíně i letos – výrobce zůstal stejný, koncepce vozu také, nějaké změny však pozorujeme. Tomu ostatně nasvědčuje i nové označení řady: Bmpz 22-70. Je tedy na místě otázka: co vlastně nový počin ZSSK a ŽOS Vrútky nabízí? A co přinese cestujícím na valašských expresech, kde ho cestující budou potkávat v novém jízdním řádu? Podívejte se.

Od dodání prvního nového vozu řady Bmpeer nás dělí deset let a 77 dodaných kusů několika variant (50× Bmpeer, 27× Bdmpeer). Výrobci kolejových vozidel v bývalém Československu nejsou zrovna pověstní revolučními interiéry svých výrobků, a tak i nové vozy ZSSK za uplynulou dekádu zaznamenaly celou řadu postupných úprav a vylepšení podle toho, na co upozornila provozní praxe.

Zlepšilo se třeba polstrování sedadel, která zpočátku skýtala komfort žehlicího prkna; přibyly skutečné plnohodnotné stolky, koženkové opěrky rukou ustoupily odolnějším dřevěným, vnitřní stěny získaly jemnější barevný odstín, přibylo zásuvek, objevilo se LED osvětlení a odpadkové koše získaly praktičtější místo pod sedadly, kde nezabírají cenné místo pro nohy. Zkuste si tento výčet pamatovat, až se za chvíli podíváte na fotky.

Co je toto vlastně za vůz?

Vozové řady označené Bmpz/Bmz dosud patřily k tomu nejlepšímu, co tuzemští dopravci měli k dispozici. ZSSK obě tyto řady získává souběžně: velkoprostorové Bmpz jako novostavby a oddílové Bmz jako druhou modernizaci vagonů Bmeer (dříve Amee/Bmee). Kupátkové vozy mají působiště v podstatě dáno – stejně jako dnes budou jezdit primárně na hlavním tahu Bratislava – Košice. U velkoprostorové novinky zatím není vše zcela jasné, a ani InnoTrans do situace moc světla nepřinesl.

Tak schválně:

Velkoprostorový vůz Bmpz 22-70 ZSSK, InnoTrans 2018, foto: Josef Petrák Bmpz_1, foto: Juraj Kováč Bmpz_2, foto: Juraj Kováč

Navzdory očekáváním a době vzniku jsou vozy Bmpz 22-70 pořád schváleny pouze pro rychlost 160 km/h. Podle výrobce je sice povýšení do režimu RIC200 pouze otázkou administrativy, avšak zároveň je z vyjádření zástupců firmy patrné, že provoz rychlostí 200 km/h reálně neočekává. Pravda, dnes na takovou trať v Česku či na Slovensku opravdu nenarazíme, začíná však dlouho plánovaná modernizace úseku Bratislava – Kúty a plány na zvýšení maximální rychlosti v horizontu několika let prezentuje i nové vedení SŽDC.

Rozpor druhý: ZSSK prezentuje řadu Bmpz jako novou vlajkovou loď dálkové dopravy, především té mezistátní. S nasazením se počítá mj. na lince Žilina – Praha přes Valašsko nebo Banská Bystrica – Žilina – Ostrava, kde slovenská strana zajišťuje soupravy. Vůz má přitom klasicky regionální uspořádání interiéru – počet sedadel oproti řadě Bmpeer vzrostl ze 76 na 84 a o regionálním určení mluví i samotný výrobce, který jako ideální působiště vozů označuje regionální expresy nebo kratší rychlíky, např. na lince Banská Bystrica – Bratislava.

Co tedy řada Bmpz reálně nabízí?

To dobré

Na první pohled je největší změnou interiér v novém vizuálním stylu ZSSK. Ten vznikl podle návrhu studia Aufeer Design a má po letech přinést sjednocení grafiky a interiérového designu dopravce do nové, modernější podoby. Druhá třída je vyvedena v kombinaci modré a černé, pryč je dřívější pastelová pestrost. Dominantním grafickým prvkem je motiv potahů, jenž evokuje tradiční zdobení dřevěných domků středního Slovenska, především pak historické obce Čičmany v Žilinském kraji.

Interiér_1, foto: Juraj Kováč Interiér_3, foto: Juraj Kováč Lampičky, foto: Juraj Kováč

Nová jsou i sedadla samotná – vlastní produkci ŽOS Vrútky tentokrát nahradil zavedený typ Borcad Genio od výrobce z Fryčovic. Cestující ho znají třeba z Interpanterů ČD nebo ze zahraničních příměstských jednotek. Oproti předchozímu typu z dílen ŽOS Vrútky se jedná o zlepšení – "uši" nebudou tlačit do ramen, opěrky jsou rozumně vysoko a i nové stolky mají praktičtější rozměry a umístění. Potud tedy jednoznačné zvýšení komfortu.

Interiér Bmpz bude dobrou zprávou i pro ty, kteří rádi sedí v leteckém uspořádání za sebou, se sklopným stolkem. Zatímco ve vozech Bmpeer/Bdmpeer byla valná většina míst ve čtveřicích, zde si opravdu vybere každý podle své preference.

ŽOS Vrútky během let celkem racionálně unifikovaly své interiéry kolem několika základních komponent a návrhů. Přesto je zde vidět určitý vývoj – police na zavazadla připomínají novější typ z vozů Ampeer, a to včetně čtecích lampiček, které nahradí původní zářivky v okrajích police. Je to malá příjemná změna, stejně jako elektronický rezervační systém, s jehož implementací v praxi zatím ZSSK trochu zápasí; do budoucna je však víceméně nezbytný.

Interkom, foto: Juraj Kováč Interkom 2, foto: Juraj Kováč Prostor pro zavazadla, foto: Juraj Kováč

Vůz je v základu vybaven infrastrukturou pro wi-fi připojení a vzdálenou diagnostiku. Cestujícím nově poslouží LCD monitory, skýtající širší možnosti informování než dosavadní jednoduché LED panely. Přibylo také elektrických zásuvek – jedna se teď nachází pod každou dvousedačkou a navíc je doplněna o samostatný USB port. V případě nouze cestujícím poslouží vlakový interkom, byť zatím nevíme, zda bude spojení směrováno do služebního oddílu nebo ke strojvedoucímu. Vzhledem k rozmanitosti souprav a technickým možnostem vozidel u ZSSK bude patrně praxe trochu komplikovanější.

To špatné

Začněme u sedadel: jakkoliv jsou moderní a příjemná, pořád jsou to sedačky vyvinuté primárně pro regionální dopravu. Je sice pravda, že ČD i ÖBB je ve velkém používají v "rychlíkových" jednotkách, ale vždy za předpokladu, že v nich nikdo nepojede mnohahodinovou cestu. Přesně tady by bylo opravdu dobré vědět, jaké má ZSSK s těmito vozy plány. Tato debata je totiž možná úplně zbytečná a nové vozy odvedou báječnou službu na krátkých rychlících. Stejně tak se příště můžete ocitnout na trase Praha – Vsetín v husté regionální konfiguraci, a to rovnou pod značkou EuroCity.

Co na novém vozu zaráží zdaleka nejvíc, je "deevoluce" interiéru – série zcela nepochopitelných řešení, u nichž bychom čekali, že praxe už dostatečně ukázala správnou cestu a my se od ní teď znovu odvracíme. Nejlépe se to ilustruje na příkladech:

  • Z praxe jednoznačně víme, že odpadkové koše lze ideálně umístit na vnější stranu sedadla, do uličky. Nepřekáží tak v prostoru pro kolena a výrazně ulehčují a urychlují úklid. Zejména pod velkými stolky jsou koše špatně přístupné, a tedy náchylnější na méně kvalitní úklid, který navíc zabere mnohem víc času. Navzdory veškeré logice jsou koše v Bmpz opět pod okny. Podle výrobce dočasně a "ještě se uvidí," avšak o dodatečných změnách jsme spíše skeptičtí.
  • Dlouhodobě se ukazuje, že zavazadlové police nad hlavou často nedostačují a zákazníci mnohdy ani těžký kufr tak vysoko svépomocně nevyloží. Proto se stále více setkáváme se speciálními odkládacími prostory – nejdříve na koncích vozů, pak i uprostřed, pod dohledem cestujícího. Vůz Bmpz takový regál neobsahuje ani jeden, a i vzácné místo mezi zády sedadel vyplňuje kanál vzduchotechniky. Nepochopitelné.
  • Osobní odkládací prostor je ve vlacích dlouhodobě problematický – knížku, tablet, telefon nebo lahev s vodou často nejde odložit tak, aby byly nablízku, a tak je vždy fajn, pokud lze rozumně využít místo mezi dvěma sedadly. Buď tak, že sem výrobce umístí držák na pití a malou přihrádku, jak jsme to na Innotransu viděli několikrát; nebo tak, že mezeru vyplní polstrovanou vložkou, jako třeba v nových slovenských vozech Bmz. Velkoprostorový Bmpz nemá ani jedno – jen otravnou mezeru, kam zákonitě vždy něco malého propadne.
Zásuvky, foto: Juraj Kováč Interiér_2, foto: Juraj Kováč Police na zavazadla, foto: Juraj Kováč

Jedna věc je, když se interiéry nevyvíjejí kvůli konzervativnosti dopravce nebo neschopnosti výrobce – tady ale neplatí ani jedno z toho, a právě proto jsou detaily nového vagonu tak frustrující. Není to o tom, že bychom neznali nejlepší řešení; jen patrně nikomu nestálo za to aplikovat zkušenosti z minulých let.

To podstatné: kam s ním?

Jak už jsme zmínili v úvodním přehledu z veletrhu, letošní InnoTrans velmi jasně ukázal, že klasické vozy jsou ohroženým druhem. Viděli jsme je pouze v maďarských, polských a slovenských barvách, zatímco rychlíky německé, švýcarské i rakouské jsou už bezpečně v gesci ucelených jednotek. Neznamená to, že nová řada Bmpz je celá špatně, ale umocňuje to otázku, kam tento vagon vlastně patří.

Pokud totiž opravdu skončí na regionálních výkonech do dvou hodin, nebo dokonce na zastávkových osobácích jako řada Bdmpeer, pak se bavíme o opravdu hezkém svezení. Dobré podvozky, dobrá výbava, fajn sedadla… jen jaksi nevhodná koncepce pro vlaky, které by dnes měly být jednoznačně bezbariérové a přátelské k cyklistům i kočárkům. Slovenské Bmpz není ani jedno z toho a bylo by zvláštní, že v éře skvělých nízkopodlažních jednotek ZSSK pořád nakupuje soupravy z minulého století.

Pokud naopak tato řada míří na dálkové výkony, není tak úplně adekvátní – vysoká hustota sedadel regionálního typu, odpadkové koše ubírající místo pro nohy a nedostatek místa pro zavazadla jsou jasné argumenty, proč toto není ideální vozidlo pro mnohahodinové cesty.

Podle dat o řazení vlaků v GVD 2018/2019 už víme, že se vůz Bmpz bude objevovat na vlacích linky Ex2, konkrétně Ex 126–129 a Ex 520–523. Zatím v jediném exempláři bude tedy sloužit jak dálkovým cestujícím, tak i osazenstvu na krátkých přískocích na Valašsku. Praxe ukáže, kterou skupinu nová řada víc osloví – a také zda bude dopravce zkušenosti zapracovávat do dalších objednávek, nebo řada Bmpz zůstane neměnná dalších deset let, dokud letitá spolupráce ZSSK a ŽOS Vrútky bude pokračovat.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 23.11.2018 (13:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla Reportáže

More from Slovensko (celé)


09.12.2018 (1:26)  
V pátek jsem absolvoval první cestu. První dojmy:
+překvapivě se v těchto sedadlech dala vydržet i cesta Praha - Púchov
+stolečky na sedadlech mají zatím tuhý chod a klidně udrží i notebook v polosklopené poloze, když potřebujete pustit vedlesedícího.
+do police nad sedadlo se vešel i velký a narvaný batoh v pohodě, rozměrově zhruba obdobně jako dosavadní ZSSK vozy
+motivy od Čičman jsou na těch sedačkách fakt hezké
+konečně popis, co patří do kterého koše na kraji vozu

-elektrika vozu blbnula už od nástupu - červené blikající světlo nad vchodovkou, nefunkční zásuvka do restartu, teprve po něm se zcela rozsvítily světla.
-WiFi nefunkční
-single zásuvka se dá asi přežít, ale USB port nabíjí brutálně pomalu.
-fakt nezávidím lidem, jimž něco spadne mezi sedačky a zapadne pod jednu z nich.
- absence košů kolem míst fake vadí. linka je vytížená a představa, že s každou blbinou budu běhat k záchodkům, je opruz.
-ČD neměly naloadované rozložení vagonu do systému.

Celkový dojem 3, s funkční WiFi bych dal 2.
26.11.2018 (16:34)  
Vozne rady Bmpz sú vyrábané pre diaľkovú dopravu. Rovnako všetky podobné verzie rady Bdmpeer/Bmpeer by mali byť použité pre diaľkovú dopravu skrz samotnej konštrukcie vozňa, vzhľadom k tomu, že pre regionálnu dopravu sú stanovené úplne odlišné podmienky koncipovania dopravných prostriedkov.
V novom GVD budú vozne Bmpz nasadené na expresné vlaky zo Žiliny do Prahy, vrátane vlakov 220/221, kde v súčasnej kmeňovej súprave nahradia jeden vozeň Bmpeer. Ako aj autor spomínal, koncepcia sedadiel nie je vhodne riešená, vzhľadom k nedostatočnému priestoru medzi sedadlami, ale v tomto prípade sa zrejme viac prihliadalo na kvantitu výsledkom čoho je znížená kvalita cestovania.
Registered user Ešus 
24.11.2018 (2:32)  
Oprava: Myslel jsem 50 mil. Kč, samozřejmě. :-)
Registered user Ešus 
23.11.2018 (23:40)  
Další aspekt je cena: Jeden Bmpz stojí 50 mil. €, což je cena, za kterou by se dala sehnat stejně dlouhá část elektrické jednotky. Konkrétně patrový "Rock" (Hyundai) pro FS je na metr délky ještě levnější... Souhlasím s tím, že vozy v podstatě nemají logické uplatnění nikde. Sedadla regionální, ale na regionálku se zase nehodí samostatné vagony.

Ale mají, co chtěli. Tuším modernizace těch Bmeer na Bmz byla zadána jako modernizace 1 vozu s opcí na 49 dalších... Pak ať se nikdo nediví, jak ta slovenská železnice vypadá. Jednak je opravdu podfinancovaná, ale to málo peněz je vynaloženo nehospodárně. ZSSK sice nakupují vagony, ale nemají je čím tahat, vždyť jejich lokomotivní park je katastrofální. Takže k tomu vagonu za cenu podílu el. jednotky ještě připočtěte podíl pronájmu Vectronu a hned z toho máte astronomickou sumu, kterou by nevydal ani Švýcar.
23.11.2018 (17:17)  
Nevšimol som si spomenuté, že dvojsedadlá nemajú koše vôbec. Alebo do ďalších kusov ich doplnili?
Registered user Sim 
23.11.2018 (14:23)  
Zajimavy clanek o zajimavem vozu, ale priznam se, ze jsem se v nem trochu ztratil. A i po nekolika prectenich mi obcas neni zcela jasne, o cem se vlastne zminuje:
- na zacatku zminka, ze odpadkove kose se presunuly pod sedadla, pozdeji kritika, ze jsou pod stolkem. OK, na druhe precteni mi docvaklo, ze prvotni zminka o premisteni pod sedadla se tykala vyhradne evoluce Bmpeer a ne obecneho vyvoje, ktery mame videt i na nove predstavenem voze. Nicmene marne jsem hledal na snimcich odpadkove kose, snad jen na snimku 6 kose pod stolky spis tusim, nez vidim
- podobne to je s kritikou prostoru mezi zady sedacek, ktery na zadnem snimku nevidim, jen ctu, ze je vyplnen kanalem vzduchotechniky. Ale co si pod tim mam predstavit, fakt netusim.
- zminka o absenci jakekoliv jine police na zavazadla s vyjimkou prostoru nad sedackami je v primem rozporu s tim, co zobrazuje snimek 10 ... nebo je to fotka z jineho vozu ve stylu "jak by to mohlo vypadat, kdyby u toho nekdo premyslel"?
- i u posledniho kritizovaneho bodu moc nevim, co si presne mam predstavit; ano, uz vlakem moc nejezdim, takze soucasna reseni neznam ... kazdopadne opet zadna fotka neni zamerena na tento detail, takze sice v textu se dozvim, ze je to spatne, ale na to, abych si na to udelal vlastni nazor, mi to prijde malo.

Tim nechci ani naznacit, ze je vsechno spatne, naopak ... jsem rad, ze se tu po delsi dobe objevil clanek pojednavajici o novince, se kterou se v dohledne dobe muzeme setkat v provozu i na nasem uzemi. Jen mi prijde skoda, ze konkretni vycitana negativa nejsou doplneny fotkami, kde by bylo jednoznacne videt pouzite reseni.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko