..: Druhý život vozů DB v Africe :..

Vozy Trans-Gabon-Railway, foto: Rémi Favre Gabon — V devadesátých letech vznikl v německé společnosti PFA Weiden koncept přestavby vozů bývalých východoněmeckých železnic typu Halberstadt na komfortní a moderní vagony pro regionální dopravu. Z původního vozu zůstal pouze rám, na něj byla nasazena nová hliníková skříň a výsledek pak byl prezentován pod názvem PUmA-Modus. V letech 1998-1999 a 2003 bylo přestavěno 55 vozů, které byly pravidelně provozovány v okolí Norimberka i se stejně vyhlížejícím řídicím vozem. Po letech problémů s různými komponenty, nadbytečností a obecnou snahou o vyřazení vysokopodlažních vozidel byly tyto poměrně zajímavé vozy odstaveny z provozu v prosinci minulého roku, avšak ještě předtím se část z nich ocitla v zahraničí. Několik klasických i řídicích vozů je dodnes v provozu v Rumunsku, avšak mnohem zajímavější osud má 17 vagonů, které jsou v provozu přímo na jiném kontinentu – v Africe.

17 klasických vozů bylo v roce 2016 prodáno africké železniční společnosti SETRAG, provozující vlaky na legendární Transgabonské železnici. Ta měří 669 kilometrů a vede z města Owendo poblíž hlavního města státu Gabon Libreville, do Franceville na východním okraji země, nedaleko Republiky Kongo. Všech 17 vozů prošlo modernizací v rumunské společnosti Electroputere VFU Pascani, čítající například nová sedadla, novou klimatizaci anebo wi-fi připojení k internetu a od května 2017 byly vozy postupně uváděny do provozu. Změněn byl také nátěr, z původní červeno-bílé na modro-žlutou barevnou kombinaci. Vozy jsou dnes nasazovány na expresních spojích, zvaných Trans-Ogooue, které jsou vedeny třikrát týdně a cestu z Libreville do Franceville či opačně zvládnou přes noc s jízdní dobou okolo dvanácti hodin.

Zdroj: NordBayern, Seat 61


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 7.1.2018 (11:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Svět


  1 2      Zpráv na stránku:   
08.01.2018 (18:25)  
Zajímavá aktualita. O existenci těchto reko vozů jsem neměl tušení. Otázkou je, zda je tak zásadní rekonstrukce účelná, když některé vozy jezdily v Německu jen 10 - 11 let. Ale i u DB dochází možná k přehmatům, vzpomněl jsem si na rekonstrukci motoráků řady 772 (Ferkeltaxi), některé po ní jezdily jen 5 let.
08.01.2018 (18:39)  


No vrcholem byly Bimzy, kdy některé vozy z RAW Halberstadt šly klidně i po roce na modernizaci. :-)
08.01.2018 (6:45)  
Ono se tomu myslím nejdřív říkalo jen Puma, a později když ten název přišel někomu příliš "explozivní", přejmenovalo se to na Modus. Ještě v roce 2014 jsme se tímto s Etiennem svzeli z Frankfurtu do Aschaffenburgu. Vypadalo to skutečně zajímavě, nové skříně s lepenými skly, i uvnitř skleněné příčky (jinak sedačky DB Regio standard, modré kostičky), čelo řídicího vozu vzdáleně připomínalo Coradii Lint... bohužel už v době vzniku to moc nezapadalo do koncepce DB Regio tou vysokopodlažností. Otázka je, jak moc ten interiér Rumuni vylepšili, protože jet modernizovaným "Honeckerem" z Frakfurtu do Aschaffenburgu je OK, ale sedět v tom 12 hodin přes noc nevím nevím :-)
07.01.2018 (21:13)  
Keprt: Co to meleš o Osvětimi? Psal jsem jen to (v reakci na to, že vlak, peron a domy vypadají lépe než mnohé u nás), že lépe než u nás vypadá kdejaký tamní bulvár v hlavním nebo větším městě a usuzovat z toho cokoli je mimo.
Dále, že panuje všeobecný konsensus, že v Africe jsou všichni chudáci, kterým se musí pomáhat a kdo nepomáhá, je hnusný.
Pokud za každou "nesluníčkovou" poznámkou vidíš cosi nahnědlého a nějakou hrozbu, možná zvaž návštěvu specialisty.
registrovaný uživatel Keprt 
07.01.2018 (20:51)  
DC: nikdo tady jednu reprezentativní fotku nebere za směrodatnou. Mě jen vadí ty "celokontinentální" stereotypy, které tu zazněly. Začíná to konverzačníma poznámkama a končí Osvětimí. Každý Afričan je přece stejný a je to jeho vina, že se tam narodil a zaslouží za to trest. Upozornění: Poslední věta není můj názor, jen se snaží poukázat na nesmyslnost stereotypního vnímání světa.
registrovaný uživatel Etienne  mail  
07.01.2018 (19:13)  
Mě tedy spíš zaujalo, že vozu odstranili nárazníky a namontovali středové spřáhlo
07.01.2018 (16:21)  
Brno dolní nádraží se svojí řadou Toi-Toi buněk není problém trumfnout. Už se nemůžu dočkat, až v létě mezinárodní vlaky budou jezdit na tuto bránu na Balkán.
07.01.2018 (16:10)  
Že to tam vypadá líp než u nás? To vypadá kdejaký bulvár v hlavním městě v půlce Afriky a vůbec bych to nebral za směrodatné...
registrovaný uživatel Keprt 
07.01.2018 (14:59)  
Gabon je na africké poměry docela stabilní, fungující a bohatá země https://en.wikipedia.org/wiki/Gabon . Rovněž ta železnice funguje zřejmě docela normálně https://fr.wikipedia.org/wiki/Transgabonais
07.01.2018 (14:36)  
SETRAG je dcerou francuzskej spolocnosti ERAMET, (banictvo a metalurgia), kde väcsinu akcii vlastni rodina Duval (cca 37%), francuzky stat cca 25,7% a zbytok provincie Nova Kaledonia.
Takze tam je pomerna vysoka garancia, ze zaplatia za vozy.
Inak listky na 12 hodinovu cestu stoja medzi 64-115 USD.
07.01.2018 (14:28)  
Pikehead: Ta v článku popsaná železniční trať je také celá železniční "síť" Gabonu. Dost často se ozývají hlasy, že udržovat jednu trať (Železnice Desná) nebo tisíce kilometrů (SŽDC) jsou dvě různé věci. Chci říct: Pro ně to může také plnit funkci výkladní skříně.
Rovněž lze mít pochyby, zda jeden peron je reprezentativní vzorek, srovnejte různá nádraží v krajkých městech a pouvažujte, na kterém z nich byste pořídil fotku pro zahraniční tisk.
PS: Tohle by třeba mohla být lokála v České republice http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/sz051.jpg
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko